• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjna wizja dla Starego i Młodego Miasta

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przesuń aby
porównać

W nowych planach dla terenów na granicy Starego i Młodego Miasta zarezerwowano miejsca na duże miejskie place i czteropasową drogę dojazdową do ul. Nowej Wałowej, zaś deweloperom dano znaczną swobodę w sposobie sytuowania nowych budynków.



Biuro Rozwoju Gdańska wyłożyło właśnie do wglądu dwa plany zagospodarowania, które obejmują tereny na granicy Starego i Młodego Miasta, a konkretnie powstające już osiedle Brabank zobacz na mapie Gdańska oraz obszar zlokalizowany na północ od niego zobacz na mapie Gdańska.

- Powodem rozpoczęcia prac nad nowymi planami była decyzja, że ul. Nowa Wałowa przejdzie przez Motławę nie mostem, ale tunelem. To zmienia układ komunikacyjny w obowiązujących planach zagospodarowania - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Maria Kowalska, projektant prowadząca oba plany z BRG.
Czytaj też: Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Nowy plan pozwoli Invest Komfortowi realizować kolejne etapy swojego osiedla o parametrach zbliżonych do pierwszych trzech budynków. Nowy plan pozwoli Invest Komfortowi realizować kolejne etapy swojego osiedla o parametrach zbliżonych do pierwszych trzech budynków.
Plan także dla dewelopera

Na nowych zapisach projektu planu "Stare Miasto - Brabank" skorzysta także deweloper Invest Komfort, który obecnie nie może kontynuować budowy tytułowego osiedla Brabank w dotychczasowych parametrach planistycznych.

Plan zagospodarowania, w oparciu o który zrealizowano pierwsze trzy budynki, został unieważniony wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dokument ten obejmował oprócz osiedla Brabank także teren Muzeum II Wojny Światowej zobacz na mapie Gdańska, dla którego nie ustalono m.in. maksymalnej wysokości.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Spór o Muzeum II Wojny Światowej oraz 40-metrową wieżę Muzeum II Wojny widać z zaskakujących miejsc w Gdańsku

W efekcie postanowienia NSA, obowiązującym planem jest dokument z 2002 r., który pozwala na niższą o 5 metrów wysokość zabudowy oraz nieco mniejsze pokrycie zabudową działki.

  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
Plan w oparciu o konkurs

Unieważniony dokument oraz nowy, wyłożony właśnie do wglądu, został przygotowany w oparciu o międzynarodowy konkurs architektoniczny z 2009 r., który wygrała pracownia Kwadrat z Gdyni. Zawarto w nim parametry zabudowy zbliżone do trzech gotowych budynków osiedla.

W najnowszy projekcie planu uwzględniono ponadto uwagi zgłoszone przez samego dewelopera.

- Wnioski do planu zostały złożone przez inwestora w 2015 r., zaraz po przystąpieniu do sporządzania projektu planu. Realizuje on osiedle zgodnie z konkursową koncepcją - zapewnia Kowalska.
Widok na możliwą nową zabudowę z lotu ptaka. Widok na możliwą nową zabudowę z lotu ptaka.
40-metrowa dominanta

Zarówno koncepcja wyłoniona w międzynarodowym konkursie, jak i kolejne dwa plany zagospodarowania dopuszczają realizację w ramach osiedla Brabank dominanty wysokościowej.

W unieważnionym planie miała mieć ona 60 metrów wysokości (ok. 16-17 pięter), zaś w obecnym projekcie planu została obniżona do 40 metrów wysokości (ok. 10-11 pięter).

- Z ul. Grodzkiej zobacz na mapie Gdańska dominanta [o wysokości 40 metrów - dop. red.] będzie przesłaniana przez budynek usytuowany przed nią, ale z Mostu Wapienniczego zobacz na mapie Gdańska na pewno będzie widoczna. Dominanta nie powinna być widoczna z Zielonego Mostu zobacz na mapie Gdańska - mówi Jacek Droszcz, architekt z pracowni Kwadrat, która projektuje osiedle Brabank i jednocześnie zaprojektowała Muzeum II Wojny Światowej.
Brak osi wodnej

Nie wszystkie zapisy z międzynarodowego konkursu udało się przenieść do projektu planu. Przede wszystkim chodzi o tzw. oś wodną, która miała powstać na przedłużeniu ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska (w jej historycznym dalszym przebiegu w stronę Motławy). Na takie rozwiązanie miał się nie zgodzić konserwator zabytków.

- Żałujemy, że zostało wyeliminowano to założenie wodne. Plan dopuszcza tutaj tylko przestrzeń pieszo-rowerową [obsadzoną lipą drobnolistną - dop. red.]. Była to jedna z głównych cech wyróżniających naszą pracę od innych. Wprowadziliśmy wodę do wnętrza kwartału, by wzmocnić front wodny w jego wnętrzach - dodaje Droszcz.
Po lewej nowy plac, po prawej szeroki bulwar nad Motławą, a z tyłu plac na dachu Muzeum II Wojny Światowej. To zdaniem BRG wciąż za mało. Po lewej nowy plac, po prawej szeroki bulwar nad Motławą, a z tyłu plac na dachu Muzeum II Wojny Światowej. To zdaniem BRG wciąż za mało.
Kilka placów obok siebie

Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska w projekcie obu planów nie szczędzili miejsca pod tzw. przestrzenie publiczne, czyli ogólnodostępne miejsca, wokół których koncentrują się lokale handlowo-usługowe w parterach budynków.

Już teraz niemal gotowy jest pierwszy fragment tej wizji, czyli szeroki bulwar nad Motławą. Jego szerokość jest podyktowana w znacznym stopniu przedwojennym układem przestrzennym.

Kolejny plac, będący na ukończeniu robót budowlanych, znajduje się zaraz przy Moście Wapienniczym. Docelowo wejdziemy przez niego na kolejny plac, ale tym razem już we wnętrzu zabudowy osiedla Brabank.

Plac przewidziany nad tunelem wraz z nabrzeżem Motławy jest wielkości płyty parkingu na Targu Węglowym i przypuszczalnie będzie on taką samą nieciekawą przestrzenią w centrum miasta. Plac przewidziany nad tunelem wraz z nabrzeżem Motławy jest wielkości płyty parkingu na Targu Węglowym i przypuszczalnie będzie on taką samą nieciekawą przestrzenią w centrum miasta.
Jeszcze jedną przestrzeń otwartą przewidziano nad wjazdem do tunelu pod Motławą. Łącząc jego wymiary z bulwarem wzdłuż Motławy, otrzymujemy plac o wielkości parking na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska.

Skoro w centrum Gdańska nie udało się ożywić tej przestrzeni, to czy uda się to na obrzeżach Śródmieścia?

- Po raz pierwszy słyszę, że władzom i projektantom zarzuca się rozrzutność w projektowaniu przestrzeni publicznych - dziwiła się podczas dyskusji publicznej Barbara Pujdak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
- W parterach dużą część zajmą kawiarnie i restauracje, duża część tych przestrzeni będzie zajęta przez ogródki gastronomiczne. Wystarczy zobaczyć, co się dzieje bliżej Targu Rybnego, przez który trudno przejść. Nie czyniłbym z tego zarzutu, ale pochwalił, że wreszcie projektowane są przestrzenie publiczne - przekonywał Piotr Lorens, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich.
- Front wodny w tym miejscu pełni inną funkcję. Długie Pobrzeże jest ciągiem komunikacyjnym. Tutaj będzie można przyjść i odpocząć - dodawał Jacek Droszcz.
Przestrzenie publiczne oraz miejsca lokalizacji obligatoryjnych usług w parterach. Plac nad tunelem ul. Nowej Wałowej oznaczono jako 005-KX. Oznaczenie "006-KD82" to kontynuacja placu w przebiegu otwartym. Ulicę Stara Stocznia oznaczono jako 003-KD80. Przestrzenie publiczne oraz miejsca lokalizacji obligatoryjnych usług w parterach. Plac nad tunelem ul. Nowej Wałowej oznaczono jako 005-KX. Oznaczenie "006-KD82" to kontynuacja placu w przebiegu otwartym. Ulicę Stara Stocznia oznaczono jako 003-KD80.
Poza granicami obu planów, dodatkowy plac pojawi się na "dachu" pobliskiego Muzeum II Wojny Światowej, które w przeważającej części zagłębione jest pod ziemią.

Place w mieście są ważne i potrzebne, o ile jest pomysł na ich wykorzystanie i utrzymanie. A z tym w Gdańsku jest problem: wiele miejsc publicznych porastają chwasty, które kosi się dopiero po interwencjach mediów.

Zobacz: Chaszcze na tarasie widokowym ECS-u
Po naszym artykule skosili chwasty na Łąkowej
Chaszcze i chwasty przy Trasie Słowackiego

Dodajmy, że duży plac bez zabudowy, za to z widokiem na punktowce, przewidziano także nad wodami Starej Motławy w planie dla dworca Kłodno.

Bieżące utrzymanie nowego nabrzeża Motławy na wysokości ul. Wiosny Ludów. Bieżące utrzymanie nowego nabrzeża Motławy na wysokości ul. Wiosny Ludów.
Błąd projektowy

Choć planiści szafują pustymi przestrzeniami publicznymi, zapominają o ich ochronie przed nieprzemyślanymi inwestycjami deweloperskimi. W projekcie planu "Młode Miasto - Gazownia II" w żaden sposób nie zabezpieczono bulwaru wzdłuż Motławy przed budową od tej strony drogi dla samochodów.

- To przeoczenie. Miał być tutaj zapis o zakazie dróg serwisowych od strony przestrzeni publicznych - przyznaje projektant prowadząca plan.
Zbliżenie na potencjalną zabudowę osiedla Brabank w sąsiedztwie Muzeum II Wojny Światowej. W drugiej linii zabudowy 40-metrowa dominanta. Zbliżenie na potencjalną zabudowę osiedla Brabank w sąsiedztwie Muzeum II Wojny Światowej. W drugiej linii zabudowy 40-metrowa dominanta.
Dowolność w kształtowaniu zabudowy

Mimo dopuszczenia do budowy osiedla wieżowców Bastion Wałowa, którego kształt został skrytykowany przez bardzo różne środowiska w Gdańsku, miejscy urbaniści nadal nie starają się kreować zwartej zabudowy w planach zagospodarowania.

Tzw. linie obowiązujące, czyli miejsca, gdzie musi znaleźć się ściana budynku, przewidziano tylko od strony placu przy Moście Wapienniczym oraz na fragmentach wewnątrz osiedla Brabank.

W przypadku osiedla Invest Komfortu sytuację ratuje koncepcja architektów z pracowni Kwadrat, którzy proponują od strony ul. Stara Stocznia zwarte partery z usługami (choć plan im tego nie narzuca). Wyższe kondygnacje będą jednak sytuowane w poprzek ulicy, na wzór biurowców przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Przykładowe rozwiązania komunikacyjne dla ul. Nowej Wałowej, wykonane na potrzeby projektów planów. Przykładowe rozwiązania komunikacyjne dla ul. Nowej Wałowej, wykonane na potrzeby projektów planów.
Nowa Wałowa dyktuje warunki

Gorzej sytuacja planistyczna przedstawia się z obszarami, gdzie na razie nie pojawiły się żadne wizje rychłej zabudowy. Tutaj nie nakazano pierzejowej zabudowy od strony Motławy, ani od ul. Nowej Wałowej. Co więcej, nakazano odsunięcie zabudowy od ul. Nowej Wałowej co najmniej o 10 metrów, czyli typową szerokość ulicy osiedlowej.

- Zabudowa jest odsunięta w miejscu, gdzie zaczyna się tunel, ponieważ nie wiemy, w jakiej technologii będzie on budowany. Chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa dla zabudowy, która ma szansę powstać tutaj szybciej niż sam tunel - wyjaśnia Maria Kowalska.
Przebieg ul. Nowej Wałowej. Przebieg ul. Nowej Wałowej.
Miasto szerokich dróg

Oprócz optycznego powiększenia ul. Nowej Wałowej brakiem zwartej zabudowy i wielkim placem nad jej podziemną częścią, przewiduje się budowę aż czteropasowego łącznika ul. Nowej Wałowej z rejonem ul. Wałowej i Stara Stocznia zobacz na mapie Gdańska.

- Przewidujemy tutaj dwa pasy ruchu w każdym z kierunków, pełniące funkcję lewo- i prawoskrętów, aby nie tamować ruchu. Jeżeli ma to już funkcjonować, to niech funkcjonuje dobrze - przekonuje Łukasz Szynaka z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Uwagi można zgłaszać do 13 września

Uwagi do obu projektów planów oraz prognozy oddziaływania ich na środowisko można przekazywać w terminie do 13 września do Biura Rozwoju Gdańska. Można je składać na piśmie lub drogą elektroniczną z bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres brg@brg.gda.pl

Projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dostępne są na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Młode Miasto w Gdańsku. Laboratorium miejskich procesów rozwojowych

W czerwcu wydana została wielostronicowa publikacja poświęcona tematyce gdańskich terenów postoczniowych autorstwa Janusza Lipińskiego oraz Piotra Lorensa. Autorzy poruszają w niej ich historię, ale także problemy przekształceń przestrzennych.

Bezpłatną publikację pobrać można tutaj (format pdf).


Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • parkingi

    wszystko pięknie , droga czteropasmowa - jest tylko ale - gdzie zaparkują te samochody - od dawna jest ogromny problem ze znalezieniem wolnego miejsca , uważam ,że póki jest jeszcze nie zabudowane wszystko powinno znaleźć się w planach miejsce na duży piętrowy parking w pobliżu Motławy - jest tam jeszcze sporo miejsca

    • 0 1

  • wygrywa ta koncepcja która da większy rabat

    na mieszkanie dla rodziny ? A o innych rzeczach nie piszę bo nie wiem ale ambery goldy dają do myślenia.

    • 1 1

  • tunel

    Adamowicz zostal juz krolem deweloperow teraz zostanie krolem tuneli to juz 3 tunel ktory planuje pierwszy kosztowal 850 milionow plus 9 milionow co roku utrzymanie , niech juz skonczy sie ta jego kadencja i niech sobie spokojnie zyje z wynajmu mieszkan a nie zadluza nasze miasto

    • 2 1

  • A Koprowski znowu judzi... (6)

    Ekspert się znalazł od siedmiu boleści, co pozjadał wszystkie rozumy

    • 50 64

    • dokładnie

      tak mu się wydaje, więc tak być musi!

      • 1 1

    • Bielawski nie kompromituj się. (4)

      • 21 16

      • kolejny artykuł pod tezę

        Szkoda, że autor powiela swoją manierę z miejsca narzucając wnioski. Kolejny artykuł w rodzaju "Moja racja jest najmojsza" i z góry prowadzę czytelnika, że to, co się dzieje jest złe, że miastem rządzą układy, że korzysta na tym deweloper itp. itd. A czy szanowny p. redaktor nie zakłada, że są wśród czytelników portalu ludzie myślący inaczej niż on?

        • 7 5

      • Wiesiek, kanapek zapomniałeś z domu!

        • 18 8

      • Wiesiek Bielawski, naczelny urbanista miasta spod Tczewa. Próbuje teraz robić wiochę z miasta.

        • 28 9

      • Ach, no tak.

        Bo na punkcie Bielawskiego pan redaktor też ma obsesję...
        Żenada. Nie ma to jak "obiektywne dziennikarstwo"...
        Co za dno.

        • 21 12

  • Krytyka i insynuacja w tytule artykułu (7)

    sugeruje, że nie jest to wartościowy tekst, Chris...

    To paskudna nagonka wściekłych ptaków chcących się dobrać do gdańskiego koryta. Ale my tu jesteśmy, będziemy bronić, demaskować pisowskie trolle.

    • 34 78

    • niech nas opatrzność chroni przed takimi specami jak Koprowski... (2)

      • 3 1

      • a konkrety? (1)

        co w jego opiniach uwazasz za bledne. Podaj prosze konkretne przyklady i konkretne argumenty (najchetniej poparte zrodlami pisanymi ludzi, ktorych uznajesz za specjalistow) dlaczego to nieprawda.

        Kazdy minus bez konkretow uznaje za dyskusje z debilem.

        • 1 3

        • konkrety?

          żądasz, żeby przy każdym debilnym artykule tłumaczyć się, że nie jest się wielbłądem? A kimże to jest Koprowski, żeby z nim poważnie dyskutować, skoro przy każdej okazji wylewa wiadra pomyj i nawet nie próbuje być obiektywny?
          Dyskusja wymaga kompromisów, a nie postawy "ja mam rację i już!"

          • 2 1

    • Koprowski to pisior (1)

      i to bardzo zaciekły, zresztą ma obsesje na punkcie DRMG i Adamowicza

      • 15 18

      • Ha ha

        Chris to powszechnie znany malkontent "nic mi się nie podoba" i z tego to wynika a nie jakiś wyższych polityk POPIS..:)
        A do PiS mu daleko, przecież redakcja to same hipster - socjalisty

        • 4 0

    • no tak, w bastionie PO nie oddacie koryta! (1)

      koryto jest tylko wasze, świniaki : )

      • 15 7

      • Tak właśnie jest :)

        • 6 0

  • (11)

    Zarówno Stare jak i Młode Miasto już umiera. Jak Detroit. Przyczyną tego są ulice, które potwornymi sznytami przecięły tkankę miejską i utworzyły getta. Zarówno ludzie jak i mieszkańcy przestali uśmiechać się do siebie.

    • 150 70

    • uwaga na trolla kradnącego nicki

      kłamie nawet wtedy, gdy mówi prawdę.

      To stary, doświadczony prowokator

      • 0 0

    • (2)

      Kolejny raz wracasz do tego samego. Detroit umiera bo przestał tam funkcjonować przemysł. Jest praca, są ludzie. Nie ma pracy, ludzie uciekają, miasto umiera. Tak to działa w cywilizowanym świecie. Ulice nic do tego nie mają.

      • 16 9

      • Stocznia Gdańska też przestała funkcjonować bo ją zaniedbali.

        • 2 3

      • Ulice dużo do tego mają, bo przy przelotówce nie otworzysz żadnego sklepu ani nikt nie będzie chciał zamieszkać, z czego wynika brak miejsc i chętnych do pracy.

        • 5 3

    • Zgadzam się w 1000%

      • 3 0

    • To wina szczucia i dzielenia Polaków przez nowe władze (2)

      tak obecne na forach internetowych i w TV

      • 22 25

      • bzdura (1)

        Polacy sami się dali podzielić - jedni nie używają mózgów (KODziarze), drudzy używają, ale niestety to była zmiana z deszczu pod rynnę.

        • 18 30

        • czyli kodziarze glupi, a reszta madra

          tylko, ze podejmuje glupie decyzje... Hm, ciekawe :)

          • 20 4

    • a co to za mądrala?

      Masło maślane. Skoro sznyt, to i cięcie. Po co więc pisać dwa razy o tym samym?

      • 8 1

    • O! Już przyleźli domorośli łonabi "urbaniści"

      I dureń jeden z drugim będzie porównywać Gdańsk do miast w USA.
      Detroit!
      Jezu, skąd się biorą takie jełopy...

      • 30 18

    • zapomniałeś dziś tabletki

      • 11 2

  • Bloki i wieżowce w panoramie starego miasta, piekne, moze jeszcze elektrocieplownie z kominami po 90m, mozna jeszcze stadion z takich rzeczy wybudowac tez pieknie wkomponuje sie w jedyne ocalale poza dluga oryginalne kamieniczki, do tego most z pieknego szarego betonu, to wszystko otoczyc plotem z tabliczkami teren prywatny, postawic ochrone,

    • 3 0

  • Do Pana Piotra Lorensa:

    Po Pana wypowiedzi, ktora cytuje:"W parterach dużą część zajmą kawiarnie i restauracje, duża część tych przestrzeni będzie zajęta przez ogródki gastronomiczne. Wystarczy zobaczyć, co się dzieje bliżej Targu Rybnego, przez który trudno przejść. Nie czyniłbym z tego zarzutu, ale pochwalił, że wreszcie projektowane są przestrzenie publiczne. Chcialbym sie odwolac". C,cialbym wtrącic, ze na 300% nie mieszka pan w tym miejscu poniewaz na targu rybnym jest mnóstwo miejsca, bo wiekszosc placu to jest parking dla samochodów, a nie restauracje i nie odwiedza tego miejsca niewiadomo jaka liczba ludzi,wiec prosilbym pana o zaprzestanie rozprzestrzeniania takich bzdur jak teraz pan napisal poniewaz jestem mieszkancem tego miejsca i sobie nie pozwole na cos takiego zeby osoba taka jak pan mieszkajaca na osiedlu mieszkaniowym typu: "deweloperka na obrzeżach" pisala takie bzdury! Chetnie spotkalbym sie z panem na zywo. Serdecznie pana nie pozdrawiam

    • 4 1

  • za mało parków i terenów wspólnych, terenów zielonych. będzie to wyglądać jak Gdynia. (14)

    • 128 25

    • wyglada jak muzulmaskie slamsy Brent - Harlesden w Londynie (2)

      • 15 0

      • Powinien być zakaz stawiania tak ohydnych budynków w Śródmieściu

        Konserwator zabytków śpi czy co? Wszędzie obecnie stawiają te paskudztwa. Te bloki są dobre na blokowiska, a w centrum Gdańska powinny być budynki o klasycznej formie.

        • 1 1

      • w sam raz

        Do zasiedlenia....;)

        • 2 1

    • hmm zarządca nieuchomości, statut wpisany w akt notarialny

      • 0 0

    • Park Regana (5)

      Najwiekszy Park w Polsce to mało ???
      Ogarnij sie czlowieku.
      Tyle parków co w Gdańsku to w Całej PL nie ma.
      Pomorski Park Krajobrazowy drugi najwiekszy park, tez z Gdańska...

      • 10 21

      • Człowieku masz coś z głową?? ktoś z centrum i okolic jak będzie chciał się przejść to ma jechać do parku Regana??? (3)

        w pozostałych miejscach mają być blokowiska???

        • 26 0

        • (2)

          No skoro na zaspie są? :-) i mogą...

          • 2 4

          • bzdura (1)

            nowe osiedla budowane na tereanch zielonych osiedla Zaspa kompletnie rujnuja zalozenie urbanistyczne, Doprowadzaja do salenstwa mieszkancow, ktorzy kipili miezskania z widokiem na zielen, a nagle im ktos wstawia 12-sto pietrowe paskudztwa pod domem!

            • 8 1

            • moze przed zakupem warto bylo spojrzec na plany zagospodarowania

              Nie mowie o ludziach z lat 70 i 80, ale ci ktorzy kupili przez ostatnie 10 lat niezbyt moga narzekac...

              • 2 0

      • Park powinien byc integralna czescia miasta

        Nie jakims odleglym wielkim terenem zielonym.

        Przyklady bardzo ciekawie zagospodarowanych terenow na parki:
        - park Kuzniczki
        - park nad Strzyza

        Sa to parki, bardzo male, ale blisko ludzi. Bedace czesto po drodze. Codziennie korzystaja z nich setki ludzi bez konkretnego planu "dzis ide do parku". Ten prak tam po prostu jest.

        I tak nalezy planowac parki. A nie na zasadzie - mamy tu duzy teren, z ktorym nie wiemy co zrobic... Hm, zrobmy park!

        • 25 2

    • (3)

      Chwastowisk znaczy się.

      • 10 10

      • Gdansk (2)

        To nadzieja dla każdego.
        Nowoczesność, tchnienie, TRISTAR, nowe drogi, najwieksze scieżki rowerowe w Europie. Zachód zazdrosci - takie nagłówki w gazetach na zachodzie piszą...
        Londyn, Berlin, Barcelona - wszystkie te stolice zazdraszczaja i tyle powiem.
        Czytam, widze, obserwuje..
        Tylko Gdańsk.
        Nowe parkingi.

        • 8 8

        • nie zapomnij zatkac nosa w tym Gdansku (1)

          inaczej smrod z Szadolek sprowadzi cie na ziemie....

          • 7 5

          • hiehe

            jak nam scisnie zadek to mozemy wspomniec o szadolkach hiehe

            • 3 2

  • a ścieżki rowerowe? (3)

    ani razu nie zostało wspomniane w artykule...

    upgrejduję sobie właśnie rower żeby więcej śmigać a tu jakoś biednie z planami dróg dla rowerzystów?

    • 4 7

    • w jakim celu, jak i tak będziesz jeździł po chodniku lub jezdni (2)

      • 3 2

      • jak parkujesz w poprzek chodnika i DDR to nie będę Ci po dachu jeździł

        • 1 0

      • jak nie będzie to będę

        a jak będą to nie będę
        proste?
        chyba że wolisz aby rowerzyści jeździli po jezdniach czy chodnikach

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane