• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • I znowu Rudzielec sie cieszy jak głupi

    że robót nie uświadczymy :/ A pracy huk!! Pal 6 nawierzchnię na Podwalu Przedmiejskim akle skoro jest dokumetnacja na Armii Krajowej to dlaczego do cholery nie ruszyć z ostatnim etapem? Szczególnie, że onegdaj miał być ukończony właśnie w tym roku a będzie w 2011 lub później. Nie wspomnę o Łostowickiej - dawno miał się rozpocząć remont - przebudowa. Ponadto wymieniłbym co najmniej z tuzin ważnych ulic wymagających natychmiastowego remontu lub budowy od nowa. Szczególnie Łódzka, Świętokrzyska, Warszawska, Myśliwska dolny odcinek, Jabłoniowa i cała masa remontów jak Bulońska, w ogóle Morena oprócz górnego odcinka Jaskowej Doliny, Sobieskiego itd itd. Na co tu do cholery czekać!! Większosc tych ulic powinn abyć zmodernizowan już parę lat temu!! A Rudziński się cieszy jak głupi

    • 0 0

  • PRZESTAŃCIE STĘKAĆ

    mieszkańcy ujeściska, kowal, szadułek itd - jak się kupiło norę na końcu świata to nie dziwota że do centrum nie dojedziecie w pięć minut. widziały gały co brały. proste

    • 0 0

  • imbecyle (2)

    Czytam i dochodzę do wniosku że najdurniejsze opinie wystawiają same anonimy.

    Czy fakt zakupienia mieszkania na na obrzeżu miasta (bo akurat tam było mnie stać i nie musiałem na nie czekać kilkunastu miesięcy) ma być dla mnie karą ?
    Liczyłem sie z tym, że dojazd będzie dłuższy, ale nie tak jak jest obecnie po południu, że szybciej jest większość drogi pokonywać pieszo.
    To w obowiązku miasta leży zapewnić komunikację i rozwiązania drogowe na minimalnym chociaż poziomie.

    Sam mieszkam na Osiedlu Świętokrzyskim a pracuje na Wałowej.
    Dotychczas do pracy jeździłem autobusem 155 bez przesiadek.
    Teraz to czekają mnie min trzy przesiadki.
    Chyba przesiąde sie spowrotem na samochód ...

    Strach pomyśleć co sie stanie jak jakiś tramwaj zepsuje sie w drodze na, lub z Chełmu.
    Wtedy z około 70 tyś mieszkańców dzielnicy Gdańsk Południe wiekszość nie będzie miała jak dostać sie do pracy czy szkoły.
    Jeżeli będzie to miało miejsce zbyt często, to przy obecnym sflustrowaniu mieszkańców może grozić zamieszkami.
    Poza tym skasownie wszystkich lini jadących Armii Krajowej zaowocuje strasznym tłokiem w tramwajach (bez względu na to czy jeżdzić będą co 5 min)
    Mając najdroższe bilety w Polsce można oczekiwać w zamian choć trochę komfortu z jazdy ...

    • 0 0

    • (1)

      popieram w 100% pana ADAMOWICZA TO BYM 3 RAZY DZIENNIE przepuściła ta trasą
      przykład z trasy W-Z autobusy 106,138,178 stoją jak swięte krowy przy akademii muzycznej a ludzie jak śledzie w beczce tłoczą się w tramwajach /gorzej jak jest awaria linii tramwajowej/ panu ADAMOWICZOWI i jemu podobnychna receptę sporo tranu

      • 0 0

      • "gorzej jak jest awaria linii tramwajowej"

        Juz ktoras osoba z rzedu stawia to strasznie skomplikowane pytanie.
        Ano po prostu, jak rowniez do tej pory w Gdansku, czy innych miastach posiadajacych tramwaje bywalo- wprowadza sie na czas trwania awarii zastepcza komunikacje autobusowa!
        Proste i nawet niezbyt odkrywcze.
        A co bedzie jak szyna z zimna peknie?
        A co bedzie jak tramwaj wyskoczy z szyn?
        A co bedzie jak motorniczy zapije i usnie pomiedzy przystankami?

        • 0 0

  • Linia 155 (4)

    Do osła co pisał, że gmina Kolbudy nie dorzuca się do 155,
    Oczywiście, że nie bo ten autobus nie jeździ do gminy Kolbudy jego trasa w 100% to tereny gminy Gdańsk, więc nie rozumiem , puknij się w czoło młotkiem zanim coś napiszesz

    • 0 0

    • .... (3)

      Jacek - po pierwsze chyba urwałeś sie z choinki twierdząc, że mamy najdroższe bilety w Polsce, po drugie po co rozważać sytuację, w której się zepsuje tramwaj? To sie nie zdarza zbyt często, a i autobus potrafi sie zepsuć. Zawsze się może coś stać, więc nie widzę sensu defetyzowania na ten temat, szczególnie że będą tam jeździły same nowe tramwaje.

      • 0 0

      • Arkadus (1)

        Zepsuty autobus to tylko zepsuty autobus, a zepsuty tramwaj do zablokowane tory na ok. godzinę, więc róznica jest olbrzymia.
        ps: To gdzie są te droższe bilety?

        • 0 0

        • sorki - Akaradus

          • 0 0

      • do Akaradus

        Ty akurat nie masz racji. Bo po wyrzuceniu z centrum miasta linii autobusowych 106,111,158 i urządzeniu pętli przy Akademii Muzycznej dwie awarie spowodowane kolizjami /najechanie jednego tramwaju na tył drugiego/ było powodem, że setki ludzi spóźniło się do pracy, szkół itp. Brak alternatywnego rozwiązania w postaci pozostawienia chociaż jednej linii autobusu jest bezsensem. Ja obecnie doświadczam takiego eksperymentu i w drodze do pracy przesiadam się trzy razy. Od września przeziębiłam się już trzy razy

        • 0 0

  • Ten wiadukt to już od miesiąca jest gotowy. Dlaczego tak późno go oddają ?

    • 0 0

  • Nie likwidowac linii autobusowych!

    Przynajmniej do czasu wydluzenia trasy linii tramwajowej do klinicznej linie tramwajowe powinny pozostac! Dralowanie od Huciska na dworzec to nieporozumienie.

    • 0 0

  • To jednak Edward Gierek, ten wstretny komunista (5)

    mial wizje i plany kompleksowego rozwoju Polski.
    Mnietek ten oszust, przekonywal nas zawsze na tym forum, ze wszelkie wizje komunikacyjno- urbanistyczne narodzily sie dopiero razem z IV RP za panowania Romulusa i Remusa.

    • 0 0

    • (4)

      wizje to ja mam codziennie, wstydzę się napisać jakie

      • 0 0

      • Nie dziwie sie, ze sie wstydzisz. (3)

        Gdybym mial Twoje wizje, tez bym sie wsydzil.

        • 0 0

        • (2)

          nie wiem jak wygladają wizje w Rumunii, czy gdzieś powstaja NOWE linie tramwajowe?

          • 0 0

          • Dzieki za zainteresowanie. (1)

            Ostatnio w Timişoara otwarto nowa linie tramwaju konnego.
            Nicolae Ceauşescu mial niestety inne wizje niz Edward Gierek.

            • 0 0

            • Dlaczego "niestety"? To piekne wizje.

              • 0 0

  • nowy odcinek Armii Krajowej

    Bez sensu ten nowy odcinek AK - kończy się w polu i nic nie zmieni teraz będą 2 korki jeden przy Łostowickiej a drugi na końcu nowego odcinka !

    • 0 0

  • Do mieszkańców Kowali: A ja ostatnio widziałem

    W środku nocy (16.45) w środku pola, w środku sezonu turystycznego, na Westerplatte puściuteńki, prawie nowiuteńki autobus. Widmo?
    Następnego dnia musiałem przejechać się szóstką spod Opery. Jak to zobaczyłem, to pomyślałem, że to jakiś żart: za 2,80 zł musiałem jechać na schodach dwuwagonowego tramwaju, w którym zagęszczenie ludzi przekraczało z pewnością zagęszczenie sardynek w puszce. Ludzie, czy ci z Zarządu Transportu Miejskego pozamieniali się głowami i oczami z nietoperzami? Pusty autobus na pustkowie, pełny tramwaj pod Operę? Ktoś tam myśli w ogóle?

    • 0 0

  • Dodam tylko

    że to był taki DUŻY autobus.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane