• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • DLACZEGO W GDANSKU JEST TAK BRUDNO

    rozpoczal sie juz sezon turystyczny za pare dni bedzie jego kulminacyjny ponkt a gdans jest wciaz brudny i brudny a tu kazdego dnia pokazuja nowy pomysl i nowy projekt co sie chwali tylko jest jeden problem tu sie gada ale tu sie nic nie robi. ludzie czs zabrac sie do roboty i zaczac pokazywac efekty waszej roboty i sukcesy ktortch brak za to jest duzo gadania

    • 5 1

  • rowery górą (3)

    niech sie wszyscy przesiada na rowery. bedzie uzasadnienie dla sciezek rowerowych

    • 3 1

    • i będzie pętla rowerowa z podziemnym parkingiem?

      • 1 0

    • chce ale nie mam gdzie go zostawiać, a pracodawca nie pozawala w budynku, a na zewnątrz pada i kradną

      społeczeństwo nie jest mentalnie na to gotowe

      • 2 0

    • W rzeczy samej. Najpierw niech będzie popyt, a potem podaż

      • 0 0

  • a gdzie zmiany ??????? (3)

    niedawno na tym portalu pisano ,że od połowy maja nastąpią zmiany w komunikacji tramwajowej i co?
    połowa maja i nic, czyli znowu ściema władz miasta i zkm

    • 4 2

    • zmiany będą (2)

      miały być zmiany tras tramwajowych, podobno dla wygody pasażerów a tu nic
      ale będa zmiany - zlikwidują jedna z najstarszych w mieście pętle bo decydenci nie jeżdżą tramwajami.

      • 2 1

      • trzeba czytać stronę miasta i "Herolda" (1)

        to byś wiedział, że zmiany od 29 maja będą :-)

        • 0 1

        • czytam trójmiasto

          • 0 1

  • spalmy za sobą wszystkie mosty

    • 4 0

  • a niech likwidują

    w końcu ostatni zgasi światło

    • 5 0

  • SKANDAL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (14)

    GDAŃSK ZAMIAST ROZWIJAĆ TANI, SZYBKI I BEZKOLIZYJNĄ SIEĆ TRAKCJI TRAMWAJOWEJ ZAMIERZA ZNOWU WBREW MIESZKAŃCOM I ZDROWEMU ROZSĄDKOWI LIKWIDOWAĆ PĘTLE TRAMWAJOWĄ ABY USTAWIĆ KOLEJNE BUDY GASTRONOMICZNE PROWADZONE PRZEZ KOLESI Z PO. WSTYD I TYLE . PAMIĘTAJMY O TYM PRZY WYBORACH.
    DOŚĆ RZĄDÓW PUDYNIA I JEGO POPLECZNIKÓW.

    • 15 7

    • nie krzycz, bo się spocisz

      • 2 4

    • (9)

      Poza tym - problem w tym, że taki model sieci tramwajowej jaki mamy w Gdańsku z bezkolizyjnością nie ma nic wspólnego (świadczą zresztą o tym liczne wypadki). O solidnych odcinkach tramwajowych możemy mówić co najwyżej w Poznaniu (PESTKA) lub w Krakowie (tunele), ale to jest i tak tylko część sieci tamtych miast (reszta - podobnie jak w Gdańsku). Tramwaj nigdy nie będzie tak bezpieczny i pojemy jak kolej, więc po co go rozwijać. Zamiast wywalać pieniądze na bzdury, albo je rozkradać, należy inwestować w pociągi.

      A do tych, co mi wlepiają te czerwone kartki - łatwo jest klikać w przycisk, trudniej zaś podjąć dyskusję, i to taką na argumenty, a nie wyzwiska - nieprawdaż?

      • 0 12

      • (1)

        no tak a pociągi będą kursować bezkolizyjnie po gdańsku

        • 4 1

        • Kolej miejska funkcjonowała np. w czasach gdy SKM docierała do Nowego Portu. Czy wydarzył się jakiś wypadek w tamtym okresie i czy był równie tragiczny jak opisywane ostatnio tu wypadki związane z gdańskimi tramwajami?
          Ja o niczym takim ani nie słyszałem, ani nie czytałem.

          • 0 2

      • (6)

        Sieć kolejowa w Gdańsku jest o wiele mniej rozwinięta niż tramwajowa. Natomiast jej utrzymanie jest o wiele bardziej kosztowne. Tak więc Twoje poglądy nie wytrzymują krytyki z ekonomicznego punktu widzenia.

        • 4 0

        • (5)

          Mędrcy z kosmosu (których można spotkać na takim dużym forum) zawsze będą krytykować racjonalne i nowoczesne rozwiązania. Ostatnio czytałem tam przezabawną nagonkę na InterRegio, gdzie właśnie tego typu ekonomiści przekonywali, że ten projekt przynosił straty Przewozom Regionalnym i że konkurencja na kolei to coś złego. Słowem - wielcy zwolennicy monopolu Intercity (nota bene, spółki należącej do grupy PKP, o czym warto pamiętać).

          Sieć kolejowa w Trójmieście jest marnie rozwinięta, bo przez wiele lat totalnie zaniedbano plany reaktywacji kolejowego transportu miejskiego i co gorsza zlikwidowano istniejącą linię do Nowego Portu. Teraz, kiedy Gdańsk jakimś cudem znalazł się w gronie miast organizujących piłkarskie mistrzostwa nagle zaczęto bić na alarm, że komunikacja zarówno z okolic lotniska, jak i do okolic Nowego Portu (gdzie ma być stadion) jest fatalna. Tramwaj w bardzo wielu przypadkach to pieniądze wywalone w błoto. Świadczy o tym sytuacja w przypadku osiedla Chełm, gdzie uruchomiono linię do nikąd, czyli 1-kę. Mieszkańcy nie chcieli z niej korzystać, więc odcięto im prawie wszystkie autobusy jadące do dworca Głównego. I tak korzystali jednak z linii, które się zachowały, czyli 108 i 118. W tym celu też zaczęto utrudniać im życie - wycofując z tychże tras autobusy przegubowe. Wszystko po to aby zmuszać ludzi do jazdy tramwajem. Chore i żenujące.

          Co do kolei miejskiej - to oczywiste, że jest to droga inwestycja - wymaga ona współpracy wszystkich miast w aglomeracji i spokojnie powstałaby znacznie szybciej, gdyby władze tychże miast nie kłóciliby się, tylko pomyśleli o wspólnym interesie.

          • 0 3

          • (4)

            Primo: nie zauwazyłeś, że uruchomiono na Chełm 11, a wkrótce będzie też 7?
            Tak więc argument o utrudnianiu życia ludziom wyciągnąleś z kapelusza.
            Secundo: Gdańsk jest tak zadłużony, że o jakiejkolwiek budowie kolei miejskiej trzeba zapomnieć. Cieszmy się, że jest chociaż tramwaj.
            Tertio: nie kumam, co ma wspólnego IR z koleją miejską w Gdańsku. Mniemam, że wyłącznie rozstaw szyn...

            • 1 2

            • (3)

              Zauważyłem – tylko po jakim czasie ją wprowadzono, to po pierwsze (ja pisałem akurat o okresie kiedy nitka na Chełm powstała i kursowała tylko 1-ka, a urzędnicy już okrzyknęli to olbrzymim sukcesem – i żeby ludzie z niej korzystali, wycięli prawie wszystkie autobusy, więc nie zarzucaj mi żadnego wyciągania czegokolwiek z kapelusza, tylko czytaj dokładnie), a po drugiej 11, mimo że bardziej przydatna od 1-ki, jest też w gruncie rzeczy nie do końca przemyślaną linią. Nie gwarantuje dojazdu na Uniwersytet Gdański np. Wiem doskonale, że chcą ją przedłużyć – do pętli Oliwa… którą właśnie planują zlikwidować :) Pogratulować więc logicznego myślenia: zarówno tym z gdańskiego UM, jak i tym z ZTM.

              Gdańsk jest totalnie zadłużony, bo od lat ta sama ekipa totalnych dyletantów rządzi tym miastem. Szczytem bezczelności jest z kolei to, że będą znowu kandydować w zbliżających się wyborach samorządowych (w Elblągu też długo rządził dość słaby prezydent Słonina – ale on przynajmniej miał odwagę wreszcie przyznać, że ostatnia kadencję totalnie zmarnował i nie będzie już ubiegał się o fotel prezydenta miasta).
              Warto dodać do tego, że Gdańskiem rządzą ludzie, których polityka nie polega na otwarciu się na sąsiednie miasta, lecz prędzej próbę konkurowania z Gdynią (która już dawno odskoczyła Gdańskowi pod względem atrakcyjności jeśli chodzi np. o mieszkania). Tak więc dla obecnej ekipy – zamiast współpracować, lepiej się kłócić z sąsiadami i jeszcze podjudzać mieszkańców aby robili to samo (gardzili tymi wstrętnymi śledziami).
              Z czego się tu cieszyć? Z tego, że co drugi tramwaj wylatuje z szyn?

              IR z koleją miejską nie ma nic wspólnego. Dużo zaś z pewnym forum. uważanym za miejsce, gdzie się spotykają najwybitniejsi ludzie i gdzie stale wymądrzają się różni „krwiożerczy ekonomiści”. Dałem tylko przykład, że ostatnio twierdzili, iż pociągi te przynosiły PR straty (teza pewnego redaktorka – niby speca od komunikacji miejskiej w Trójmieście). Niezwykle ciekawe.

              • 0 0

              • (2)

                A pomyślałeś, że gdy uruchamiano jedynkę, w całym Gdańsku było jakieś 8 wozów, które mogą wjechać na Chełm? To jaką inną sensowną linię z taką ilością można uruchomić, jak nie właśnie Chełm - Hucisko?

                A 11 będzie przedłużona, i to nie do Oliwy, a do Jelitkowa.

                • 0 1

              • (1)

                No i co, że mieli zaledwie kilka pojazdów mogących obsługiwać tę trasę. Trzeba było od razu kasować linie autobusowe? Nie można było zaczekać do uruchomienia 11-stki?
                O to mi właśnie chodzi.

                • 0 0

              • Nie można było, bo UE nie daje kasy na budowę tramwaju po to, aby równolegle utrzymywana była komunikacja autobusowa.

                • 0 1

    • Hej, no tramwaje będą nadal przejeżdżac. Lecz kończyć w Jelitkowie (1)

      Zatrzymuje się tu tylko 15.

      • 2 0

      • a awarie?

        • 1 0

    • Oj, to nie kolesie z PO. Zapamiętaj każdy Polak ma swoich kolesi do utrzymania. Czy z PO, czy z PiS.

      • 2 0

  • Tramwaj to przestarzały środek komunikacji. (4)

    Nieustanne poruszanie na łamach prasy problemów związanych z tramwajami świadczy tylko o tym, że ludzie odpowiedzialni za komunikację w Trójmieście nie potrafią się dogadać w kwestii usprawnienia transportu aglomeracyjnego.
    Tramwaje w Gdańsku można by było spokojnie ograniczyć do minimum, czyli tylko do trasy na Stogi, bo to jest tak beznadziejnie położona część miasta, że nie ma tam szans na zapewnienie transportu kolejowego. Ale już – Nowy Port: reaktywacja SKM, a do reszty osiedli na górnym tarasie planowana inwestycja SKM 2 + autobusy dowożące pasażerów od stacji kolejowej w głąb osiedli. Oczywiście taryfa zintegrowana i już mamy rozwiązanie przyszłościowe, czyli kolej miejską. Tramwaj to archaizm, który jest lubiany przez pasażerów w Polsce, gdyż zaniedbano tu zupełnie inwestycje drogowe, przez co mamy takie obrazki jak np. ulica Słowackiego w Gdańsku, którą można w znacznej części szybciej pokonać pieszo niż samochodem.
    Co do SKM – to w obecnym stanie nie jest to żadna kolej miejska, tylko specjalne przewozy (mam tu na myśli odrębną taryfę) realizowane na szlaku kolejowym Gdańsk – Słupsk. Kolej miejska będzie dopiero w Trójmieście funkcjonować, jak zacznie ona docierać do poszczególnych osiedli. O ile w ogóle będzie docierać, bo niektórzy urzędnicy wolą rozwiązania trącące myszką – czyli uruchomić tramwaj do wielkiego blokowiska. Polikwidować wszystkie linie autobusowe i kazać pasażerom wpychać się do tegoż tramwaju.
    Brawo! :P

    • 4 25

    • rozumiem że tego uczą na PG? (1)

      tam istnieje tyż wydział marketingu - znam osła który to skończył i napisał pracę magisterską na poziomie licencjatu - połowa pracy to zdjęcia i wykresy..

      • 1 1

      • Widać, że nie lubisz PG

        Poza tym, zdolny to osioł skoro w ogóle napisał pracę magisterską. A to, że na poziomie licencjatu, to chyba mu wybaczymy. Z którego ZOO ssak pochodził. Z oliwskiego?

        • 0 1

    • Popieram opinię

      Tramwaje ze swoją obecną prędkością należy ograniczać

      • 1 2

    • Ale bzdury. Caly swiat wraca do tramwajow

      Jestem swiatkiem budowy dwoch nowych linii tramwajowych w Genewie 6,5+8km + mosty i tunele i to w ciagu jednego roku.

      • 1 0

  • kolejna bzdura (1)

    kolejny raz miasto występuje przeciwko interesom mieszkańców - kto się pytał mieszkanców o los pętli w Oliwie.?
    A koncepcję likwidacji pętli wyciągnięto jak królika z cylindra, gdy trzeba znależć atrakcyjne grunty dla swoich.
    Wzywam mieszkańców do protestowania przeciwko takim cwaniackim decyzjom.

    • 11 2

    • osiiągamy dno absurdu

      Ja, jako mieszkanka Oliwy protestuję przeciwko jakiejkolwiek zabudowie na pętli tramwajowej. Mamy dosyć nierozwiązanych problemów, aby ot, tak sobie zlikwidować niemały skrawek terenu zielonego. Miasto niech się zajmie ruderami po drugiej stronie ulicy. Były Ośrodek Zdrowia jest obiektem czysto wyjętym z horroru. Jestem za modernizacją pętli, likwidacją tych obleśnych bud. Niech powstanie skwerek, wybudujcie porządną toaletę, postawcie ławki- każdemu podróżującemu na pewno to bardziej się przyda niż te wszędobylskie centra handlowe.

      • 3 0

  • może jeszcze w Parku Oliwskim zrobicie centrum handlowe? (2)

    w Gdańsku liczy się jedno
    - durny stadion do którego nie będzie żadnego dojazdu
    - durnowate ECS - czyli skarbonka bez dna
    - hala sportowa z krzywym dachem na której może będą jakieś przedwyborcze masówki

    innych problemów Gdańsk nie ma!

    • 18 1

    • A Ty? (1)

      • 0 2

      • Teodorku

        ja w przeciwieństwie do Ciebie - nie!
        ale wkurza mnie rozumowanie podobnym Tobie

        • 1 0

  • Adamowicz zlikwiduj wszystko ! (2)

    I nastawiaj nam centrow handlowych i Biedronek ! Ciebie prosimy, wysluchaj nas panie Adamowiczu !!!

    • 9 1

    • a na końcu zlikwiduj siebie

      • 1 0

    • zeby nie bylo niczego

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane