• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny Uber od czwartku w Trójmieście. Zapowiada zmiany na lokalnym rynku

Borys Kossakowski, Robert Kiewlicz
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju.

Od czwartku w Trójmieście będzie można skorzystać z oferty firmy Uber. Jej działalność wzbudza jednak wiele kontrowersji, ponieważ wykorzystuje lukę w prawie. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zamówić już przed południem.



Uber to:

Uber to amerykańska korporacja założona w 2009 roku w San Francisco. Zrewolucjonizowała rynek transportu osobowego wprowadzając nową ofertę dla klientów taksówek. Działa to tak: w smartfonie na mapie sprawdzamy, gdzie jest najbliższa taksówka i kto siedzi za jej kierownicą. Jeśli odpowiada nam kierowca i prognozowany czas dojazdu, klikamy, by zamówić auto. Później aplikacja za pomocą GPS'u mierzy przejechaną odległość, a płatność dokonuje się przez system komputerowy. Aplikacja podaje cenę za kurs jeszcze przed rozpoczęciem jazdy.

Od trzech tygodni w Trójmieście w Business Link w budynku Olivia Gate A oraz w Gdyni przy ul. Świętojańskiej odbywały się spotkania szkoleniowe dla kierowców Ubera. Kandydaci powinni dysponować własnym autem (rocznik 2005 lub młodszy), zaświadczeniem o niekaralności i zaświadczeniem o Wykroczeniach w Ruchu Drogowym. Zarejestrować się można nadal korzystając z tego linku.

Co ciekawe, od niedawna na rynku działają też dwie firmy korzystające z aplikacji internetowych: iTaxi i gdyński LYNK.

Opłaty w Uberze będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. 20 proc. rachunku idzie na konto pośrednika, czyli firmy Rasier Operations BV zarejestrowanej w Holandii. Uwaga dla potencjalnych kierowców Ubera: zgodnie z umową, w razie konfliktu miedzy właścicielem samochodu a pośrednikiem, strony będą korzystać z Sądu Arbitrażowego w Amsterdamie, a językiem arbitrażu będzie angielski.

Przepisy były tworzone dawno temu, gdy nie było technologii umożliwiającej działanie takiej platformy jak Uber. Nikomu się nie śniło, że będzie internet czy smartfony - szef Ubera na Polskę.
Uber wzbudza wiele emocji, ponieważ wykorzystuje lukę w polskim prawie. Zgodnie z ustawą, każdy kierowca samochodu osobowego, który oferuje usługi transportowe, musi korzystać z licencji taksówkarskiej. Część kierowców używająca 8-9-osobowych aut omija ten przepis i "jeździ na" licencji do przewozu osób lub przewozu towarów.

Uber teoretycznie od kierowców wymaga spełnienia wszystkich przepisów ustawodawcy (tak wynika z umowy), ale w praktyce kierowcy Ubera nie mają ani licencji, ani taksometrów, ani kas fiskalnych. Nieoficjalnie mówi się, że kierowcy Ubera, w razie problemów, mogą liczyć na prawników pracujących dla firmy. Co to oznacza w praktyce - dopiero się przekonamy.

Nie wystawiają też rachunków: po kursie klient otrzymuje maila z wyliczeniem płatności. Płatność jest obsługiwana przez aplikację Uber, a kierowca otrzymuję wypłatę należności raz w tygodniu.

Założyciel Ubera Travis Kalanick podkreśla, że przepisy rzadko nadążają za rzeczywistością i również teraz będą musiały się dostosować po fakcie. Przedstawiciele Ubera deklarują chęć współpracy z ustawodawcą. Do ustawodawców również apelują przedstawiciele korporacji taksówkowych, którzy żądają wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów.


Trójmiasto potrzebuje zmiany

Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, rzecznikiem prasowym Uber Polska.

Uber funkcjonuje w setkach miast na całym świecie. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Wszędzie jego działalność wzbudza spore kontrowersje. Przeciwko Uberowi protestują szczególnie tradycyjne korporacje taksówkowe. Zarzucają spółce nieuczciwą konkurencję.

Kacper Winiarczyk: - Do rynku trójmiejskiego przymierzaliśmy się od dłuższego czasu. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi usługami ze strony użytkowników. Zanim weszliśmy do Trójmiasta zanotowaliśmy ok. 10 tys. prób zamówienia Ubera z tego rejonu. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zmówić już w czwartek przed południem. W różnych krajach nasza obecność wzbudza pewnego rodzaju kontrowersje wynikające w większej mierze z niezrozumienia tego czym tak naprawdę jesteśmy i jaką nową jakość wprowadzamy na rynek, który od dziesięcioleci się nie zmienia. Trudno mi spekulować jaka będzie odpowiedź na nas środowisk taksówkarskich. Widać, że w Trójmieście jest potrzebna zmiana i Uber ją oferuje. Nasze usługi są bezpieczne i ich jakość jest sprawdzona, a klient zapłaci rozsądną ceną za dany kurs. Ze strony korporacji taksówkowych od dawna słyszymy rożne groźne głosy, zapowiadające rożnego typu akcje. Dla nas najważniejsze jest nie to co myślą na nasz temat dane środowiska, ale jaki jest odzew klientów, a jest on bardzo pozytywny.

Uber odbiega od tradycyjnego modelu korporacji taksówkowej. Co możecie zaoferować klientom?

- Dzięki naszej technologii i sposobowi prowadzenia biznesu jesteśmy w stanie dostarczyć auto wyjątkowo szybko. W Warszawie, kiedy zaczynaliśmy, średni czas oczekiwania na auto wynosił kilkanaście minut. Obecnie udało nam się zejść poniżej pięciu minut. W Trójmieście należy się spodziewać tego samego. Są to przejazdy tanie. Kierowcy mało stoją, mają większe obroty i zarabiają większe pieniądze nawet po niższych stawkach. W Trójmieście będziemy na razie oferować jedną usługę - Uber Pop, czyli usługę ekonomiczną. To są przejazdy autami miejskimi, które mają maksymalnie 10 lat i są zarejestrowane na 5 osób. Cena płacona przez naszych klientów jest stała przez całą dobę i nie ma dopłat za wyjazdy poza granice miasta. Na niektórych kursach, najbardziej popularnych, będą obowiązywały sztywne stawki. W nocy będą to ceny nawet o 50 proc. tańsze w stosunku do tradycyjnej taksówki.

Kto może zostać waszym kierowcą?

-Każdy kierowca zanim rozpocznie współpracę z Uber musi przedstawić komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Jeśli miał on dużo mandatów tonie ma szans na pracę z nami.

Ilu kierowców w Trójmieście będzie z wami współpracować?

- Nie podajemy takich takich danych. Dodatkowo liczby te cały czas się zmieniają. Kierowcy Uber jeżdżą kiedy chcą i ile chcą. Na początku naszej działalności w Trójmieście potrzebujemy oczywiście dużej ilości kierowców dlatego też oferujemy im atrakcyjne zachęty finansowe. Nie przyjmujemy nieskończenie wielu kierowców. Zwracamy uwagę na opłacalność. Jeśli widzimy, że zarobki kierowców idą w dół, czyli mamy zbyt wielu kierowców w stosunku do bazy klientów,to przestajemy na pewien czas przyjmować nowych pracowników.

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • TAXI (4)

    Uber to szara strefa opodatkowania. Nie mają kas fiskalnych, nie mają liczników kilometrów

    uber to szara strefa. Rachunku za kurs nie dają. Kartą płacić nie można.

    uber to oszustwo. Pojadą bez licznika kilometrów, bez kasy fiskalnej, nie dadzą rachunku za kurs, ale zapłatę wezmą.
    a kartą też nie można zapłacić.

    • 14 10

    • ale'ś ty głupi (1)

      Rachunek dostajesz mailem a płatność jest ściągnięta z twojej karty. A czy zawożąc żonę do pracy i dziecko do szkoły odprowadziłeś podatek? Pewnie powiesz, że zrobiłeś to za darmo.......bzdura. Żona Ci płaci w naturze, gotuje....czyli przyjmujesz "korzyści". Podatek się należy. Oczywiście według twojego złamanego sposobu myślenia.

      • 0 0

      • uber zabierze pracę taksowkarzom

        Taksówkarze płacą podatki, a kierowcy Uber nie. Ale niektórzy są zbyt ślepi, aby zobaczyć różnicę między wozeniem ludzi zarobkowo bez podatku, a pracą żony....

        • 0 0

    • przewozy

      Mozna bedzie placic karta bo wczesniej trzeba zalozyc konto w aplikacji ubera i tam podac nr karty, oplata bedzie pobierana automatycznie z karty. Minusem tego jest zbieranie informacji o uzytkownikach przez zagraniczna firme. Ciekaw jestem kiedy beda pierwsze kradzieze z kont ;p

      • 4 1

    • Sęk w tym...

      ..że tylko kartą. Spróbuj się zarejestrować, musisz podać dane do karty bankowej.

      • 3 0

  • A faktura? (7)

    A fakturę dla skarbówki kto mi wystawi? ;/

    • 112 16

    • to nie korzystaj

      nikt nie zmusza

      • 1 0

    • Żarty

      Żarty sobie stroisz?! Pośmiejemy się z Siebie wzajemnie gdy zobaczysz swoją emeryturę a ja swojej nie dożyje....

      • 0 0

    • Sam się rozliczysz

      lamusie kombinatorze!

      • 1 1

    • tez mnie to zastanawia jak to dziala (3)

      nie zebym potrzebowal, ale w jaki sposob omijaja koniecznosc wystawienia faktury/paragonu ? czy skarbowka nie ma w tej sytuacji jak sie do nich dobrac?

      • 13 1

      • bedzie na zasadzie.. (2)

        ..przewóz rzeczy lub osób..podatek płaci się ryczałtem..ot i proste,a fv na życzenie w ciągu 7 dni wg przepisów.

        • 6 0

        • no właśnie (1)

          kto wystawi - Uber czy kierowca?

          • 2 0

          • Uber

            Płacisz Uberowi, więc on wystawia fakturę.

            • 3 0

  • uber

    taksówkarze muszą opłacać składki zus i podatek a czy ci panowie z ubera będą również opłacać

    • 5 0

  • Czemu nazywacie coś czym to nie jest? (9)

    Taxi ma koguta a to nie ma niczego, nawet licznika i to jest taksówka? Śmiech na sali, może w końcu ujednolicą przepisy, bo tych luk zbyt wiele.

    • 86 72

    • ...

      płacisz przez aplikacje...przez telefon...doliczają ci to do abonamentu...

      • 1 0

    • Licznik to akurat pochodzi z czasów, w których o GPSie nikomu się nie śniło. (2)

      Co do reszty, to system typu UBER jest ok, ale w takim wydaniu jest po prostu nie fair w stosunku do taksówkarzy, którzy jednak muszą swoją działalność rozliczać w US. Chciałbym widzieć te niskie ceny UBERa, gdyby kierowcy musieli, oprócz daniny dla twórcy systemu, co miesiąc płacić haracz na ZUS oraz podatek dochodowy!

      • 10 2

      • haracz do ZUS? (1)

        a emeryturkę , ewentualną rentę, zwolnienie lekarskie to skąd dostaniesz?
        a podatek płaci się od dochodu więc jest zależny od włożonej pracy i osiągniętego przychodu ( nie ma przychodu niema podatku) - a darmowe szkoły drogi, służba zdrowia to finansowana jest z powietrza?
        człowieku ogarnij swoja wiedzę na temat finansowania państwa i tych "darmowych" rzeczy który się tobie "należą"
        zgodzę się z jednym uber daje technologię a opłaty z tytułu podatków powinny być usankcjonowane prawem i wymagalna w POLSCE

        • 7 1

        • Sam się ogarnij, skoro ci się wydaje, ze ZUS to jakaś niezależna od budżetu państwa firma utrzymująca się z wpłat od

          Napisałem "haracz", bo tak to niestety w Polsce wygląda. Co do rzeczy, które "się należą" to są one pokrywane z podatków i nie rozumiem o co się czepiasz?

          Taksówkarz, jak już wspomniałem, musi się ze swojej działalności spowiadać przed skarbówką, a kierowca UBERa chyba nie bardzo, więc co to sztuka żądać mniej za usługę?

          • 3 0

    • jasne

      taxi to nie jest usluga definiowana przez swiatelko na dachu. taxi podwozi ludzi, oni robia to lepiej niz konkurencja patrzac na inne kraje gdzie uber jezdzi juz od dawna, czyli nic tylko zyczyc im wszystkiego najlepszego

      • 2 1

    • to jest przewóz osób więc koguty nie są potrzebne (1)

      Jeżeli chodzi o to,że oni będą woźić ludzi....mają prawo jazdy,przegląd techniczny,ubezpieczenie i samochód to przecież mogą to robić jak każdy kto spełnia te warunki.

      • 19 3

      • Rozumiem ze maja ubezpieczenie z uwzglednionym transportem ludzi ? Ciekawe ile z tych kierowcow ma to wykupione.

        • 4 3

    • Aaaa to dlatego Straż Miejska miała takie ciśnienie na koguty :D

      Żeby nie było, że są niewiadomo czym, a teraz dzieki kogutom są regularą służbą mundurową hehehehe

      • 1 0

    • klienta obchodzi, by dostac sie z pkt A do B jak najtaniej

      a nie wyglad "taksowki"

      • 40 9

  • Co to znaczy , że " Wykorzystuje lukę w prawie ?" Za mało mamy jeszcze urzędników ?

    Albo zalegalizowac albo zabronić.

    Druga sprawa, JEŚLI JUŻ to nie możemy zrobić swojego " ubera " ? Musimy kasę zanosić obcym ?

    I jak zwykle , pospólstwo cieszy się , że ktoś na tym straci / taxi /. Typowe geny parobczaków.

    • 7 0

  • (5)

    Ciekawe jaki kierowca będzie jeździć za 1.40 - 20%...

    • 20 3

    • ja wiem

      do pierwszej wymiany auta, tzn. drugiego już nie kupi, bo nie będzie za co go kupić :)

      • 1 0

    • Za 1.40 mozna jezdzic o ile nie placi sie skladki emerytalnej zdrowotnej rentowej korporacyjnej...

      • 1 1

    • patol co potrzebuje na prochy i wódę? przy okazji może też zgwałcić i zabić sobie kogoś w środku nocy w jakimś lesie. taki właśnie "kierowca." mam nadzieję, że pomogłem zrozumieć?

      • 2 3

    • Ktory nie potrafi liczyć

      Do pierwszej naprawy auta.

      • 5 1

    • Glupi

      • 4 1

  • chciałbym uświadomić wszystkim

    korzystającym z tej szarej strefy przewozów osób i rzeczy, że jak będzie wypadek to nie liczcie na jakieś odszkodowanie, bo taki kierowca pierwsze co zrobi to ucieknie z samochodu i będzie twierdził, że ktoś mu go ukradł i prowadził kto inny, bo wie, że działa nielegalnie i może za to siedzieć albo nie wypłaci się na odszkodowania do końca życia.

    • 9 1

  • tak przyszło mi do głowy, ze ci piszacy tu za Uberem, to zapewne wielcy patrioci (1)

    którzy na forach pisują także by pogonić obcy kapitał a zagraniczne sklepy dodatkowo opodatkować

    Uber natomiast ma mieć specjalne względy - podobnie jak Bierecki wyprowadzający miliony do Luxemburga czy Arciszewska unikając spłacania 5.000.000 długu w SKOK wyprowadzając majątek na Cypr

    ale wiadomo już Orwell pisał w Folwarku Zwierzęcym, ze wszystkie zwierzęta są równe, ale......

    • 6 4

    • a z podatków buduja sie drogi, szkoły, szpitale

      jakoś nie slysząłem by uber zafundował jakiś szpital

      • 1 0

  • Kod rabatowy

    Kod na 25 zl przy instalacji aplikacji lub po w zakładce zniżki :

    bfszm

    • 0 5

  • Ja taksówkarz. (3)

    Dlaczego mam się przejmować wejściem solidnej konkurencji ? Jeżeli się sprawdzi to chętnie przejdę do Ubera i pominę parę zbędnych kosztów po drodze.
    Życzę powodzenia na tym rynku na którym jest miejsce i dla Skorpiona i Gold Taxi .

    • 23 4

    • TY Taksówkarz! (2)

      Pierwszy rozsądny głos w tej dyskusji. To popyt napędza podaż. Gdyby nie było klientów na tą usługę, to padłaby bardzo szybko. Ludzie uważają, że to dobra sprawa więc Uber jeździ i zarabia.
      Taksówkarze niech przejdą do Ubera i po sprawie.
      Pozdrawiam

      • 1 0

      • Dokładnie. Jakoś nikt nie krzyczy że blabla car wygryza PKS

        • 0 1

      • Gdyby nie było chętnych na szybki zysk w Amber Gold to....

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane