• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny plan dla Międzytorza poczeka

Michał Sielski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowa zabudowa Międztorza w Gdyni ma być efektowna i otoczona zielenią.
  • Wewnątrz osiedla planowany jest dziedziniec.
  • Przebudowany zostanie cały układ drogowy w okolicy - jezdnie zostaną poszerzone, a urzędnicy liczą, że zapobiegnie to korkom.
  • Duża galeria handlowa też budzi ogromne kontrowersje.

Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania Międzytorza, to na razie i tak go nie uchwalą. Powód: być może miasto mogłoby przejąć ten teren od kolejarzy. Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza zobacz na mapie Gdyni będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe. Wiadomo, że miejsce ma zostać połączone z centrum Gdyni czteropasmową ulicą.



Urzędnicy biorą pod uwagę głos mieszkańców, projektując nowe przestrzenie w mieście?

Na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić, czy wyrok na pewno dotyczy także terenów w Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby bardzo korzystnie je przejąć. W tej sytuacji Gdynia mogłaby na własną rękę szukać partnera do ich zabudowy, nie oglądając się na kolejarzy i ich interes.

- Z tego powodu uważamy, że miasto powinno szczegółowo przeanalizować stan prawny działek będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP, położonych na obszarze tzw. Międzytorza - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
To z jego inicjatywy radni wstrzymali ostatecznie przyjęcia planu.

Wcześniej mieszkańcy wnieśli do planu wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy kładki do galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy.

Uwagi zostały jednak odrzucone.

- Sposób, w jaki potraktowano nasze uwagi, użyty przy tym sposób argumentacji, a także wcześniejsze podejście pracowników Biura Planowania Przestrzennego do tzw. dyskusji publicznej nad projektem planu, wskazują, że zasady partycypacji w planowaniu przestrzennym w Gdyni nie obowiązują - denerwowali się mieszkańcy.
Urzędnicy zdecydowali się jednak zbadać możliwość przejęcia terenów od PKP, co zasugerował Łukasz Piesiewicz.

- Nie ma co sobie robić wielkiej nadziei, bo wojewoda nie odpowiedział na nasze pytanie, czy sprawdzi możliwość wywłaszczenia PKP z terenu Międzytorza. Natomiast w resorcie administracji trwają prace nad usystematyzowaniem tych problemów. W tej sytuacji zasadnym jest przesunięcie głosowania nad tym planem zagospodarowania - stwierdził wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wycofał uchwałę z porządku obrad Rady Miasta.
Takie zmiany zajdą na Międzytorzu. Takie zmiany zajdą na Międzytorzu.
Co ma powstać na Międzytorzu

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Tak wygląda dziś teren Międzytorza. Tak wygląda dziś teren Międzytorza.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • Ach ta Gdynia

    Chytra Gdynia, plan jest dobry.
    Oby się nie skończyło tak samo, jak z lotniskiem.

    • 9 0

  • Władysława IV od poczatku była planowana jako czteropasmowa (1)

    nie dokończono bo nie było takiej potrzby.

    • 5 1

    • Tak, w latach 70. XX wieku tak się planowało. To nie znaczy, że dobrze.

      • 6 2

  • Znowu zabetnują!

    Ludziom działki zabiorą! I nie będzie już zieleni wokół torów!

    • 5 8

  • Trzeba byc idiota zeby budowac tam osiedle!

    Unowoczesnic infrastrukturę unowoczasnic port i zbudować wielką bazę logistyczne na całą Europę! Tam kasa sama może wpadać do worka!

    • 15 5

  • ...czyli bez zmian (2)

    Gdańsk choć brzydki ciągle się rozwija i przyciąga inwestycje, za to w Gdyni wszystko jest na opak. Nic się nie da, wszystko jest skomplikowane. Myślę, że to miasto dziadków żyjących jeszcze w komunie i takie myślenie objawia się tym co mamy. Międzytorze nawet jeśli powstanie to będzie komunikacyjnym koszmarem. Nie wyobrażam sobie, że kilka tysięcy ludzi wjeżdża do centrum Gdyni po godz 16-17 wracając z pracy. Już teraz Gdynia jest komunikacyjnym koszmarem z infrastrukturą pasującą max do lat 80-tych. Wyjazd spod dworca głównego w kierunku skweru to jakiś żart. Takie koślawe i niewydolne skrzyżowanie można sobie wyobrazić w Gniewinie albo Koleczkowie, ale jest w centrum Gdyni i nic się nie zmieni, bo wiadukt planowany jest za 100 lat. Nie wiem skąd ta legenda o Gdyni - najszczęśliwszym mieście w PL.

    • 17 5

    • Wszystkiemu co nie dobre winni komuniści ? Szczurek nim był ? Nie wyzywaj (1)

      ludzi od komuchów bo ci są już na wymarciu - na emeryturach i nie piastują już urzędów.
      Nieudolnych pełno jest wśród szeregów niekomunistów.

      • 0 1

      • Ale działania np. PIS czysto wzięte z socjalizmu. Centralizacja to podstawa wg.moherów. Przypomnę, że Szczurek był doradcą nieudacznika L. Kaczyńskiego.

        • 0 0

  • park robić i parkind przed dworcem a nie jakieś diweloperki dla bogaczy z Warszawki!

    • 12 3

  • Tylko idiota mógł uwierzyć, że w Gdyni ruszy ta inwestycja. W Gdyni się planuje a nie buduje!!! To samo z innymi wizjami urzędników.

    • 8 2

  • Czy Pan Piesiewicz właśnie zamroził inwestycję za 2 mld złotych? (3)

    Nawet jeśli miasto może to przejąć za darmo, to potrwa to lata. I tak gdynianie by nie zobaczyli z tego złotówki. Pies ogrodnika.

    • 8 10

    • Raczej miasto szuka sobie nowego usprawiedliwienia dlaczego "się nie da"

      • 4 0

    • Oooooo

      i mamy głos przedstawiciela wielkiego biznesu, któremu nie udało się umeblować Gdyni na przekór mieszkańcom.

      • 3 1

    • Oj tam oj tam!

      Szczuru zezwoli na trak foody na Skwerze i gawiedź będzie zadowolona. Ostatnio nawet KFC był w przyczepie... i taki festyn przez całe lato!

      • 1 0

  • Jeszcze kilka lat Gdynia poczeka na zmiany

    W Gdyni jest tak.że na planach się kończy.Nie widać od wielu lat zmian w Gdyni.Czym wójt chce przyciągnąć turystów?Jeszcze troche i wakacje..Pozostaje Sopot,Gdańsk i województwo

    • 9 0

  • nie dla budynków ten teren

    Zrobić parking,(parkuj i jedź),posadzić drzewa.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane