• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Krzysztof Koprowski
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. 12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • Przeciw (1)

    Jestem przeciw! Wolność dla reklamy!

    • 5 15

    • nie wolność dla reklamy tylko po prostu wolność

      Niech każdy sobie ma na swoim budynku co mu pasuje. Jeden chce reklamę, drugi chce mural, trzeci chce pomalować na różowo. Jego dom, jego prawo.

      • 1 5

  • Precz z banerami! (2)

    Szpecą i nabijają kabzę pewnej grupie ludzi zasłaniając piękne budynki, zabytki, kamienice... Szmaty i plandeki przy drogach reklamują szajs! Nikt tego nie czyta. Zrozumieć tak trudno?

    • 55 3

    • Boli bo nie nabijają twojej kabzy! Komuch

      • 0 2

    • skoro nikt nie czyta, to kto za to płaci?

      to chyba coś jak ze spamem mailowym i telefonicznym. Nie znam nikogo, kto by ze złością nie rzucał słuchawki jak dzwonią z zaproszeniem na badania itp., kto by czytał maile reklamowe, ale jednak ciągle dzwonią i wysyłają, więc chyba przynajmniej na swoje wypłaty zarabiają...

      • 4 5

  • Czy reklamy na autobusach tez znikną? A taksowkach ? Zarabiali mieszkańcy (3)

    A teraz zarobią gogle i gazety. Sopot juz odremontowal wszystkie swoje budynki i drogi? Bo to gorzej wygląda niż reklamy.

    • 18 34

    • Jestem za. (2)

      Przestrzeń publiczna powinna być w 100% wolna od reklam.

      • 11 1

      • Jestem przeciw. Wolność dla reklam na prywatnym terenie! Precz z komuną!

        • 0 4

      • Czyli chcesz zlikwidować reklamy w ogóle ? Bo przestrzeń prywatną masz już wolną :)

        Nieźle, ciekawy pomysł.

        • 0 3

  • Precz z reklamami! (4)

    I krzykliwymi szyldami. I tak nikt ich nie czyta.

    • 127 7

    • (3)

      Niestety to nieprawda, większość ludzi to czyta bo nie wie czy to go zainteresuje i o to właśnie chodzi bo to pozostaje podświadomie w naszej pamięci

      • 3 5

      • (1)

        Manipulacja umyslem narodu...

        • 3 1

        • w ogole ludzi, np amerykanskie filmy

          • 2 0

      • Mów za siebie :)

        • 5 0

  • Wreszcie zrobione coś z głową! (5)

    I kary wysokie, a nie 500zł i kontrola zapowiedziana miesiąc wcześniej.

    • 119 8

    • Jestem jak najbardziej 'za' odśmieceniem miast... ale... (4)

      Z czystej ciekawości, a co z "prawo nie działa wstecz"?

      A co w przypadku, jeśli ktoś miał wykupioną powierzchnię reklamową na np. 10 lat w przód?

      powtórzę, dla analfabetów: jestem za usunięciem tych plakatów, jednak oni też mają jakieś prawa ;) czy dostaną odszkodowania za to?

      • 5 14

      • tak jak ze wszystkim, co kiedyś można było, a potem prawo zakazało (1)

        gdyby kazano płacić jakieś kary za okres sprzed obowiązywania zakazu, to by było działanie prawa wstecz. Idąc Twoim tokiem myślenia, to nie można by wprowadzać nowych lub modyfikować żadnych przepisów.

        • 10 0

        • pisuar kombinuje z podatkami zeby moc sciagac wstecz

          • 3 3

      • Widać (1)

        że nie masz pojęcia co oznacza zasada "prawo nie działa wstecz". Przecież nikt nie każe cofać się w czasie i ściągać reklam w przeszłości. Po upływie okresu przejściowego właściciel, który zarządza powierzchnią reklamową zwraca ci proporcjonalnie kwotę odpowiednią do okresu czasu jaki pozostał do końca umowy. Jeśli nie zrobi tego dobrowolnie to sąd mu pomoże.

        • 13 3

        • Przecież sam napisałem, że pytam bo nie mam pojęcia :D
          Po co te złośliwości, lewą nogą wstałeś?

          Dzięki za odpowiedź. Tak też podejrzewałem.

          • 6 4

  • w miejsce reklam i zniszczonej przez nie elewacji

    dajcie artystom miejsce na jakieś fajne murale

    • 7 8

  • Szkoda ze te budynki maja tak szpetne elewacje.

    Odnoszę wrażenie patrząc na zdjęcia , ze niektóre elewacje prezentowały się lepiej z reklamami .

    • 6 8

  • Po co komu te glupie reklamy? W tv, na budynkach, w sieci. I tak mnie na nic nie sa w stanie namowic.

    • 6 5

  • za Sopotem

    panienki sznurem

    • 2 4

  • Góral, czy ci nie żal? (1)

    Na " zakopiance" gór nie widać.

    • 23 1

    • tam PiS-elektrorat

      pisz do Jarka.
      Problem tam polega na tym, ze leniwi gorale nie zarabiaja na niczym innym, wiec Jarek i jego cyganie nie pozwola na utrate zarobkow swoich wyborcow.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane