• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach

Maciej Korolczuk
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę. Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę.

Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.



Jakim środkiem transportu docierasz na imprezy masowe w Trójmieście?

Imprezy masowe odbywające się na stadionie w Letnicy czy w hali na granicy Gdańska i Sopotu, na które przyjeżdżają tysiące widzów i kibiców - także spoza Trójmiasta - powodują spore utrudnienia w ruchu, których nie da się uniknąć, o czym mogliśmy się przekonać pod koniec stycznia, gdy fani Andrei Bocellego sparaliżowali ruch na Żabiance.

Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.

Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.

20 min zamiast 60

Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?

Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.

5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu

Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.

Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej. Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej.

Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.

Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.

Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania. Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania.

O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.

Tristar ułatwił zadanie

Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?

- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • kamery kamery i jeszcze raz radary

    To jest glowny cel tristara. Tylko czeka jak zaczną walić zdjęcia. Ludzie zaczną jeździć przepisowo 40 bo beda sie bali i wtedy dopiero beda korki.

    • 0 0

  • stolec nie tristar

    Tyle kasy a korki co raz wieksze przez durne rozwiązania i ścieżki dla rowerów

    • 0 0

  • Tristar (1)

    O 22giej,jadę z Sopotu do Gdyni. Często sam nikogo z podrzednych i stoję wszędzie na czerwonym. Zacznę przejeżdża te skrzyżowania bo juz mnie to wkurv.

    • 0 1

    • Zwolnij, a na pewno dasz radę.

      • 0 0

  • Czerwona fala

    Brak zielonej fali.Lepiej żółte pulsacyjne

    • 0 0

  • Tristar działa cały czas. Także we Wrzeszczu pod Olmpem.

    • 0 0

  • szkoda, ze Tristar nie chce odblokować tramwajów w centrum miasta

    • 0 0

  • (5)

    haha, wyjazd usprawnią, ale reszta będzie stać,

    • 133 17

    • po koncercie

      pamiętam pierwszy raz jak wyjeżdżałam po imprezie z Ergo Areny, byłam zbulwersowana, że policja wstrzymała ruch na Grunwaldzkiej, żebyśmy mogli płynnie jechać. Ok, wygodniej dla mnie, ale z boków powstał korek, bo ci co nie uczestniczyli w koncercie musieli stać BZDURA!

      • 1 0

    • mogli

      Zbvdowac te stadiony np w gdyni i nie byloby problemu.

      • 1 0

    • ja jak ide na koncert czy ine wydarzenie to zawsze parkuje pod blokami (1)

      tylko wkurzają mnie mieszkańcy bloków, że tak nie umiejętnie stawiają swoje samochody, byle bliżej do klatki schodowej

      • 10 6

      • Dobrze ze niewjezdzaja nimi po schodach

        • 0 1

    • Taaa.....

      a piesi będą czekać na "swoje" zielone nie jak teraz 2 minuty lecz 10 min.Ot i usprawnienie.

      • 15 1

  • tak juz to widze :) (19)

    tristar "działa" a 3city sparaliżowane dzyn w dzyn :D

    • 196 39

    • Przy tej liczbie samochodów brak korków to fikcja (14)

      Mamy za dużo samochodów. Żaden kraj na świecie nie poradził sobie z takim problemem. Uprzedzajac - poszerzenie ulic i budowa skrzyżowań bezkolizyjnych również nie pomogła. Zaczęło jeździć jeszcze więcej zachęconych kierowców i problem pozostał.

      • 44 15

      • ... (7)

        to na ch.... się czarować jakimś tristarem, który i tak nic nie wnosi w rozładowanie ruchu w 3-mieście. jedyny beneficjent tego tristaru to firma, która przytuliła kasę za jego projekt, realizacje i wdrożenie.

        • 42 11

        • bo bez tristara byłoby JESZCZE gorzej. (6)

          porównaj wyniki sprzed wprowadzenia tristara i zaraz po, weź pod uwagę że liczba samochodów cały czas wzrasta.

          • 18 34

          • codziennie rano stoję na wszystkich czerwonych (1)

            Jadę codziennie rano od końca obwodnicy w Gdyni Chyloni do Gdyni Centrum.
            CODZIENNIE zamiast zielonej fali mam CZERWONĄ d*pĘ od stania na każdych czerwonych światłach. Tristar to OSZUSTWO i powinno się pomyśleć o POZWIE ZBIOROWYM, bo to NASZE PIENIĄDZE ZOSTAŁY NIEUCZCIWIE WYDANE.

            • 3 0

            • Czyli Tristar działa dobrze.

              Jeśli stoisz na każdych światłach to nie stoisz w korku -- czyli korki są rozładowane = podzielone na mniejsze oczekiwania.
              Cudu nie da się zrobić -- więcej samochodów = więcej czekania.
              Tristar daje to, że nie robi się jeden korek w najsłabiej ,,dopasowanym'' miejscu -- przez który nawet karetka by się nie przecisnęła; tylko mamy wiele małych korków w których czy to karetki, czy komunikacja miejska (która czas oczekiwania spędza na przystanku) przejeżdzają znacząco sprawnie.

              • 0 1

          • (1)

            ja tez nie widze różnicy... nawet tu jeden urzednik tu na trojmiasto pl pare miesięcy temu, który przyznał, że jak zanalizować liczby, to tristar nic nie dał

            • 16 3

            • czytać ze zrozumieniem

              • 0 2

          • (1)

            ja nie widze, q..a, zadnej róznicy

            • 31 14

            • Skoro ilość samochodów znacząco wzrosła i nie widzisz róznicy to znaczy że nie jest gorzej, więc jest lepiej :)

              Kilka lat temu ilość słoikowych wozideł w trójmieście była niewielka a zobacz ile tego jest teraz. Liczba samochodów mocno się zwiększyła na ulicach 3miasta.

              • 5 12

      • Nie osłąbiaj mnie (1)

        w skali cywilizowanego świata Gdańsk jest miastem co najmniej prowincjonalnym i uwierz mi że są na świecie większe miasta gdzie korki są na mniejszym poziomie niż u nas więc nie rób z Gdańska mega metropoli którą po prostu nie jest i patrząc po sposobie rządzenia raczej nigdy nie będzie.
        Jedno a raczej dwa widać na pewno : źle ustawione światła i złe rozwiązania drogowe.

        • 12 2

        • na przykład w Kalkucie...

          • 0 1

      • Jedyna metoda - zezłomuj oddaj auta i łaź pieszo, Dziękuję do widzenia.

        nam będzie lepiej :)

        • 0 3

      • dobrej klasy komunikacja to mój zadbany samochód z ulubioną muzyką w kabinie (2)

        Chyba że komuś uda się mnie przekonać do tego że jazda w zatłoczonym plebsem tramwaju jest komunikacją jeszcze wyższej klasy.

        Nie, nie obchodzą mnie korki.

        • 21 6

        • no i git (1)

          Taką opinię szanuje. Chcesz jeździć swoim autem to jeździsz. Słuchasz sobie swojej ulubionej muzyki w dobrej jakości w przyjemnym wnętrzu pachnącego (w środku) samochodu, ALE nie wylewasz żali na trojmiasto.pl i nie żądasz budowy kolejnych dróg i przejść podziemnych dla pieszych.
          Stanie w korkach to twój wybór.

          • 19 4

          • Zgadzam się w 100%

            • 9 2

    • Tristar jest dla komunikacji miejsckiej nie dla samochodów osobowych (3)

      o czym się niedawno dowiedziałem, bo zacząłem się zastanawiać jak to jest że tristar zaczął działać a ja częściej trafiam na czerwone światło! Podziękowania będą przy najbliższych wyborach.

      • 20 3

      • ..

        tylko na wybory trzeba chodzić, a nie się spinać nad klawiaturą.

        • 8 0

      • trafiasz na czerwone

        Ale dzięki temu nie stoisz potem na jakimś skrzyzowaniu przez pół godziny...

        • 1 8

      • ze niby przeglosujesz tych z kom miejskiej ?

        • 6 3

  • Policja sama celowo blokuje drogi i utrudnia rozjazdy.

    Niech ktos mi wytlumaczy dlaczego blokuja wyjazdy w strone Przymorza i Sopotu ?

    • 0 0

  • zmieniono program sygnalizacji

    wielki sukces Tristar zmieniono program sygnalizacji woow to ewenement na skale świtową

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane