• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską. Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską.

Od kilku tygodni na terenie Gdańska można zauważyć wielkopowierzchniowe reklamy umieszczane na elewacjach budynków w formie murali. Wbrew pozorom, nie jest to omijanie uchwały krajobrazowej, lecz wykorzystanie jej zapisów. Na budynkach mogą także być zawieszane duże banery reklamowe, choć nie we wszystkich dzielnicach.



Co sądzisz na temat murali reklamowych?

Uchwała krajobrazowa, mimo licznych i nieskutecznych prób unieważnienia przez branżę reklamową oraz wojewodę, nabrała pełnej mocy prawnej 2 kwietnia br.

Od tego dnia wszystkie nośniki reklamowe muszą być zgodne z uchwałą, choć miasto w związku z epidemią koronawirusa przyjęło taktykę "przymykania oka" na szyldy informujące o prowadzonej działalności gospodarczej.

Murale zamiast bilbordów



W ostatnich tygodniach coraz częściej na elewacjach pojawiają się reklamy w formie murali - grafik malowanych bezpośrednio na ścianach budynków. W Internecie można spotkać się z opinią, że jest to wykorzystanie luki prawnej uchwały krajobrazowej. W podobnym tonie otrzymaliśmy też kilka wiadomości od naszych czytelników:

- Branża reklamowa już znalazła sposób, jak "wykiwać" urzędników. Zamiast wieszania reklam, malują identyczne reklamy na ścianach budynków - pisze pan Jerzy.
- Miało być ograniczenie reklam, a zmienia się jedynie sposób ich wykonania. Zamiast wielkich banerów, mamy reklamy nanoszone farbą na te same budynki, w tych samych miejscach - zwraca uwagę pan Piotr.
- Czy to nie jest jakieś żałosne obchodzenie uchwały krajobrazowej? Zaraz całe miasto będzie pokryte reklamowymi bazgrołami - nie kryje słów krytyki pani Ewa.
Czytaj też:

Politycy wykorzystali lukę prawną w ustawie krajobrazowej



Przesuń aby
porównać

Murale muszą spełniać wymagania uchwały krajobrazowej



Wbrew pozorom, działania branży reklamowej w tym przypadku są w pełni legalne. Uchwała krajobrazowa przygotowana przez urzędników wskazuje wprost jako jedną z form reklamy właśnie mural.

- W rozumieniu gdańskiej uchwały krajobrazowej, mural jest tablicą reklamowa wykonaną technikami plastycznymi, bezpośrednio na ścianie obiektu budowlanego - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Zgodnie z uchwałą reklama tego typu może być umieszczana m.in.:
  • na elewacji pozbawionej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnicy, poddaszy),
  • powyżej kondygnacji parteru (jest to równoznaczne z zakazem stosowania murali na obiektach parterowych np. parterowych pawilonach handlowych),
  • na ścianach, które nie są pokryte cegłą lub drewnem.

Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa
Co ważne, nie wszędzie mural może być takich samych rozmiarów. W strefie S1 (m.in. Wrzeszcz, Strzyża, Oliwa, Orunia, Młode Miasto) maksymalny rozmiar muralu to 60 proc. powierzchni elewacji, na której jest umieszczona.

Z tego rozwiązania właśnie w takim formacie skorzystał producent kosmetyków Palmolive, który umieścił reklamę na budynku Grunwaldzka 124Mapka we Wrzeszczu Górnym (rejon przystanku tramwajowego Klonowa).

Na Przymorzu, które znajduje się w strefie S2, obejmującej przede wszystkim powojenne osiedla bloków na Dolnym i Górnym Tarasie, nie ma natomiast narzuconego rozmiaru maksymalnego muralu, z czego skorzystał właściciel sklepu Moliera 2. Jego reklama zajęła całą ścianę boczną bloku Chłopska 12Mapka (tuż przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską).

- Obie reklamy spełniają zasady uchwały krajobrazowej i są z nią w pełni zgodne - potwierdza Słodkowski.

Wielkie banery reklamowe dopuszczone na blokowiskach



Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa. Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa.
Warto także odnotować, że w przypadku obszaru S2 dopuszczono także wielkoformatowe reklamy w formie banerów, które uchwała krajobrazowa miała wyrugować z miasta.

Okazuje się, że banery są wprawdzie zakazane np. w formie szyldów informujących o działalności gospodarczej lub jako reklamy w oknach i balkonach z informacją o sprzedaży mieszkania, ale zasada ta nie dotyczy ścian bocznych bloków.

Przykładem takiej reklamy jest niedawno umieszczony baner Coca-Coli na falowcu Rzeczypospolitej 7Mapka (w pobliżu pętli Zaspa), który przekracza swoimi rozmiarami nawet największe dopuszczone uchwałą bilbordy o powierzchni 18 m kw. (na terenach tzw. nowych dzielnic, przy obwodnicy i obszarach przemysłowych).

- Zgodnie z uchwałą, taki baner reklamowy musi: mieć kształt wyłącznie prostokąta, być umieszczony nie niżej niż 3 m nad poziomem gruntu, zajmować do 60 proc. powierzchni elewacji, zachowywać tzw. pole ochronne ekspozycji co najmniej 10 proc., zostać umieszczony w odległości większej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad i tuneli - wylicza kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w GZDiZ. - Reklama Coca-Coli spełnia te wymagania i jest zgodna z uchwałą.


Poradnik Szyld Gdański (pdf)



Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)



Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (196) 10 zablokowanych

  • Wam to się nigdy nie dogodzi. (3)

    Przesadzacie jak zwykle. Ustawa zrobiła porządek. Reklamy są stonowane i atrakcyjne. Zniknęły wreszcie ochydne maszty na betonowych klockach z blaszanymi reklamami wielkości kontenera oraz te Ledowe co oślepiały w nocy kierowców. A murale są OK. Co za różnica czy sławią bohaterów czy noszą reklamę? Ważne że są estetyczne.

    • 6 7

    • Estetyczne (1)

      To co zostało po zdjęciu nazw sklepów no na Matarni z budynków ,z estetyką ma tyle wspólnego ,że jest mega nieestetyczne

      • 4 1

      • Bo jest jeszcze nie gotowe tłuku!

        Zrobią na nowo będzie ok.

        • 0 1

    • masz dziwne poczucie estetyki

      tyle ci powiem.

      • 1 1

  • Wolę

    Coca Colę niż bohomaz z Żołnierzami Wyklętymi

    • 1 5

  • Reklama

    To tak człowieka nie razi jak te sklepy okna obklejone i wszystko co się da reklamami produktów plus reklamy na płotach i gdzie popadnie tyle makulatury na darmo drugie tyle w skrzynkach na listy gdzie co drugi tego nie czyta i wyrzuca. Prawda jest taka że dobrego produktu nie trzeba reklamować on sam się reklamuje. Przysłowie mówi najlepsze g*wna sprzedaje się w promocji.

    • 3 1

  • Uchwała zakłada, że murale są dopuszczalną formą reklamy, ale zupełnie nie określa jak duże mogą być i co się może na nich znaleźć. I tak przedsiębiorca prowadzący na przykład piekarnię, który zamieści estetyczny szyld, którego powierzchnia będzie minimalnie za duża, otrzyma karę. Naliczaną za każdy dzień, kiedy szyld wisi :) A taka Coca Cola może sobie walnąć kilkunastometrowe logo na ścianie bloku, tuż przy skrzyżowaniu i nikt się nie zająknie. Czyli miało być dobrze a wyszło jak zwykle - większy może więcej :)

    • 4 0

  • (2)

    Uważam ,że w tej ustawie krajobrazowej zabrakło ważnego zapisu o tym , że wraz z reklamami z przestrzeni publicznej powinna na swoim rydwanie zniknąć nasza telewizyjna lanserka. Do rydwanu można zamiast konia podczepić jej kolesia z Sopotu.

    • 4 2

    • w punkt.

      lanserka i cala swita spadkobiercow budniowych

      • 0 0

    • Sam się podepnij i wypad na Rzeszowszczyznę

      • 0 2

  • Czyli w Gdańsku jak zwykle. (3)

    Tworzy się prawo pod konkretne firmy czy raczej osoby, które mają zarobić. Uchwała Krajobrazowa jak widać nie miała usunąć reklam tylko czyjąś konkurencję.

    • 14 1

    • od roku bylo o tym glosno - slodkowski i reszta tylko nabierali wody w usta.

      • 0 0

    • Brawo!

      A teraz uwaga - to jest powszechna metoda działania każdej władzy - usunąć konkurencję i wyciągać max kasy dla siebie i swoich popleczników. A biedni ludzie myślą, że te wszystkie polityczne i ideologiczne "spory", które im suflują usłużne poszczególnym stronom media to są naprawdę poważne sprawy! Kasa rządzi światem - tak było, jest i będzie.

      • 3 0

    • A ludzie myślą za chodziło o "szpecenie miasta'

      • 5 1

  • Reklama musi zostać umieszczona 50 metrów od skrzyżowań. (9)

    Ale tam pod reklamą coca coli skrzyżowanie dróg jest znacznie bliżej jak widać na zdjęciu.

    • 38 6

    • Ta uchwała jest tak napisana, że sami urzędnicy nie wiedzą o co w niej chodzi, kto i jakie przepisy ma egzekwować. Więc co z tego, że ta reklama jakiś zapis łamie, skoro nie wiedzą o tym urzędasy.

      • 0 0

    • (2)

      raczej skrzyżowanie to na drodze "normalnej" a tam pod blokiem jest strefa zamieszkania i parkingi

      • 4 0

      • To w takiej strefie skrzyżowanie to nie jest skrzyżowanie ? (1)

        • 4 0

        • Nie

          • 2 3

    • Przecież Pan "kierownik" Dariusz się nie myli (4)

      • 4 0

      • (2)

        pan Słodkowski sie kompromituje. przecież to on napisał ten artykuł.
        CBA już zawiadomione , zobaczymy co tam na koncie urosło

        • 7 1

        • Na swoim pewnie nic. (1)

          Trzeba sprawdzić czy bypass nie był zrobiony :)

          • 1 1

          • czyli gotówka od tego na ktorym przybyło.

            • 1 0

      • dokładnie. gdy mu o tym napisalem

        to juz nie raczyl odpowiedziec. taki to pan slodkowski ekspert.. powinno sie go zwolnic.
        i tego knere tez.

        • 9 1

  • hahaha (7)

    Jak pisałem tutaj że uchwała najbardziej uderzy w mały, polski biznes to mnie tu wszyscy minusowali. I proszę są efekty - wielkie firmy, zatrudniają kancelarie które dokładnie wyjaśniają jak i gdzie mogą się reklamować. Natomiast drobni przedsiębiorcy mogą się pocałować w nos - ani ich nie będzie stać na prawnika, ani na umieszczenie reklamy zgodnej z uchwałą.

    • 15 3

    • (3)

      wielkie firmy przynajmniej stać na grafika i minimum estetyki. małe polskie biznesy stawiają na painta i doświadczenie 12-letniego siostrzeńca.

      • 0 3

      • tak tak. stac tez na to by zamowic sobie prawo i uchwały. (2)

        oraz plan zagospodarowania terenu. wszystko jasne?

        • 5 1

        • (1)

          jedno nie wyklucza drugiego, wszystko jasne?

          • 0 4

          • to, ze kogos stac to nie znaczy ze nie powiela wzoru tandetnego z innych krajów

            vide cola

            • 0 0

    • akurat ja plusowalem glosy rozsądku. Nawet starałem się interweniować. (2)

      Ludzie zbierali podpisy, ale gdańscy radni PO wyrzucili je do kosza. Jak to 100 % demokraci.

      • 1 0

      • (1)

        Artur, daj spokój :)

        • 0 3

        • nie jestem Artur, Mariuszu

          • 2 1

  • (2)

    no i o co chodziło w tej "trosce o przestrzeń"?
    o to co zawsze, by bogaci monopolizowali przestrzeń i zgarniali korzyści z tej monopolizacji!
    pani Stefania czy pan Kaziu nie powieszą na płocie reklamy swojej firmy ba nawet nie mogą oznakować miejsca prowadzenia swojej działalności bo lokalna klika im tego broni
    a wielka korporacja może machnąć baner na 20 m wysokości
    i?
    i jest dobrze a nawet dobrzej
    opinia publiczna jest szczęśliwa bo ciężko się przyznać że po raz kolejny dało się zrobić w bambuko
    tak kończą się zawsze ciągoty i sympatie do władzy totalnej - jest i straszno i śmieszno

    • 19 3

    • czyli jednym slowem faszyzm

      bo z tego sie wlasnie wzial. ktos za niego duzo kasy zaplacil.

      • 0 0

    • Takim sprzyja wladza miasta Gdansk. Nikomu innemu.

      Przeciez to bylo jasno widac jak wyrzucano kupców gdanskich z GDańska, jak wywalano warsztaty usługowe, szkołe, domy komunalne na ul Powstanców bo wielki dewloper sobie upatrzyl teren.

      Pałac Mlodzieży o mało nie zniknął. Też miał byc hotel ponadnarodowej marki.

      • 3 2

  • czyli miasto dalo prace w monopolu muralistom. brawo gdansk i jego dziwny zarzad. (2)

    Przecież Pan "kierownik" Dariusz się nie myli

    dokładnie. gdy mu o tym napisalem
    to juz nie raczyl odpowiedziec. taki to pan slodkowski ekspert.. powinno sie go zwolnic. i tego knere tez.

    • 19 0

    • Brat Sylwester (1)

      Nie lepszy kumpel najlepszy Sławomira Nowaka tak tak tego od zegarków, siedzą umoczeni po pachy na stołkach.

      • 2 0

      • dzieki za info

        dobierzemy im sie po kolei do zadów.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane