• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • Kim jest pan Adrian

    Czy pan A.... ma rzeczywiste kwalifakacje zeby takie opinie wydawac ,bo czesto bywa ze ludzie z inz. nic oprocz tego nie posiadaja male znikle pojecie i mam nadziejze to sa obawy tylko ,ale ten pan piszac ze nie mozna projektowac tras pod kontem ich awarii domniemanych ,bardzo sie myli ,po1- zawsze sie liczy zabezpieczenie ciaglosci pracy a nie ze mamy pare dortmundow ktore sa wiekowe i zaraz znikna tak szybko jak sie pojawily a petle zniknal bo pan mial wizje

    • 3 0

  • Tramwaj Autobus a co to jest??? (2)

    Ja wole moja bryczkę lub motor. Czasami wieczorami wyje moim CBR-em na obwodnicy dla czystej frajdy a do roboty śmigam bryczką i omijam korki jak mogę. Bo stanie w korku to frajerstwo

    • 0 1

    • (1)

      Po pierwsze, nie moim CBR-em, a moją CBR-ą.
      Po drugie, marna prowokacja...

      • 1 0

      • Nawet dalem ci jednego plusa bo wiecej nie moge niestety

        . Dzisiejszy ryk dedykuje tobie o 23-00 będzie jazda na obwodowej

        • 0 1

  • i tak Oliwa to wielkie dziadostwo

    • 1 4

  • Dawno nie byłem w G-sku i pierwszy raz widzę tę nową kamienicę na zdjęciu. (1)

    Słabo coś wygląda... A szkoda, bo to fajne miejsce..

    • 1 4

    • to znaczy, że na żywo wygląda dobrze? :)

      • 0 0

  • Olac petle i zrobic porzadne skrzyzowanie dla samochodow najezdzajacych ze spacerowej!!!

    • 3 3

  • Czas zmian wreszcie dociera do Oliwy (1)

    Stylowe nowoczesne centrum, dzisiaj tak krytykowane stanie sie wizytowka naszej dzielnicy. Cenny teren w atrakcyjnej czesci Gdanska zajmowany obecnie przez okropne torowiska, budy z piwem uzdrowi depresyjny, brzydki charakter okolicy petli. Oliwa potrzebuje tej zmiany. Inne rozwijajace sie dzielnice Trojmiasta wyraznie dowodza ze mozna pogodzic swoja tradycje i wyjatkowosc z unowoczesnianiem i modernizacja. Likwidacja petli to bardzo dobre rozwiazanie.
    Oliwa potrzebuje uatrakcyjnic swoja ekonomiczna sytuacje, przyciagnac wiecej inwestycyjnych mozliwosci. Stworzyc lepsze warunki do zycia dla jej mieszkancow. Organizowanie protestow i dezaprobata dla jakichkolwiek zmian nie wytrzymuja dluzej proby czasu. Slepa , romantyczna milosc do podupadajacej dzielnicy nie obnizy czynszow, nie wyremontuje drog ani obskornie wygladajacych, architektonicznie pieknych domow. W przeciwnym razie jako inna alternatywa proponuje wprowadzic konne wozy, mieszkancow zas przebrac w stroje ludowe i utworzyc po prostu SKANSEN OLIWA, oczywiscie sponsorowany przez Unie Europejska!!!

    • 4 6

    • Zgadzam się - niestety Oliwa to straszne zad... w danej chwili. Nie ma tam nawet Biedronki i pewnie zaraz odezwą się różni krzykacze, że im jej nie potrzeba.
      No cóż - ja akurat nie przepadam za nabijaniem kabzy małemu sklepikarzowi, który za ten sam produkt kosztujący w Biedronce 2,19 życzy sobie 3,59. Jakoś w miejscach gdzie powstaje dyskont, nagle mali sklepikarze schodzą z cen, zaczynają być mili dla swoich klientów i próbują zaoferować lepszy jakościowo towar niż supermarket.
      Niestety, o takich rzeczach w Oliwie można pomarzyć - opanowanej przez zgraję małych zdzieraczy.

      • 1 3

  • urzedasom chyba cos ciezkiego na głowe spadło !!!!!!!!!! (5)

    moze najlepiej wogule tory zlikwidowac? po co tramwaje w oliwie?postawcie tam, jeszcze jeden obskurny hipermarket!!! kawałek zieleni i juz to komus przeszkadza bo kasy na trawie nikt nie zarobi ?! postawcie kolejne budki z piwem bo jedna na tej petli to za mało!!! znajdzcie sobie inne miejsce na te wasze "budynki handlowe i usługowe" OD PĘTLI W OLIWIE WARA!!!!!!!

    • 12 6

    • (1)

      Akurat w tej zapomnianej przez wszystkich części miasta sklep typu Biedronka, Lidl czy Kaufland jak najbardziej by się przydał.
      Zabawna sprawa, że studenci stancjonujący w tamtych okolicach muszą chodzić na piechotę aż do Reala czy LeClerka na Przymorzu.
      Tramwaj zaś jest zupełnie zbędny. Jest SKM (2 stacje - Dworzec Oliwa oraz przystanek Uniwersytet). Są autobusy (ale należy zwiększyć ich częstotliwość w przypadku likwidacji tramwaju i ewentualnie trochę zmodyfikować trasy): 199 i 122 jadące Grunwaldzką oraz 149 ulicą Polanki.

      • 0 10

      • ty,magister, nie bądź taki specjalista.

        • 0 0

    • i to tragedia Oliwy, że to twoj dom :d

      • 0 1

    • ortografia !!

      • 1 0

    • Najpierw niech sprzedadzą w końcu teran gdzie stoi była przychodnia lekarska. Budynek się sypie, a od ok. 20 lat sprzedać nie mogą :D

      • 0 0

  • CHODZI O PIENIĄDZE

    To jest dążenie do ograniczenia zdolności transportu miejskiego. Po likwidacji kolejnych pętli, linii tramwajowych i autobusowych okaże się że trzeba budować kolejne drogi, autostrady, mosty, tunele itd. Na inwestycje drogowe dosyć łatwo jest wydobyć pieniądze z eurokołchozu i przy okazji robić na tym lody : przetargi na budowę, wykupy gruntów itp. Takich możliwości nie daje jakaś tam przebudowa czy modernizacja linii tramwajowych.

    A potem te 4-pasmowe drogi i tak się zapchają i znowu za kilka lat będzie trzeba "zwiększyć ich przepustowość" do 8-miu pasów. I tak się podusimy w smrodzie w naszych betonowo-asfaltowych miastach. Tak niestety działo się kiedyś w Ameryce. Tak będzie i u nas jeśli nie zadbamy o zrównoważony transport.

    To dotyczy nie tylko Gdańska ale i całego Trójmiasta i naszych "wspaniałych", dalekowzrocznych preziów.

    • 2 0

  • O to jest genialne!

    "Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu."

    Jakbym czytał tych pajaców z ZDiZ jak zapewniali, że przeprowadzili symulację komputerową ruchu na rondzie turbinowym, więc korków nie należy się spodziewać. Uhmm- symalacja - chyba na Atari. P. Adrian ogłaszam cię moim ulubieńcem. Od dzisiaj masz darmowy PR.

    • 1 0

  • No kolejny genialny pomysł urbanistów i ZDiZ

    Po rondzie turbinowym i planach budowy węzła przesiadkowego za 20 lat (takie od 20 lat funkcjonują w każdym większym mieście europejskim i w Polsce od paru lat - vide Poznań, Kraków czy Wrocław) specjaliści z bożej łaski wzięli się za pętlę w Oliwie.
    Gdańsk w każdym projekcie unijnym zapewnia, że będzie stosował nowoczesne rozwiązania i priorytet dla transportu zbiorowego. Pod takim warunkiem dostaje kaskę.
    Właśnie uzupełniłem małe sprostowanie dla Komisji Euroepjskiej o kolejny przykład tego na co tak naprawdę w Gdańsku wydaje się unijne pieniądze. Adamowicz szykuj kaskę! Będziecie rozliczani hurtem za kilkanaście spartolonych projektów. Na GPKM mam zamiera nie zostawić suchej nitki.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane