• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwator nie zgadza się na remont Długiego Targu

Katarzyna Moritz
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta. Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta.

Jeszcze we wrześniu miały ruszyć wyczekiwane prace remontowe nawierzchni Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się jednak na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".



Czy zgadzasz się z obecną decyzją konserwatora zabytków?

W lipcu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął postępowanie, które wyłoniło wykonawcę nowej nawierzchni na Długim Targu. Pracę za niespełna 2 mln zł miała wykonać firma Strabag.

Na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach, a w środku traktu czerwona, kamienna kostka.

Za niespełna 2 mln zł Długi Targ zyska nową nawierzchnię



- Z przykrością informujemy, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków (PWKZ) odmówił wydania pozwolenia na przeprowadzenie zapowiadanych wcześniej prac remontowych zdegradowanej nawierzchni ul. Długi Targ. Wcześniej, tj. w dniu 17 maja 2019 roku PWKZ wydał pozytywną opinię odtworzenia nawierzchni ulicy Długi Targ - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Na podstawie pierwszej decyzji GZDiZ wszczął procedury przetargowe oraz złożył wniosek o wydanie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych (remontu nawierzchni) na ul. Długi Targ na Głównym Mieście w Gdańsku.

Decyzja konserwatora w sprawie przeprowadzenia remontu jest niezbędna, gdyż Długi Targ znajduje się w układzie urbanistycznym Gdańska wpisanym do rejestru zabytków.

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji



Od 5 czerwca urzęduje nowy wojewódzki konserwator - Igor Strzok, który kolejną decyzją nie wydał pozwolenia na przeprowadzenie prac remontowych Długiego Targu. Dlaczego?

W uzasadnieniu decyzji czytamy m.in.:

"Z analizy złożonej dokumentacji projektowej wynika, iż inwestycja przewiduje wymianę części nawierzchni Długiego Targu płyt kamiennych o formacie i kolorystyce obiegających od istniejącego materiału. W ocenie PKWZ byłoby to działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy zabytkowego wnętrza urbanistycznego."

Igor Strzok został wojewódzkim konserwatorem zabytków



- W tym projekcie kolorystyka i forma, którą proponował inwestor, była charakterystyczna dla nowoczesnych ciągów pieszych, i nie spełniała wymogów dla zespołu staromiejskiego - precyzuje Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Ponadto konserwator zauważa, że projekt dotyczył wymiany nawierzchni Długiego Targu na obszarze miedzy latarniami, co oznacza, że wymieniony byłby centralny pas, od bramy Zielonej do fontanny Neptuna. Tymczasem największe spękania występują od latarń w bok, co według tego projektu nie było by wymienione.

- Do podpisania umowy z wykonawcą na realizację robót była niezbędna pozytywna decyzja PWKZ. Odmowa wydania pozwolenia PWKZ uniemożliwia niestety podpisanie umowy z wykonawcą, tym samym rozpoczęcie prac zaplanowanych do realizacji w 2019 roku - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - Pozytywna opinia jest "przyrzeczeniem" wydania pozytywnej decyzji. Uzasadnienie odmowy PWKZ wskazujące na format i kolorystykę płyt zostało zaakceptowane w opinii konserwatora, a wykonawca zobowiązany do remontu w zgodzie z wytycznymi konserwatora i wymiany płyt o identycznej kolorystyce jak istniejąca. To na podstawie opinii PWKZ i w zgodzie z nią powstał projekt budowlany.

GZDiZ zapowiada, że rozważa decyzję o odwołaniu się od decyzji konserwatora, ma na to 14 dni, to jednak może opóźnić wykonanie prac. Pierwotnie zakładano, że zaczną się one 15 września i zakończą po trzech miesiącach. Inwestor może się też zwrócić o nowe wytyczne konserwatorskie i procedować projekt.

Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dodatkowo nawierzchnia nie jest dostosowana do obsługi imprez masowych organizowanych na Długim Targu, a także do ruchu pojazdów służb komunalnych.

Zaplanowane na jesień prace miały na celu poprawę jakości nawierzchni poprzez zastosowanie płyt granitowych. Tym samym na Długim Targu przywrócony miał zostać układ formy przestrzennej, który wykonany został w latach 1971-1973. Wówczas wykonano przebudowę nawierzchni całego Traktu Królewskiego, zastępując kostkę brukową płytami granitowymi.
Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Miejsca

Opinie (348) ponad 20 zablokowanych

  • Stylowe latarnie muszą pozostać!!!!!!

    • 10 3

  • (2)

    Ciekawe z jakiego okresu nawiechrznia Długiego Targu przypadłaby konserwatorowi do gustu,XVIII wieczna,a może ta z lat 20 XX w z kostki bazaltowej z torem tramwajowym po środku. Co jest złego w płytach granitowych?Acha,one mają być czerwone,a PiS ma alergię na ten kolor, a konserwator jest z tej partii.

    • 14 27

    • Kup se czerwone gacie i będziesz szczęśliwy.

      • 2 2

    • ta z lat 20 XX odpada ..

      .. bo według PIS-owskiego konserwatora to była niemiecka nawierzchnia

      • 6 5

  • Szkoda, ale pis bedzię u władzy to nic w tym mieście nie da się zrobic... (1)

    • 8 19

    • Jak robić źle to lepiej nic nie robić! !!!!

      • 2 0

  • Specjalisci (9)

    Kupuje kamienicę, rozpoczynam remont bez zgody konserwatora i później dre jape że PiS mi zablokował remont.

    • 63 16

    • Jakbyś umiał czytać to byś wiedział (8)

      że pozwolenie z PWKZ było wcześniej wydane. Teraz to jest zwykła pisowska zagrywka, narazić miasto na niepotrzebne koszty przeprowadzania przetargu. Tak dla zasady. Ze zwykłaj nienawiści. Oby jakiś pisowski działacz wybił sobie zęby na tych nierównych płytach...

      • 15 25

      • Popieram, niech pisdusie i ich elektorat powybija sobie zeby i polamie nogi i lapska na tych nierownosciach. (1)

        Pisuary sie przypierd. tylko po to, zeby sie przypier. Bezinteresowna zawisc i skur..synstwo pisiaki maja we krwi. Jacek Karnowski mial racje, samorzadnosc w Polsce sie konczy. Pisowskie macki siegaja wszedzie.

        • 14 15

        • Nie szlajaj sie pijany to i nogi będą całe.

          • 4 2

      • (1)

        "Jakbyś umiał czytać" ze zrozumieniem wiedziałbyś, że wcześniej wydane zostało nie pozwolenie ale opinia konserwatorska. To są dwa zupełnie inne pisma. Na etapie uzyskiwania opinii nie ma obowiązku składania szczegółowego projektu budowlanego, w związku z czym generalnie zgoda pewnie została wydana, bo w remoncie nawierzchni jako takim nie ma nic złego. Ale najwyraźniej przedłożony do wniosku o wydanie pozwolenia projekt okazał się naruszać zasady ochrony konserwatorskiej Długiego Targu i dlatego tym razem inwestor otrzymał negatywkę. Tu na prawdę nie trzeba doszukiwać się drugiego dna i politycznych zagrywek

        • 12 8

        • nie masz racji bucu pisowski.

          Prawda jest taka, ze gdyby chodzilo o miasto w ktorym "rzadza" pisd*sie to konserwator zabytkow polozylby lache na to i sie nie przypier. Ale, skoro rozkaz poszedl od gory od kurdupla z zoliborza, w zwiazku ztym konserwator musial sie wykazac. Jezeli ta nawierzchnia ma byc tymczasowa, bo i tak bedzie generalny remont Dlugiej w ciagu kilku lat to po jakiego ch. na sile robic cos co bedzie cycus glancus, za to kilka razy drozsze, tylko po to zeby zrobic dobrze konserwatorowi, ktory de facto jest na sznurku mocodawcow z pisu? to nie chodzi o pieniadze jarka i jego swit, tylko nas podatnikow. Skoro to ma byc tymczasowa nawierzchnia to przepisy i miejscowe warunki przebudowy nawierzchni powinny byc mniej restrykcyjne.

          • 9 12

      • No popatrz, czysta złośliwość. A wytlumacz mi dlaczego niby wśród historycznej zabudowy ma się pojawić bezprecedensowa czerwona (3)

        Kosrka?! Tylko konkretnie i bezpartyjnie.

        • 17 10

        • wskaż mi historyczne kolory kostki/płyt...takie jakie były powiedzmy przed wojną albo nawet przed 1900 rokiem... najlepiej będzie jak wyłożą wszystko w kocich łbach tylko prezes nie może się zdecydować czy maja byc szare czy rude

          • 11 6

        • "historycznej zabudowy"

          hahaha. Tam może ze 3 kamienice są historyczne.

          • 13 5

        • bo czytaj popdpis

          • 3 1

  • Najpierw pis zablokowal remont Szerokiej teraz blokuje Dlugi Targ (2)

    Wyborcy to sobie zapamietają

    • 9 24

    • Mów za siebie .Brawo konserwator

      • 1 5

    • oby

      • 3 0

  • Anka (2)

    strabag to autraicka firma. dlaczego miasto wybiera niepolskich wykonawcow? pieniadze ida za granice, zamiast zostac w Polsce. Żądam, aby w moim mieście prace były wykonywane przez polskie firmy!

    • 20 15

    • To jakiś problem ?
      Polskie firmy buduja Londyn.
      To normalne.
      Nie jesteśmy zamknieci na swiat jak kupa w klozecie.

      • 5 1

    • To załóż firmę i przystąp do przetargu - nikt Ci nie broni.

      • 6 3

  • Tory tramwajowe (7)

    Tą ulicą kiedyś jeździły tramwaje. Dla odtworzenia wartości historycznych należy odbudować te dawne tory tramwajowe.

    • 22 14

    • to byly tramwaje konne! (5)

      a w kier. orunii jezdzila 6, ktorej petla byla przez targ weglowy (dookola lotu, wowczas salonu meblowego)

      • 1 6

      • Tramwaje (1)

        byly to normalne tramwaje.

        • 5 0

        • Trolle nie znaja Gdanska wiec smaruja bzdety.

          • 5 0

      • jakie konne ? (1)

        Do ok. 1963 roku jeździły przez Długą normalne tramwaje.
        Dopiero po wybudowaniu Podwala Przedmiejskiego (dawniej Trasa WZ później Leningradzka) przeniesiono tam linię tramwajową.

        • 10 0

        • konne

          tramwaj konny czasami jeździł Drogą Królewską w czasie Dni Gdańska.

          • 3 4

      • tramwaj na Orunię

        Przed wojną , przed 1939 rokiem jak i po wojnie od Katowni na Orunię jeździł tramwaj nr 6, jeździły one co 10 minut.

        • 4 1

    • i puscic na Orunie.

      • 3 2

  • Kpina. (3)

    Główny salon miasta niczym promenada w Mielnie. Syf i kicz. Daleko nam do cywilizowanej Europy i jej rozwiązań. Jak ma być lepiej jak obecny prezydent miasta bawi się w ogólnopolską politykę zamiast na porządnie zająć się miastem.

    • 16 14

    • Kompleksy malego, tepego Pola..czka.
      Na calym swiecie miasta turystyczne to kicz i szajs. Ludzie to kochaja inaczej by tak to nie wyglądało.

      • 1 3

    • Bardzo dobrze zajmuje się miastem (1)

      • 7 4

      • Chyba wszystkim poza miastem...

        Na pewno najlepiej dba o własny tyłek. To na 100%!

        • 4 5

  • Szpilki (1)

    W szpilkach nie da sie chodzic..mysle ze na miescie powinno sie chodzic bez problemow..

    • 9 5

    • "Na mieście" ... lol

      • 2 1

  • Brawa dla konserwatora!

    Oprócz nawierzchni razi brak tradycyjnych latarni.

    • 12 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane