• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • Uwielbiam... (3)

    ...gdy ktoś powołuje się na wyniki badań ruchu itp...a zwłaszcza gdy jest to dyrektor "firmy" majacej na celu zorganizowanie transportu miejskiego za nasze,podatników i zarazem mieszkańców pieniądze....Nie od dziś wiadomo,że nawet gdyby te "badania" były prowadzone...np z okna ZTM-u czy też UM to wszem wiadomo,że interpretacja tych "wyników" odbywa się na zasadzie dopasowania do możliwości "firmy" / w tym przypadku chodzi o wozokilometry / bo gdzieś trzeba zmniejszyć częstotliwość/ Siedlce / by móc gdzieś ją zwiększyć / Chełm /, a czynnik ekonomiczny jest w takich sytuacjach "słowem - wytrychem"

    • 24 2

    • A jak Ty byś chciał? (2)

      I co byś zrobił żeby było jakbyś chciał, bo tak gadać i narzekać to ja też potrafię. Z Twojego wpisu wynika, że źle się robi optymalizując ofertę przy ograniczonych możliwościach. Sam się zastanów, ale najpierw zejdź na Ziemię.

      • 1 4

      • ene (1)

        co chciałeś powiedzieć....bo nie bardzo rozumiem....aha chciałeś zaistnieć na forum....udało ci się

        • 2 1

        • nie to urzednik który próbuje sie wybielic

          • 1 0

  • Może się mylę.. (1)

    ...ale nie tak dawno jakiś geniusz z pod znaku ZTM porządkował numeracje tramwajów.Była to jak nazywano "rewolucja" bo 13-stkę zastąpiła 3 -ka; 15-stkę 5- tka....No i co kto tam znowu robi bałagan.Będzie nowa "rewolucja" ???

    • 24 1

    • Owszem,

      przy okazji zgarnie premię za innowację...

      • 4 0

  • (2)

    no cóż ale z siedlec na chełm też by się jakieś połączenie przydało, a tak to d*pa...

    • 3 2

    • 5 min. na nogach (1)

      nie wystarczy !!!

      • 4 1

      • a jak ktos jeździ na wózku?

        • 0 0

  • 105ki trzeba pilnie zezlomowac a nowych wozow niedostatek :D

    • 7 3

  • 295

    a czemu 295 jezdzi krótki .. ??? zawsze długi nawalał .. i co na przystanek .. sie idzie na płocką.. 155 krotki i niema jak wsiasc przechodzi sie na 295 krotki i tez nie ma miejsca by dalej jechać.. nie mowiac o 118... po godzinie 7 rano ...
    i czy można bylo bus lini 175 puscic długe .. bo przez tą wyremontowną łostowicką nagle frekwencja sie podwyzszyła jak nagle korkow tam niema..

    • 8 1

  • protestujmy (1)

    ja bym chciała połączenie chełm-stogi!!!

    • 12 3

    • A na co komu taka linia? Żeby powietrze woziła? Stogi-Wrzeszcz!

      • 5 0

  • czemu nie ma polaczenia Nowy Port - Jelitkowo (2)

    Po zageszczeniu pasazerow w T8 i T2 mozna stwierdzic ze spora czesc mieszkancow chcialaby dostac sie na Przymorze i Zabianke. Niestety T4 ( tylko stare sklady) jezdzi tylko do Zaspy, co 20 minut nawet w godzinach szczytu. Natomiast do Gdanska Glownego jezdza z Nowego Portu az 3 tramwaje, przez Jana z Kolna ( jak wspomina powyzszy artykul). Szkoda, ze nia ma pomysku usprawnienia komunikacji pomiedzy Nowym Portem a Przymorzem:(

    • 13 3

    • 4 kiedyś jeździła na trasie jelitkowo - nowy port ale to lata 90

      a propo połączenia przymorza z np do masz autobus 148 i 188 z zaspy :)

      • 4 0

    • Bo jest 148 Nowy Port - Żabianka?

      • 1 0

  • Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru. (1)

    chyba powinienes napisac ze dzieki eliminacji marnotrawstwa budujemy Europejskie Centrum

    • 8 0

    • PS

      urządnicza bezczelność nie zna źadnych zachamowan

      • 4 0

  • Wieczne narzekania. (2)

    • 2 7

    • CD (1)

      Mieć tramwaj co 20 minut i narzekać?? Ja mam autobus co 90 minut i muszę jakoś do gdańska dojechać. Jak mi nie pasuje, to jadę wcześniejszym, nie ma wyjścia. Sorry , ale wyjść 10 - 15 minut wcześniej z domu to chyba nie jest problem. Jak jadę ze stogów na politechnikę to się przesiadam nawet i 2 razy, ale nigdy nie czekam na następny więcej niż 2 minuty.

      Nie można narzekać, nie ma na co ...

      • 4 2

      • sa dzielnice i dzielnice

        • 0 1

  • A pani Elżbieta nie wie, że do Nowego Portu można teraz dojechać z Chełmu (2)

    Po co ludzie mają zasuwać do siedlec, skoro mogą się przesiąść na Chełmie i tam pojechać do nowego Portu. Do tego jak otworzą pętlę na oruni to pewnie ten tramwaj będzie jeżdził aż tam. No tak ale pani Elżbieta ma problem, tyle tylko, że linia jeżdziła prawie pusta i woziła powietrze.

    • 4 9

    • Z Chemłu? (1)

      Przepraszam, ale czy w wypowiedzi pani Elżbiety jest gdzieś napisane, że mieszka na Chełmie? Nie doszło, że można mieszkać na samych SIEDLCACH? To co, ma z Siedlec jechać na Chełm, żeby tam się przesiąść i dojechać dalej, gdzie znowu ma się przesiadać?
      Poza tym sama dojeżdżam do szkoły z Siedlec i same przesiadki nie byłyby problemem, gdyby tramwaje nie wypadały z trasy i kolejne nie przyjeżdżały zapchane po brzegi. I jak mam dojechać, skoro tramwaje na przesiadkę odjeżdżają JEDEN ZA DRUGIM minutę przed moim przyjazdem do Dworca Głównego, następny wypada, a kolejny jest tak przeładowany, że i tak nie wsiądę, więc czekam w nadziei, że czwarty przyjedzie i już uda mi się wsiąść?

      • 5 2

      • Moniko, przeczytaj jeszcze raz tekst. Ze zrozumieniem.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane