• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (167)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty. W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty.

Czy do paraliżu na drodze może doprowadzić zbytnia uprzejmość osób umożliwiających włączenie się do ruchu innym kierowcom? Do takiej sytuacji w ostatnim czasie dochodziło na rondzie w LetnicyMapka przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą. W skrajnym przypadku zablokowało to rondo na 4 minuty.



Czy wpuszczasz przed siebie na drodze innych kierowców?

Korki wokół ronda w Letnicy to w ostatnich miesiącach codzienność kierowców korzystających na co dzień z ul. Marynarki Polskiej, al. Macieja Płażyńskiego i przede wszystkim tunelu pod Martwą Wisłą.

Korki wokół skrzyżowanie stały się dokuczliwe po tym, jak we wrześniu zamknięto wiadukt na ul. Krasickiego między Brzeźnem a Nowym Portem. Rondo zatyka się każdego dnia - zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.

I jak się okazuje, do korków przyczyniają się nie tylko "nadprogramowe" auta, które dociążyły skrzyżowanie w czasie remontu wspomnianego wiaduktu.

Jak zauważyli gdańscy inżynierowie ruchu, do większych korków w tym miejscu doprowadza nie tylko wzmożony ruch, ale też zachowania samych kierowców, którzy są... zbyt uprzejmi wobec innych i pozwalają im włączyć się do ruchu.

- Na wylocie z tunelu zaleca się trzymanie małych odległości między pojazdami - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jeżeli przestrzenie między autami są za duże i trwają kilka sekund, algorytm uznaje, że nie ma więcej pojazdów oczekujących na wjazd na rondo, i wyłącza sygnał zielony. Dlatego jeśli jesteśmy już na tarczy skrzyżowania i chcemy kogoś puścić przed siebie, aby włączył się do ruchu, róbmy to w sposób płynny. Niejednokrotnie obserwowaliśmy sytuację, gdy zbyt uprzejmy kierowca wręcz zatrzymywał się na rondzie, aby puścić 2-3 pojazdy. Takie zachowania skutkują tym, że prędkości pojazdów znajdujących się za zbytnio uprzejmym kierowcą spadają do zera i tworzy się zator. Na jego rozładowanie potrzeba później od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Rekord? Skrzyżowanie zablokowane na ponad 4 minuty



W najbardziej krytycznym momencie, jaki odnotowano, tarcza skrzyżowania "stanęła" całkowicie na ponad 240 sekund. Wstrzymanie ruchu na rondzie przez ponad cztery minuty sprawiało, że wokół samego ronda tworzyły się korki o długości kilkuset metrów.

Rozwiązanie: zielone światło dla tunelu krócej, ale częściej



Drogowcy przeanalizowali problem i po przeprowadzeniu testów znaleźli skuteczne rozwiązanie. Przede wszystkim zmodyfikowano algorytm sterujący, odpowiadający za obsługę m.in. wyjazdu z tunelu.

- Priorytetem dla inżynierów ruchu było utrzymanie płynności ruchu na tarczy skrzyżowania. W zależności od stanu pętli indukcyjnych, znajdujących się właśnie na tarczy, sprawdzana jest jej zajętość. Dopiero moment wskazujący na to, że jest ona przejezdna, pozwala na uruchomienie sygnału zielonego dla wyjazdu z tunelu. Analizy po wdrożeniu zmian wykazały, że obecnie sygnalizacja włącza sygnał zielony dla tunelu na nieco krócej, ale za to częściej. Korekta spowodowała zauważalną poprawę warunków ruchu, co jednoznacznie wykazały porównawcze analizy zebranych danych. Obecnie chwilowe blokowanie tarczy trwa w najgorszych przypadkach 30-40 sekund. W głównym stopniu związane jest to jednak z przepuszczaniem tramwajów, co determinuje sygnał czerwony dla samochodów, a nie całkowitym zakleszczeniem się pojazdów uniemożliwiającym ruch w każdą ze stron - dodaje Wawrzonek.
Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy. Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy.

Kluczowy zdrowy rozsądek



Jednocześnie apeluje do uprzejmych kierowców, by z prawa do wpuszczania przed siebie innych osób korzystali w rozsądny sposób.

- Manewr puszczenia kogoś przed siebie powinien wymagać od nas jedynie lekkiego zwolnienia, a nie całkowitego zatrzymania. Jeśli chcemy puścić przed siebie innego uczestnika ruchu, ale to wymagałoby naszego zatrzymania, po prostu nie róbmy tego. Osoba, która czeka na swoją kolej, na pewno w końcu włączy się do ruchu, a wszyscy skorzystają na tym bardziej, jeśli ten ruch będzie cały czas płynny - dodaje.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • Pierwszeństwo

    Pierwszeństwo będzie na Łostowicach .

    • 0 0

  • To jest nagminne (9)

    Np. na Pogórzy przy Szperku lub na rondach w Kosakowie. Tam kierowcy puszczają wszystkich, nawet ten włączający się do ruchu nawet sie nie zatrzyma a już jest puszczany.

    • 35 21

    • To się nazywa jazda na zamek, inaczej byś stał na derdowskiego i nie wjechał na rondo w godzinach szczytu

      • 1 0

    • bo takie są elementarne zasady kultury na drodze (3)

      że chcący wjechać na rondo ma pierwszeństwo. To samo z włączającym się do ruchu z podporządkowanej. Korona ci z głowy nie spadnie jak mając zielone światło przepuścisz kogoś z bocznej uliczki.

      • 0 28

      • Ty tak na serio czy trolujesz?

        Po to są ustawione fazy ruchu na skrzyżowaniu żeby zapewnić optymalna przepustowość. Potem Ci uprzejmi, niemyślący, kierowcy zatrzymują sznur aut żeby puścić kogoś kto będzie mógł przejechać swobodnie za minutę. W tym celu zatrzymuje ruch na głównej drodze i zamiast 20 aut przejedzie 5. Pozostałe 15 czeka na kolejną zmianę, a dojeżdżają do nich następne auta. Kolejka się wydłuża i korkuje się kolejne skrzyżowania przez jednego id*ote.

        • 8 0

      • w ustawie PoRD nie ma nic o uprzejmościach i kulturze -są natomiast szczegółowe zasady poruszania się "po drogach" (1)

        nigdy nie jestem "uprzejmy" , jak mam pierwszeństwo to jadę a jak mam "ustąp " to czekam , tyle ile trzeba

        • 21 2

        • To byś czasami czekał godzinami, cwaniaku niedudany.

          • 6 18

    • i**ota pisał ten artykuł.... (1)

      korki nie przez "uprzejmości" tylko przez to że takie ro rondo jest poj... i tyle, czuje że będzie przebudowa... heniek ju z sie cieszy :)

      • 9 14

      • korki tworzy nadmiar samochodów

        i nadmiar skłonności do korzystania z nich nawet na niewielkie odległości

        • 3 11

    • Nie tylko na rondach niestety... to jakaś plaga

      Nie tylko na rondach kierującym odejmuje rozumu. Coraz częściej spotykam się z sytuacją, że życzliwi kierujący wpuszczają pojazdy z prawej na skrzyżowaniu sterowanym sygnalizacją świetlną. Kiedyś jeden d... będący w ruchu na drodze głównej, z pierwszeństwem przejazdu (nawet bez sygnalizacji, gdyby ta uległa awarii), przy podawanym sygnale zielonym zatrzymał się na środku skrzyżowania, żeby ustąpić pojazdowi z prawej. Co trzeba mieć, albo nie mieć w głowie??? Kierującym (celowo nie piszę kierowcom), którzy znaleźli prawo jazdy w płatkach śniadaniowych już dziękujemy.

      • 13 1

    • no i elegancko

      szanujmy się

      • 8 22

  • Ciagle o tym trąbią. Nierobic odstepow 25 metrowyxh w korku! (1)

    Regulatorzy ruchu i ekonomisci bo tak sie ye dzbany Nazywają powodują korki przez brak dynamicznej jazdy. Jannatychmiast takich ekologów wyprzedzam. Mandaty powinny byc

    • 6 2

    • dynamiczna jazda w miescie? ech!

      • 0 0

  • Standard cebulowy

    Na wielu rondach to standard. Dobre wujki wpuszczają po kilka samochodów wstrzymując płynny ruch. Codzienność m.in w Straszynie. Ale co ja tam wiem...
    Pewnie zaraz mnie zwyzywają znawcy życia.

    • 0 0

  • Nuda...

    W godzinach szczytu przy takiej ilości samochodów, czasu przejazdu nie oszukasz. Przykład: godz. 14:00 Płażyńskiego w stronę Przymorza bezproblemowo. O 15:00 powodzenia.

    • 0 0

  • Wjazd z Czyżewskiego w stronę spacerowej do obwodnicy

    Tam jest strzałka, zapala się też zielone dla tego kierunku, a ciągle widzę wpuszczających kierowców z Czyżewskiego przez co Oliwa stoi. Wystarczy czasem przestrzegać przepisów i "słuchać" pierwszeństwa.

    • 0 0

  • Do autora

    Troszkę trzeba się douczyć. Jak dojeżdżam do ronda i chce na nie wjechać to ja się nie włączam do ruchu.

    • 0 2

  • Faktem niezaprzeczalnym jest ,iż młoda kobieta za kierownicą na pewno nigdy nie wpusci przed siebie żadnego kierowcę . (1)

    • 1 1

    • nie musi, bo zanim dojedzie, mozna 3 razy przed nia wjechac

      • 2 1

  • korki powodują nieuprzejmi kierowcy którzy gdy mogą wpuścić nie wpuszczają (3)

    • 20 45

    • kierowca umiejacy jezdzic nie potrzebuje uprzejmosci, tej potrzebuja glownie ci nierozgarnienieci (2)

      • 12 7

      • To włącz się do ruchu z podporządkowanej na głóną w miejscu, gdzie niema synalizacji. (1)

        Bez uprzejmości innych, daleko nie zajedziesz.

        • 6 6

        • od tego jest kierownica i pedal gazu. W ciagu 2-3minut napewno nadarzy sie jakas defensywnie (ograniczenie) jadaca kierowczyni

          • 0 1

  • zastosowanie ronda w tym miejscu to pomyłka, (1)

    a szczególnie turbinowego, pokiereszowanego światłami i dziwnymi zjazdami.

    • 14 5

    • ???

      Nie umiesz...!? Nie jeździj.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane