• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską. Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską.

Od kilku tygodni na terenie Gdańska można zauważyć wielkopowierzchniowe reklamy umieszczane na elewacjach budynków w formie murali. Wbrew pozorom, nie jest to omijanie uchwały krajobrazowej, lecz wykorzystanie jej zapisów. Na budynkach mogą także być zawieszane duże banery reklamowe, choć nie we wszystkich dzielnicach.



Co sądzisz na temat murali reklamowych?

Uchwała krajobrazowa, mimo licznych i nieskutecznych prób unieważnienia przez branżę reklamową oraz wojewodę, nabrała pełnej mocy prawnej 2 kwietnia br.

Od tego dnia wszystkie nośniki reklamowe muszą być zgodne z uchwałą, choć miasto w związku z epidemią koronawirusa przyjęło taktykę "przymykania oka" na szyldy informujące o prowadzonej działalności gospodarczej.

Murale zamiast bilbordów



W ostatnich tygodniach coraz częściej na elewacjach pojawiają się reklamy w formie murali - grafik malowanych bezpośrednio na ścianach budynków. W Internecie można spotkać się z opinią, że jest to wykorzystanie luki prawnej uchwały krajobrazowej. W podobnym tonie otrzymaliśmy też kilka wiadomości od naszych czytelników:

- Branża reklamowa już znalazła sposób, jak "wykiwać" urzędników. Zamiast wieszania reklam, malują identyczne reklamy na ścianach budynków - pisze pan Jerzy.
- Miało być ograniczenie reklam, a zmienia się jedynie sposób ich wykonania. Zamiast wielkich banerów, mamy reklamy nanoszone farbą na te same budynki, w tych samych miejscach - zwraca uwagę pan Piotr.
- Czy to nie jest jakieś żałosne obchodzenie uchwały krajobrazowej? Zaraz całe miasto będzie pokryte reklamowymi bazgrołami - nie kryje słów krytyki pani Ewa.
Czytaj też:

Politycy wykorzystali lukę prawną w ustawie krajobrazowej



Przesuń aby
porównać

Murale muszą spełniać wymagania uchwały krajobrazowej



Wbrew pozorom, działania branży reklamowej w tym przypadku są w pełni legalne. Uchwała krajobrazowa przygotowana przez urzędników wskazuje wprost jako jedną z form reklamy właśnie mural.

- W rozumieniu gdańskiej uchwały krajobrazowej, mural jest tablicą reklamowa wykonaną technikami plastycznymi, bezpośrednio na ścianie obiektu budowlanego - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Zgodnie z uchwałą reklama tego typu może być umieszczana m.in.:
  • na elewacji pozbawionej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnicy, poddaszy),
  • powyżej kondygnacji parteru (jest to równoznaczne z zakazem stosowania murali na obiektach parterowych np. parterowych pawilonach handlowych),
  • na ścianach, które nie są pokryte cegłą lub drewnem.

Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa
Co ważne, nie wszędzie mural może być takich samych rozmiarów. W strefie S1 (m.in. Wrzeszcz, Strzyża, Oliwa, Orunia, Młode Miasto) maksymalny rozmiar muralu to 60 proc. powierzchni elewacji, na której jest umieszczona.

Z tego rozwiązania właśnie w takim formacie skorzystał producent kosmetyków Palmolive, który umieścił reklamę na budynku Grunwaldzka 124Mapka we Wrzeszczu Górnym (rejon przystanku tramwajowego Klonowa).

Na Przymorzu, które znajduje się w strefie S2, obejmującej przede wszystkim powojenne osiedla bloków na Dolnym i Górnym Tarasie, nie ma natomiast narzuconego rozmiaru maksymalnego muralu, z czego skorzystał właściciel sklepu Moliera 2. Jego reklama zajęła całą ścianę boczną bloku Chłopska 12Mapka (tuż przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską).

- Obie reklamy spełniają zasady uchwały krajobrazowej i są z nią w pełni zgodne - potwierdza Słodkowski.

Wielkie banery reklamowe dopuszczone na blokowiskach



Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa. Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa.
Warto także odnotować, że w przypadku obszaru S2 dopuszczono także wielkoformatowe reklamy w formie banerów, które uchwała krajobrazowa miała wyrugować z miasta.

Okazuje się, że banery są wprawdzie zakazane np. w formie szyldów informujących o działalności gospodarczej lub jako reklamy w oknach i balkonach z informacją o sprzedaży mieszkania, ale zasada ta nie dotyczy ścian bocznych bloków.

Przykładem takiej reklamy jest niedawno umieszczony baner Coca-Coli na falowcu Rzeczypospolitej 7Mapka (w pobliżu pętli Zaspa), który przekracza swoimi rozmiarami nawet największe dopuszczone uchwałą bilbordy o powierzchni 18 m kw. (na terenach tzw. nowych dzielnic, przy obwodnicy i obszarach przemysłowych).

- Zgodnie z uchwałą, taki baner reklamowy musi: mieć kształt wyłącznie prostokąta, być umieszczony nie niżej niż 3 m nad poziomem gruntu, zajmować do 60 proc. powierzchni elewacji, zachowywać tzw. pole ochronne ekspozycji co najmniej 10 proc., zostać umieszczony w odległości większej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad i tuneli - wylicza kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w GZDiZ. - Reklama Coca-Coli spełnia te wymagania i jest zgodna z uchwałą.


Poradnik Szyld Gdański (pdf)



Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)



Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (196) 10 zablokowanych

  • Sex education (1)

    Jeszcze niedawno zlikwidowano mural z reklamą filmu Sex Education, z różańcem w ręce. Teraz w tym miejscu jest szpetna ryba. Kultura w nowym stylu.

    • 3 6

    • Mylisz się

      Reklama tego serialu tam była ale nie z różańcem a dwoma parami nożyczek. I nie zlikwidowano go tylko czas najmu powierzchni się skończył. Ta ryba to 4-5 malowana reklama tam.

      • 6 0

  • Jak widać są osiedla lepsze i gorsze także z mocy prawa...

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkam blok obok tego z artykułu (3)

    Uważam, że takie raklamowe murale są o wiele lepsze niż to co tam było wcześniej. A mianowicie przed tą ścianą stał wielki nośnik reklamowy i to było dopiero obrzydlistwo. Ten mural z artykułu nie jest pierwszy to 4-ty lub 5- ty. Napisy są krótkie i nie rzucają się w oczy dla mnie to po prostu miły dla oka mural.

    • 62 28

    • co znaczy, ze sa lepsze? kto to ma okreslac?

      zobaczysz jeszcze czym to się skończy.. Uchwała i jej autorzy do wyrzucenia i pod sąd. Nie robi sie wyjatków bo to psuje prawo.

      • 10 10

    • Forma muralu jest bardzo ładna, o ile przekazuje jakieś treści inne niż "kup szampon" albo "sklep budowlany za 2km". Ja nie popieram stosowania murali w takiej formie, o ile kilka firm się postarało i faktycznie zrobiło miłe dla oka malunki, to taka forma nie różni się niczym od wielkich płacht reklamowych. A uchwała, która miała takie reklamy regulować, jakby celowo nie zabrania tej formy. Ciekawe, kto na tym zyskuje? Dlaczego nie wspomniano na przykład o tym, co na takim muralu może się znaleźć. Bo już powstają takie, które są tylko wielkim logo sklepu. Pic na wodę.

      • 4 0

    • Ciekawe jakie są koszty wymiany zwykłej reklamy, naklejanie papieru, a na nowo malować całą ścianę bloku.
      Z pewnością takie reklamy/murale będą bardziej przemyślane i estetyczne. A nie co tydzień jakaś inna "modelka" ciesząca się do pasty do butów czy pralki.

      • 2 0

  • hahaha (7)

    Jak pisałem tutaj że uchwała najbardziej uderzy w mały, polski biznes to mnie tu wszyscy minusowali. I proszę są efekty - wielkie firmy, zatrudniają kancelarie które dokładnie wyjaśniają jak i gdzie mogą się reklamować. Natomiast drobni przedsiębiorcy mogą się pocałować w nos - ani ich nie będzie stać na prawnika, ani na umieszczenie reklamy zgodnej z uchwałą.

    • 15 3

    • akurat ja plusowalem glosy rozsądku. Nawet starałem się interweniować. (2)

      Ludzie zbierali podpisy, ale gdańscy radni PO wyrzucili je do kosza. Jak to 100 % demokraci.

      • 1 0

      • (1)

        Artur, daj spokój :)

        • 0 3

        • nie jestem Artur, Mariuszu

          • 2 1

    • (3)

      wielkie firmy przynajmniej stać na grafika i minimum estetyki. małe polskie biznesy stawiają na painta i doświadczenie 12-letniego siostrzeńca.

      • 0 3

      • tak tak. stac tez na to by zamowic sobie prawo i uchwały. (2)

        oraz plan zagospodarowania terenu. wszystko jasne?

        • 5 1

        • (1)

          jedno nie wyklucza drugiego, wszystko jasne?

          • 0 4

          • to, ze kogos stac to nie znaczy ze nie powiela wzoru tandetnego z innych krajów

            vide cola

            • 0 0

  • Albo wszystkie reklamy do sieci, albo uchwała do odwołania.

    Łacznie z jaj autorami i pomagierami od nowych szyldów.

    • 8 1

  • (1)

    Prawo które ma luki prawne. Typowe dla tego kraju.

    • 11 1

    • to gdański projekt. w innych miastach nie stworzono takiego bubbla.

      • 2 0

  • duzy moze wiecej

    czyli te wszystkie zagmatwane przepisy sprowadzaja sie do jednego - wyeliminowac mniejszych i slabszych, czyli Gdanszczan prowadzacych tu biznes

    • 10 0

  • Powinny być dozwolone zarówno reklamy i murale. Tak by kazdy mogl zarobic.

    Jedynie na gruntach, budynkach miasta uchwala powinna byc realizowana.

    • 1 8

  • Lepiej mieć zawieszoną reklamę niż bazgroły na ścianach

    Nie trzeba znów malować ścian a przy okazji wpadnie trochę kasy od reklamodawcy

    • 1 5

  • Wam to się nigdy nie dogodzi. (3)

    Przesadzacie jak zwykle. Ustawa zrobiła porządek. Reklamy są stonowane i atrakcyjne. Zniknęły wreszcie ochydne maszty na betonowych klockach z blaszanymi reklamami wielkości kontenera oraz te Ledowe co oślepiały w nocy kierowców. A murale są OK. Co za różnica czy sławią bohaterów czy noszą reklamę? Ważne że są estetyczne.

    • 6 7

    • Estetyczne (1)

      To co zostało po zdjęciu nazw sklepów no na Matarni z budynków ,z estetyką ma tyle wspólnego ,że jest mega nieestetyczne

      • 4 1

      • Bo jest jeszcze nie gotowe tłuku!

        Zrobią na nowo będzie ok.

        • 0 1

    • masz dziwne poczucie estetyki

      tyle ci powiem.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane