• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • Wiadomo Gdańsk! (3)

    Komunikacja ma NAJMNIEJSZY priorytet

    ciekawe czyj wyjek, stryjek, siostrzeniec postawi sobie tam bar

    • 92 4

    • To jest typowe dla "władz" Gdańska.Niby stawianie na miejską komunikację,ale tak aby kierowcom nie działo się gorzej.
      W tym artykule tego nie ma,ale czytałam w prasie,że taki postulat wysunęli mieszkańcy.
      Chodzi mi o brak możliwości przedłużenia trasy autobusów do dworca.
      Aby kierowca mógł dowieźć swój tyłek pod same drzwi mieszkania,czy biura ludzie z autobusu muszą drałować kilkaset metrów od przystanku do pociągu,bo inaczej ten pierwszy dłużej postoi w korku.

      • 4 1

    • dlatego wporawdzają bus-pasy i tram-pasy (1)

      wymienili cały tabor autobusowy na niskopodłogowy, zbudowali tramwaj na Chełm i kupują nowe tramwaje.
      Taa, najmniejszy priorytet

      • 2 3

      • Tabor wymienili,bo stary nie nadawał się do użytku.
        Niskopodłogowe autobusy na Chełm zastąpili wysokopodłogowymi tramwajami,a nawet jak się trafi na jeżdżący co godzinę niskopodłogowy to osba niepełnosprawna w centrum nie ma jak wydostać się z przystanku.Dopiero od kilku tygodni jest przy dworcu platforma dla wózków,ale jak ktoś chce się dostać na Starówkę to musi nieźle się namęczyć pchając wózek po dziurawych chodnikach.

        • 7 0

  • Dajcie więcej obleśnych bud z hotdogami i innym swiństwem

    • 22 0

  • Cud techniki!!! Tramwaje skrecaja w miejscu.

    Nie wiedzielem, ze czesc gdanskich tramwajow potrafi pokonac zakret pod katem prostym. Przeciez to jakas technologia nadprzyrodzona:)

    • 20 2

  • czy ci idioci planiści mają pojęcie o czymkolwiek? (1)

    już teraz widać wielką stratę po likwidacji pętli na wałowej i zielonym trójkącie - gdy się coś sypnie, jest kłopot z odholowaniem i odstawieniem. A oni obcinają kolejną możliwość. BAnda debili

    • 21 1

    • twoja wypowiedź świadczy o długiej abstynecji seksulanej ;)

      mniej agresji, bo to widać ;)

      • 0 4

  • (1)

    - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian

    ...i jak jeden tramwaj się rozkraczy, to pół miasta leży.

    Good job man, keep going!

    • 35 0

    • na wypadek awarii

      Pan Paweł Adrian pewnie by projektował autostrady bez pasa awaryjnego, budynki bez wyjść ewakuacyjnych, sieć elektryczną bez bezpieczników itp bo przecież nie projektuje się na wypadek awarii

      • 8 0

  • HA ha ha ha ha. (3)

    I znalazło się miejsce na tak bardzo potrzebne centrum handlowe

    • 33 2

    • Ciekawe jak chcesz zrobić centrum handlowe wielkości warzywniaka.

      • 2 0

    • warzywniaka nie, (1)

      ale hotel i owszem

      • 0 2

      • O, to już prędzej. W sumie dobre miejsce, tylko dla hotelu rezygnować z pętli? No to już głupota -_-

        • 1 0

  • ktos powinien za to bęknąc, sprawa śmierci na kilimetry (2)

    • 21 2

    • sądzisz po sobie?

      • 0 3

    • czyjej śmierci?

      • 1 0

  • Według rysunku to nowe tory pójdą między jezdniami Grunwaldzkiej,

    a tramwaj wykona nierealny zakręt

    • 7 2

  • Autobusy, które kończą tutaj bieg, mają napisane: "Oliwa - pętla tramwajowa". (4)

    Teraz będzie " Oliwa - tory odstawcze"? Nie wpada w ucho.

    • 34 0

    • (1)

      albo -> Oliwa Żeberka

      • 9 0

      • Żeberka Oliwskie

        Można by i takie danie wymyslić

        • 6 0

    • Może być "Park Oliwski", "Archikatedra Oliwska", "ładny domek przy dawnej pętli"

      Bo do dworca Oliwskiego to chyba nie dość blisko.

      • 1 0

    • Akurat to zmienią.

      Od około roku nie ma już Akademi Medycznej tylko Gdański Uniwersytet Medyczny a przystanek tramwajowy wciąż nosi nazwę "Akademia Medyczna".

      • 1 0

  • Sebastian Zomkowski - ZTM - Pętla Strzyża (8)

    Pętla Strzyża, a nie Abrahama.

    • 8 11

    • Pętla nazywa się Abrahama i trudno. Tak samo jak zajezdnia. (1)

      • 6 1

      • Pętla Abrahama, Zajezdnia Wrzeszcz. TAkie nazwy są oficjalnie używane.

        • 4 1

    • strzyża (1)

      od strzyżenia owiec tylko gdzie te owce

      • 3 0

      • A owce w Okazie na Strzyży

        Owce i koziołki w Okazie na Strzyży.

        • 2 0

    • Pętla Strzyża, Zajezdnia Strzyża

      To idiotyczne, że na Strzyży jest pętla Abrahama, bo przecież Abrahama to Oliwa, a nie Strzyża. Do przemyślenia przez decydentów.

      • 1 0

    • jak się widzi manię mieszkańców Strzyży (1)

      jak się widzi manię mieszkańców Strzyży, by wszędzie wlepić nazwę tej dzielnicy, to dochodzę do przekonania, że sąsiedztwo powszechnie znanej placówki służby zdrowia na Srebrzysku wybitnie nie służy miejscowym umysłom....

      • 2 1

      • Srebrzysko dla mieszkańców Wrzeszcza

        Srebrzysko to może dla mieszkańców Wrzeszcza. Bez obelg proszę. Czemu ta Strzyża Tobie wadzi ? Istnieje to niech istnieje na zdrowie. Nie widzę nic złego w integracji mieszkańców z dzielnicą.

        • 0 4

    • Dla mnie Strzyża to Strzyża

      Dla mnie Strzyża to Strzyża. Jeżeli istnieje to trzymać się właściwego nazewnictwa.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane