• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • Powroćże Komunop

    I wiwat Towarzyszu Gierek... chrzestny ojcze Adamowicza

    • 0 0

  • (1)

    Gierkowe to jest tempo robót, zwłaszcza na Świętokrzyskiej gdzie chyba będzie to trwało cały plan 5-letni.
    Jak widzę uśmiech i dumę na twarzy prezia Gdańska z realizowanych remontów i inwestycji to mam wrażenie, że on bajdurzy o jakimś innym mieście.

    • 0 0

    • darthmarhev

      Z gierkowskiego tempa robot, nie robilbym sobie podsmiechujkow.
      Huta Katowice, Port Polnocny,Lotnisko w Rebiechowie, LHS, Dworzec Centralny w W-wie, FSM i wiele, wiele innych inwestycji zrealizowanych od zera.

      • 0 0

  • brawp dla kretynów z zarządu!

    mąż dojeżdża do pracy do gazowni na wałowej. do tej pory wsiadał w autobus i dojeżdżał pod samą firmę. teraz nie dosć że będzie musiał przesiadać się na tramwaj w połowie trasy to na dodatek bedzie musiał przesiąść się pod lotem żeby wsiąść w kolejny tramwaj w celu przejechania jednego przystanku i pieszo do pracy.
    to trzeba mieć móżdżki żeby coś takiego wymyślić :(((

    • 0 0

  • Gierek był nic niewart, (1)

    ale człowieka od dróg w woj. gdanskim miał chyba naprawdę dobrego i myślącego perspektywicznie. Gdyby nie zbudowano wtedy obwodnicy, dzisiaj mielibysmy tragedię komunikacyjną. Powinno się jeszcze teraz zakończyć rozpoczętą wtedy drogę od węzła Barniewice przez Dolinę Ewy, co odciążyłoby Spacerową. Ciekawe dlaczego o tym sie nie mówi?

    • 0 0

    • Domyślam się, że chodzi o drogę, gdzie teraz jest poprowadzona kanalizacja z Osowej. Pomysł pod względem drogowym świetny, ale przyrodniczym już gorzej. Ekoterroryści nigdy się na to nie zgodzą.
      Więc lepiej już zrobić drugą nitkę Spacerowej i tamtędy puścić cały ruch niż rozbijać go na dwa strumienie, tym bardziej, że oba końce tych dwóch tras byłyby w zbliżonym miejscu, a jednak przecięłoby się piękne tereny TPK. Polecam tamto miejsce na spacer lub rower.
      A ze Spacerową problem nie tkwi w jej przepustowości na całej długości, czyli 1 pas w każdym kierunku. Ale na niedrożnych skrzyżowaniach.
      Wystarczy zrobić porządny węzeł przy Realu, zrobić lewoskręt w stronę ul. Wodnika. I rozwiązać włączenie ruchu do Grunwaldzkiej w Oliwie, lecz tam chyba jedynie planowany tunel pod Pachołkiem rozwiąże sprawę bo w Oliwie już nie ma miejsca na odpowiednią trasę. A leśny odcinek spacerowej pewnie wystarczy taki jaki jest, jeśli poprawi się te wąskie gardła.

      • 0 0

  • ludzie, wy jesteście tacy głupi??? (1)

    czy tylko udajecie???
    jest napisane, że linie autobusowe znikną z Armii Krajowej a nie w ogóle!!!
    czyli jak ktoś będzie chciał jechać do centrum autobusem, czytać książke i stać w korku to będzie miał do tego prawo. A komu zależy na czasie, wskoczy sobie do tramwaju i bedzie w centrum w 5 min.

    A jak sie tramwaj popsuje, to będzie można go stoczyć:)

    Jeżeli chodzi o Armii to inwestycja (do węzła Auchan) ma być zakończona do końca 2009, więc nie siać tu fermentu!

    I ostatnie primo;) Najpierw powinni się wziąść za łostowicką, bo tam niedługo będzie mozna tylko terenówką przejechać, taaaaaakie koleiny...

    • 0 0

    • "ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe." cytat z artykułu powyżej wyrażnie pisze znikną wszystkie!!!!!

      • 0 0

  • Nie dorośliście żeby oceniać pana Gierka pisdusie. (4)

    Pan Gierek to był człowiek z wizją i chciał żeby wszystkim żyło się lepiej, niestety imperialistyczna i zaborcza polityka USA w stosunku do naszego kraju, zła polityka ZSRR bez zrozumienia tego co się działo wtedy w PRL i te strajki w 80 latach zatrzymały ten proces.
    Za czasów pana Gierka moi rodzice dostali za darmo mieszkanie w blokach Leningradzkich wybudowanych prawie nad morzem. Nie wycierajcie sobie gęby tym wielkim człowiekiem.
    Teraz PO z LID i PSL próbują odtworzyć jego sukces ale nie zwiastuje im powodzenia.
    Pana Gierka można by przyrównać do pana Palikota który mógł dokonać i osiągnąć swoje sukcesy w nieco innej Polsce. Dlatego też musimy walczyć żeby przejął pan Janusz kierownictwo nad PO. Cieszę się, że PO kontynuuje, choć po części dzieło tego wielkiego człowieka. Pan Gierek powinien mieć wystawiony pomnik w Gdańsku przy Galerii Bałtyckiej.

    • 0 0

    • Europejczyk (2)

      Za czasów pana Gierka Twoi rodzice dostali za darmo mieszkanie w blokach Leningradzkich?
      W tych blokach, nie chcialbym nywet za darmo, ale
      pomijajac ten szczegol, faktycznie za darmo?
      Bylo to zapewne dzialanie Ediego na przekor
      "imperialistycznej i zaborczej polityki USA "
      Co do pozyczek.
      Nie mozna budowac bez pieniedzy. Obecne wladze rowniez zaciagaja kredyty.

      • 0 0

      • K.R.Z.

        Przeczytaj sobie książkę pana Gierka napisaną w latach 90 p.t. „Niedokończona Dekada” tam opisuje przyczyny tego, czemu to się sypnęło. Przyczyn było wiele. W tamtych czasach też była walka o władzę i rywalizacja o stołki, odłam Kani z Jaruzelskiego żeby odsunąć go od władzy wywołał sztuczne strajki w Gdańsku, obawiam, się że z tą motorówką mogła być prawda. Wcześniejsze niezadowolenie wywołała zima stulecia w 79 roku która spowodowała zachwianie polskiej ekonomi ponieważ nie wykonano wielu planów. Pan Gierek był i jest ojcem narodu polskiego, dla mnie jest moim idolem przed Nelsonem Mandelą, papieżem, Trockim i minimalnie za Che guevarą. Pan Gierek przeniosl lotnisko z Zaspy do Rebiechowa i wybudował Zaspę.

        • 0 0

      • Rumun,

        nie dokarmiać trolla!

        • 0 0

    • Po wizjonerze Gierku do tej pory spłacamy długi.
      Ale idąc dalej tokiem rozumowania europejczyka może całkiem znieść pieniądz. Bo tylko przeszkadza bo go ciągle brakuje.

      Ekonomia się kłania!!!
      A za darmo mieszkania za komuny to dostawali głównie partyjni aparatczycy, co może tłumaczyć opinie europejczyka o Gierku.

      • 0 0

  • Dlazego taki kierunek

    "Tam skręci w kierunku ul. Nowe Ogrody. Dalej "jedynka" zatrzyma się na przystanku znajdującym się na wysokości Urzędu Miejskiego. Stąd pojedzie na Hucisko i w kierunku Bramy Wyżynnej. "

    Jakie jest uzasadnienie takiego kierunku ?

    Odwrotny kierunek na tym odcinku umożliwił by łatwiejsze (na tym samym peronie)przesiadanie na i z tramwajów w kierunkach najbardziej obciążonych: dworzec , Wrzeszcz , Oliwa itd.(trmwaje 2 , 6)

    • 0 0

  • A może by tak odrestaurować i uporządkować PĘTLĘ OLIWSKĄ?

    Pełno meneli w "Barze Piwnym",
    Autobusy jadące w stronę Osowy zawsze uciekają przed ludźmi przesiadającymi się z tramwaju...(nie wiem czy oni tak się specjalnie umawiaja?) bo np. taki 171 to jeździ co pół godziny a połączenie z Gdynią jest bardzo fajne...

    Poza tym aby przedostać się z jednego końca pętli na drugi to trzeba zrobić rundkę.. jak na bierzni.. a środkowa część pętli wogóle jest niezagospodarowana i myślę że spokojnie dałoby się coś wykombinować...

    Czemu pan Gierek nie zadbał o Oliwską Pętle?

    • 0 0

  • Dobrze pamiętam

    Dobrze pamiętam jak za czasów pana Gierka jeździły francuskie berjety ( autobusy) a w sklepach była pepsi cola, było wszystko i po co było to niszczyć ?????????????????????

    Opamiętajcie się w bzdurach które tu piszecie na tym forum, jedyne co można mu zarzucić to to, że w okresie jego rządów prześladowano Polaków z korzeniami żydowskimi jak pan profesor Bartoszewicz, Michnik, Kuron albo pani Wolinska.

    • 0 0

  • europejczyk

    "...by żyło się lepiej.."

    mordo ty moja!

    może gierek i miał wizję, ale niestety utopijną.
    pomyśl o tym, za kazdym razem gdy płacisz podatki, bo spłacasz dług człowieka z wizją:)))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane