• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny plan dla Międzytorza poczeka

Michał Sielski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowa zabudowa Międztorza w Gdyni ma być efektowna i otoczona zielenią.
  • Wewnątrz osiedla planowany jest dziedziniec.
  • Przebudowany zostanie cały układ drogowy w okolicy - jezdnie zostaną poszerzone, a urzędnicy liczą, że zapobiegnie to korkom.
  • Duża galeria handlowa też budzi ogromne kontrowersje.

Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania Międzytorza, to na razie i tak go nie uchwalą. Powód: być może miasto mogłoby przejąć ten teren od kolejarzy. Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza zobacz na mapie Gdyni będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe. Wiadomo, że miejsce ma zostać połączone z centrum Gdyni czteropasmową ulicą.



Urzędnicy biorą pod uwagę głos mieszkańców, projektując nowe przestrzenie w mieście?

Na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić, czy wyrok na pewno dotyczy także terenów w Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby bardzo korzystnie je przejąć. W tej sytuacji Gdynia mogłaby na własną rękę szukać partnera do ich zabudowy, nie oglądając się na kolejarzy i ich interes.

- Z tego powodu uważamy, że miasto powinno szczegółowo przeanalizować stan prawny działek będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP, położonych na obszarze tzw. Międzytorza - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
To z jego inicjatywy radni wstrzymali ostatecznie przyjęcia planu.

Wcześniej mieszkańcy wnieśli do planu wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy kładki do galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy.

Uwagi zostały jednak odrzucone.

- Sposób, w jaki potraktowano nasze uwagi, użyty przy tym sposób argumentacji, a także wcześniejsze podejście pracowników Biura Planowania Przestrzennego do tzw. dyskusji publicznej nad projektem planu, wskazują, że zasady partycypacji w planowaniu przestrzennym w Gdyni nie obowiązują - denerwowali się mieszkańcy.
Urzędnicy zdecydowali się jednak zbadać możliwość przejęcia terenów od PKP, co zasugerował Łukasz Piesiewicz.

- Nie ma co sobie robić wielkiej nadziei, bo wojewoda nie odpowiedział na nasze pytanie, czy sprawdzi możliwość wywłaszczenia PKP z terenu Międzytorza. Natomiast w resorcie administracji trwają prace nad usystematyzowaniem tych problemów. W tej sytuacji zasadnym jest przesunięcie głosowania nad tym planem zagospodarowania - stwierdził wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wycofał uchwałę z porządku obrad Rady Miasta.
Takie zmiany zajdą na Międzytorzu. Takie zmiany zajdą na Międzytorzu.
Co ma powstać na Międzytorzu

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Tak wygląda dziś teren Międzytorza. Tak wygląda dziś teren Międzytorza.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • Gdynia - miasto utraconych szans. (1)

    Szara, brzydka, prowincjonalna. Miasto slumsów, dziurawych ulic i postrzelanych w czasie wojny elewacji kamienic przy Świętojańskiej, których do tej pory nie dało się naprawić. Gdynia- ponure i depresyjne miasto. Już nie moje.

    • 10 4

    • Renix, weż stoperan, bo Ci leci...

      • 2 0

  • ile dni do końca kadencji Kosmonauty?

    • 8 0

  • Water front (2)

    Jakoś cicho o zaniechania budowy otwarcia Gdyni na morze na wysokości Waszyngtona. Już wiadomo, że teren po Naucie przejmie Port. Koniec marzeń o wspaniałych nabrzeżach ze szklanymi domami. Teraz jedynym miastem z takim potencjałem został tylko Gdańsk

    • 11 4

    • Żaden port nie przejmie Nauty,to jest nierealne.Nauta będzie istnieć na Waszyngtoona jeszcze dziesiątki lat

      • 1 0

    • Nie panikuj,port przejął tylko 2 hektary na Waszyngtona,zostało jeszcze 8 hektarów tam będą budowane biurowce

      • 0 0

  • (3)

    Kolejny "sukces" ekipy Szczurka.

    • 46 3

    • Gdyby nie społecznicy, to by uchwalili plan i budowa by się zaczęła (2)

      Piesiewicz i jemu podobni szkodzą Gdyni bardziej.

      • 5 7

      • Nie jestem pewien czy czytaliśmy ten sam artykuł. Bo ja odniosłem wrażenie, że okazało się, że być może uda się zaoszczędzić kasę z podatków.
        To naprawdę wg ciebie źle?

        • 2 1

      • W gdy zawsze się tłumacza ze się nie da bo:

        A to unia zła, a to Gdańsk a to coś tam. Tylko samorządność zawsze niewinna ;)

        • 4 1

  • Poniższy cytat wskazuje, na ile liczy się zdanie mieszkańców (6)

    "Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania..."

    Budowanie czegoś takiego na skraju portu to jakiś totalny kosmos. Poziom wiedzy i inteligencji magistratu jest porażający. Działania naszego kochanego prezydenta Szczurka w celu zaorania portu przebiegają zgodnie z planem.
    1 miejsce pracy w porcie to 5 miejsc pracy w związanych z tym dziedzinach, nie zapominajmy o tym

    Wyborcy może się w końcu opamiętają...

    • 69 9

    • (1)

      Wyborcy zycza sobie tez innego stylu rzadzenia i co?

      • 7 1

      • Skoro wyborcy sobie życzą to dlatego nie wybierają?

        • 0 0

    • międzytorze akurat nie jest portowi do niczego potrzebne (2)

      w przeciwieństwie do nabrzeży portowych. Ale te drugie znacznie lepiej się sprzedaje deweloperom...

      • 5 2

      • Nie chodzi o to, czy jest potrzebne, (1)

        ale o to, że w porcie przeładowuje się towary, które niekoniecznie pachną - zboża, nawozy, paliwa, chemikalia itp.
        Jak już wprowadzą się mieszkańcy do apartamentów z widokiem na hałdy towarów to zaczną się protesty do imć jaśnie pana prezydenta, a wtedy miasto zacznie nakładać grzywny na port i żądać wielomilionowych inwestycji w celu ograniczenia tych zapachów. Co jest niemożliwe.

        • 14 1

        • Nie myl Gdyni z szadółkami.

          • 1 4

    • za to ty jesteś geniuszem

      Januszku...

      • 0 4

  • Czemu wy wszędzie kontrowersji szukacie? (2)

    Tam nie ma nic kontrowersyjnego.

    • 25 35

    • (1)

      Ja się tylko zastanawiam, jak to powstanie, czy dojedzie się tam dogodnie od strony obwodnicy? W sensie którędy?

      • 3 4

      • Dojdzie się dogodnie butami. Okaże się, że bez samochodu też się da.

        • 3 1

  • Czy Pan Piesiewicz właśnie zamroził inwestycję za 2 mld złotych? (3)

    Nawet jeśli miasto może to przejąć za darmo, to potrwa to lata. I tak gdynianie by nie zobaczyli z tego złotówki. Pies ogrodnika.

    • 8 10

    • Oj tam oj tam!

      Szczuru zezwoli na trak foody na Skwerze i gawiedź będzie zadowolona. Ostatnio nawet KFC był w przyczepie... i taki festyn przez całe lato!

      • 1 0

    • Oooooo

      i mamy głos przedstawiciela wielkiego biznesu, któremu nie udało się umeblować Gdyni na przekór mieszkańcom.

      • 3 1

    • Raczej miasto szuka sobie nowego usprawiedliwienia dlaczego "się nie da"

      • 4 0

  • Hehehe

    Tak myślałem......

    • 0 0

  • Bo Łukaszowi sie nie podobalo😭

    • 1 1

  • Tylko Gdynia

    Czemu inne miasta nie maja takich problemów

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane