• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do przedłużenia Kartuskiej od obwodnicy do granicy Gdańska

Maciej Naskręt
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy. Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy.

Dwie jezdnie ul. Kartuskiej powstaną między Karczemkami zobacz na mapie Gdańskagranicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Ich budowa pochłonie 140 mln zł, a inwestycja przewidziana jest na lata 2017-2019. Gotowa jest już decyzja środowiskowa dla tej budowy.



Nowa droga ma nie tylko odkorkować zatkane dziś ulice dzielnicy Kokoszki, ale także umożliwić rozwój firmom zlokalizowanym m.in. w Parku Przemysłowo-Technologicznym Maszynowa.

Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku. Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku.
2,8 km dwujezdniowej trasy

Władze Gdańska chcą rozbudować ulice na odcinku 2,8 km. W ramach inwestycji istniejąca ul. Kartuska zostanie zastąpiona dwiema jezdniami, każda z nich po dwa pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 70 km/h.

W ramach budowy zmieni się kształt wpięcia ul. Bysewskiej i ul. Smęgorzyńskiej w ul. Kartuską. zobacz na mapie Gdańska Obecnie włączają się one pod kątem ok. 45 stopni. Projektanci zaproponowali zmianę i wpięcie obu tych ulic pod kątem prostym. W efekcie zmieni się nieco przebieg obu ulic.

Dwa duże skrzyżowania na Kokoszkach

Przedsięwzięcie zakłada realizację dwóch dużych skrzyżowań. Pierwsze to splot ulic: Nowatorów i Kartuskiej. Obecnie ma on charakter bezpośredni i jest w kształcie litery "T" - występują na nim relacje lewoskrętne. Projektanci chcą rozbudować splot do skrzyżowania z wyspą centralną.

Taki kształt ma też umożliwić w przyszłości włączenie od południa jeszcze jednej jezdni, która zapewni dojazd do ul. Kartuskiej mieszkańcom Smęgorzyna.

Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską. Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską.
Warto nadmienić, że przy tym skrzyżowaniu - w miejscu wciąż istniejącego lasu zobacz na mapie Gdańska - miasto zarezerwowało teren pod budowę pętli autobusowej. Pomysł przeznaczenia tej części dzielnicy na wspomniany cel został ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego z 2013 r.

Drugie skrzyżowanie powstanie od podstaw w rejonie dzisiejszej Tawerny Lukullus. Projektanci przewidzieli tam wlot prostopadłej do ul. Kartuskiej drogi pod roboczą nazwą "Nowa Inżynierska". Trasa ma umożliwić w przyszłości wyjazd z Kokoszek i Kiełpina Górnego. Póki co w jej ciągu pojawią się dwa ronda - po jednym z każdej strony ul. Kartuskiej.

Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską. Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską.
Dwie ważne drogi serwisowe

Do każdego z rond zostaną podpięte drogi lokalne. Pierwsza ma zapewnić wyjazd z posesji zlokalizowanych na południe od obecnej ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - m.in. wymienionej wcześniej tawerny i budynków mieszkalnych. W sumie powstanie tam ok. 300 m drogi.

Druga droga lokalna powstanie od ul. Nowej Inżynierskiej i pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej m.in. przy dyskoncie Biedronka. Droga dalej połączy się z ul. Fabryczną. Sama ulica Fabryczna przestanie pełnić obecną funkcję, czyli skrótu z ul. Kartuskiej do ul. Nowatorów.

Ekrany akustyczne

Inwestycja zakłada też montaż ekranów akustycznych. Przy nowej drodze stanie łącznie prawie 800 m takich barier.

- W tej kwestii udało nam się z mieszkańcami i właścicielami firm wypracować konsensus. Był konflikt interesów, bowiem firmy funkcjonujące przy ul. Kartuskiej nie chciały ekranów, a mieszkańcy okolicznych domów oczekiwali ochrony przed hałasem - mówi Alan Aleksandrowicz.
Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne. Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne.
Najwięcej ekranów pojawi się w rejonie ul. Kartuskiej między istniejącą Biedronką, a ul. Fabryczną. zobacz na mapie Gdańska Przed hałasem mają być też chronione dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 83zobacz na mapie Gdańska (choć zwykle to szkoły generują największy hałas).

Bez wyburzeń, ale będzie wycinka drzew

Inwestycja nie przewiduje wyburzania żadnych budynków. Udało się tego uniknąć poprzez zabezpieczenie terenu odpowiednimi zapisami w planach zagospodarowania przestrzennego.

Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska. Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska.
Trzeba będzie wyciąć część drzew stojących w ciągu istniejącej ul. Kartuskiej. Miejsce będzie musiał też zmienić pomnik osób, które zginęły w katastrofie autobusu w Kokoszkach. Znajduje się on dokładnie na środku planowanej jezdni w kierunku Gdańska.

Ponad 3 km ścieżek rowerowych

Ucieszą się rowerzyści, bowiem na całej długości ul. Kartuskiej pojawi się ścieżka rowerowa. Trasa powstanie na południe od ul. Kartuskiej i będzie odseparowana od ruchu kołowego. Natomiast po północnej stronie ul. Kartuskiej powstaną chodniki.

Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta. Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta.
Będzie też połączenie ścieżki rowerowej z ul. Nowatorów i ul. Fabryczną. Trzeba uczciwie przyznać, że pod tym względem projekt rozbudowy ul. Kartuskiej jest kompletny.

Szacowany koszt inwestycji to 140 mln zł. Kwota nie uwzględnia wykupu gruntów.

- Niezbędna jest jeszcze dokumentacja do pozyskania funduszy unijnych, czyli m.in. studium wykonalności - mówi Alan Aleksandrowicz, dyrektor miejskiej spółki InvestGda, której miasto zleciło przygotowanie dokumentacji rozbudowy ulicy.
Po powstaniu studium pozostanie jedynie uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i złożenie wniosku o dofinansowanie.

- Pod koniec kwietnia planujemy złożyć taki wniosek w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Maksymalny poziom dofinansowania to 85 proc. Gdyby przyznano nam właśnie tyle, oznaczałoby to, że otrzymamy ok. 120 mln zł - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programu rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane, rozbudowa ul. Kartuskiej odbyłaby się w latach 2017-2019.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • I nie ma ulicy do granicy

    • 0 0

  • ścieżki rowerowe kosztem wycinki miliona drzew (25)

    ot polytyka ekologiczna

    • 69 237

    • lepiej się rozbijać na tych drzewach prawda? (2)

      jak zrobią tam pas startowy - wszyscy będą jechać co najmniej 90km/h. Wolisz w takim przypadku podczas poślizgu wpaść na pole czy zatrzymać się na drzewie?

      • 15 8

      • A co drzewo jest winne, że nie umiesz jeździć ? (1)

        Jakoś przez 22 lata za kierownicą nie wpadłem na żadne, mi drzewa nie przeszkadzają w jeździe.

        • 3 2

        • tamten gamoń ściga się z drzewami

          • 0 0

    • gdzie ten milion drzew wycięto? (6)

      jakieś źródło czy takie ogólne lewackie pier%$#nie?

      • 70 11

      • sam jesteś lewak od korwina (3)

        ja jestem prawdziwy polak

        • 9 22

        • widać, ześ polak. Jakbyś był prawdziwy to - Polak.

          • 2 1

        • Lewak od Korwina

          Znalazł się prawicowiec od Lenina...

          • 9 3

        • a nawet wszechpolak

          .

          • 13 2

      • jasne że Wikipedia

        zbieżność brzmienia z pedałami /rowerowymi/ zupełnie przypadkowa MOŻE NIE

        • 2 1

      • to drugie

        • 27 3

    • Za każde wycięte drzewo mają obowiązek posadzić nowe (2)

      Tak więc tego...

      • 6 3

      • w matemblewie też wycięto las /3ha/ by postawić osiedle dla AWSiaków

        a w zamian pokazano na miejsce w powiecie Kościerzyna gdzie właśnie takiego zamiennego nasadzenia dokonano

        • 3 0

      • ale gdzie posadzą w pasie nadmorskim, czy może w Kartuzach (z całym szacunkiem dla "Kartuzaków"), a najgorsze jest wyrżnięcie tego lasku - naturalnych płuc tego uprzemysłowionego terenu pod zajezdnie ZTM

        • 6 3

    • jak wytną to muszą zasadzić nowe, takie jest obecnie postępowanie...

      • 1 2

    • Po co droga rowerowa jak i tak jest dziura (od Jasienia) i nie da się zjechać na dół (5)

      • 10 10

      • Dlatego w pierwszej kolejności ta dziura powinna zniknąć

        • 0 2

      • (2)

        Widać, że nie znasz świata spoza fotela w aucie. Na calej ddługości jest droga rowerowa, a obwodnicę pokonuje się kładką przy Auchan.

        • 12 6

        • od jasienia do siedlec jest droga rowerowa? (1)

          Jeszcze rano jej nie było...... kurde szybko ją zrobili :D

          • 11 4

          • masz rację

            Brak pasów rowerowych wzdłuż starej ul. Kartuskiej od Emaus do Jasienia bardzo utrudnia promowanie komunikacji rowerowej. Przydałoby się na tym odcinku poszerzenie jezdni i wyznaczenie pasów rowerowych, oraz zrobienie kilku śluz rowerowych na największych skrzyżowaniach.

            • 9 9

      • bredzisz

        właśnie zjechałem

        • 0 6

    • To nie poszerzajcie tej drogi, zróbcie tylko ścieżkę rowerową (3)

      Nie będzie trzeba wycinać drzew, w które to kierowcy walą jak najęci prowadząc pod wpływem, a nie rowerzyści.

      • 13 13

      • (2)

        walą jak najęci? ale co walą?

        • 8 1

        • a umiesz młoteczku przeczytać i zrozumieć zdanie złożone ?

          Czy dla absolwentów gimbazy trzeba równoważnikami zdań z bezokolicznikami ?

          (Teraz się będzie zastanawiał co to równoważnik i bezokolicznik)

          • 5 3

        • przeca wiadomo co walą skoro jezdzą na rowerze

          wszak do poruszania rowera potrzeba pedałów

          • 8 4

    • ale można posadzić nowe gdzie indziej

      i zapewne tak będzie.

      • 4 2

  • wreszcie narescie ale czy napewno poszezoO!???

    • 0 0

  • Horror

    A ja się boję dzika i żądam od władz miasta by zapewniły mi bezpieczeństwo, a nie opowiadały bajki, że to łagodne kociaki. Jak komuś dziki nie przeszkadzają niech się wyprowadzi do lasu. Miasto jest dla ludzi!!!!! Do roboty panie Adamowicz!!!! Jeżeli ktoś kiedyś ucierpi od dzikich zwierząt w mieście to powinniście siedzieć!!!!!

    • 0 1

  • kolejne miliony w błoto (3)

    ta inwestycja nie rozwiązuje żadnego problemu, ona go tworzy

    • 16 10

    • głupi albo z fragu

      • 2 0

    • (1)

      Pierdzielisz

      • 9 3

      • jak potłuczony Kazio

        • 0 0

  • Gdynia (3)

    A w Gdynii zastoj inwestycyjny w drogi :-(

    • 8 2

    • Gdynia radomiem północy !!!

      Ale ma lotnisko!

      • 1 0

    • Gdynia ma dosc drog. Powinna raczej rozbudowac i przedluzyc PKM

      • 1 2

    • Jak co roku...

      • 4 0

  • no ale i tak wszystko się zakorkuje na rondzie w Żukowie ;-)))))

    gratulacje pomysłu

    • 0 5

  • (11)

    Tak tak, dalej rozbudowywać wylotówki i promować inwestycje na wyjazdach z miasta, a potem dziwić się zalewem GKA i postępującą wyprowadzką do gmin ościennych....

    • 99 70

    • (1)

      Przestań sobie buzię wycierać GKA. Wyprowadziłem się, bo miałem dość twojego lumpiarskiego wyglądu i sikania na klatce schodowej. Gdybym jeździł starym rzęchem jak ty, też miał bym GD do końca życia. Teraz mam świeże powietrze i eleganckie lotnisko po sąsiedzku.

      • 6 2

      • lotnisko

        też powód do radości

        • 0 2

    • (3)

      mur postaw wokół miasta, będzie fajnie, swoi nie uciekną, obcy nie przyjadą

      • 7 14

      • nie chodzi o mur tylko o racjonalne zarzadzaniem miastem (2)

        We wlasnym domu najpierw robisz wlasna kuchnie, lazienke, sypialnie, czy moze zaczynasz od podjazdu dla sasiada?

        • 25 7

        • (1)

          Głupi i zakompleksiony

          • 10 9

          • przedstawiłeś się, to jeszcze napisz coś merytorycznego

            • 3 3

    • (1)

      To po to, żebyś w lecie, jadąc nad jeziorko, szybciej dojechał do zakorkowanego ronda w Żukowie.

      • 10 5

      • Żukowo szybciej zbuduje obwodnice niż Gdańsk wylotowke

        • 7 6

    • (2)

      A co ludzie z innych gmin nie maja wstępu do Trójmiasta czy co?

      • 19 15

      • Jak najbardziej maja wstep

        Zapraszamy. Co nie oznacza, ze przy tak wielu potrzebnych inwestycjach w miescie nalezy realizowac te inwestycje jako pierwsza.

        Inna sprawa, ze nie powinno sie jej realizowac wcale. Zamiast tego lepiej zrobic PKMki 2 razy czesciej i spora czesc korkow zniknie. Ludzie beda mogli szybko dostac sie do miasta pociagiem, a ci ktorzy z jakiegos powodu nie moga pociagiem beda mieli mniej samochodow na drodze.

        Ale to wymaga minimalnej wyobrazni u rzadzacych :(

        • 24 8

      • mogą wjeżdżać tylko PKM

        • 25 9

  • Super, podoba mi się (15)

    • 194 36

    • Idiotyczna decyzja wladz miasta (5)

      Juz nie bede wyliczal ile mozna zrobic, zbudowac czy kupic dla poprawy komunikacji mieszkancow miasta.

      Przeciez to jest droga, ktora jedynie zacheci ludzi spoza Gdanska do przyjezdzania do miasta samochodem.

      A potem bedzie larum, ze GKA i GKS tak wiele w centrum i korki... Ale przeciez to jest kawalek asfaltu, dla Polaka jedyna oznaka rozwoju!

      Za te cene mozna dokonczyc Nowa Walowa wraz z tunelem pod Motlawa (nie mylic z M. Wisla), co rzeczywiscie odkorkowaloby centrum Srodmiescia.

      Mozna takze pociagnac tory SKM do Pruszcza (a przynajmniej zrealizowac spora czesc tej inwestycji), lub wykupic tereny pod Czerwony Most.

      Mozna zbudowac buspas w strone Wrzeszcza na Jaskowej Dolinie albo w strone Oliwy na Spacerowej. To rzeczywiscie poprawiloby komunikacje dla mieszkancow Gdanska.

      Mozna zrobic porzadny P&R przy przystanku Rebiechowo, na ktory to nie ma pieniedzy, bo ponoc nie jest to w interesie Gdanska.

      Ale nie, Gdansk ogranicza wydatki na inwestycje komunikacyjne gdzie indziej, ale ludziom z Kartuz zbuduje nowa droge. Nie mam nic do ludzi z Kartuz. Chodzi mi o to, ze Gdansk powinien miec konkretna strategie rozwoju miasta. A nie ma.

      Pytanie za 100 punktow. Kto w urzedzie mieszka gdzies w tamtych okolicach? Przeciez to jest dla Gdanszczan droga donikad. Zbedna.

      • 23 43

      • Sam jesteś zbędny.

        • 1 1

      • moim zdaniem odpowiedź jest zawsze ta sama: deweloperka

        • 5 2

      • (1)

        Wjazd od strony Kartuz musi być akurat na bogato i 3 pasy w każdą stronę, żeby tym kartuskim wieśniakom pokazać gdzie jest stolica Kaszub.

        • 8 20

        • nie chodzi o to, kto jest wiesniak, a kto nie

          chodzi o to, ze jest idiotycznym finansowanie z budzetu miasta _zwiekszenia_ korkow w centrum.

          Gdyby to byl artykul o rozbudowie drogi do Gdyni tez uwazalbym to za blad.

          • 11 9

      • O jak miło, że kolega czytał elementarz polityki komunikacyjnej, rozdział kierunek szacunek.
        Jest szansa, że nie podzielimy losu Detroit.

        • 8 7

    • (6)

      Słuszne, budować.

      • 12 10

      • Slusznie dla kogo? (3)

        Dla kogo z Gdanska jest to sluszna inwestycja?

        Dla mieszkancow Srodmiescia? Dla mieszkancow Wrzeszcza? A moze wyspy sobieszewskiej, na ktora miasto zebrze z rzadu 17 mln. A tu wydaje 140 milionow na calkowicie zbedna dla miasta inwestycje.

        Przypominam, miasto zabiera podatki mieszkancom, aby dla nich realizowac pewne cele. Prosze podac grupe mieszkancow Gdanska, ktorym poprawi to zycie. Powinna to byc spora grupa, skoro olewa sie np. nowa Swietokrzyska, czy dokonczenie N. Walowej w zamian za te droge.

        • 19 21

        • oj tam

          Nie wiesz, ze tam gdanscy bogacze, establishment mieszka ? Wypasione wille w Kielpinie itp. maja krewni i znajomi krolika, sami wazni ..
          A dlaczego prywatnie zarzadzana szkole z basenem w karczemkach miasto wybudowalo...;)

          • 2 5

        • zamiast minusa od Janusza wolalbym konkret (1)

          Kto zyska?

          • 6 8

          • Mieszkańcy Kokoszek, Kiełpina Górnego, Karczemek, firmy mające siedzibę za obwodnicą (płacące podatki w Gdańsku). To tak na początek. Poza tym mieszkańcy Gdańska wyjeżdzający w stronę niedługo budowanej OMT.

            • 18 7

      • (1)

        po co? żeby korek stał przed żukowem?

        • 6 3

        • W miedzy czasie a nawet nieco szybciej powstanie obwodnica zukowa

          • 3 3

    • Jestem dumny

      z Gdańska i wszystkich działań Prezydenta Miasta !

      • 17 7

    • Niesamowite

      Niesamowite

      • 6 5

  • Ta inwestycja nie ma sensu, (1)

    droga do nikąd. Ale zapewne ktoś ważny z urzędu mieszka w tym rejonie lub dojeżdża.

    • 3 6

    • trzeba tam pojechac i zobaczyc

      to wazne polaczenie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane