• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach

Maciej Korolczuk
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę. Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę.

Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.



Jakim środkiem transportu docierasz na imprezy masowe w Trójmieście?

Imprezy masowe odbywające się na stadionie w Letnicy czy w hali na granicy Gdańska i Sopotu, na które przyjeżdżają tysiące widzów i kibiców - także spoza Trójmiasta - powodują spore utrudnienia w ruchu, których nie da się uniknąć, o czym mogliśmy się przekonać pod koniec stycznia, gdy fani Andrei Bocellego sparaliżowali ruch na Żabiance.

Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.

Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.

20 min zamiast 60

Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?

Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.

5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu

Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.

Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej. Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej.

Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.

Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.

Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania. Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania.

O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.

Tristar ułatwił zadanie

Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?

- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • tak juz to widze :) (19)

    tristar "działa" a 3city sparaliżowane dzyn w dzyn :D

    • 196 39

    • Przy tej liczbie samochodów brak korków to fikcja (14)

      Mamy za dużo samochodów. Żaden kraj na świecie nie poradził sobie z takim problemem. Uprzedzajac - poszerzenie ulic i budowa skrzyżowań bezkolizyjnych również nie pomogła. Zaczęło jeździć jeszcze więcej zachęconych kierowców i problem pozostał.

      • 44 15

      • ... (7)

        to na ch.... się czarować jakimś tristarem, który i tak nic nie wnosi w rozładowanie ruchu w 3-mieście. jedyny beneficjent tego tristaru to firma, która przytuliła kasę za jego projekt, realizacje i wdrożenie.

        • 42 11

        • bo bez tristara byłoby JESZCZE gorzej. (6)

          porównaj wyniki sprzed wprowadzenia tristara i zaraz po, weź pod uwagę że liczba samochodów cały czas wzrasta.

          • 18 34

          • (1)

            ja nie widze, q..a, zadnej róznicy

            • 31 14

            • Skoro ilość samochodów znacząco wzrosła i nie widzisz róznicy to znaczy że nie jest gorzej, więc jest lepiej :)

              Kilka lat temu ilość słoikowych wozideł w trójmieście była niewielka a zobacz ile tego jest teraz. Liczba samochodów mocno się zwiększyła na ulicach 3miasta.

              • 5 12

          • (1)

            ja tez nie widze różnicy... nawet tu jeden urzednik tu na trojmiasto pl pare miesięcy temu, który przyznał, że jak zanalizować liczby, to tristar nic nie dał

            • 16 3

            • czytać ze zrozumieniem

              • 0 2

          • codziennie rano stoję na wszystkich czerwonych (1)

            Jadę codziennie rano od końca obwodnicy w Gdyni Chyloni do Gdyni Centrum.
            CODZIENNIE zamiast zielonej fali mam CZERWONĄ d*pĘ od stania na każdych czerwonych światłach. Tristar to OSZUSTWO i powinno się pomyśleć o POZWIE ZBIOROWYM, bo to NASZE PIENIĄDZE ZOSTAŁY NIEUCZCIWIE WYDANE.

            • 3 0

            • Czyli Tristar działa dobrze.

              Jeśli stoisz na każdych światłach to nie stoisz w korku -- czyli korki są rozładowane = podzielone na mniejsze oczekiwania.
              Cudu nie da się zrobić -- więcej samochodów = więcej czekania.
              Tristar daje to, że nie robi się jeden korek w najsłabiej ,,dopasowanym'' miejscu -- przez który nawet karetka by się nie przecisnęła; tylko mamy wiele małych korków w których czy to karetki, czy komunikacja miejska (która czas oczekiwania spędza na przystanku) przejeżdzają znacząco sprawnie.

              • 0 1

      • dobrej klasy komunikacja to mój zadbany samochód z ulubioną muzyką w kabinie (2)

        Chyba że komuś uda się mnie przekonać do tego że jazda w zatłoczonym plebsem tramwaju jest komunikacją jeszcze wyższej klasy.

        Nie, nie obchodzą mnie korki.

        • 21 6

        • no i git (1)

          Taką opinię szanuje. Chcesz jeździć swoim autem to jeździsz. Słuchasz sobie swojej ulubionej muzyki w dobrej jakości w przyjemnym wnętrzu pachnącego (w środku) samochodu, ALE nie wylewasz żali na trojmiasto.pl i nie żądasz budowy kolejnych dróg i przejść podziemnych dla pieszych.
          Stanie w korkach to twój wybór.

          • 19 4

          • Zgadzam się w 100%

            • 9 2

      • Nie osłąbiaj mnie (1)

        w skali cywilizowanego świata Gdańsk jest miastem co najmniej prowincjonalnym i uwierz mi że są na świecie większe miasta gdzie korki są na mniejszym poziomie niż u nas więc nie rób z Gdańska mega metropoli którą po prostu nie jest i patrząc po sposobie rządzenia raczej nigdy nie będzie.
        Jedno a raczej dwa widać na pewno : źle ustawione światła i złe rozwiązania drogowe.

        • 12 2

        • na przykład w Kalkucie...

          • 0 1

      • Jedyna metoda - zezłomuj oddaj auta i łaź pieszo, Dziękuję do widzenia.

        nam będzie lepiej :)

        • 0 3

    • Tristar jest dla komunikacji miejsckiej nie dla samochodów osobowych (3)

      o czym się niedawno dowiedziałem, bo zacząłem się zastanawiać jak to jest że tristar zaczął działać a ja częściej trafiam na czerwone światło! Podziękowania będą przy najbliższych wyborach.

      • 20 3

      • ze niby przeglosujesz tych z kom miejskiej ?

        • 6 3

      • trafiasz na czerwone

        Ale dzięki temu nie stoisz potem na jakimś skrzyzowaniu przez pół godziny...

        • 1 8

      • ..

        tylko na wybory trzeba chodzić, a nie się spinać nad klawiaturą.

        • 8 0

  • (5)

    haha, wyjazd usprawnią, ale reszta będzie stać,

    • 133 17

    • ja jak ide na koncert czy ine wydarzenie to zawsze parkuje pod blokami (1)

      tylko wkurzają mnie mieszkańcy bloków, że tak nie umiejętnie stawiają swoje samochody, byle bliżej do klatki schodowej

      • 10 6

      • Dobrze ze niewjezdzaja nimi po schodach

        • 0 1

    • Taaa.....

      a piesi będą czekać na "swoje" zielone nie jak teraz 2 minuty lecz 10 min.Ot i usprawnienie.

      • 15 1

    • mogli

      Zbvdowac te stadiony np w gdyni i nie byloby problemu.

      • 1 0

    • po koncercie

      pamiętam pierwszy raz jak wyjeżdżałam po imprezie z Ergo Areny, byłam zbulwersowana, że policja wstrzymała ruch na Grunwaldzkiej, żebyśmy mogli płynnie jechać. Ok, wygodniej dla mnie, ale z boków powstał korek, bo ci co nie uczestniczyli w koncercie musieli stać BZDURA!

      • 1 0

  • Skąd te korki? (1)

    ... ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

    • 91 8

    • touché

      wiecie jak policjanci piszá o policjantach w swych raportach?

      "f-szy"!

      " gdy wladza mowi, ze chce tylko naszego dobra,
      trzeba nasze dobra szybko przed niá chowac "

      • 5 1

  • heheh sukces (7)

    Na zachodzie takie rzeczy się przewiduje zanim ludzie wystoją 60 min w korkach. z drugiej strony trzeba się cieszyć,że to usprawnili.

    • 37 19

    • Eeeeeehhhhh... ten mityczny zachód...

      Tak chętnie przytaczany przy braku innych argumentów...

      • 19 4

    • A gdzie ty dziecko na zachodzie byles? (2)

      Wycierasz sobie usta zachodem, ale najdalej na zachodzie to chyba w Kartuzach.

      • 13 1

      • W Kartuzach (1)

        u Twojej starej, bobra jej wyłotoszyć.

        • 1 1

        • Lekcje tak wcześnie się kończą, czy ktoś na informatyce chce zaimponować "ziomkom" z ławki?

          • 1 0

    • proponuję trochę pomieszkać na "Zachodzie", a potem się wypowiadać (1)

      korki po meczach w okolicach stadionów to normalna rzecz na całym świecie

      • 2 0

      • Ela

        Zbiór ogórków i szparagów to nie mieszkanie na Zachodzie. Po 10 w jednym pokoju u bałera.

        • 0 5

    • MediAlna gadka

      OstatniaZobaczymy jak to będzie w sezonie impreza na ergo ledwo 2000 osób A samochodów na parkingu może 20% stadion poniżej 9000 czyli tyle co nic.

      • 1 0

  • To jest następna zachęta "nie bądź frajerem - przyjedz samochodem" (6)

    A resztę ruchu ulicznego skazuje się na korki

    • 66 9

    • (5)

      trzeba być masochiem, by przyjezdzac na meczyki furą

      ani piwka nie można, znalezienie auta na parkingu to męka,
      a potem wyyyjazd "hurra TyLkO 20 minut"
      a tak cyk na rower, myk do kolejki i siup piwko, lub książeczkę,
      jak kto umie czytać i w zaleznosci od preferencji

      • 14 1

      • (1)

        tak po piciu na rowerek.

        • 5 0

        • Nie jedź nigdy na zachód. A jak już tam będziesz, nigdy nie idź nad Ren, albo Loarę, albo nad Sekwanę, bo się zgorszysz. Po co ci tracić dziewictwo rowerowo-piwno-winne? :-)

          • 1 1

      • picie tego co serwuja na tych meczach to masochizm rowny piciu cieplej Starogardzkiej (1)

        brudna wode z kranu taniej wypic, wyjdzie na to samo.

        • 5 0

        • nikt ci nie każe nic pić

          poza tym ja mowilem o książeczce w kolejce ;-)
          piwo w kolejce zarezerwowalem dla tych co czytać nie umieją
          (uderz w stół, a nożyce same zaczną trollować)

          • 0 2

      • Dokladnie - dojazd samochodem na imprezy to dobre dla masochistycznego plebsu.

        • 3 3

  • brak oznakowania (11)

    A co mają powiedzieć mieszkańsy ul.Łokietka? Po każdej imprezie ulica jest zamykana na czas rozładowania korków. Mieszkancy jadący do domów muszą zawracać i jechjać w korku do al Niepodległości i do okoła przez Wyścigi do ul. Łokietka. Czy organizatorów i policje przerasta postawienie wcześniej informacji o zmianie ruchu na ulicy?

    • 43 9

    • wyprowadzic sie z Łokietka. (4)

      I wziac kredyt

      • 18 5

      • wziąść (1)

        • 3 12

        • pacan

          • 3 2

      • Na uj mi kredyt? Mam pińcet na każde dziecko minus jedno... (1)

        • 4 1

        • ale to na każde dziecko które wychowujesz a nie molestujesz

          • 5 1

    • lobby sopockie bezprawnie zamyka Łokietka na imprezy

      nawet zrywacie w Sopocie drogowskazy na Ergo i przyjezdni jadą przez zakorkowaną Drogę Zieloną

      • 11 0

    • (3)

      Skoro po kazdej imprezie jest zamykana, to chyba mieszkancy owej ulicy sa w stanie domyslic sie, ze i tym/nastepnym razem tak bedzie?
      Wszyscy chcieliby byc zwolnieni z myslenia, czy co?

      • 8 6

      • organizator nie rozsyła mieszkancom planu imprez :)

        • 8 3

      • (1)

        Ale ów jest publicznie dostępny i szeroko reklamowany. Mieszkańcy z pewnością wiedzą co, jak i kiedy.

        • 4 6

        • to nie mieszkancy utrudniaja przejazd tylko organizatorzy

          • 6 1

    • Żabianka nie chciała poszerzenia Gospody bo samochody bo hałas bo to bo tamto.

      Drogi nie budować, ojej ja w korkach stoję, biedny ja...
      Więc żegnam cię oschle, twój problem. Trawnikiem jedź czy coś...
      PS Łokietka to tam gdzie te fajne domy stoją po 1.000.000 PLN w górę, to by tłumaczyło problem z dostosowaniem się do sytuacji i próbę ułożenia wszystkiego pod siebie.

      • 8 2

  • (3)

    a podobno nie da sie wprowadzac zmian do tristara. ciekawe.

    • 58 3

    • (1)

      I co - nie dało się wprowadzić wcześniej tak prostego rozwiązania? Na taki algorytm wpadnie uczeń 6 klasy! A urzędnikom to zajęło rok.

      • 16 0

      • Co cię tak dziwi? Ty byś nie chciał przez rok se siedzieć na tyłku i nic nie robić?

        • 6 0

    • lepiej niech

      Pomorska zalataja bo kur,, wstyd takie dziury. W tym rejonie to 40 lat temu cos robili

      • 0 1

  • He he (2)

    Pogadamy po pierwszym razie

    • 39 10

    • już był pierwszy raz

      • 9 1

    • czytać ze zrozumieniem. Był już pierwszy raz

      • 0 1

  • Do Redakcji (1)

    Nie Grzegorza Tkaczyka , tylko Waldemara Tkaczyka

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 17 3

    • Sugestię. LOL Nieudaczniki z 3city peel

      • 3 1

  • Lepiej zlikwidowac ta hale. (5)

    Byloby pewniejsze.

    • 31 34

    • wprowadzić opłatę za parkowanie pod halą i problem sam zniknie (3)

      • 5 5

      • kolejne nowosci.

        ciebie zlikwidowac debilu. zamiast hali i stadionu koscioly budowac!

        • 2 9

      • (1)

        Teraz trzeba płacić za parkowanie pod halą 20 pln, to ile wg Ciebie trzeba by? 100???

        • 7 1

        • gdyby kosztowalo to 50zl

          To ludzie pewnie by się zastanowili jak dojechać inaczej

          • 2 1

    • A ja proponuję batożyć każdego kto pod halę przyjedzie samochodem! Wtedy nie będzie korków, bo masochistów jest mało.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane