• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • Mieszkałem w Oliwie (3)

    Kocham tę dzielnicę jest piękna i żałuję wszystkiego co znika

    • 13 2

    • pętla tez jest piękna??? ogarnij się! (2)

      • 2 4

      • A co? Mają być płyty z plastiku i szkła? (1)

        • 4 2

        • wystarczy granitowa kostka, miejska zabudowa w stylu starej Oliwy, drzewa i obok tramwaj.

          pojmujesz?

          • 2 0

  • Tym powiniene zajac sie prokurator (1)

    I jeszcze innymi historiami zwiazanymi z grabieza gruntow i sprzedawanie ich pod centra handlowe i zabudowe mieszkalna dla bogaczy.

    • 10 1

    • a kto komu ten grunt zagrabił?

      • 1 0

  • urzedasom chyba cos ciezkiego na głowe spadło !!!!!!!!!! (5)

    moze najlepiej wogule tory zlikwidowac? po co tramwaje w oliwie?postawcie tam, jeszcze jeden obskurny hipermarket!!! kawałek zieleni i juz to komus przeszkadza bo kasy na trawie nikt nie zarobi ?! postawcie kolejne budki z piwem bo jedna na tej petli to za mało!!! znajdzcie sobie inne miejsce na te wasze "budynki handlowe i usługowe" OD PĘTLI W OLIWIE WARA!!!!!!!

    • 12 6

    • (1)

      Akurat w tej zapomnianej przez wszystkich części miasta sklep typu Biedronka, Lidl czy Kaufland jak najbardziej by się przydał.
      Zabawna sprawa, że studenci stancjonujący w tamtych okolicach muszą chodzić na piechotę aż do Reala czy LeClerka na Przymorzu.
      Tramwaj zaś jest zupełnie zbędny. Jest SKM (2 stacje - Dworzec Oliwa oraz przystanek Uniwersytet). Są autobusy (ale należy zwiększyć ich częstotliwość w przypadku likwidacji tramwaju i ewentualnie trochę zmodyfikować trasy): 199 i 122 jadące Grunwaldzką oraz 149 ulicą Polanki.

      • 0 10

      • ty,magister, nie bądź taki specjalista.

        • 0 0

    • Najpierw niech sprzedadzą w końcu teran gdzie stoi była przychodnia lekarska. Budynek się sypie, a od ok. 20 lat sprzedać nie mogą :D

      • 0 0

    • ortografia !!

      • 1 0

    • i to tragedia Oliwy, że to twoj dom :d

      • 0 1

  • :(

    o noł

    • 0 0

  • WY KOMPLETNIE NIC NIE ROZUMIECIE TO JEST JEDEN ZAMACH NA NASZA KOMUNIKACJE TO JEST ZORGANIZOWANE PRZEZ PIS ZEBY NASZA WLADZE W GDANSKU NISZCZYC A WY SIE NABIERACJE I NA PANA PREZYDENTA NARZEKACIE ALE WY NIC NIE WIECIE TYLKO JAK TE OSLY IDZIECIE ZA TYM CO WAM MOWIA!!!! JA NA TO TYLKO LOL POWIEM, ROZUMIECIE???? TYLKO TYLE W TEMACIE

    • 2 9

  • Byle nie to

    Urzędnicy zyskają ale nie podróżni

    • 9 1

  • Gdańsk to jakiś absurd

    wszędzie chcą stawiać handel i usługi, czyli budy z obleśnym żarciem.Zamiast stworzyć jakiś węzeł przesiadkowy,udogodnienia dla komunikacji, niszczą to i tak chaotyczne miasto.Po prostu żal...........

    • 7 0

  • Komu przeszkadza pętla w Oliwie?

    Przecież ona tam jest od początku, jak powstała linia tramwajowa i jakoś nikomu nie przeszkadzała. Ale ktoś woli utrudnić życie mieszkańcom, byle tylko napchać sobie lub szwagrowi kieszenie

    • 7 2

  • ZOSTAWCIE PETLE W OLIWIE MATOLY!

    • 9 2

  • A co to za tłumaczenie , że... (2)

    "Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie."

    Z tego co wiem to wszelkie projekty czy plany są a przynajmniej powinny być podpisywane przez autora. Dziwna samowolka i bezimienność panuje w ZKM. A jeszcze dziwniejsze jest rozpatrywanie takiego pomysłu jak nie ma autora.

    • 8 0

    • (1)

      Ciekawe kiedy te plany były, ze już tego nie pamiętają...

      • 4 0

      • Wg artykułu w 2003 no rzeczywiście baaaarrrdzo dawno temu. Lata świetlne normalnie.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane