• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola NIK: plaga bezmyślnych robót drogowych

km
4 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Drogowcy na drogach to nasza codzienność. Drogowcy na drogach to nasza codzienność.

Gdańskie drogi należą do jednych z najgorszych w kraju - to już nie tylko opinia kierowców, ale też Najwyższej Izby Kontroli. Z właśnie opublikowanego raportu wynika, że 53 proc. dróg w Gdańsku jest w złym lub bardzo złym stanie.



Pocieszeniem w tej sytuacji może być fakt, że w tym niechlubnym rankingu wyprzedzają nas Warszawa i Kraków. W stolicy naprawy wymaga aż 71 proc. nawierzchni dróg, w Krakowie - 60 proc. W Gdańsku - 53 proc. Tylko, czy aż?

Jak podkreśla w swoim raporcie NIK, stan jezdni w polskich miastach jest fatalny, mimo że na ich utrzymanie, przeznacza się spore kwoty. Kontrolowane miasta - od początku 2006 r. do I półrocza 2008 r. - wydały w sumie 4,021 mld zł na modernizację, przebudowy i remonty dróg. W Gdańsku w tym okresie wydano 398.164,1 tys zł i przeprowadzono przebudowę, modernizację bądź remont 37 odcinków dróg o łącznej długości 30 km (3,9 proc. ogólnej długości dróg).

Pełny raport NIK (w wersji pdf)


Dlaczego, mimo tak dużych wydatków, jest aż tak źle? Zdaniem NIK, wszystko przez brak planowania i koordynowania prac remontowych, które trwają zbyt długo i są uciążliwe dla kierowców. W swoim raporcie najwięcej takich sytuacji NIK pokazał w Gdańsku.

Bardzo często dochodziło u nas do tego, że zarządca drogi i gestorzy sieci podziemnych nie posiadali pełnej informacji o wzajemnych zamierzeniach, co uniemożliwiało im racjonalne planowanie działań.
I tak w Gdańsku po pięciu miesiącach od wyremontowania ulic Mickiewicza i Hallera, rozpoczęto roboty sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, niszcząc nowo położoną nawierzchnię.

Kolejnym przykładem była przebudowa ul. Marynarki Polskiej (odcinek ul. Reja - ul. Wyzwolenia). Skrócono okres przebudowy z 26 do 22 tygodniu z powodu konieczności dostosowania czasu inwestycji do czasu, określonego w umowie o dofinansowanie projektu, zawartej z Ministerstwem Infrastruktury. W efekcie wadliwie wykonano warstwę ścieralną na wszystkich przejazdach tramwajowych, a usterki usuwane były przez następne dwa miesiące.

Doszło też do opóźnienia zakończenia przebudowy ul. Świętokrzyskiej (od ul. Wielkopolskiej do ul. Białostockiej) o ponad pięć miesięcy z powodu kolizji istniejącego gazociągu z projektowaną kanalizacją deszczową.

Kontrolerzy podkreślają, że żaden z właścicieli urządzeń infrastrukturalnych nie informował zarządcy drogi z wyprzedzeniem o swoich planach inwestycyjnych i remontowych. Dowiadywał się on o tym dopiero na etapie uzgodnień gotowej dokumentacji projektowej. Natomiast właściciel urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych często dowiadywał się o planach remontowych zarządcy drogi na etapie uzyskiwania warunków na przebudowę.

Tymczasem według dyrektora zarządu dróg i zieleni w Gdańsku Mieczysława Kotłowskiego raport NIK w gruncie rzeczy jest dla Gdanska pozytywny. - Przykłady błędów to tylko niewielkie uchybienia - powiedział dyrektor Radiu Gdańsk.
km

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • dlaczego nazywacie Adamowicza "budyniem"? (17)

    będę wdzięczny za rzeczową odpowiedź.

    • 24 5

    • NIEKOMPETENTNY BUC jest lepsze ale cenzura wycina (2)

      10-ty raz zobaczymy?

      • 11 2

      • sukces nie wycieli NIEKOMPETENTNEGO BUCA!!!! (1)

        postarajcie sie pozbyc ADAMOWICZA podczas nastepnych wyborow

        • 6 1

        • dla prezesa

          życzliwa????, chyba nie dla gdańska

          • 0 0

    • bo wyglada jak budyn (8)

      je ryj leje sie , zreszta cialo tez.. nigdy nie uprawial sposru.. bo byl takim pokornym ministranetm.. to teraz tak sie wyglada.

      ADAMOWICZ, wypieprzaj z tego maista ! moze do jakiegos miejszego, powiatowego kaisteczka tj koscierzyna czy lebork sie nadajesz.. ale do zarzadania duzym miatsem NIEEEE !

      • 29 12

      • Analfabetyzmowi - STOP! (1)

        Człowieku, wracaj do szkoły, niech ci mama zrobi budyń!
        Sam powienieneś uprawiać "sposr" w swoim "kaisteczku".

        Konstruktywną krytykę rozumiem - bo i sam mam wiele zastrzeżeń jak jadę Łostowicką czy Piecewską - ale krytykować za wygląd to raczej nie przystoi.

        Równie dobrze mógłbym drwić z Kaczyńskich za ich kartoflany wygląd, ale staram się tego nie robić, bo to co za argument?

        • 4 1

        • luv, Paweł, pirek

          zniżanie się do poziomu jak powyżej do niczego nie prowadzi, popieram twój wpis w 100%, gdybym nie mieszkała w gdańsku życzyłabym im wszystkim pisowskiego prezydenta na następne 8 lat

          • 0 0

      • Jaka mowa takie wykształcenie! (5)

        Wymiotowac mi sie chce od takich pseudo Yntelygentóf.
        Drogi sa kiepsie to fakt, remonty prowadzone na srednim poziomie. Ale budyń nie remontuje dróg! Nawet Zdiz ich nie remontuje tylko zleca podwykonawcom. Bledem Adamowicza jest to ze nie potrafi wymienic ekipy w Zdiz, a nie to że drogi są w kiepskim stanie.
        Poprzednia wypowiedź swiadczy o poziomie piszącego.

        • 8 15

        • buidyń nie remontuje ?!?! dziecino - BUDYŃ ODPOWIADA ZA ORGANIZACJĘ REMONTÓW, REMONTY, ZATRUDNIENIE OKREŚLONYCH (1)

          PRACĘ URZĘDU - 100% ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA TEN STAN RZECZY - BUDYŃ !!!

          • 12 2

          • Idac tym tokiem rozumowania za wszystko odpowiada Kaczynski prezio

            • 0 1

        • bzdurne uzasadnienie

          są poziomy decyzyjne i za wszystko odpowiada Adamowicz. Nie sugeruj ze skoro on osobiście nie tłucze brukowców tp nie jego wina. Jego jego ba pewno

          • 1 0

        • Ale to pracownicy Budynia wybierają firmy, zaś za owych urzędasów odpowiedzialny jest prezio. Mało tego, to ich za...nym obowiązkiem jest zadbać o rzetelne wykonanie prac. Mylisz skutek z przyczyną. Dobrzy zarządy nie dopuszczą, żeby drogi remontowali partacze.

          • 3 0

        • w Gdańsku jest bałagan organizacyjny

          dlatego drogi, infrastruktura i inne, są złe. Budyń nie panuje nad całością, sztuka organizacji jest obca jemu i większości urzędników. Te matołki pracują w stylu: "jakimś mnie Panie Boże stworzył, takim mnie masz"...
          No comment. Az nie chce się pisać.

          • 15 1

    • kolejny raz odpowiem

      bo jest bezpostaciowy, ani nożem nie pokroisz, ani nie wypijesz. klucha bez kręgosłupa przyklejona do stołka, która tylko słodzić potrafi... no i oczywiście tuczący.

      • 7 1

    • lubi chłopaków?

      pono

      • 3 4

    • jest wiele bardziej trafniejszych określeń

      i bardziej dosadnych dla osoby P. Adamowicza ale nie będę ich przytaczał....
      Sam wymyśliłem: "SIeNIC" nie da zrobić, z tym trzeba żyć.

      Nikt nie ma wpływu na swój "nick name", często jest to przypadkowy wybór.

      • 5 2

    • bo ciepla klucha by bylo zbyt dlugo:P

      • 17 2

    • kolejny raz zadajesz pytanie dlaczego Ciebie tak nazywaja. a przeca doskonale wiesz

      • 12 5

  • Jabłoniowa krzywa i dziurawa (1)

    Świętokrzyska jest dziurawa, a na dodatek zabrakło planistom rozumu, aby w Kowalach zamiaast świateł zbudować rondo. Teraz niech ci mądrale wyjadą z bocznych dróg około godziny 7.00 rano. Trudno, bardzo trudno. Światła rozwiązały problem tylko w części. Tak u nas ze wszystkim, najpierw się robi cokolwiek, a potem zobaczymy. Budowane są osiedla, a gdzie drogi. Nawet rowerem nie można dojechać, bo brak ścieżek rowerowych.
    Na Platynowej/Świętokrzyska/Wawelska rondo sprawdza się znakomicie.

    • 1 0

    • mieszkam w gdańsku

      nie odpuszczaj przeprowadź się do gdańska, mieszkanie na wsi to nie tylko spokój i obcowanie z przyrodą ale również korki i denerwujące dojazdy

      • 0 0

  • zal patrzec

    niestety taka jest nasza polska rzeczywistosc! wypowiedz sie na www.jednymglosem.pl

    • 0 0

  • Opinia... (1)

    Po 2 latach za granicą odwiedziła mnie w końcu moja znajoma z dawnych lat, podczas rozmowy stwierdziła, że przez te dwa lata, które spędziła za granicą tak naprawdę się nie wiele w Gdańsku zmieniło, poza tym, że jak grzybów po deszczu narosło nowych budynków mieszkalnych i galerii handlowych, a co do reszty, to jest jeden i ten sam "syf". Drogi jak były dziurawe, tak są, tramwaje jak były brudne i ohydne tak nadal się toczą po krzywych torowiskach itd... Szczerze, jak to usłyszałem, to mi uszy zaczęły więdnąć i zrobiło mi się wstyd. Pan Adamowicz może kiedyś był osobą której zależało na Gdańsku, na dzień dzisiejszy to osoba której zależy głównie na kasie. Wypalił się i powinien oddać stołek osobie młodszej, której będzie zależało na mieście, nie na kasie jaką może z niego wyciągnąć. A Pan Kotłowski to powinien się kilkukrotnie zastanowić co mówi, bo skoro to są niewielkie uchylenia, to może Pan Kotłowski zapłaci niewielki rachunek za uszkodzone podwozie na ulicach Gdańska w moim aucie wynoszący prawie 2tyś zł?

    • 29 1

    • nieprawda, przybyły syfiaszcze reklamy świetlne

      takich to nawet w Bangladeszu czy innej dziczy by się nie powstydzili.

      • 0 0

  • liczby z raportu !!! (9)

    Pragnę przytoczyć pewne liczby z raportu o których się nie wspomina:

    W Gdańsku:
    Przebudowy, modernizacji lub remontów wymagało ok. 400 km dróg. W okresie 2006 – I półrocze 2008 r. w Gdańsku przeprowadzono przebudowę, modernizację bądź remont dróg o łącznej długości 30 km !!!
    Wydatkowano 398 164,1 tys. zł środków własnych. Co daje statystycznie 13,3 mln na 1 km remontowanej drogi.

    W Katowicach:
    W latach 2006-2007 wydatkowano 68 308,6 tys. zł środków własnych W okresie wyremontowano drogi o łącznej długości 20,7 km. Co daje statystycznie 3,3 mln na 1 km remontowanej drogi.

    Wnioski mam tylko dwa:
    1.
    Proste porównanie cen jednostkowych wykonania remontu dróg w Gdańsku i Katowicach, mówi wszystko o U.M. i Prezydencie Adamowiczu. Oni marnują nasze pieniądze, za 400 mln które mieli mogliby wyremontować około 120km dróg czyli około 30% naszych potrzeb a wyremontowali 30km. Około 300 mln złotych wyrzucone w błoto.
    2.
    Znając ilość dróg do remontu i modernizacji czyli 400 km - U.M. w Gdańsku przeznaczył na ten cel tylko 400 mln zł czyli średnio 1 mln zł na 1 km drogi.
    Czy planując wydatki nikt w UM nie znał potrzeb i średniej ceny wykonania?
    U.M. oraz Prezydent Adamowicz planując zbyt małe środki doprowadzili do znacznej dalszej degradacji stanu dróg w okresie 2006-2008 i spowodowali dalszy wzrost ilości dróg do remontu nie realizując napraw w dostatecznym zakresie.

    To tylko tyle, konsekwencje wyciągną wyborcy !!!

    • 47 2

    • do powyższej wypowiedzi konieczne jest małe sprostowanie.
      W Gdańsku jest 1460 ulic o łącznej długości około 850km!!!!!!

      • 0 0

    • (1)

      tak, tak kilometrami to możesz sobie podawać, a szerokość i klasa drogi nie ma wpływu na jej cenę, tylko długość się liczy? nie rób z ludzi debili

      • 4 7

      • jassne, czterokrotna różnica?

        to my chyba budujemy same autostrady w Gdańsku, a oni w Katowicach polne dróżki remontują?

        • 0 1

    • poszukajmy nowego Prezydenta Miasta (1)

      Faktycznie w następnych wyborach dotychczasowy Prezydent ma duże szanse na sukces z różnych względów, między innymi naszej obywatelskiej niedojrzałości aby nie napisać brzydziej "głupoty".

      Ale czy mamy kontrkandydata na jego fotel, obecny porządek polityczny w kraju czyli PO/PiS dodatkowo jeszcze utwierdza nas w przekonaniu, że dla Adamowicza nie ma alternatywy.

      A ja już teraz poszukałbym tzw. "dobrych godpodarzy" czy jak kto woli administratorów dających sobie bardzo dobrze radę w mniejszych miastach lub gminach i spośród nich spróbował wybrać kandydatów na fotel prezydenta miasta, przecież Gdańsk otoczony jest wieloma gminami i miejscowościami, gdzie widać dobrych gospodarzy na każdym kroku.

      • 3 1

      • byle nie jakiegoś nawiedzonego ministranta

        to właśnie przerabiamy.

        • 0 0

    • bardzo rozsądna opinia w sprawie niedofinansowania. Inne opinie pozostałych internautow to stek bzdur niewartych komentarza. Gratuluje wnikliwosci podejscia do tematu!!!!!!!!!!!!

      • 1 2

    • tusek obiecuje ze wywali nieudaczników

      i jak zwykle kłamie, wybierzcie go na prezidencia, to 1km drogi wyceniony prze najwiekszego ekonomiste od przekretów tow lewankowskiego wyniesie 100mln euro!!!!

      • 3 0

    • Taaa... Jasne, że wyciągną:)

      Widziałeś może ostatnie wyniki wyborów do Europarlamentu?
      Jeśli tak to widziałeś zapewne poparcie jakie uzyskała partia z której wywodzą się ludzie odpowiedzialni za te przekręty.
      Na wyborców akurat bym nie liczył. Są zbyt łatwowierni i podatni na propagandę "sukcesu".

      • 1 0

    • nie wyciągną wniosków - jak głupki, gdańszczanie wybierają po raz kolejny Budynia

      • 5 0

  • Główna przyczyną katastrofalnego stanu dróg w POlsce są przeładowane ciężarówki (2)

    Główna przyczyną katastrofalnego stanu dróg w Polsce są przeładowane ciężarówki. Zarządcy dróg nierobią nic aby zabezpieczyć drógi przed dewastacją. Moga miliardy wydawać i remontować bez końca a i tak drogi popadną w ruinę. Taie Polskie Realia :-)

    • 12 1

    • ale zes MONDROSCIOM tu zarzucil (1)

      to powiedz mi czemu jakos w innych, cywilizowanych krajach nie maja takiego "problemu" z drogami jak u nas? ee?

      • 3 0

      • Bo dodają więcej cementu do nawierzchni drogowej ...

        • 0 0

  • znam już większosc dziur i wgłębień na pamięć, ale czasem

    pojawia się nowa dziura i nie da rady jej ominąć....bo 3 inne to uniemożliwiają... wtedy trzeba wybrać najpłytsze dziury! proponuję porzesiąść się na jednoślady, łatwiej będzie omijać niedociągnięcia ......

    • 1 0

  • A co ma Pan Kotłowski powiedzieć żeby nie wylecieć z roboty :) ??? (10)

    Prawdę ?

    • 127 3

    • porażka (3)

      wszystkie osoby tam pracujące to darmozjady. W normalnych firmach nie utrzymaliby się nawet miesiąca. Teraz pewnie większość za sporą kasę pracuje nad euro2012......

      • 21 2

      • ciekawe ile te niewielkie uchybienia nas kosztowały (2)

        • 17 0

        • wazne ze decydenci zarabiaja (1)

          korupcja pozera Trojmiasto a obywatele spia

          • 7 0

          • Kotłowski to taki facio, co jak mu plują w twarz

            mówi, że deszcz pada,

            "raport NIK w gruncie rzeczy jest dla Gdanska pozytywny. - Przykłady błędów to tylko niewielkie uchybienia"

            Żenada okrutna.

            • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • te "darmozjady" wykonały (4)

        świetnie skoordynowany remont Podwala Przedmiejskiego przy dworcu głównym, który zresztą ten sam NIK pochwalił w raporcie sprzed roku. Ale zawsze będą tacy chamscy narzekacze jak wy.

        • 4 15

        • łał (2)

          na jeden przykład pozytywny jest 10 negatywnych. 53% dróg w Gdańsku w złym stanie to niewielkie uchybienia? Ale po Twoim poście widać, że niektórym ludziom do szczęścia jest niewiele potrzeba.

          • 16 2

          • Czyli na 47 pozytywnych jest 53 negatywne - chyba?

            • 1 0

          • moze jeżdzi tylko po podwalu przedmiejskim

            • 6 2

        • Mówimy o całości dróg w mieście Gdańsku. Jeżeli jesteś kierowcą to wiesz jak wyglądają drogi w całym mieście. Generalnie są fatalne. Nawet informacja o rozpoczynającym się remoncie nie cieszy, bo wiadomo, że remont będzie trwał dłużej niż powinien.
          Ludzie nie mogą pogodzić się z faktem, że ta sama trasa jest zamykana kilkakrotnie, bo różne jednostki miasta nie skoordynowały swoich działań.

          • 10 1

  • Drogi wybudowane przez zbrodniarzy Hitlerowskich i przez Niemców (1)

    sa w idealnym stanie do dzisiaj !!!Nanowsze drogi wybudowane unas przez Polaków sa remontowane miesiac po odbiorze!! Polacy budowali autostrady za granica w Niemczech tez wiec potrafia zrobic dobrze .A raczej tak jak kaza im Niemcy robic.W polsce robia byle jak Bo im sie na to pozwala!! Inspektor nadzoru bierze w lape ilesieda podobnie inni!

    • 4 3

    • Nieprawda

      drogi budowane 70 lat temu były już wielokrotnie remontowane, nic nie jest wieczne.

      Co do polskich dróg - cóż, przez wiele lat były robione z materiałów fatalnej jakości.
      Od kilku lat podobno się używa lepszych (zresztą chyba to prawda, np. Błędnik dwa lata po remoncie jest w bdb stanie), ale zaniedbań z tylu lat nie da się nadrobić w rok czy pięć lat.

      • 0 0

  • Najbardziej nie lubię głupoty

    A z tego raportu wynika, że nie brakuje jej w tym mieście.
    Polnische Wirkschaft, i tyle.

    WSTYD.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane