Kret się przebił, drugi tunel pod Martwą Wisłą już wydrążony

Najnowszy artukuł na ten temat Remont "starej" Słowackiego potrwa dłużej
Maszyna TBM tuż po tym, jak przewierciła się przez kończącą tunel ściankę szczelinową.
Maszyna TBM tuż po tym, jak przewierciła się przez kończącą tunel ściankę szczelinową. fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Po trzech miesiącach pracy maszyna TBM zakończyła drążenie drugiej - północnej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret, którego tarcza drążąca ma ponad 12 m średnicy pokonał 1072,5 m pod dnem rzeki. Oficjalne zakończenie wiercenia zaplanowano na przyszły poniedziałek, u nas możecie zobaczyć maszynę na zewnątrz już dziś.



Ci, którzy przekonywali, że tunelu pod Martwą Wisłą nie uda się wykonać metodą drążenia, powinni teraz odwołać swoje słowa. TBM właśnie zakończył drążenie drugiej rury tunelu pod Martwą Wisłą i przebił się na światło dzienne. Ten etap prac trwał trzy miesiące, pierwsza nitka powstała w pół roku. W sumie wydrążenie obu nitek zajęło wykonawcy rok. Było dokładnie tak, jak wykonawca i inwestor wielokrotnie powtarzali: "wydrążenie drugiej rury będzie przebiegać znacznie szybciej".

Choć kret wydostał się już na zewnątrz, przed budowniczymi tunelu jeszcze kilka miesięcy prac.

- Inwestycja jest bardzo skomplikowana. Tunel to nie wszystko, trzeba go jeszcze połączyć z Trasą Sucharskiego i rondem pod ul. Marynarki Polskiej. Dlatego kierowcy pojadą pod dnem Martwej Wisły dopiero za rok, w połowie 2015 r. - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem tunelu.

Zakończenie drążenia nie było tak spektakularne, jak choćby w przypadku wychodzenia maszyny ze skał. Wyjście tarczy do szybu końcowego miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej.

Na ostatnich metrach drążenia, gdy maszyna przedzierała się przez betonową ścianę szczelinową, system uszczelniający wypełniony został wodą. Jej ciśnienie musiało być takie samo, jak ciśnienie w komorze, w której pracuje tarcza. Po przewierceniu ściany czołowej zbrojonej prętami z włókna szklanego i osiągnięciu przez TBM odpowiedniego zagłębienia w konstrukcji uszczelniającej, urobek został usunięty. Wewnętrzne uszczelnienie dostosowane zostało do pozycji tarczy, a tarcza przesunięta do przodu.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca tunel pod Martwą Wisłą, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

Co dalej z maszyną TBM?

Kret "Damroka" jest własnością wykonawcy budowy, czyli hiszpańskiej firmy OHL. Ponieważ każda taka maszyna jest projektowana na potrzeby konkretnego projektu, bez wcześniejszych przeróbek nie może trafić na inny plac budowy. Dlatego po zakończeniu prac w Gdańsku OHL wydobędzie "Damrokę" z tunelu i wyślę ją do dostawcy, czyli do firmy Herrenknecht z Schwanau. Tamtejsi inżynierowie i robotnicy rozbiorą ja na części, z których następnie zbudują całkiem nową maszynę TBM.

W trakcie prac w tunelu pojawił się pomysł, by część tarczy maszyny TBM umieścić na cokole, by upamiętnić trud budowlańców zaangażowanych w budowę podwodnej przeprawy. Na razie wokół tego pomysłu jest cicho, ale może jakieś deklaracje na ten temat padną podczas oficjalnej ceremonii w poniedziałek.

Czy tunel pod Martwą Wisłą usprawni ruch w mieście?

Zobacz wyniki (940)
Teraz czas na wykończenie

Choć dwa tunele są już gotowe, trwają inne prace. Powstają m.in. poprzeczne przejścia między obiema nitkami - będą pełniły funkcję korytarzy ewakuacyjnych. Do ich budowy wykorzystuje się technologię mrożenia gruntu. Pomogą w tym wysokowydajne agregaty mrożące, które wtłoczą do rur solankę o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z cieczą zostaną wsunięte do 63 otworów, tworzących krąg o średnicy 1,8 metra.

- Od tygodnia trwa mrożenie pierwszego przejścia. Za chwilę rozpoczną się prace przy kolejnym. Realizacja każdego z nich potrwa ok. 8 tygodni. W sumie takich przejść będzie siedem - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Materiał archiwalny. Zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • ) (7)

    Brawo dla Kreta)Taki jestem szczęśliwy że się przebił, bo to spory otwór jest, to nie przelewki)

    • 129 6

    • (1)

      super tekst :)

      • 10 2

      • Fuszerka zbliża sie ku koncowi

        mam nadzieje ze woda nie bedzie za wysoko stała

        • 2 22

    • ja bym na tego kreta postraszyła, są takie specjalne lampki w marketach, wtedy może szybciej sie przebije przy nastepnym razie :-)

      • 8 2

    • Ku pamięci...

      nie próbuj dyskutować z kretynem , najpierw sprowadzi cie do swojego poziomu a później pobije doświadczeniem

      • 0 2

    • (2)

      Gdańsk ma 14 kredytów na ponad 1,3 miliarda zł. Dodatkowo miejskie spółki są zadłużone na 1,2 mld zł. Obecny dług na jednego mieszkańca wynosi 2851 zł.
      Jak tam wasze uśmiechy? Dalej są?
      4 osobowa rodzina ma dług 10 000zł :) Dociera to do was?

      • 0 7

      • Wyprowadź się do Kościerzyny.

        Twój dług zniknie od tak.

        • 5 0

      • Mój uśmiech nadal jest..

        A TY faktycznie się wyprowadź do jakiegoś lepiej (twoim zdaniem) zarządzanego miasta.

        • 2 0

  • Kręt się przebił, ogień krzepnie, blask ciemnieje! :-D

    • 70 12

  • (23)

    Dlaczego tak drogo? Dlaczego tak późno? Dlaczego takie wąskie tunele? Dlaczego tylko po dwa pasy? Dlaczego nie z tramwajem? A gdzie kolej? A gdzie rowerzyści? Kto za to zapłaci? Czemu nie na przedszkola? Komu to potrzebne? Droga do nikąd. Gdzie dojazdy? A Spacerowa jednopasmowa? Nigdzie na świecie tak się nie buduje. Znowu łapówki. Przetargi ustawione, się wie. Rączka myje rączkę. Kolesie i rodzina....

    • 142 197

    • I wszystko popsułeś.... (7)

      teraz już malkontenci nie mają na co narzekać, bo już wszystko wymieniłeś... :(

      • 157 2

      • (4)

        mogą jeszcze zapytać gdzie byli rodzice kreta

        • 92 2

        • gdzie jest kościół (3)

          • 26 4

          • nie bój. Napewno biskup poświęci tunel , będzie też pamiątkowe zdjęcie włodarzy do albumu..

            .

            • 8 3

          • Gdzie jest KRZYŻ!!! (1)

            • 9 5

            • to jawny gender!

              2 dziury zrobili i jak teraz normalny ma wiedzieć która jest właściwa ?

              • 5 1

      • oj tam jeszcze pare jest

        To juz mogli metro puscic? i po co to komu? a u mnie pod blokiem dalej dziury? a ja jestem przeciwny bo tamtedy nie jezdze? ciekawe kto to bedzie utrzymywal? nie mogli drzew nasadzic? a Szadolki dalej smierdza...

        • 43 5

      • kij jeden !

        • 0 0

    • Zdecydowanie za wąskie. Samolot nie przeleci...

      ... marudo!

      • 40 0

    • minusy (1)

      kto dał minusa nie skleił żabki

      • 25 2

      • Malkontenci wkurzeni ze odwalil za nich robote

        • 17 2

    • I jeszcze

      "To wina Tuska" ;D

      • 50 0

    • ile to zegarków i mieszkań (1)

      pod stołem przeszło!

      • 22 5

      • zazdrościsz? czy bierzesz łapówki

        • 1 1

    • Dlaczego nie w Gdyni?

      • 25 1

    • no nie ..... (3)

      no i k..... jako pierwszy nie miaem okazji narzekac ......

      a autorowi polecam - jako lekarz - na początku - przez 7 dni 5 mg paroksetyny, potem proszę zwiększyc dawkę do 10 mg na dzień (po posiłku), proszę stosowac min. 6 miesiecy po ustapieniu objawów

      • 7 9

      • A Panu polecamy środek, (2)

        który pozwoli wyłapać ironię.

        • 23 1

        • na tym forum pojawiały się już nie takie teksty więc często trudno wyczuć czy (1)

          to ironia czy "patriotyczne" wynurzenia kolejnego PISbecyla

          • 20 3

          • nie napinaj się synu bo wylewu dostanież

            a ja panu polecam czopki na rozluźnienie

            • 0 0

    • dlaczego... (1)

      Aleś ty głupi, pytaczu idioto...

      • 6 9

      • Kto sie przezywa sam sie tak nazywa

        • 5 0

    • A gdzie Biedronka.

      • 7 1

    • Dlaczego kret udaje kreta a jest zdrajcom Polski!

      • 5 3

  • ciesze sie i gratuluje! (3)

    ale z okrętem na cokole to kogoś ponioslo...

    • 48 8

    • nie okretem a kretem

      • 12 2

    • era tablic tabliczek i pomników

      • 12 4

    • To miał być samolot pod brzozą

      • 5 3

  • Może kret dałby rade jeszcze wydrążyć metro z Gdańska do Gdyni (5)

    co byśmy mieli szybciej do siebie :-)

    • 115 15

    • mnie się do Gdyni nie śpieszy i nie chcę mieć do nich szybciej

      • 23 23

    • E tam do Gdyni

      .... s**** na Arkę.

      • 6 6

    • (1)

      Żadne metro, tylko znów granica kraju powinna być na wysokości dawnego CPN na Kolibkach :)

      • 1 3

      • Robi,kuriersynu,weź jakieś paczki rozwieź,bo gwiazdorzysz!

        • 5 0

    • szybko do Gdyni to masz SKM lub Przewozy Regionalne

      • 3 1

  • Za błędy urzędników słono nam będzie jeszcze zapłacić. (6)

    Kret został pożyczony zamiast kupiony dlatego nie raz przyjdzie nam ponownie za niego zapłacić przy kolejnych budowach.

    • 11 115

    • Jasne ekonomie. Niech jeszcze kupią wahadłowiec, bo się raz czy dwa przyda, żeby kilku wywieźć z tego miasta opowiednio daleko.

      • 36 1

    • (1)

      hahaha, no ba przydałoby się kupić takiego kreta co by przewiercił czachy takich ludzi jak ty Matko Boska widzisz i nie grzmisz Kiedy rozum rozdawali stałeś w kolejce po papier toaletowy? :))

      • 24 1

      • wiesz... papier tez wazny czasami, zalezy kto ma jakie priorytety

        • 6 1

    • Masz szlaban na ZKM,dopóki nie kupisz autobusu.

      • 24 1

    • Kret jest własnością wykonawcy

      • 9 2

    • Pożyczony???

      Wyjedź proszę, baaaardzo daleko i kup one way ticket pleeeeeease

      • 8 2

  • Teraz na Zieloną Drogę do Spacerowej - BŁAGAM !!!!! (4)

    • 89 21

    • teraz to na Czarny Dwór, Dąbrowszczaków i do Ergo Areny 2x2 (2)

      z długimi lewoskrętami w JP II, Obrońców Wybrzeża brakujacy kawałek 2x2, Jagiellońską potrzebne od zaraz. W przeciwnym razie po otwarciu tunelu wszyscy utkną na Dworze lub nawet wczesniej przed skrzyżowaniem z Hallera.

      • 18 5

      • To akurat dobrze. Co będą park zasmradzac

        To akurat dobrze. Co będą park zasmradzac

        • 6 8

      • aktualnie najwazniejsze, aby wyrzucic tranzyt z centrum i z JzK. Z Marynarki Polskiej wszystko na Sucharskiego i obwodnice

        A wtedy tez i ruch, o ktorym mowisz nie bedzie taki straszny.

        • 10 1

    • Protytetem jest Gdańsk-Południe teraz, tam sieć dróg wygląda jak nabazgrana przez 2-latka

      jw

      • 1 1

  • No to depresja nam się obniżyła (1)

    • 18 4

    • ale to zdjęcie pierwszej dziurki :(

      • 2 0

  • Super !!!!

    pozdrawiamy - kierowcy

    • 47 6

  • Dlaczego drogi dojazdowe do portu w Gdańsku mają status dróg krajowych (19)

    a w Gdyni dróg powiatowych? POlityczna kalkulacja?

    • 33 59

    • (6)

      drogi krajowe sa w miescie a powiatowe poza miastem.

      • 39 5

      • Następny pożyteczny idiota (1)

        bbartek ma rację, niestety. To kara dla Gdyni za krótkotrwały romans gryzonia z kaczką. A Pinokio takich rzeczy nigdy nie wybacza. Teraz uwalili OPAT z kuriozalnych powodów, byle by dowalić gryzoniowi.
        A ostatni pomysł to jest taki, aby - po wybudowaniu sławetnej Obwodnicy Metropolitalnej - Obwodnicę Trójmiasta przekształcić w drogę gminną. I kosztami jej utrzymania i remontów obciążyć gminy. Tyle tylko, że koszt utrzymania (remonty) samej Estakady Kwiatkowskiego) będzie wyższy, niż koszt utrzymania całej OM.

        • 8 18

        • nie zgadzam się

          obwodnica obecna już zaczyna się korkować . Nic nie da wybudowanie trzeciego pasa. Na obwodnicy miesza się już ruch miejski z tranzytowym. Jest ona już uzywana jako droga stricte miejska. Jedynym rozwiązaniem jest rozdzielenie ruchu tranzytowego od typowo metropolitalnego . Ruch tranzytowy to ruch Olsztym Elbląg Szczecin. W tym celu ma powstać obwodnica metropolitalna. Na starej obwodnicy pozostanie ruch typowo osobowy i miejski.

          • 2 0

      • Gdyby to chodziło tylko o nazwę (3)

        Drogi powiatowe mają rygorystyczne limity nacisku na oś jeśli chodzi o poruszanie się po nich ciężkich pojazdów, o czym zresztą niedawno w mediach można było przeczytać przy okazji relacji z batalii władz Gdyni o uznanie TK za drogę krajową (nie trzeba chyba mówić jaki to może mieć wpływ na funkcjonowanie Portu gdyńskiego).

        Nie dziwi mnie to zbytnio patrząc na to kto rządzi w naszych miastach. Najgorsze jest to, że przez dziwne decyzje dot. OPAT co roku latem cierpi 100 000 mieszkańców Redy, Rumi, Cisowej i części Chylonii (puście sobie przez Centrum Wrzeszcza turystów jadących nad morze) , nie mówiąc o zawalonej non stop Hutniczej. Latem ruch między Rumią a Redą dochodzi do 80 000 pojazdów na dobę !!! I mówimy o drodze w mieście, ze skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni. Dla porównania na 91 przez Pruszcz Gdański ta wartośc wynosi max 35 000 a na Obwodnicy na wysokości Węzła Kack nie przekracza nawet tej wartości. I co da wybudowanie Trasy Kaszubskiej?? 2000 aut mniej między Rumią a Redą? Degradację OT do rangi drogi powiatowej?

        Wszystkie dane można sobie znaleźć. Wartości za 2013 rok

        • 7 6

        • tyle, że dopuszczanie przeładowanych dwukrotnie ciężarówek (70 ton zamiast 35) przez port łamie wszelkie limity

          • 8 0

        • (1)

          Nie macie śledzie nawet grosza wkładu własnego na OPAT bo wydaliście wszystko na lotnisko :) sami jesteście winni braku OPAT

          • 3 1

          • A Gdańsk miał wkład własny na budowę obwodnicy południowej?

            • 0 0

    • A to Gdynia nie jest miastem powiatowym? (2)

      • 12 5

      • Jest, tylko że trolle z rejestracją GDA też są z miasta powiatowego......

        A rozumek proporcjonalny do wielkości tegoż grodu, coś na kształt orzeszka - maybe

        • 5 8

      • a jakim krolewskim czy moze kosmicznym.. np gdans zarowno jest powiatem jak i miastem

        A

        • 6 0

    • (4)

      Słyszałeś, że gdzieś dzwoni ale znowu nie wiesz w którym kościele rybi łbie. Akurat N. Słowackiego i ten tunel finansowane są przez miasto a nie GDDKiA (utrzymywane też będą przez miasto) i będą miały status drogi powiatowej.

      • 14 1

      • A trasa Sucharskiego, a trasa W-Z? (3)

        • 1 3

        • (2)

          Trasę W-Z też budowało i utrzymuje miasto, jedynie przy trasie Sucharskiego jako strategiczny odcinek do portu i przejść granicznych była CZĘŚCIOWO współfinansowana z budżetu centralnego.

          • 11 0

          • to jest droga krajowa (1)

            od węzła Gdansk Port na obwodnicy południowej do Westerplatte jest to droga krajowa nr 89 Zobacz sobie w gogle maps . Natomiast trasa wz i wyjazd na Elbląg do Przejazdowa to droga wojewódzka nr 501

            • 0 0

            • Trasa WZ + Przejazdowo-centrum zmienila

              status z drogi krajowej na wojewódzką po oddaniu obwodnicy południowej. Drogi krajowe w mieście i tak utrzymuje(i buduje) miasto.TajK więc wszystkie: Słowackiego, WZ, Sucharskiego były finansowane przez Gdańsk z dofinansowaniem unijnym. Państwo budowało węzeł na obwodnicy i obwodnicę południową.

              • 1 0

    • Gdynia chce konkurencji zamiast współpracy

      to konkurencję dostaje

      • 18 2

    • dziś rano również u mnie kret wyszedł z tunelu.

      Mówię wam nie ma jak dobrze zacząć dzień od solidnego wyproznienia...

      • 19 0

    • gDYNIA (1)

      to wiocha.
      ale z lotniskiem !!!

      • 15 7

      • już bez

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.