- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (676 opinii)
- 2 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (273 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (237 opinii)
- 4 15-latek autem na minuty uciekał policji (103 opinie)
- 5 Dwa dni zwężenia estakady Kwiatkowskiego (12 opinii)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (133 opinie)
Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów
Część kierowców i rowerzystów do dziś nie wie jak poruszać się w rejonie ul. 3 Maja w Gdyni, gdzie niemal rok temu wyznaczono rowerowy kontrapas. Podpowiadamy jak jeździć bezpiecznie, by ograniczyć niepotrzebne emocje i konfliktowe sytuacje.
Kierowcom samochodów pozostawiono dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Starowiejską . Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego można pojechać prosto i w lewo. Tyle teorii. Jak jest w praktyce?
- Różnie, choć i tak znacznie lepiej niż na początku, kiedy wielu użytkowników drogi kompletnie nie zwracało uwagi na oznakowanie i nową infrastrukturę. Cały czas warto jednak kłaść mocny nacisk na edukację - podkreśla Rafał Studziński, odpowiadający za drogi rowerowe w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Błędy popełniane przez rowerzystów
1. Jazda kontrapasem w obu kierunkach.
Kontrapas - jak sama nazwa wskazuje - służy do jazdy w przeciwnym kierunku, niż samochody. Rowerzysta jadący w kierunku ul. Obrońców Wybrzeża musi poruszać się jezdnią. W przeciwnym wypadku może spowodować czołowe zderzenie na kontrapasie.
2. Zbyt dalekie zatrzymanie przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego
Rowerzyści mają dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Faza, która włącza zielone światło rowerzystom, pojawia się tylko wtedy, gdy zatrzymają się oni przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Ale trzeba zatrzymać się przy linii, by dostrzegła nas skierowana w to miejsce kamera, a nie stawać pięć metrów przed sygnalizatorem - bo w takim przypadku zielonego światła rowerzysta się nie doczeka.
Błędy popełniane przez kierowców
1. Parkowanie na części lub całym pasie rowerowym
Pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego zmienił się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy. Obecnie możliwe jest jedynie parkowanie równoległe. Niestety, wciąż wielu kierowców stawia auta inaczej, niż nakazują znaki. Inni parkują nawet na kontrapasie, bo "akurat nikt nie jedzie". Straż Miejska coraz częściej reaguje na takie przypadki mandatami, bo przez długi czas udzielała jedynie upomnień.
2. Jazda kontrapsem
Nawierzchnia kontrapasa nie różni się niczym od jezdni - jest asfaltowa. Oddzielają ją jednak wysepki, znaki i odmalowane niedawno linie. Dla niektórych to za mało. Na początku była to plaga, ale nawet dziś zdarzają się kierowcy, którzy nie patrzą na znaki i próbują jechać kontrapasem. Nawet w miejscach, w których ledwo mieści się samochód. Wjeżdżają na niego także kierowcy skuterów i motocykli, co mieliśmy okazję zaobserwować przygotowując ten materiał.
3. Trąbienie na rowerzystów, którzy jadą jezdnią w górę ul. 3 Maja
Jeśli rowerzysta jedzie ul. 3 Maja w górę, to właśnie na jezdni powinien się znajdować. Nie na kontrapasie (wskazują to duże znaki przy ulicy oraz strzałki na jezdni), ani tym bardziej na chodniku. Kierowcy także powinni pamiętać, że kontrapas służy tylko i wyłącznie do jazdy pod prąd.
Opinie (367) 6 zablokowanych
-
2016-06-22 10:22
Rowerowy strażnik miejski! Zdjęcie jak z Paryża, albo z Nowego Jorku!
Hosanna! Vivat straż miejska Gdyni! Kaski z głów!
Zaczyna się! Brawo Gdynia! Tym razem wyprzedziliście mój Gdańsk!
Dawno przewidywałem, że rowerowa policja, którą by utworzono do dyscyplinowania piratów rowerowych, których trudno złapać inaczej niż na rowerze, zadba najpierw o własne bezpieczeństwo. Policjant w furze w ogóle nie zdaje sobie sprawy jak niebezpieczne są "typowe" zagrania furmanów, w tym parkowanie na DDR, zwł. na kontrapasie.
Jeden buc, czarna osobówka na warsiafskich blachach, stał wczoraj cały dzień na DDR w Sopocie na. Armii Krajowej, niedaleko od psiarni, która usiłowała wlepić mandat za jazdę po jezdni, a nie po chorym, krętym DDR. Ta sama sopocka psiarnia ma totalnie wylane na parkujące tam fury.
Furmani, ze słomą w butach. Szybko by ich uleczyło, gdyby sami musieli czasem patrolować na rowerach. I zaryzykować życie, bo ktoś jest wygodny.- 10 4
-
2016-06-22 09:53
Chyba chodzi o kota. Skoro kontra-pies...?
Pkt. 2 w błędach kierowców...
Będę jednak z przykrością musiała zawiadomić Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami. Wydaje się, że jazda kotem - jest znęcaniem?
Kto myśli podobnie?
A może ...jednak jazda na psie - tylko w tył?
Proszę o wyjaśnienie.- 1 6
-
2016-06-22 09:25
Najlepszym przykładem jest morska od Lidla do estakady gdzie niema ścieżki wszyscy jadą nie patrzą czy ktos idzie zasuwają. Jest ścieżka rowerowa to prosze po niej jeździć .
- 8 5
-
2016-06-22 08:24
a Wy tak gadacie na pedalarzy jezdzacych po chodnikach, a czy cos z tym robicie? (3)
jakby jeden z drugim zwrócił w każdy możliwy sposób uwagę to by się bydło niereformowalne moze nauczyło, tylko tak z ta swołcza wygramy, bo jak nie to nas pozabijaja na chodnikach
- 22 10
-
2016-06-22 09:24
Ty jesteś po prostu zwykłym pisowskim hamem. Blacha Ci ten mózg zapchała gnojem
- 4 12
-
2016-06-22 08:41
Zwolenniku luzu w kroku. Wyluzuj również trochę pod grzywką.
- 8 8
-
2016-06-22 08:33
sam jestes bydło.
Przesiądź się na rower to zobaczysz jak to jest. Taką infrastrukturę mamy jaką mamy.
Fakt że zdarzy się de*il co zapierdziela i nie patrzy na nic, ale zakazywanie jazdy po chodniku przy oczywiście małej prędkości i zachowaniem pierwszeństwa dla pieszych uważam za absurd- 13 15
-
2016-06-22 08:43
Kontrpas na 3 Maja to wymysł najdzikszej urzędniczej fantazji (1)
- 33 6
-
2016-06-22 09:10
Szczurzej urzędniczej ferajny? :)
- 5 5
-
2016-06-22 08:40
w Gdańsku ... (1)
Nie ma tych problemów ....
- 7 5
-
2016-06-22 09:09
Bo Gdynia to trzeci świat - fizyczny i mentalny.
- 2 5
-
2016-06-22 08:52
rowerzyści najczęściej nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego (1)
wyobraźmy sobie sytuację, że nagminne byłoby, że spora grupa kierowców samochodów, na dużych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, miałaby w zwyczaju przejeżdżać takie skrzyżowania na czerwonym świetle.
tak właśnie wygląda z perspektywy kierowcy samochodu zachowanie wielu rowerzystów na trasie. wbrew przepisom, a przez to nieprzewidywalnie dla innych uczestników ruchu. raz jazda po chodniku, raz jazda po ulicy, jazda po ulicy, kiedy przy tej samej ulicy jest ścieżka rowerowa,
w mojej okolicy obowiązują zasady dla skrzyżowań równorzędnych. codziennie widzę dziesiątki rowerzystów, którzy nie ustępują pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu, którzy znajdują się po ich prawej stronie.- 20 11
-
2016-06-22 09:07
ja codziennie widze kierowców nie ustępujących pierwszeństwa rowerzystom na przejazdach
i co z tego? dziecinada takie licytacje.
- 13 7
-
2016-06-22 08:50
niech policza jakie straty (1)
A nie zalety te kontrapasy przyniosly. Dla kilkunastu paja cow takie inwestycje ze polowe ulic zabiraja .... dorzuce filmik do absurdow dtogowych niech pokaza jak pieknie pobudowaly wladze gdyni
- 16 8
-
2016-06-22 09:03
Sam jesteś pajac i to wyciosany z buraka cukrowego.
- 4 6
-
2016-06-22 08:31
Szczrek I slugusy z zdiz gdynia juz niewiedza jak dogadzac tym rowerzystom znikomy procent obywateli mista parking budowac drogi nie kontrapasy bez sensownie co za miasto!!!
- 14 7
-
2016-06-22 08:28
tak to jest jak przyzwyczai się rowerzystów....
najpierw budują masę nijakich dróg rowerowych ( ani to jedno, ani to dwu kierunkowych) i teraz problem
- 10 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.