• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • Chorzy ludzie! (1)

    wszędzie byście te z****ne sklepy tylko ustawiali,... ciekawe jak większość ludzi b będzie dojeżdżać do pracy i skzoły? banda bezmózgowców! mam dość tego kraju ii tego miasta

    • 5 1

    • a ktos ci zabiera tramwaj tumanie?

      • 0 1

  • komentarz do zdjęcia...

    można postawić nowy budynek komponujący się z klimatem starej dzielnicy? można...

    • 4 0

  • K T O no i I L E dostał w łapę?! To skandal nad skandale!!!! (1)

    Takiego przekrętu daaawno nie było w Trójmieście...

    • 7 2

    • o czym Ty mówisz? podziel się swoją wiedzą...!

      • 1 0

  • apel do redakcji trojmiasto.pl

    proszę piszcie prostsze teksty bo tego nie zrozumiała nawet połowa czytających, stąd brednie w komentarzach:)

    • 3 1

  • ... proponuje zrobić pętlę .... pod ziemią ! .... teraz w modzie sa tunele.... estakady... slimaki... obwodnice.... i cholera

    jeszcze wie co... ! Swojas droga bylby to szczyt techniki ! - a jaka atrakcja ! :)!

    • 6 0

  • PORAŻKA!!! (1)

    Rok temu mial miejsce kosztowny remont, a teraz maja to zrownac z ziemia? moze warto dodac ze niedaleko planowana jest budowa i moze komus zalezy na wzroscie wartosci gruntu lub nieruchomosci? poza tym te lokale gastronomiczne beda niewielkie i sezonowe, wiec ciekawe kto na tym skorzysta. moze wycieczki szkolne, ale niedaleko jest przeciez mc donald ;) taki numer przed wyborami... moze w koncu ludziom otworza sie oczy:]

    • 8 1

    • ty asie jeden gdybys choc troche interesowal sie miastem, w ktorym mieszkasz to bys wiedzial, ze

      plan likwidacji przewiduje plan zagosp. przestrzennego obowiazujacy od kilku lat i dostepny do wgladu rowniez od kilku lat w internecie.

      • 0 3

  • a czemu obecny przebieg torów został narysowany z błędami ....?! -- podobno..... diabeł tkwi w szczegółach.... :)

    • 3 0

  • "Nie projektuje się układu na wypadek awarii."

    brawa, no comments. Dlaczego nie można robić zmian NA LEPSZE?

    • 2 1

  • ..... no to zróbmy pętlę .... ulicami miasta - tak jak w Nowym Porcie...! :0 - którędy ?! - a to już zdaję sie na

    inteligencję włodarzy i innych wykształciuchów ! :) - ja wiem jak to zrobić ... :) tylko .... za ile ! takie czasy ! - za pomysły trzeba płacić ! - nic na krzywy ryj ! - pozdro .

    • 0 1

  • Tramwaj Autobus a co to jest??? (2)

    Ja wole moja bryczkę lub motor. Czasami wieczorami wyje moim CBR-em na obwodnicy dla czystej frajdy a do roboty śmigam bryczką i omijam korki jak mogę. Bo stanie w korku to frajerstwo

    • 0 1

    • (1)

      Po pierwsze, nie moim CBR-em, a moją CBR-ą.
      Po drugie, marna prowokacja...

      • 1 0

      • Nawet dalem ci jednego plusa bo wiecej nie moge niestety

        . Dzisiejszy ryk dedykuje tobie o 23-00 będzie jazda na obwodowej

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane