- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (223 opinie)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (479 opinii)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (124 opinie)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (147 opinii)
- 6 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (120 opinii)
Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach
Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie . Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.
Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.
Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.
20 min zamiast 60
Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?
Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.
Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.
5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu
Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.
Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.
Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.
O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.
Tristar ułatwił zadanie
Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?
- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.
Miejsca
Opinie (136) 4 zablokowane
-
2016-02-26 13:57
kamery kamery i jeszcze raz radary
To jest glowny cel tristara. Tylko czeka jak zaczną walić zdjęcia. Ludzie zaczną jeździć przepisowo 40 bo beda sie bali i wtedy dopiero beda korki.
- 0 0
-
2016-02-26 13:52
stolec nie tristar
Tyle kasy a korki co raz wieksze przez durne rozwiązania i ścieżki dla rowerów
- 0 0
-
2016-02-19 20:43
Tristar (1)
O 22giej,jadę z Sopotu do Gdyni. Często sam nikogo z podrzednych i stoję wszędzie na czerwonym. Zacznę przejeżdża te skrzyżowania bo juz mnie to wkurv.
- 0 1
-
2016-02-21 04:46
Zwolnij, a na pewno dasz radę.
- 0 0
-
2016-02-19 20:45
Czerwona fala
Brak zielonej fali.Lepiej żółte pulsacyjne
- 0 0
-
2016-02-19 17:56
Tristar działa cały czas. Także we Wrzeszczu pod Olmpem.
- 0 0
-
2016-02-19 16:12
szkoda, ze Tristar nie chce odblokować tramwajów w centrum miasta
- 0 0
-
2016-02-18 10:05
(5)
haha, wyjazd usprawnią, ale reszta będzie stać,
- 133 17
-
2016-02-19 11:48
po koncercie
pamiętam pierwszy raz jak wyjeżdżałam po imprezie z Ergo Areny, byłam zbulwersowana, że policja wstrzymała ruch na Grunwaldzkiej, żebyśmy mogli płynnie jechać. Ok, wygodniej dla mnie, ale z boków powstał korek, bo ci co nie uczestniczyli w koncercie musieli stać BZDURA!
- 1 0
-
2016-02-18 16:39
mogli
Zbvdowac te stadiony np w gdyni i nie byloby problemu.
- 1 0
-
2016-02-18 10:51
ja jak ide na koncert czy ine wydarzenie to zawsze parkuje pod blokami (1)
tylko wkurzają mnie mieszkańcy bloków, że tak nie umiejętnie stawiają swoje samochody, byle bliżej do klatki schodowej
- 10 6
-
2016-02-18 11:52
Dobrze ze niewjezdzaja nimi po schodach
- 0 1
-
2016-02-18 11:12
Taaa.....
a piesi będą czekać na "swoje" zielone nie jak teraz 2 minuty lecz 10 min.Ot i usprawnienie.
- 15 1
-
2016-02-18 10:01
tak juz to widze :) (19)
tristar "działa" a 3city sparaliżowane dzyn w dzyn :D
- 196 39
-
2016-02-18 10:06
Przy tej liczbie samochodów brak korków to fikcja (14)
Mamy za dużo samochodów. Żaden kraj na świecie nie poradził sobie z takim problemem. Uprzedzajac - poszerzenie ulic i budowa skrzyżowań bezkolizyjnych również nie pomogła. Zaczęło jeździć jeszcze więcej zachęconych kierowców i problem pozostał.
- 44 15
-
2016-02-18 10:14
... (7)
to na ch.... się czarować jakimś tristarem, który i tak nic nie wnosi w rozładowanie ruchu w 3-mieście. jedyny beneficjent tego tristaru to firma, która przytuliła kasę za jego projekt, realizacje i wdrożenie.
- 42 11
-
2016-02-18 10:20
bo bez tristara byłoby JESZCZE gorzej. (6)
porównaj wyniki sprzed wprowadzenia tristara i zaraz po, weź pod uwagę że liczba samochodów cały czas wzrasta.
- 18 34
-
2016-02-19 08:56
codziennie rano stoję na wszystkich czerwonych (1)
Jadę codziennie rano od końca obwodnicy w Gdyni Chyloni do Gdyni Centrum.
CODZIENNIE zamiast zielonej fali mam CZERWONĄ d*pĘ od stania na każdych czerwonych światłach. Tristar to OSZUSTWO i powinno się pomyśleć o POZWIE ZBIOROWYM, bo to NASZE PIENIĄDZE ZOSTAŁY NIEUCZCIWIE WYDANE.- 3 0
-
2016-02-19 11:03
Czyli Tristar działa dobrze.
Jeśli stoisz na każdych światłach to nie stoisz w korku -- czyli korki są rozładowane = podzielone na mniejsze oczekiwania.
Cudu nie da się zrobić -- więcej samochodów = więcej czekania.
Tristar daje to, że nie robi się jeden korek w najsłabiej ,,dopasowanym'' miejscu -- przez który nawet karetka by się nie przecisnęła; tylko mamy wiele małych korków w których czy to karetki, czy komunikacja miejska (która czas oczekiwania spędza na przystanku) przejeżdzają znacząco sprawnie.- 0 1
-
2016-02-18 11:22
(1)
ja tez nie widze różnicy... nawet tu jeden urzednik tu na trojmiasto pl pare miesięcy temu, który przyznał, że jak zanalizować liczby, to tristar nic nie dał
- 16 3
-
2016-02-18 21:24
czytać ze zrozumieniem
- 0 2
-
2016-02-18 10:32
(1)
ja nie widze, q..a, zadnej róznicy
- 31 14
-
2016-02-18 11:49
Skoro ilość samochodów znacząco wzrosła i nie widzisz róznicy to znaczy że nie jest gorzej, więc jest lepiej :)
Kilka lat temu ilość słoikowych wozideł w trójmieście była niewielka a zobacz ile tego jest teraz. Liczba samochodów mocno się zwiększyła na ulicach 3miasta.
- 5 12
-
2016-02-18 14:29
Nie osłąbiaj mnie (1)
w skali cywilizowanego świata Gdańsk jest miastem co najmniej prowincjonalnym i uwierz mi że są na świecie większe miasta gdzie korki są na mniejszym poziomie niż u nas więc nie rób z Gdańska mega metropoli którą po prostu nie jest i patrząc po sposobie rządzenia raczej nigdy nie będzie.
Jedno a raczej dwa widać na pewno : źle ustawione światła i złe rozwiązania drogowe.- 12 2
-
2016-02-19 01:05
na przykład w Kalkucie...
- 0 1
-
2016-02-18 19:57
Jedyna metoda - zezłomuj oddaj auta i łaź pieszo, Dziękuję do widzenia.
nam będzie lepiej :)
- 0 3
-
2016-02-18 10:57
dobrej klasy komunikacja to mój zadbany samochód z ulubioną muzyką w kabinie (2)
Chyba że komuś uda się mnie przekonać do tego że jazda w zatłoczonym plebsem tramwaju jest komunikacją jeszcze wyższej klasy.
Nie, nie obchodzą mnie korki.- 21 6
-
2016-02-18 12:02
no i git (1)
Taką opinię szanuje. Chcesz jeździć swoim autem to jeździsz. Słuchasz sobie swojej ulubionej muzyki w dobrej jakości w przyjemnym wnętrzu pachnącego (w środku) samochodu, ALE nie wylewasz żali na trojmiasto.pl i nie żądasz budowy kolejnych dróg i przejść podziemnych dla pieszych.
Stanie w korkach to twój wybór.- 19 4
-
2016-02-18 12:17
Zgadzam się w 100%
- 9 2
-
2016-02-18 11:04
Tristar jest dla komunikacji miejsckiej nie dla samochodów osobowych (3)
o czym się niedawno dowiedziałem, bo zacząłem się zastanawiać jak to jest że tristar zaczął działać a ja częściej trafiam na czerwone światło! Podziękowania będą przy najbliższych wyborach.
- 20 3
-
2016-02-18 11:53
..
tylko na wybory trzeba chodzić, a nie się spinać nad klawiaturą.
- 8 0
-
2016-02-18 11:48
trafiasz na czerwone
Ale dzięki temu nie stoisz potem na jakimś skrzyzowaniu przez pół godziny...
- 1 8
-
2016-02-18 11:36
ze niby przeglosujesz tych z kom miejskiej ?
- 6 3
-
2016-02-19 09:59
Policja sama celowo blokuje drogi i utrudnia rozjazdy.
Niech ktos mi wytlumaczy dlaczego blokuja wyjazdy w strone Przymorza i Sopotu ?
- 0 0
-
2016-02-19 07:53
zmieniono program sygnalizacji
wielki sukces Tristar zmieniono program sygnalizacji woow to ewenement na skale świtową
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.