• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • a ja się nie doczekałem...

    Mieszkałem 2 lata przy ul.Łódzkiej i mogłem obserwować jak zmienia się ruch poranny do centrum Gdańska wraz z rozbudową osiedli (Ekolan, Górski, Polnord, Kokoszki). Dojazd rano do pracy to droga przez mękę! Autobusy mają już 20-minutowe opóźnienia na Łódzkiej i szczelnie wypełnione ludźmi. Czekałem na wybudowanie linii tramwajowej i... się nie doczekałem wyprowadzając do Gdyni ;-) Ale zaskoczyła mnie decyzja o likwidacji linii autobusowych na Armii Krajowej! Nie będą już jeździły do centrum 155,255,118? No to tylko czekać aż na tej tramwajowej trasie o największych deniwelacjach w Polsce stanie zepsuty tramwaj! Wtedy to dopiero będziecie psioczyć. Ja uważam, że należy pozostawić autobusy i wydzielić im jeszcze dodatkowo pas ruchu. Wtedy może więcej osób przesiądzie się z samochodów do komunikacji miejskiej i zapomnimy o korkach?
    A póki co, sam chętnie przejadę się nową linią tramwajową! :-)

    • 0 0

  • a co z ul Slowackiego??? (1)

    kiedy w koncu jej odcinek konczacy sie na grunwaldzkiej bedzie poszerzony do 4 pasow?? z artykulu wynika ze beda roboty ale po drugiej stronie (hynka-sucharskiego?).... przeciez tam sie nie da jechac!! (grunwaldzka - niedzwienik)

    • 0 0

    • Były w ogóle jakieś plany E. Gierka dot. Słowackiego ? Pewnie nie było, więc co się dziwisz.

      • 0 0

  • Kiedy? Trzeba by, wicie rozumicie, towarzyszu Szmaciak, zapytać Towarzysza Gierka bu ha ha ha ha

    • 0 0

  • właśnie

    ciekawa jestem właśnie co z podwalem, ten odcinek dobija samochody wielkimi nierównościami a kierowców korkami... czy coś z tym zrobia????

    • 0 0

  • Do Ludzi z Kowali (1)

    Cieszcie się że w ogóle możecie jeździć autobusem 155 do którego się nie dokładacie (Gmina Kolbudy nie przeznacza do niego żadnych dotacji) wkrótce ta możliwość zostanie Wam znacznie utrudniona (zamknięcie pętli Oś Swiętokrzyskie).

    • 0 0

    • Re Do Ludzi Z Kowali

      Co miesiąc płacę 103zł za bilet miesięczny do ZTM Gdańsk a nie Kolbudy to chyba się jednak dokładam ...

      • 0 0

  • Co to jest ta Pohulanka?

    Czyżby to była nowa nazwa dla izby wytrzeźwień?

    • 0 0

  • jakie pięne plany

    tylko dlaczego żaden z nich nie dotyczy tego co najpilniejsze - ul. Słowackiego, Nowej Łodzkiej, Świętokrzyskiej itp. itd.?

    • 0 0

  • Elektroniczna tablica i windy dla inwalidów

    Super pomysł, XXI wiek.

    Ile dajecie czasu aż zostaną doszczętnie zdewastowane przez naszą kochaną młodzież ???

    • 0 0

  • modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną

    A koszmarna nawierznia na węźle kliniczna???

    Władze czekają, aż ktoś wypadnie z wiaduktu z powodu tych nierówności???

    • 0 0

  • KRETYŃSTWO

    Aby dojechać na Ujeścisko zmuszona będę wsiadać w tramwaj przy Bramie Wyżynnej a nie jak dotyczas w autobus przy dworcu do którego dojeżdżam tramwajem nr 10
    gratuluję pomysłu!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane