• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • Kowale

    Może opłaca się kupić tańsze wkrótce miesięczny lub sieciówkę? A tak btw w owej słynnej taniej Gdyni jak sie wyjeżdża za miasto to bilecik kosztuje nie 2 a 3 zł!

    • 0 0

  • kowalu

    czekasz na autobus 10 minut, potem 5 na tramwaj, i jeszcze musisz dojść? biedaku. Ale te tramwaje mają jeździć co 5 minut więc może biedaku będzie to 1 minuta a jak na autobus wyjdziesz 15 minut później i pobiegniesz na przystanek to jesteś do przodu kolejne 15 minuty. Razem 19 minut. W obie strony to już prawie 40 minut do przodu :D A tak poważnie to ile teraz bez przesiadki w szczycie jedziesz do centrum?

    • 0 0

  • Do Pat

    A jak jeździsz metrem po Londynie to się nie przesiadasz?

    • 0 0

  • Do Pat

    Masz wybór pacanie....spacerem z ksiązką w reku i masz ją od razu przeczytane...Ha HA Ha ...

    Pat ty nic nie rozumesz to specjalnnie dla ciebie

    • 0 0

  • kowale

    miałeś wybór kupując na zadupiu mieszkanie :D

    • 0 0

  • Komunikacja miejska w Gdańsku to tragedia. Mój dojazd do pracy trwa 20min czystej jazdy ale oczekiwanie na przesiadkę to drugie tyle bo brak jest jakiegokolwiek skomunikowania. Wszystkie autobusy jada razem, a potem 15-10min przerwy.

    • 0 0

  • jaka komunikacja takie miasto.Nierozumiem jednego dlaczego miasto chce az tak bardzo zarabiac na zkm
    przeciez tansze bilety to mniej samochodow wiecej czystego powietrza... bilet ulgowy 2zl calodzienny
    i normalny 4zl calodzienny.A sieciowy na rok czasu symboliczne 100zl. Kto za ????
    A nie jak teraz 500zl za rok seicowka

    • 0 0

  • Prawda jest taka, że autobus jest do dupy. Stoi w korku i bedzie stał jeszcze dłużej. Na Zachodzie już dawno olali samochody osobowe i stawiają na tramwaj. W Gdyni promuja trajtki, ale to przeciez tylko zamiennik ekologicznego autobusu. Też stoi i bedzie stał w korkach. Gdynia kończy Drogę Różową. Macie tam wydzielony pas dla autobusu. Nie!!!! A w Gdańsku jak buduja nowe drogi to i ściezka rowerowa (przepraszam droga rowerowa) i REZERWA POD TRAMWAJ - patrz trasa na Piecki i realizowana W-Z. Niech żyje gdanski TRAMWAJ!!!!

    • 0 0

  • Pawel Adamowicz

    Wy jednego nierozumiecie,przeciez do tego baku cos trzeba nalac do cholery szoferowi tez trzeba zaplcic te tysiac zlotych i umyc smierdziela tez trzeba...puknijcie sie w leb albo sam zrezygnuje z urzedowania tu albo apokalipsa nadejdzie!!!

    • 0 0

  • Nie dla autostrad w mieście (1)

    Trzeba mieszkać w Centrum. A Was się poprzewracało w głowach i myslicie, że będziecie autostrada jeżdzić pod samą Długą.

    • 0 0

    • Podwale Przedmiejskie i Okopowa to nie autostrada?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane