• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów

Michał Sielski
22 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Część kierowców i rowerzystów do dziś nie wie jak poruszać się w rejonie ul. 3 Maja w Gdyni, gdzie niemal rok temu wyznaczono rowerowy kontrapas. Podpowiadamy jak jeździć bezpiecznie, by ograniczyć niepotrzebne emocje i konfliktowe sytuacje.



Zwracasz uwagę na znaki, gdy doskonale znasz drogę, którą jedziesz?

Kontrapas rowerowy jest wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni do ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Przebiega po jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści mogą łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Kierowcom samochodów pozostawiono dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego można pojechać prosto i w lewo. Tyle teorii. Jak jest w praktyce?

- Różnie, choć i tak znacznie lepiej niż na początku, kiedy wielu użytkowników drogi kompletnie nie zwracało uwagi na oznakowanie i nową infrastrukturę. Cały czas warto jednak kłaść mocny nacisk na edukację - podkreśla Rafał Studziński, odpowiadający za drogi rowerowe w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Najczęściej popełniane błędy i przyczyny niebezpiecznych sytuacji w okolicach kontrapasa.

Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking. Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking.

Błędy popełniane przez rowerzystów

1. Jazda kontrapasem w obu kierunkach.

Kontrapas - jak sama nazwa wskazuje - służy do jazdy w przeciwnym kierunku, niż samochody. Rowerzysta jadący w kierunku ul. Obrońców Wybrzeża musi poruszać się jezdnią. W przeciwnym wypadku może spowodować czołowe zderzenie na kontrapasie.

2. Zbyt dalekie zatrzymanie przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego

Rowerzyści mają dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Faza, która włącza zielone światło rowerzystom, pojawia się tylko wtedy, gdy zatrzymają się oni przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Ale trzeba zatrzymać się przy linii, by dostrzegła nas skierowana w to miejsce kamera, a nie stawać pięć metrów przed sygnalizatorem - bo w takim przypadku zielonego światła rowerzysta się nie doczeka.

Błędy popełniane przez kierowców

1. Parkowanie na części lub całym pasie rowerowym

Pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego zmienił się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy. Obecnie możliwe jest jedynie parkowanie równoległe. Niestety, wciąż wielu kierowców stawia auta inaczej, niż nakazują znaki. Inni parkują nawet na kontrapasie, bo "akurat nikt nie jedzie". Straż Miejska coraz częściej reaguje na takie przypadki mandatami, bo przez długi czas udzielała jedynie upomnień.

2. Jazda kontrapsem

Nawierzchnia kontrapasa nie różni się niczym od jezdni - jest asfaltowa. Oddzielają ją jednak wysepki, znaki i odmalowane niedawno linie. Dla niektórych to za mało. Na początku była to plaga, ale nawet dziś zdarzają się kierowcy, którzy nie patrzą na znaki i próbują jechać kontrapasem. Nawet w miejscach, w których ledwo mieści się samochód. Wjeżdżają na niego także kierowcy skuterów i motocykli, co mieliśmy okazję zaobserwować przygotowując ten materiał.

3. Trąbienie na rowerzystów, którzy jadą jezdnią w górę ul. 3 Maja

Jeśli rowerzysta jedzie ul. 3 Maja w górę, to właśnie na jezdni powinien się znajdować. Nie na kontrapasie (wskazują to duże znaki przy ulicy oraz strzałki na jezdni), ani tym bardziej na chodniku. Kierowcy także powinni pamiętać, że kontrapas służy tylko i wyłącznie do jazdy pod prąd.

Opinie (367) 6 zablokowanych

  • Typ (1)

    Który to wymyślił powinien być pociągniety do odpowiedzialności karnej za stworzenie zagrożenia utraty życia w ruchu drogowym

    • 17 7

    • odróżnij narażanie się na ryzyko

      od stwarzania zagrożenia.

      Jazda rowerzysty kontrapasem zgodnie z kierunkiem jazdy sugerowanym przez strzałki ani nie stwarza zagrożenia, ani nie wiąże się z nadmiernym ryzykiem.

      • 0 0

  • a gdzie kask? (7)

    • 12 11

    • po co ci kask? (6)

      Nigdzie na świecie się nie jeździ na rowerze po mieście w kasku.
      U nas tylko taka moda jest

      • 7 10

      • To nie jest moda tylko bezpieczeństwo (3)

        • 6 5

        • to czemu piesi nie noszą? (2)

          • 11 7

          • dlaczego kierowcy samochodow ich nie noszą? (1)

            prawdopodobieństwo urazu mózgoczaszki w wypadku samochodowym jest wielokrotnie wyższe niż w wypadku rowerzysty, nawet przy potrąceniu przez samochód

            takie są fakty. ale prawodawcy nie kierują się faktami, statystykami, danymi, tylko widzimisiami.

            • 5 4

            • to dotyczy tylko niektórych prawodawców

              • 0 0

      • (1)

        Bezpieczna moda, wystarczy chwila nie uwagi twojej lub innego uczestnika i tragedia gotowa. Ja bez łaski się nie ruszam i każdemu to radzę.

        • 3 3

        • chwila nieuwagi i można spaść ze schodów

          a ja jeszcze nikogo nie widziałem schodzącego z kaskiem.
          Można też dźgnąć się nożem. Wypaść przez barierki w balkonie itd itp.... ludzie na takie coś się nie zabezpieczają, a według ciebie rozumiem że powinni

          • 4 1

  • Kierowcy maja problem wszędzie, nie tylko na kontrapasach. (23)

    W Gdańsku kontrapasy służą najczęściej do parkowania.

    • 190 98

    • Madison (4)

      Kontrapas pod Madisonem służy do jazdy pod prąd...
      Nagminnie, cały dzień kierowcy jadą nim w stronę rajskiej.
      Gdyby stanął tam policjant i dawał 100 zł mandaciku, to by mógł utrzymać z mandatów siebie i jeszcze paru innych w biurze.

      • 18 4

      • tam są pasy rowerowe. nie ma kontrapasa (1)

        • 13 2

        • pasy rowerowe są na Rajskiej

          kontrapas ledwo co widoczny jest namalowany na Heweliusza, tam można jechać przed hotelem Heweliusz pod prąd - ostatni odcinek Heweliusza (przed Stolarską) jest dla samochodów jednokierunkowy.

          • 0 0

      • gdzie tam jest kontrapas? (1)

        na jakiej ulicy?

        • 10 2

        • Zdaje mi się że jest na Heweliusza, ale dawno tam nie jechałem

          • 4 3

    • Dekady przyzwyczajeń mówią kierowcom że drogi są TYLKO dla nich, więc... (4)

      nie mają w zwyczaju zwracać uwagi na cokolwiek. Droga jest ich własnością wara i o dostęp do tych dróg należy prosić a wtedy wielce wyrozumiały Janusz być może nie zepchnie cię z drogi.

      • 39 12

      • Rowerzysci to pedaly (3)

        nie nawidze ich !

        • 8 13

        • pewnie nie wszyscy (1)

          ogolnie hamstwo to sport narodowy i cyklisci nie sa tu wyjatkiem ,

          • 4 1

          • jak na razie to tutaj jest wysyp chamstwa antyrowerowego

            kogo obchodzi to, że jakiś internauta nienawidzi rowerzystów?

            Proponuję nie karmić antyrowerowych i antypieszych trolli.

            • 2 2

        • nie nienawidź, to są przeszkody meteorologiczne

          jak deszcz czy muchy,
          na takie zjawiska nie ma sensu się złościć,
          szkoda nerwów

          • 3 8

    • A rowerzysci sa tacy cudowni? (9)

      Co chwila lamanie przepisow chociaz by przejazd rowerem po przejsciu dla pieszych mozna wymieniac tak dalej.I nie sa karani.

      • 9 5

      • heh. to rzeczywiscei straszne (8)

        to największa zbrodnia jaką można sobie wyobrazić, coś pomiędzy gwałtem a morderstwem

        • 6 4

        • Przepis to przepis. (7)

          Nie można sobie wybiórczo stosować tylko tych przepisów, które nam się podobają. Nakaz zejścia z roweru na przejściu powstał ze względu na bezpieczeństwo rowerzystów, nie dlatego że jakaś pani Halinka w urzędzie ma awersję do roweru. Kierowca auta nie spodziewa się, że na przejściu dla pieszych wyskoczy mu pędzący rowerzysta, którego tam 3s wcześniej nie było.

          • 6 4

          • A zatrzymanie się na zielonej strzałce? (2)

            Ten nakaz też powstał ze względu na bezpieczeństwo, ale wielu kierowców ma go głęboko

            • 11 3

            • zielona strzalka jest bez sensu (1)

              gdyby jej nie było, kierowca mógłby skręcić w prawo, jeśli tylko miałby drogę wolną, a tak musi czekać na z.s.

              • 0 2

              • ale wypinanie się np. z spd i przepychanie roweru jest OK

                buhahaha

                • 1 0

          • a jak nie będzie " pędził" to będzie ok? (3)

            a czym się różni przejście dla pieszych od przejazdu?
            Trochę farby myślisz że coś zmienia? Sprawi że rowerzysta będzie bezpieczniejszy?
            Ludzie myślcie samodzielnie.
            Przepisy przepisami, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek.

            • 1 3

            • (2)

              Typowy bełkot ograniczonego pedalarza, co tam przepisy co tam prawo ja jadę i ja stanowię prawo.Przykład takiego kretyńskiego myślenia mieliśmy niedawno w sejmie jak się przed kamerami produkował stetryczały idiota niejaki Morawiecki.

              • 1 4

              • rzeczywiscie twoje argumenty miażdżą (1)

                • 1 1

              • może nie miażdżą, ale argument jest, skoro na wyższym szczeblu rozumowanie

                jest takie

                • 1 1

    • Kontrapasy

      Jak ktoś chciałby zobaczyć jak wygląda kontrapas okiem kierowców to zapraszam na ulicę rzeźnicką w Gdańsku. Jeszcze ani razu nie widziałem tego pasa niezastawionego. Jeżdżę 8razy w tygodniu tamtędy

      • 2 0

    • Rowrzyści maja problem wszędzie, nie tylko na kontrapasach. (1)

      • 21 14

      • z burakami mają problem, to prawda

        • 11 8

  • drogi rowerowe

    opisany kontrapas to duży postęp w porównaniu z namalowanymi farbą pasami na drogach na które i tak zajmują samochody, no i osobne oświetenie. oby w mieście rowerów tj Gdańsku takie pasy powstawały. /Postępy są ale dużo brakuje do cywilizacji... no i edukacja pieszych ogólnie nie poruszających się na rowerach kuleje co widać na ścieżkach zajmowanych rzez pieszych

    • 3 0

  • Gdańsk-pora zacząć karać rowerzystów jadących po kontrapasie w przeciwnym kierunku

    Podpowiedź; najwięcej ich jest na Ogarnej i na Stągiewnej (jak nie było remontu drogi), poza tym również ci którzy jeżdżą po chodniku na Długich Ogrodach, pomimo tego, że jest tam ścieżka rowerowa oraz jezdnie w obu kierunkach - do ukarania, pieniądze przeznaczyć na następne ścieżki rowerowe

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jak jeździć gdyńskim kontrapasem dla rowerów?

    (1)

    Także tego Pana na filmie poruszającego się po ulicach Gdyni i dającego dobre wskazówki dla innych obowiązuje kask na świecącej głowie, bo jak go przypadkowo, ktoś trąci i upadnie na tą piękną główkę i zostanie roślinką to rodzina będzie wołała o odszkodowanie kropka .

    • 1 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jak jeździć gdyńskim kontrapasem dla rowerów?

      gdzie masz OBOWIĄZEK?

      • 1 0

  • jest jeszcze druga strona medalu (4)

    jak już nie ma realnych potrzeb w mieście, czyli powodów do wypłukiwania kasy z budżetu (czyli waszych portfeli), trzeba wymyślec potrzeby sztuczne. Jedną z nich są ścieżki rowerowe i inne pierdołki np ten wspomniany kontrpas. Mechanizm jest taki, wyciągamy kasę od frajerów. Jeszcze nie wiedzą po co ale się dowiedzą, bo za nią robimy im kampanię promującą zdrowy tryb, życia - "menedżerowie dużych firm jeżdżą do pracy rowerem, prezydent miasta jeździ do pracy rowerem" bla bla itp bzdury. Później jak frajer to łyknie to leci do sklepu kupuje sobie rowerek, tym samym płacąc podatek . Później obcisłe gacie, kask odpowiednie okularki, bo to wszystko jest potrzebne - dla Twojego bezpieczeństwa. I z Vat tylko kasa leci. No a jak już się wygeneruje cały "ruch społeczny" w tym wypadku rowerzystów, no to dopiero zaczynają się wałki. Żądacie ścieżek rowerowych - macie. Kontr pasy - macie. I kasa leci drogie robaczki :) Jak juz nie będzie miejsca na ścieżki rowerowe to zaczną promować jakieś inne głupie czynności tylko po to żeby pojawiły sie nowe potrzeby czyli możliwości drenowania kasy przez kolesi. A wy się gryziecie. i o to chodzi :)
    niebawem będziecie chcieli kontrpas na autostradzie dla hulajnogaży, to się zrobi . Za wasze pieniążki :)

    • 11 8

    • Nie zostaniesz prezydentem

      gdyż masz problem umysłowy.

      • 1 0

    • Dobra dobra. Wszyscy placa podatki nie tylko kierowcy.

      • 3 0

    • (1)

      Rowerzyści, jak wiadomo, zostawiają swoje samochody w garażach. W ten sposób przyczyniają się do obniżenia poziomu CO2, a co za tym idzie, oddalają w czasie perspektywę zalania Trójmiasta przez morze w wyniku globalnego ocieplenia. Dlatego zasługują na podziw i szacunek.

      • 5 4

      • ha ha no tak :)

        wszystko się ładnie dodaje

        • 0 2

  • czy deskorolką mogę jechac po ścieżce rowerowej (6)

    czy zostanę pobity przez rowerzystów?

    • 7 4

    • zgodnie z prawem nie możesz

      • 0 2

    • polskie prawo drogowe (4)

      każdy pojazd bez silnika, napędzany pracą mięśni, do szerokości 90cm
      to jest "rower"

      zachowuj się na drodze rowerowej jak normalny człowiek
      to będziesz mile widziany

      • 1 4

      • o ile na "rowerze" ktoś będzie miał co najmniej jeden sprawny hamulec, trzymał nogi na pedałach a ręce na kierownicy (3)

        nie ma tych elementów - to nie jest rower. Zasadniczo mi (desko)rolkarze nie przeszkadzają, ale uwaga na SM.

        • 3 0

        • nie, nieuku, to jest rower bez typowego hamulca (2)

          edukacyjnie, zapraszam cię na dowolny tor kolarski, żaden rower tam nie ma hamulca, tak zresztą jak motocykle do żużla i innych takich. i zapraszam na dowolny spęd kurierów. jak połowa ich będzie miała hamulce to dobrze. "breaks are death"

          każdy deskarz, rolkarz, wrotkarz, umie hamować, bo jak nie umie, cóż, selekcja naturalna...

          a od gdyńskiej Staży Miejskiej się proszę odczepić. mają więcej cojones niż drogówka, patrz zdjęcie. jeden nieuzbrojony przeciw kilku mięsniakom. o nie, takiej Straży krzywdy nie damy zrobić

          • 2 5

          • czyli nie wykluczamy pobicia? (1)

            • 1 2

            • jak myslisz, kto zrobił to zdjęcie?
              ono jest już legendą

              • 0 1

  • nie robia sobie parkingu.... (4)

    ......tylko gdzieś muszą stanąć aby zrobić dostawę, a tym baranom w obcisłych gatkach z numerem na plecach zawsze coś przeszkadza, jak się nie podoba jeździć w mieście na cienkich oponkach to wsiadać do busa a na rower do lasu........no tyle że tam cienkie oponki egzaminu nie zdadzą a i prędkość i wyniki na facebooku nie te same co?Poniżej opisuję typowego barana:
    1.obcisłe gatki
    2.żel kolarski między pośladami
    3.przypinane pedałki do butów (albo na odwrót, nie znam się)
    4.koszulka z numerem
    5.okularki
    6.jaskrawy kask
    7.rękawiczki, a jakże
    8.bidon na plecach (taka specjalna kieszonka)
    9.rower 3,5 kg wagi
    10.oponki cieńsze od palca
    11.obowiązkowo ajfołn z endomondo na ramieniu (wyniki przesyłane wprost na fejsa albo inny instagram)
    12.siodełko wyżej niż kierownica
    13.stawanie na środku pasa na światłach przed pierwszym autem
    14.jak jedzie z drugim baranem to oczywiście równolegle do siebie a nie gęsiego
    15.jazda ulicą gdy z obu stron jest ścieżka rowerowa sic!
    16.obwinianie kierowców że śmią jechać ULICĄ gdy ONI jadą
    17.generalnie większość z nich to debile

    Tak więc Panie I Panowie, gdy ujrzycie opisanego wyżej, lepiej uważać gdyż nastały czasy kiedy jezdnia jest dla rowerów i pieszych a nie dla samochodów.Nastały czasy kiedy pieszemu i rowerzyście wmawia się że jest świętą krową na ulicy a kierowcy to mordercy.Zapomniano wspomnieć jak to się kiedyś dzieci uczyło, cytuję.Jeśli chcesz przejść przez ulicę (czy to z przejściem dla pieszych czy bez) najpierw spójrz w lewo, potem w prawo, JESZCZE RAZ W LEWO!!!!, i dopiero jak jesteś pewny że nic nie jedzie możesz bezpiecznie przejść.Mylę się?

    • 11 6

    • Rowerzyści

      Kiedyś powiedziałem jednemu takiemu, że skoro jest ścieżka rowerowa obok drogi to powinien się nią poruszać. A koleś na to, że tak szybko to po ścieżce nie może jechać. Ręce mi opadły. Dodam, że był to grubas w obcisłym stroju a nie jakiś zawodnik.

      • 1 1

    • To jest właśnie zmiana kultury drogowej

      Pieszy zamiast stać przed przejściem i rozglądać się na wszystkie strony czy jakiś wariat nie pędzi na ślepo, powinien móc bezpiecznie przekroczyć jezdnię. Naprawdę nadchodzą czasy gdy pieszy i rowerzysta to święte krowy i bardzo dobrze.

      • 4 2

    • więc ośle rozumiem, że SM nie ma prawa podjąć interwencji, bo jest na rowerze?

      no brawo. A zarzuty masz z d*py, tak jak i umysł.

      • 3 4

    • Rowerki

      Cała prawda na temat kręcidupek i tyle!!!

      • 4 4

  • Rowerzyści - uczestnicy ruchu drogowego (8)

    Szlag by ich trafił. Bez minimum znajomości zasad kodeksu drogowego oraz braku odpowiedzialności. Jadą jak chcą, raz po chodniku raz po wyznaczonej ścieżce rowerowej aby nagle wjechać na jezdnię - bez żadnego ostrzeżenia. Jak się zwróci takiemu osobnikowi (jadącemu jezdnią) uwagę, że obok jest wyznaczona ścieżka rowerowa, to usłyszy się stek wyzwisk. Takie jest moje zdanie ! Powinni mieć chociaż minimalne ubezpieczenie OC. Jak się posłucha wypowiedzi to okazuje się, że na rowerach jeżdżą aniołowie.

    • 55 16

    • na razie bez znajomości przepisów i bez umiejętności opanowania pojazdu to mamy setki tysięcy kierowców (4)

      • 9 10

      • (3)

        przejrzyj sobie monitoringi - zobacz jaki procent rowerzystów łamie przepisy na skrzyżowaniach w porównaniu z odsetkiem kierowców.

        • 6 6

        • jeśli taki ch.. z urzędu nie raczy mi np umozliwić przepisowego skrętu w lewo czy wyjazdu z podporządkowanej bo "nie da sie" a jakże nie da się wyregulować pętli indukcyjnej to sobie będę skręcał na czerwonym i mam to serdecznie w d... dziwne że liczydełka rowerowe wiedzą jak wykryć jadący rower

          • 1 1

        • przejrzyj sobie statystyki i ilości ofiar

          podziękuj też ZDiZ za to, że zamiast wysłać Zenka i Mirka ze śrubokrętem do wyregulowania pętli indukcyjnych, to odpisują głupoty o długopisach i sąsiednich pasach.

          • 2 2

        • Powinno być jaki procent rowerzystów stwarza zagrożenie

          Ze statystyk wynika że jest to żadne zagrożenie. Co na najwyżej są zagrożeniem sami dla siebie.

          • 7 7

    • widać samochodowych imbecyli którzy sugerują rowerzystom jazdę po angielsku lewą stroną drogi jak znają przepisy

      • 1 2

    • Na rowerach jeżdżą kredyciarze.Bo muszą, bo taniej.Mało tego,te rowerki kupują na kolejny kredyt.Byle czego niewypada kupić.Musi byc taki za 3000 co najmniej.

      • 8 7

    • Kierowcy łamią przepisy bo wszyscy kierowcy to hieny łącznie z kobietami. Baby to wogule nie powinny jeździć

      • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane