• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • ZKM rulez (13)

    Lubie Gdańską komunikację i wolę nią jezdzić niż swoim autem

    • 160 79

    • Keep on trollin'! (4)

      Ja też kocham ZTM. Doceniam ich codzienne starania, żeby gdańszczanom podróżowało się lepiej.

      • 21 18

      • widac po komentarzach jak to lepiej znaczy według ZTM... (3)

        • 4 0

        • Powiadasz rulez? Poniżej widac co i jak np pani T.B. z urzedu miasta pobiera dwie pensje pilnujac by budzet gd był na + kosztem (2)

          komunikacji Znane są za to wydatki, jakie ZKM ponosi na wypłaty członków zarządu, które wynoszą prawie 700 tys. zł rocznie. Najwięcej, według ostatniego oświadczenia majątkowego, zarabia prezes Jerzy Zgliczyński – dokładnie 222 758 zł brutto (18,5 tys. mies.). Niewiele mniej dostają jego zastępcy.
          a więc miasto samo się kontroluje? Podwyżki z biletów poszły chyba w dużej mierze na
          Każdy z trzech wiceprezesów - Leszek Krawczyk, Zbigniew Kowalski, Danuta Gierdziejewska – pobiera z kasy spółki 152 tys. zł (12,6 tys. zł mies.). Kosztowna jest też trzyosobowa rada nadzorcza. Teresa Blacharska, która na co dzień zarabia jako skarbnik Gdańska, dostaje rocznie od ZKM 34 tys. zł (2,8 tys. zł mies.). Jeśli pozostali członkowie - Regina Dyoniziak i Jarosław Czarniecki – zarabiają podobne pieniądze, to rada nadzorcza kosztuje spółkę kolejne 100 tys. zł.

          • 2 3

          • (1)

            sorry, chłopie, ale jakich stawek spodziewasz się dla członków zarządu i rad nadzorczych tej wielkości? wez i porównaj to z sektorem prywatnym..

            • 1 1

            • a to teraz porównujemy z sektorem prywatnym? tak? a jak podnosicie czynsze to czym to tłumaczycie własnie sektorem prywatnym!!!

              tym że wolny rynek itd. a wiec zmień prace i idź do nie urzedniczej pracy narzekaczu

              • 0 0

    • Brudne i śmierdzące. (3)

      Tramwaje są najczęściej brudne a ludzie w nich śmierdzą. Dlatego nie przepadam za tramwajami.

      • 30 41

      • to wina ludzie jeżdżących ,że śmierdzą i brudzą (2)

        • 48 1

        • my wo wiemy, to taki kraj

          • 10 2

        • Niestety polacki to sa z reguly brudasy i nieroby. Jedyne co potrafia to zazdroscic i niszczyc dobro wspolne

          • 10 4

    • ja też wole ZTM, przynajmniej nikt mi nie zajedzie drogi i przemocy nie będzie stosował (1)

      • 10 12

      • przemoc

        W tramwaju też ktoś ci może przemoc zastosować i to wręcz bardziej prawdopodobne tam niż w aucie :)

        • 22 2

    • Ten żuk należy też do ZKM pracuje tam to wiem

      • 8 1

    • hahaha

      to czym ty jeżdzisz taczką że wolisz to badziewie z tak drogimi biletami od własnego auta??!!!

      • 2 3

  • Konstal a za nim Żuk! :) (9)

    Pięknie uchwycony rzadki już widok. :)

    • 255 4

    • (1)

      Bo to jest zdjecie ktore ma spooro lat

      • 2 28

      • Nie aż tak wiele, bo w tle widać już nowe skrzydło szpitala ;)

        • 28 1

    • NO :)

      • 11 1

    • Jak to rzadki ?? w GDA to przecież normalne

      Stare Miasto to i stare bryczki

      • 4 25

    • piękne zdjęcie

      bo to zdjecie z przed lat

      • 1 16

    • Ale TO NIE JEST RZUK !!! (2)

      Tylko Audi Q7.

      • 0 4

      • W starej budzie (1)

        combi

        • 1 0

        • Stuningowany oczywiście.

          Stąd pewnie pomyłka redakcji. Rozumiemy, rozumiemy.

          • 0 0

    • Cudo .....

      • 0 0

  • Taaaa.....bo do Nowego Portu Siedlecm jeżdżą tysiące ludzi. (10)

    Przesadza kobieta.to już się przy dworcu przesiąść nie można?

    • 157 42

    • bo przesiadka to za wiele? (3)

      Bo kiedyś było.... a teraz już nie ma...
      Niektórzy nie rozumieją że świat się zmienia.

      • 16 9

      • Ciekawe czy byłbyś taki wyrozumiały (2)

        gdyby Ci szef obniżył pensję o 1/4, i tłumaczył się, "że świat się zmienia"...

        • 16 23

        • (1)

          co ma wirnik do piatraka ? ;p

          • 10 5

          • ma, jest gorzej

            • 4 3

    • Co za sens wprowadzać linię 14... (5)

      ma to być linia wioząca pasażerów z Nowego Portu do ważniejszych instytucji w ciągu ul 3 maja... rozumiem, że z przystanku na 3 maja jest o 200m bliżej do UM niż z przystanku Hucisko, ale, żeby dla tych 200m wprowadzać nową linię tramwajową? i to kursującą z taką częstotliwością?

      Uwierz mi, że dużo ludzi jeździ, jeździłem tą linią 3 lata, o różnych godzinach, jest masa ludzi, którzy wsiadają w Nowym Porcie i wysiadają dopiero na Siedlcach... Ale co ty możesz wiedzieć, w końcu na co dzień autem śmigasz po 3mieście i powiększasz nam korki.

      • 16 18

      • (4)

        Pewnie, że przesadza. Pani Elżbieto, proponuję sobie kupić autko, jeśli ciężko pani dojść do przystanku, czy się przesiąść. Wyjedzie pani spod domku i podjedzie pod samą pracę, a później odwrotnie. I nie piszcie, że w korkach będzie stać, bo cóż... coś za coś. Albo komunikacja i trzeba ruszyć d*pę, albo auto i korki. Też bym chciał, żeby tramwaj mnie zabrał z domu i zawiózł gdzie chce za 2 zł. ;-) Polakom dogodzić, to kurde nie wiem co trzeba byłoby zrobić... ://

        • 14 11

        • (3)

          a moze trzeba było wczesniej zapytać zainteresowanych?

          • 7 2

          • (2)

            Po co pytać, jak po prostu się nie opłaca? Tobie też nie chce się przesiąść? Podjedź pod przystanek taryfą. Nienawidzę jęczących Polaków... Nie stać Cię na taryfę, kup sobie auto. Nie stać Cię na auto, to nie jęcz i jedź tramwajem. Nie lubisz jeździć komunikacją, przeprowadź się do centrum. Jeszcze Ci źle? Wypad na wioskę. Nikt nikogo do niczego nie zmusza, ludzie nie jęczcie!

            Albo załóż prywatną firmę przewozową i otwórz linię z Siedlec do Nowego Portu. Zobaczymy jakie kokosy zbijesz. Ja jeżdżę autem i z komunikacją nie miałem nic wspólnego od ponad 10 lat, ale nie będę jęczał, że są korki, bo po co? Takie są uroki życia w mieście...

            • 8 5

            • (1)

              wypad to mów do swoich, ładnie cie rodzice wychowali urzedniu

              • 1 4

              • Wychowanie to jedno, a mózg to drugie. Po Twojej ortografii widać, że tego drugiego brakuje Ci bardziej niż pierwszego. ;-)

                Poza tym "wypad", to najładniejsze słowo jakie przyszło mi do głowy.

                • 3 2

  • nie stać mnie na jazdę tramwajem (2)

    wolę iść pieszo, zdrowiej i w kieszeni pełniej

    • 70 17

    • Z Oruni na Żabiankę :)

      • 38 1

    • normalnie żuczek na fotce :)

      • 4 0

  • a może jeszcze na pięterko zawieźć (2)

    i drzwi otworzyć...

    • 115 15

    • nadajesz się

      • 4 4

    • a moze trzeba było wczesniej zapytać zainteresowanych? a nie swoje wizje narzucac

      gdzie demokracja gdańska do wyrażania opinii przed wprowadzeniem zmian?

      • 3 6

  • Zróbta wreszcie tory na Stogi (2)

    Jak jadę na plazę to mi się jaja ważą i mleko robi się zsiadłe jak jadę na plaże na Stogach.

    • 111 14

    • no, widać że do miana mężczyzna sporo ci brakuje

      • 8 7

    • tory na stogi rzekomo są

      przynajmniej ich resztki

      • 12 0

  • (5)

    Mieszkańców Siedlec zapraszam do Gdańska Południe. Niech wtedy spróbują dostać się do Nowego Portu..... tfu, tfu! Mieszkańców Siedlec - do siebie zapraszać?! Nie, nie, pomyliło mnie się. Jedźcie już lepiej do tego Nowego Portu jednak ;)

    • 49 30

    • ? (4)

      Gdańsk Południe? Jest coś takiego?I gdzie to jest?

      • 7 14

      • Na północy, oczywiście. Lechia Gdańsk, Władcy Północy!

        • 13 2

      • Gdańsk Południe - mieszkając tam trzeba przesiadać sie 2-3 razy aby dostac sie gdzie dalej niz Śródmiescie. (2)

        a tu babinka ma problem ze raz sie przesiadzie, poza tym prawdą jest to ze do Siedlec dużo tramwajów jezdzi pustych, niech narzekaczka przejedzie sie na Południe np Zakoniczyn.
        Do Portu Północnego czy Westerplatte trzeba przesiadać sie TRZY razy i to na koncu na autobus jezdzący raz na godzinę (wiec trzeba byc z wyprzedzeniem aby nie spoźnić sie bo czekanie 60 minut....)

        • 22 3

        • pff

          Trzeba było się tam nie przeprowadzać...

          • 5 8

        • Oj, naprawdę bardzo mi przykro. Powinniście się cieszyc i dziękowac Miastu, że opłaca mu się kierowac autobusy na wasze wioski. Niedługo będziecie miec jeszcze linie tramwajowa, na którą Migowo leżące bliżej centrum jeszcze czeka i nie narzeka tak, jak wy. Po jej uruchomieniu będziecie nadal marudzic, że macie słabo rozwiniętą komunikację. Trzeba było nie wyprowadzac się na wioski i może wtedy nie marudzilibyście. Ale co tam, kupicie sobie przecież samochód, zawalicie złomem całe miasto i będziecie marudzic. Na Siedlcach znajduje się geograficzny środek Gdańska, więc o czymś to świadczy.

          • 7 3

  • 4, 7 (3)

    Czwórka miała jeździć przez Marynarki Polskiej do Wrzeszcza (Strzyży?) a siódemka przez Nowy Port do Brzeźna z wykorzystaniem nowych torów. I co???

    • 54 11

    • trudno sie

      mówi

      • 1 2

    • Nie!!!!! (1)

      Jako mieszkaniec Zaspy protestuję!!! Dobrze że zostawili 4

      • 4 5

      • a ile to mieszkaniec zaspy ma linii u siebie? nie wspominajac o autobusach? a na linii do nowego portu bida potworzyli nowe linie które jeżdżą co 20 min pieknie i to tylko w godzinach szczytu w weekendy i dni wolne jedna linia tylko zostaje co 20min!!!!

        • 4 0

  • Niestety Trójmiasto jest podłużnym organizmem miejskim (1)

    a w takim nie każdemu pasuje komunikacja. Nie będę z niej korzystał, bo dla mnie to wydłużenie czasu jazdy do pracy o ok. 30 minut, jest tez drożej - bo nie pracuję tylko w 1 miejscu. Cóż. Odpowiedź ostatnia w ankiecie...

    • 23 18

    • Jak widać ,kilkunastu pacanów nie rozumie,że niektórzy pracują jeżdżąc samochodem.

      • 0 2

  • (6)

    Trudno się nie zgodzić z ZTM, z punktu widzenia ekonomicznego oczywiście. ja sam np. muszę się czasem przesiadać nawet dwa razy jadąc/wracając do pracy(Kokoszki-Oliwa) bo ztm twierdzi że 157 częściej musi jechać do Bysewa niż na Kokoszki, a dziwnym trafem w godzinach wieczornych większość osób jadąca tą linią wysiada z autobusu na rądzie turbinowym (ul budowlanych) i spacerkiem idzie albo na kolejny autobus, albo spacerkiem ponad km do domów. :)

    • 30 10

    • Opłaca Ci się jeździć z Kokoszek komunikacją???

      Przecież to jest czasowa masakra! Rowerem już lepiej!

      • 12 1

    • (2)

      Ekonomicznie jest, czasowo wcale nie jest to masakra... przynajmniej w godzinach świtu :)
      A czy rowerem lepiej? Powiedz mi tylko po czym mam dojechać? Przecież dróg rowerowych tam nie ma, a pakować się pod koła aut nie mam zamiaru :P
      Autem? ponad 10km, korki, ceny paliw... to jest dopiero masakra.

      • 16 2

      • Odpowiedziałem na następnej

        stronie.

        • 3 3

      • Tak z grubsza:
        Dojazdowa, Sąsiedzka, Jesienną przy cmentarzu pod górkę do Budowlanych, Słowackiego nad obwodnicą (jest ścieżka), na rondzie na drugą stronę, kawałek chodnikiem i w lewo na asfalt w las.
        Kontakt z samochodami minimalny, niestety jak popada, to błoto będzie. Szczegóły trzeba dopracować samemu zwiedzając trasę i wedle potrzeby (miejsce startu i docelowe).

        • 0 0

    • rądo turbinowe, gdzie to?

      • 13 1

    • i ostatni z wrzeszcza o 17:15 z fabrycznej

      a do wrzeszcza pierwszy o 12 co tez jest patologia

      ze o weekendach nie wspomne

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane