• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy przystanku PKM na Karczemkach

Maciej Naskręt
6 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową. W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową.

Są pierwsze decyzje w sprawie odbudowy linii kolejowej Kokoszki - Glincz, która ma pełnić funkcję objazdu na czas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 między Gdynią a Kościerzyną. Przy tej okazji powstanie również nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk zdecydował, że użyczy teren pod inwestycję i przekazał 500 tys. zł na opracowanie koncepcji.



Na jakie zmiany w PKM liczysz najbardziej po wprowadzeniu elektryfikacji?

Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in. miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu i odbudowy linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pt. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.

Ponadto na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska pojawi się przystanek pasażerski, o co od początku powstania linii PKM postulują mieszkańcy.

Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach

Jest porozumienie z Gdańskiem



Teraz doszło do spotkania władz województwa pomorskiego z władzami Gdańska. Dlaczego właśnie z nimi? Część linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła i jej sąsiedztwo znajduje się we własności miasta Gdańska.

Podczas spotkania zastępcy marszałka województwa pomorskiego Ryszarda Świlskiego i pełniącej obowiązki prezydenta Gdańska, Aleksandry Dulkiewicz porozumiano się w trzech kwestiach:
  • użyczenia terenu miejskiego w celu dokonania prac geodezyjnych pod inwestycję,
  • wycinki zielni kolidującej z planowaną inwestycją,
  • przekazania 500 tys. zł na prace koncepcyjne.

Użyczenie terenów pod przyszły przystanek, czy też samą linię to jedno. Trzeba też przenieść prawo własności z samorządu miasta na samorząd województwa.

- To działanie wymaga podjęcia uchwały przez gdańskich radnych. Procedura jednak będzie realizowana nieco później. Teraz koncentrujemy się na działaniach bardziej realnych - mówi Świlski.
Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne. Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne.

Trwają rozmowy z PKP PLK



Oprócz porozumień z Gdańskiem, samorząd województwa musi także uzgodnić postanowienia z samymi kolejarzami z PKP PLK.

- Jakiś czas temu wysłaliśmy do spółki treść porozumienia. Teraz czekamy na podpisanie - mówi Martyn Janduła z biura prasowego spółki PKP PLK.
Władze województwa zapewniają, że do jego zawarcia dojdzie na pewno.

- Obecnie spółka samorządu województwa - PKM - prowadzi bardzo szczegółowe rozmowy ze spółką PKP PLK dotyczące już konkretnych rozwiązań na linii. Wszystko jest na dobrej drodze, ale wciąż trzeba uzgadniać dodatkowe kwestie jak chociażby z Gdańskiem - podkreśla zastępca marszałka.

Powstaje projekt elektryfikacji PKM-ki



Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała 11 stycznia umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji, samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Nowy przystanek PKM przy lotnisku



Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 roku. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Rejon ten rozwija się w ostatnich latach tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Miejsca

Opinie (124)

  • (2)

    dajcie przystanek Zaspa! To bez sensu, ze trzeba jechać do lub z Wrzeszcza, żeby po drodze mijać ponownie SKM Zaspę. Taka podróż w wielu wypadkach przestaje być atrakcyjna.

    • 18 5

    • Podobnie jak Wzgorze, ale leśne dziadki i ynzynierkowie z fragu twierdzą że sie nie da więc nie zrobią

      • 4 1

    • wzgorze ma powstac, natomiast na zaspe nie bylo wystarczajaco miejsca by zrobic perony - za duzy koszt

      • 1 0

  • spoko pobudujemy przystanki co 100 metrów

    do gdanska pkmka bedzie jechac godzine

    • 9 3

  • Idzie jak krew z nosa, zanim ten objazd powstanie to straci na swoim znaczeniu

    • 1 0

  • taki czad w powietrzu, ze nie wiadomo czy dożyjemy tego przystanku. Moze puscic drony nad domami zeby zbadały skład tego dymu?

    • 3 0

  • Ten przystanek powinien powstać od razu na linii PKM (1)

    Przecież pociąg tam w stronę Starej Piły będzie się pewnie zatrzymywał parę razy dziennie, raz na godzinę maksymalnie, a tak miedzy Matarnią a Kiełpinkiem na linii PKM nie tylko Karczemki, ale i całe Kokoszki miałyby przez cały dzień dobrą częstotliwość dojazdu do Gdyni, Wrzeszcza czy na Kaszuby, nie rozumiem tego czemu nie powstał tam, a ma powstać na tej zapomnianej, jednotorowej linii?

    • 11 3

    • Brawo ty

      Chyba pozostali nie widzą co się dzieje. Przystanek karczemki planowany na starej Lini to całkowite nieporozumienie. Ludzie się cieszą nie wiadomo z czego. Przystanek karczemki ok będzie ale nie na potrzeby pkm tylko pkp. Autor artykułu powinien zmienić tytuł bo wprowadza ludzi wblad.

      • 6 1

  • Na Karczemkach? Czy przystanek w Karczemkach? (6)

    Nie wiedziałem, że Karczemki to wyspa.

    • 9 3

    • to teraz wiesz

      • 2 0

    • ? (4)

      A skąd pomysł, że "na" używa się w przypadku wyspy? Poczytaj trochę o historii nazw.
      Zwróć uwagę, że mówimy także "na Zaspie", "na Przymorzu", "na Żabiance", "na gdańskiej starówce" itp.

      • 5 0

      • mania lączenia "na" z nazwą dzielnicy (2)

        w Oliwie, we Wrzeszczu...
        Zwykle łączymy "w" z nazwą wsi, np w Osowej i kiedy wieś zostaje przyłączona do miasta, masa ludzi stara się podnieść jej status mówiąc "na" ( na Osowie). A to jest dość prymitywne, raczej lączone z tymi co się lansują na dzielni. Tak kiedyś mówiono i zaszłości historyczne ( na Stogach) lub dzielnice powstałe z osiedli lub niczego ( na Przymorzu) łączymy z "na". Dawne i niedawne wsie pozostawmy z "w". Chyba, że ktoś mówi "na Wrzeszczu", to już nikt nie poradzi.

        • 1 0

        • (1)

          w Osowej / na Osowej / w Osowie / na Osowie ?

          • 0 0

          • na Osowej (Górze)

            • 2 0

      • W Gdańsku nie ma starówki

        • 1 0

  • Każdy przystanek PKM cieszy bo zwiększa jej atrakcyjność

    Mam tylko wątpliwość co do priorytetów. Analizy dla Firoga są z 2010 roku, od tego czasu niewiele się tam zmieniło. INTEL, (były) budynek YDP i Allcon park. W porównaniu z biurowcami w centrum Gdańska to dzisiaj nieznaczący pikuś. A nowe inwestycje w tej okolicy powstają bliżej przystanku Port Lotniczy, gdzie jest znacznie wiecej wolnych terenów. Czy 9 lat od badań to za mało, żeby zrewidować potrzeby?

    • 21 2

  • przystanek

    co tam Gdansk Gdynia ma az dwa przystanki PKM to dopiero sukces naszego miasta
    jeszcze 10 lat i moze powstana kolejne dwa

    • 7 0

  • a w zasadzie to jakie jest powiązanie elektryfikacji z tą nowa linia? (2)

    skoro elektryfikacja będzie robiona to na dowolnym odcinku, więc skąd nagle potrzeba jakiegoś objazdu?

    • 2 7

    • W artykule (1)

      jest wszystko wyjaśnione. Poczytaj proszę!

      • 4 2

      • no ciekawe - przeczytałem i poza 2 pustymi zdaniami, które niczego NIE wyjaśniają, nie ma uzasadnienia takiej decyzji

        bo dla mnie tak bo tak to nie jest uzasadnienie

        • 0 4

  • Nareszcie poszli po rozum do głowy!

    Coś co dla zwykłych obywateli było jasne jak słońce, wreszcie dotarło do urzędników.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane