• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do przedłużenia Kartuskiej od obwodnicy do granicy Gdańska

Maciej Naskręt
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy. Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy.

Dwie jezdnie ul. Kartuskiej powstaną między Karczemkami zobacz na mapie Gdańskagranicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Ich budowa pochłonie 140 mln zł, a inwestycja przewidziana jest na lata 2017-2019. Gotowa jest już decyzja środowiskowa dla tej budowy.



Nowa droga ma nie tylko odkorkować zatkane dziś ulice dzielnicy Kokoszki, ale także umożliwić rozwój firmom zlokalizowanym m.in. w Parku Przemysłowo-Technologicznym Maszynowa.

Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku. Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku.
2,8 km dwujezdniowej trasy

Władze Gdańska chcą rozbudować ulice na odcinku 2,8 km. W ramach inwestycji istniejąca ul. Kartuska zostanie zastąpiona dwiema jezdniami, każda z nich po dwa pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 70 km/h.

W ramach budowy zmieni się kształt wpięcia ul. Bysewskiej i ul. Smęgorzyńskiej w ul. Kartuską. zobacz na mapie Gdańska Obecnie włączają się one pod kątem ok. 45 stopni. Projektanci zaproponowali zmianę i wpięcie obu tych ulic pod kątem prostym. W efekcie zmieni się nieco przebieg obu ulic.

Dwa duże skrzyżowania na Kokoszkach

Przedsięwzięcie zakłada realizację dwóch dużych skrzyżowań. Pierwsze to splot ulic: Nowatorów i Kartuskiej. Obecnie ma on charakter bezpośredni i jest w kształcie litery "T" - występują na nim relacje lewoskrętne. Projektanci chcą rozbudować splot do skrzyżowania z wyspą centralną.

Taki kształt ma też umożliwić w przyszłości włączenie od południa jeszcze jednej jezdni, która zapewni dojazd do ul. Kartuskiej mieszkańcom Smęgorzyna.

Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską. Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską.
Warto nadmienić, że przy tym skrzyżowaniu - w miejscu wciąż istniejącego lasu zobacz na mapie Gdańska - miasto zarezerwowało teren pod budowę pętli autobusowej. Pomysł przeznaczenia tej części dzielnicy na wspomniany cel został ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego z 2013 r.

Drugie skrzyżowanie powstanie od podstaw w rejonie dzisiejszej Tawerny Lukullus. Projektanci przewidzieli tam wlot prostopadłej do ul. Kartuskiej drogi pod roboczą nazwą "Nowa Inżynierska". Trasa ma umożliwić w przyszłości wyjazd z Kokoszek i Kiełpina Górnego. Póki co w jej ciągu pojawią się dwa ronda - po jednym z każdej strony ul. Kartuskiej.

Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską. Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską.
Dwie ważne drogi serwisowe

Do każdego z rond zostaną podpięte drogi lokalne. Pierwsza ma zapewnić wyjazd z posesji zlokalizowanych na południe od obecnej ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - m.in. wymienionej wcześniej tawerny i budynków mieszkalnych. W sumie powstanie tam ok. 300 m drogi.

Druga droga lokalna powstanie od ul. Nowej Inżynierskiej i pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej m.in. przy dyskoncie Biedronka. Droga dalej połączy się z ul. Fabryczną. Sama ulica Fabryczna przestanie pełnić obecną funkcję, czyli skrótu z ul. Kartuskiej do ul. Nowatorów.

Ekrany akustyczne

Inwestycja zakłada też montaż ekranów akustycznych. Przy nowej drodze stanie łącznie prawie 800 m takich barier.

- W tej kwestii udało nam się z mieszkańcami i właścicielami firm wypracować konsensus. Był konflikt interesów, bowiem firmy funkcjonujące przy ul. Kartuskiej nie chciały ekranów, a mieszkańcy okolicznych domów oczekiwali ochrony przed hałasem - mówi Alan Aleksandrowicz.
Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne. Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne.
Najwięcej ekranów pojawi się w rejonie ul. Kartuskiej między istniejącą Biedronką, a ul. Fabryczną. zobacz na mapie Gdańska Przed hałasem mają być też chronione dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 83zobacz na mapie Gdańska (choć zwykle to szkoły generują największy hałas).

Bez wyburzeń, ale będzie wycinka drzew

Inwestycja nie przewiduje wyburzania żadnych budynków. Udało się tego uniknąć poprzez zabezpieczenie terenu odpowiednimi zapisami w planach zagospodarowania przestrzennego.

Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska. Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska.
Trzeba będzie wyciąć część drzew stojących w ciągu istniejącej ul. Kartuskiej. Miejsce będzie musiał też zmienić pomnik osób, które zginęły w katastrofie autobusu w Kokoszkach. Znajduje się on dokładnie na środku planowanej jezdni w kierunku Gdańska.

Ponad 3 km ścieżek rowerowych

Ucieszą się rowerzyści, bowiem na całej długości ul. Kartuskiej pojawi się ścieżka rowerowa. Trasa powstanie na południe od ul. Kartuskiej i będzie odseparowana od ruchu kołowego. Natomiast po północnej stronie ul. Kartuskiej powstaną chodniki.

Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta. Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta.
Będzie też połączenie ścieżki rowerowej z ul. Nowatorów i ul. Fabryczną. Trzeba uczciwie przyznać, że pod tym względem projekt rozbudowy ul. Kartuskiej jest kompletny.

Szacowany koszt inwestycji to 140 mln zł. Kwota nie uwzględnia wykupu gruntów.

- Niezbędna jest jeszcze dokumentacja do pozyskania funduszy unijnych, czyli m.in. studium wykonalności - mówi Alan Aleksandrowicz, dyrektor miejskiej spółki InvestGda, której miasto zleciło przygotowanie dokumentacji rozbudowy ulicy.
Po powstaniu studium pozostanie jedynie uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i złożenie wniosku o dofinansowanie.

- Pod koniec kwietnia planujemy złożyć taki wniosek w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Maksymalny poziom dofinansowania to 85 proc. Gdyby przyznano nam właśnie tyle, oznaczałoby to, że otrzymamy ok. 120 mln zł - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programu rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane, rozbudowa ul. Kartuskiej odbyłaby się w latach 2017-2019.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • (4)

    No i super. Chociaz korki do Zukowa pozostana. Tylko troche sie przesuna...

    • 69 3

    • po wybudowaniu Metropolitalnej nie będzie korków w Żukowie

      • 10 1

    • takie są realia (2)

      jeszcze nigdy budowa nowych dróg nie sprawiła że korki zniknęły.
      Wszyscy którzy jakimiś sposobami omijali korki na kartuskiej po otwarciu nowej drogi się tam zjadą, gwarantuję że korki będą już w pierwszym tygodniu.

      • 14 6

      • (1)

        Tez tak sadze, no moze max miesiac i korki beda jeszcze wieksze niz przed budowa drogi.
        Szkoda, ze Zukowo nie ma obwodnicy. To by im sie duzo bardziej przydalo niz Obwodnica Metropolitarna.
        Obwodnica dla Zukowa i Chwaszczyna, porobic dodatkowe zjazdy czy mijanki i tyle. Czestszy pociag z zukowa do Gdanska itd.

        • 9 2

        • obwodnica Żukowa jest częścią o wodno metropoitalnej

          • 3 0

  • Standardem przy budowie drog powinno byc dzis wygospodarowanie poboczy ! (2)

    Standardem przy budowie kazdej drogi powinno byc dzis myslenie o przyszlosci czyli wygospodarowanie duzego pobocza ktore za lat 20 mozna zamienic na dodatkowe pasy jazdy oraz standardem powinny byc sciezki rowerowe przy kazdej budowanej drodze . W moim odczuciu po kazdym remoncie te pasy jazdy jakby byly coraz wezsze !

    • 79 34

    • jasne

      docelowo autostrada przez każdą wieś :)
      bez przesady, trzeba komunikacją zarządzać mądrze a nie na ilość

      • 7 3

    • Standardem powinno byc myslenie o tym, aby dojazd do miasta realizowac koleja

      Gdzie chcesz zmiescic samochody z tych dodatkowych pasow w miescie?

      Miasto NIE jest z gumy. Jesli dzis nie ma gdzie zaparkowac i sa korki, to jak bedzie 2x tyle samochodow korki - uwaga - nie beda mniejsze.

      • 22 9

  • Co na to poseł Jaworski?

    Pozwolił?

    • 9 5

  • Spokojnie (1)

    PiS wstrzyma

    • 17 4

    • Na Kaszubach wygrał PIS...

      • 4 1

  • po co ? (1)

    skoro przejazd przez gdansk jest dalej 1 paskiem z czestym czerwonym!

    • 2 6

    • zakorkują Armii Krajowej do końca :(

      • 3 2

  • Najgorsze jest to, że PiS za 4 lata wygra wybory a dlaczego ? (4)

    da 500+ na rodziny, które nie chodzą na wybory a pójdą i zagłosują na pis, zrobią darmowe leki 75 + to cała starszyzna się rzuci, żeby na nich skreślić... ps. lemingi nie jestem platformersem ani żadnym tworem nowoczesnej jakby co ;)

    • 15 9

    • Spokojnie, zobaczymy czy na te 500+ dla każdego, nie tylko Polaka, nie zaczna ściągać do polski tabuny islamistów, wtedy szybko słupki pójdą w dół, poza tym jeszcze jaka politykę bedą prowadzić z banderowska upaina

      • 6 1

    • spokojnie (1)

      Niech to zrealizują, to zobaczymy .

      • 5 2

      • Zrealizują kosztem podatników... a ludzie uwierzą, że rząd im pomaga

        kolejne wybory mają w kieszeni i obawiam się, że ponad 40 % im pęknie...

        • 5 0

    • No oczywiscie ci od 500+ pojda na nich glosowac. Po to robia ten socjal, uzalezniaja ciemny narod od siebie.
      Polska w koncu zbankruje a ktos bedzie musial ten balagan sprzatac.

      • 8 7

  • Supermirafiori

    Gdy realizowano węzeł Karczemki, pewien byłem że wtedy będzie wykonany ten projekt. Lepiej późno niż wcale. Ale:
    1. Skrzyżowania już powinny być budowane jako bezkolizyjne.
    2. W porozumieniu z włodarzem drogi po za obrębem Gdańska, dwujezdniowa droga powinna być aż do skrzyżowania w Leźnie. Kto jeździ z kierunku Pępowa, ten wie dlaczego.
    No właśnie DLACZEGO inwestycje drogowe nie są realizowane wg faktycznych potrzeb. Podobnie jest z wjazdem do Gdyni od ronda w Chwaszczynie do granic miasta, czyli do miejsca gdzie rozpoczyna sie droga dwujezdniowa. Tak jakby 1 km był niczyj. Jakby komuś zależało na tym aby przy wjeździe do 3miasta każdy pokornie musiała swoje odstać.... :/

    • 15 8

  • A, kretyni na rowerch...

    ..i tak będą jeździć obok ścieżki, szosą, idę o zakład

    • 19 8

  • Powodzenia!

    Na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i na węźle Okopowa!

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane