• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec spacerów po kamiennej grobli w Ptasim Raju?

Katarzyna Moritz
28 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W listopadzie zacznie się przebudowa kamiennej grobli dzielącej jezioro Ptasi Raj i Wisłę Śmiałą. Po zakończeniu prac nie będzie można już nią spacerować. W listopadzie zacznie się przebudowa kamiennej grobli dzielącej jezioro Ptasi Raj i Wisłę Śmiałą. Po zakończeniu prac nie będzie można już nią spacerować.

Od dziesięcioleci kamienna grobla zobacz na mapie Gdańska oddzielająca Wisłę Śmiałą i jezioro Ptasi Raj była atrakcją dla turystów i mieszkańców, którzy szukali kontaktu z dziką przyrodą. Kamienna konstrukcja ma wkrótce zostać wyremontowana i... zamknięta dla spacerowiczów. Powód: konieczność ochrony ptaków w pobliskim rezerwacie.



Kamienna grobla powinna być:

Kamienna grobla została zbudowana w latach 1886-1887. W 1959 roku w rejonie ujścia Wisły Śmiałej do zatoki powstał rezerwat Ptasi Raj. W pobliskich jeziorach Ptasi Raj i Karaś chętnie bytowało wiele gatunków ptaków wodnych.

Przez lata ponad 1,5-kilometrowa grobla na styku wód rzeki, jeziora i zatoki była atrakcją dla turystów i mieszkańców, którzy przyjeżdżali na Wyspę Sobieszewską. Często można tam było spotkać też młode pary, które robiły pamiątkowe zdjęcia.

Okazuje się jednak, że obecnie grozi jej całkowite zamknięcie dla ruchu pieszego. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, w związku z planowaną rozbudową grobli zastrzegła, "że wykorzystywanie jej jako ciąg pieszy powoduje każdorazowe płoszenie ptaków i ich ucieczkę. Dlatego ciąg ma być przerwany, a kładki powinny być podnoszone i tak zbudowane by nie można było ich ominąć".

Sprawa wydaje się niemal przesądzona. We wtorek 28 października w Urzędzie Morskim w Gdyni ma zostać podpisana umowa z firmą Navimor-Invest S.A. z Gdańska, która wygrała przetarg na rozbudowę kamiennej grobli. Ma ona być zakończona do listopada 2016 roku, za ponad 9 mln zł. Prace mają ruszyć jeszcze w listopadzie.

W ramach prac częściowo zostanie rozebrana górna część grobli, na której zostaną ustawione prefabrykaty i ponownie obudowane. To spowoduje jej podwyższenie do 1,5 m (obecnie ma od 1 do 1,4 m wysokości).

- Inwestycja jest częścią warunków RDOŚ na rozbudowę i pogłębienie toru wodnego na Wiśle Śmiałej, by mógł tędy przebiegać ruch większych statków. W efekcie grobla po przebudowie ma być niedostępna dla pieszych poprzez zamknięcie kładek nad przepustami. To była wyłącznie inicjatywa RDOŚ i od nich zależy zmiana decyzji w tej sprawie - wyjaśnia Anna Stelmaszczyk-Świerczyńska, dyrektor techniczna z Urzędu Morskiego w Gdyni.

To nie jedyny powód zmian. Po Wiśle Śmiałej już pływają niewielkie zbiornikowce i barki przewożące płynne paliwo, w przyszłości mają tam także przepływać niewielkie tankowce, m.in. dlatego, że do końca 2015 roku Grupa Lotos planuje zakończyć budowę terminalu przeładunkowego przy Martwej Wiśle.

Jak czytamy w postanowieniu RDOŚ, by produkty ropopochodne nie zanieczyszczały jeziora z powodu obecnie otwartych przepustów pod kładkami, miałyby tam powstać automatyczne zapory, które w razie awarii zamykałyby przepływ wody. Zapory miałyby się też zamykać podczas cofki na Wiśle, z powodu której często dochodzi do zalewania gniazd na jeziorze w okresie lęgowym.

- Musimy pamiętać, że to jest rezerwat, poruszanie się tam jest zabronione, ale ten zakaz jest obecnie zupełnie nieprzestrzegany, [ścieżka dydaktyczna jest z drugiej strony jeziora - red.]. Jeszcze 20 lat temu w Ptasim Raju bytowały unikalne gatunki ptaków jak rybitwy białoczelne. Jednak nawet niewielka aktywność ludzi w takich miejscach powoduje, że tracą one walory lęgowe - podkreśla dr Szymon Bzoma, biolog-ornitolog i prezes Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING.

Jak wyjaśnia, obecnie ptaki z Ptasiego Raju przeniosły się do portu w Gdańsku, bo tam turyści nie mogą wchodzić. Jednak zgodnie z programem Natura 2000 na terenie portu powinna funkcjonować tylko infrastruktura portowa, tym czasem trwa tam jego rozbudowa.

- Jeżeli Ptasi Raj jest rezerwatem, to wypadałoby, żeby te ptaki można tam było znów osiedlić. Jest taki plan, by na tym jeziorze utworzyć sztuczną kolonię dla ptaków, które obecnie gniazdują w porcie. Nie ma lepszego dla nich miejsca niż Ptasi Raj i jeżeli grobla będzie otwarta, to te próby się nie powiodą - zastrzega Bzoma.

- Ludzie tam spacerowali przez kilkadziesiąt lat i jakoś ptakom to nie przeszkadzało w rozmnażaniu. Przyczyn mniejszego osiedlania się ptaków należy raczej szukać w rozbudowie portu, DTC, Narodowego Centrum Żeglarstwa, czy hałasujących na Wiśle motorówek i skuterów wodnych. To, że ktoś sobie tam porozmawia podczas spaceru, to jest nic w porównaniu z tymi uciążliwościami. Dobrze, że się dba o środowisko, ale z drugiej strony to przesada, tam nie maszerowały przecież tłumy ludzi - mówi Władysław Sidorko, przewodniczący zarządu Rady Osiedla Wyspy Sobieszewskiej.

Zarząd Rady Osiedla chce w tej sprawie zasięgnąć w najbliższym czasie opinii prawników i przygotować pismo do odpowiednich instytucji.

Opinie (315)

  • panie dr Bzoma - pieprzy pan głodne kawałki

    pan chyba nie czyta tego co sam mówi? Żeby człowiek tytułujący się biolog-ekolog takie bzdury wygadywał. To po co w ogóle utrzymywać rezerwat ptasi raj skoro wg pana ptaki wolą głośny , brudny i śmierdzący port. tam ludzie nie przeszkadzają? Nie płoszą?Widocznie na grobli jest im za cicho, za czysto. Dlaczego pan wprost nie powie, że chodzi tutaj tylko i wyłącznie o biznes i pogłębienie rzeki żeby większe statki mogły wpływać? Czy pan myśli , że ludzie to durnie?

    • 39 1

  • RDOŚ

    Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.... Jedni moga truc nas mieszkancow przez lata.... Innym zabrania sie podziwiac przyrode i byc blizej natury. Chronicie Nature czy wielki biznes?

    • 24 0

  • Jak (1)

    ten kraj ma zarabiać na turystyce. Niech pozamykają wszystko. To takie urokliwe miejsce.

    • 34 0

    • co za pokrętne tłumaczenia

      Pojedyncze osoby ponoć płoszą ptaki, a tankowce już są im obojętne? Poza tym obawiam się, że sam remont grobli zakłóci lęgi tak, że przez lata nie będzie tam ani pół gniazda, o ile nie spowoduje nieodwracalnych zmian w tamtejszym środowisku. Pan Bzoma jest tu dla mnie średnim autorytetem, proszę spytać ile ptaków ginie w wyniku działalności samego KULINGU, ale im wolno, bo oni w imię "nauki"

      • 6 0

  • Pani Katarzyno DZIĘKUJĘ

    za szybką reakcję na maila, rozpoznanie i przedstawienie tematu na stronach portalu. Może nie wszystko stracone i ktoś się obudzi.
    Chylę czoła przed takim dziennikarstwem. Pozdrawiam!!!

    • 14 0

  • No to zeglowac na zaglach zabronia na torze wisly smialej?!!!!

    Jak sie zacznie ruch tankowcow gazowcow i innych owcow to dopiero sie zaczna zakazy!!!

    • 8 0

  • GROBLA TO PROBLEM...

    Ale nie dla ekologow czy turystow. Im bajke o ptakach zagrozonych...

    InwestorLottos musi zadbac o bezpieczny tor wodny do rafinerii i zabetonowanie zabytkowej kamiennej grobli to priorytet aby poglebic Wisle tuz przy rezerwacie...

    Poza tym ruch potencjalnych terrorystow tuz przy burtach przeplywajacych gazowcow nie jest mile widziany wiec jak zakaz to sie chlopaki z ISIS wystrasza...

    Sciema dla ekologow, turystow i mieszkancow wyspy...

    • 25 0

  • Szymon BZOMA

    A może by tak koliberka osiedlić ????

    • 5 0

  • A ja tam chodziłem, chodzę i chodzić będę (2)

    Postawią strażnika w lato?

    • 10 0

    • czytaj ze zrozumieniem - zagrodzą przejście! (1)

      • 2 1

      • no to będą niszczyć

        • 3 0

  • jestem zażenowany , że w Polsce realizuje sie tak idiotyczne pomysły!

    i dlatego nie pracuę w zawodzie

    • 14 0

  • RDOŚ gratulacje-brawo 1 miejsce w konkursie na arogancję i głupotę

    kilkadziesiąt lat nic w tej kwesti nie robili(żadnych blokad-tylko tabliczka-taka jak nie deptać trawnika) ptaki się wyniosły i teraz chcą zablokować wybudowaną też dla ludzi groblę-proponuję też ekologom spoty reklamowe na bilbordach i akcję ulotkową ze zdjęciami wśród ptaków i namawianie ptaków indywidualnie- a w razie odmowy nałożyć na ptaki zakaz latania np od 6-22

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane