• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy przystanku PKM na Karczemkach

Maciej Naskręt
6 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową. W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową.

Są pierwsze decyzje w sprawie odbudowy linii kolejowej Kokoszki - Glincz, która ma pełnić funkcję objazdu na czas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 między Gdynią a Kościerzyną. Przy tej okazji powstanie również nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk zdecydował, że użyczy teren pod inwestycję i przekazał 500 tys. zł na opracowanie koncepcji.



Na jakie zmiany w PKM liczysz najbardziej po wprowadzeniu elektryfikacji?

Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in. miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu i odbudowy linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pt. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.

Ponadto na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska pojawi się przystanek pasażerski, o co od początku powstania linii PKM postulują mieszkańcy.

Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach

Jest porozumienie z Gdańskiem



Teraz doszło do spotkania władz województwa pomorskiego z władzami Gdańska. Dlaczego właśnie z nimi? Część linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła i jej sąsiedztwo znajduje się we własności miasta Gdańska.

Podczas spotkania zastępcy marszałka województwa pomorskiego Ryszarda Świlskiego i pełniącej obowiązki prezydenta Gdańska, Aleksandry Dulkiewicz porozumiano się w trzech kwestiach:
  • użyczenia terenu miejskiego w celu dokonania prac geodezyjnych pod inwestycję,
  • wycinki zielni kolidującej z planowaną inwestycją,
  • przekazania 500 tys. zł na prace koncepcyjne.

Użyczenie terenów pod przyszły przystanek, czy też samą linię to jedno. Trzeba też przenieść prawo własności z samorządu miasta na samorząd województwa.

- To działanie wymaga podjęcia uchwały przez gdańskich radnych. Procedura jednak będzie realizowana nieco później. Teraz koncentrujemy się na działaniach bardziej realnych - mówi Świlski.
Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne. Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne.

Trwają rozmowy z PKP PLK



Oprócz porozumień z Gdańskiem, samorząd województwa musi także uzgodnić postanowienia z samymi kolejarzami z PKP PLK.

- Jakiś czas temu wysłaliśmy do spółki treść porozumienia. Teraz czekamy na podpisanie - mówi Martyn Janduła z biura prasowego spółki PKP PLK.
Władze województwa zapewniają, że do jego zawarcia dojdzie na pewno.

- Obecnie spółka samorządu województwa - PKM - prowadzi bardzo szczegółowe rozmowy ze spółką PKP PLK dotyczące już konkretnych rozwiązań na linii. Wszystko jest na dobrej drodze, ale wciąż trzeba uzgadniać dodatkowe kwestie jak chociażby z Gdańskiem - podkreśla zastępca marszałka.

Powstaje projekt elektryfikacji PKM-ki



Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała 11 stycznia umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji, samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Nowy przystanek PKM przy lotnisku



Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 roku. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Rejon ten rozwija się w ostatnich latach tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Miejsca

Opinie (124)

  • Brawo Gdańsk! Coraz lepiej. Kaczka chyba ze złości z żółtej na czerwoną sie przerobiła. (2)

    ole Ole Ole Ole.

    • 4 7

    • Typowy zwolennik totalnej (1)

      Dlaczego siejesz nienawiść?

      • 3 1

      • Bo lubie i wtedy mi staje.

        • 0 0

  • przystanek Karczemki/Kokoszki za zakrętem linii to jakby oczywista oczywistość (7)

    ludzie zza obwodnicy zaczęliby korzystać z PKM.

    • 72 7

    • (4)

      Kielpinek jest mega niedostępny. Karczemki to co innego, nawet jak ktoś mieszka w kielpinie albo smegorzynie będzie mógł korzystać

      • 13 2

      • Co to za Smegorzyno? To w Polsce jeszcze jest?

        • 0 0

      • Tylko ze karczemki to nie będą na trasie pkm tylko PKP i i tak ludzie na kiełpinek będą zasuwac

        • 4 1

      • moze podjechac na matarnie (1)

        zamiast budowy nowego przystanku , ggdzie wokolicy ktorej ma powstac sa juz 2 - Matarnia Kielpinke , po co jeszcze ten

        • 2 10

        • przystanek matarnia jest przydatny moze dla kogos kto pracuje w okolicy, ale nie wiem czy wiesz - nie ma tam zadnych osiedli, jak juz ktos ma pokonac 10-15 min zeby w ogole sie tam dostac to woli auto

          • 10 1

    • O jaki zakręt chodzi ?

      Przystanek powinien być przed planowanym rozjazdem na linie kokoszkowa jadąc od strony Gdańska. W ten sposób ludzie z Karczemek/Kokoszek będę mogli jechać w 3 możliwe kierunki. Jeśli będzie za rozjazdem a na to wygląda to niestety z karczemek nie będzie można pojechac w kierunku lotniska, wsiąść w pociąg z lotniska który jedzie do Gdańska. Wysiąść na karczemkach z pociągu który jedzie na lotnisko z Gdańska.

      • 3 1

    • Jak ma to być objazd linii z Kościerzyny to trzeba też wyremontować most na Radunii w Glinczu!

      A że most jest stary, zabytkowy i bardzo piękny to będzie mega kosztowna inwestycja!

      • 0 0

  • Ten przystanek powinien powstać od razu na linii PKM (1)

    Przecież pociąg tam w stronę Starej Piły będzie się pewnie zatrzymywał parę razy dziennie, raz na godzinę maksymalnie, a tak miedzy Matarnią a Kiełpinkiem na linii PKM nie tylko Karczemki, ale i całe Kokoszki miałyby przez cały dzień dobrą częstotliwość dojazdu do Gdyni, Wrzeszcza czy na Kaszuby, nie rozumiem tego czemu nie powstał tam, a ma powstać na tej zapomnianej, jednotorowej linii?

    • 11 3

    • Brawo ty

      Chyba pozostali nie widzą co się dzieje. Przystanek karczemki planowany na starej Lini to całkowite nieporozumienie. Ludzie się cieszą nie wiadomo z czego. Przystanek karczemki ok będzie ale nie na potrzeby pkm tylko pkp. Autor artykułu powinien zmienić tytuł bo wprowadza ludzi wblad.

      • 6 1

  • Powoli powoli, ale do przodu (2)

    Nie ma co narzekać, coś się dzieje.

    • 55 4

    • Kiedyś Pan Bojanowski stwierdził że kolej to nie jest Gdańska bajka.

      I niestety z ilości przystanków wnioskuje, że jednak ktoś nadal chce z PKM-ki zrobić tramwaj. (Istnieje ścisłe powiązanie więcej przystanków = dłuższy czas jazdy).

      • 0 0

    • Dzieje się dzieje ale za wolno!

      • 4 0

  • Skończy się tak jak rozbudowa Kartuskiej od ronda na Karczemkach do granic miasta!

    Na czas kampanii huczne zapowiedzi i obietnice a skończy się tak jak z poszerzeniem Kartuskiej od ronda w Karczemkach do granic miasta! Miejscy urzędnicy się nie popisali wtedy kompetencjami!

    • 7 1

  • a w zasadzie to jakie jest powiązanie elektryfikacji z tą nowa linia? (2)

    skoro elektryfikacja będzie robiona to na dowolnym odcinku, więc skąd nagle potrzeba jakiegoś objazdu?

    • 2 7

    • W artykule (1)

      jest wszystko wyjaśnione. Poczytaj proszę!

      • 4 2

      • no ciekawe - przeczytałem i poza 2 pustymi zdaniami, które niczego NIE wyjaśniają, nie ma uzasadnienia takiej decyzji

        bo dla mnie tak bo tak to nie jest uzasadnienie

        • 0 4

  • po co

    totalnie bez sensu ten przystanek ! niedaleko jest matarnia z wilekim parkingiem i jeszcze przystanek kielpinek. nie rozumiem po co ten przystanek

    • 4 7

  • (1)

    A gdzie nowy tabor dla elektryfikowanej PKM?
    Kibele Polregio en57 nie są w stanie wjechać na ten teren górski
    Jedynie kibel skm en71 powinien dam radę.
    Ktoś tu zapomniał że potrzeba pociągów elektrycznych :)

    • 1 0

    • obywatel

      To potem i za kolejne cztery lata jak dobrze pójdzie. ot, tak to u nas się robi.

      • 1 0

  • Niech wogle stoi

    Z rana opóźnienia po 10min to kpina!
    W tej kwestii niech się poprawią bo perspektywa nowych przystanków wręcz budzi grozę! Zamiast premii dajcie pracownikom zegarki !

    • 2 4

  • A odcinek Stara Piła - Pruszcz ???

    Była by kolejna alternatywa dojazdu. Już dawno o tym się mówi, czas zacząć robić.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane