- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (386 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (108 opinii)
- 3 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (489 opinii)
- 4 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (266 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 6 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (142 opinie)
Krok w stronę budowy Nowej Węglowej
Pozytywna decyzja środowiskowa to kolejny krok, który przybliża rozpoczęcie budowy Nowej Węglowej w Gdyni. Władze miasta chcą, by szeroka trasa połączyła dwiema jezdniami ul. Jerzego Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego. Łącznikiem z Nową Węglową będzie poszerzona Nowa Waszyngtona, co wzbudza sprzeciw wśród społeczników.
- Budowa Nowej Węglowej ma połączyć dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego .
- W ramach budowy ul. Nowej Węglowej powstaną drogi dojazdowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.
- Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdach zostaną wybudowane ścieżki rowerowe.
- Powstanie również tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami. Będzie można nim przejechać autem właśnie z ul. Nowej Węglowej do ul. Morskiej, nieopodal splotu z ul. Warszawską .
Inwestycja ma pochłonąć ok. 100 mln zł i według tego, co jeszcze kilka lat temu mówiły władze miasta, powinna rozpocząć się w 2016 roku. Gdynia liczy na wsparcie Unii Europejskiej.
- Minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować ul. Nową Węglową to 50 proc. kosztów kwalifikowanych - zapowiadał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Tyle że po drodze pojawiło się sporo komplikacji. Największą jest wciąż nieuchwalony plan miejscowy. Pierwsze podejście zakończyło się sądową porażką władz Gdyni. Dokument został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.
Nowy projekt planu dla terenów po Naucie
Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.
Rok temu planiści przygotowali nowy projekt planu, nieznacznie różniący się od poprzedniej wersji. Odbyła się dyskusja publiczna, dokument utknął w biurkach magistratu i do tej pory nie pojawił się na sesji Rady Miasta. Dlaczego?
- Gdyby działki Nauty kupił Port Gdynia, w planie konieczne byłyby zmiany, bo ten zakłada zabudowę śródmiejską - mówił w lutym tego roku Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Do przewidywanej transakcji doszło latem. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 od stoczni Nauta kupił Port Morski Gdynia. Od tego czasu pojawiają się różne nowe koncepcje jego zagospodarowania, ale żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły.
Na razie ciężko o konkrety, także od władz Gdyni. Powodem może być fakt, że pierwsza sesja Rady Miasta, na której prawdopodobnie dojdzie do zmian w kolegium prezydenckim, zaplanowana jest na poniedziałek. Póki co nie wiadomo więc, kto będzie dalej odpowiedzialny za budowę Nowej Węglowej i inne inwestycje.
Społecznicy: nie poszerzajmy Władysława IV
O analizę zakresu inwestycji apelują z kolei społecznicy z Miasta Wspólnego.
- O ile Nowa Węglowa ma szansę pomóc rozwinąć projekt Międzytorza i usprawnić obsługę portu, tak wielokrotnie podnosiliśmy w wątpliwość pomysł poszerzenia ul. Waszyngtona do czterech pasów, które wprowadzać będą ruch prosto w Śródmieście. Jeśli ich celem jest obsługa zabudowy apartamentowej na terenie przyszłego tzw. Śródmieścia Morskiego, to oznacza, że wydamy pieniądze gdyńskich podatników na ulicę, która będzie wykorzystywana przez dwa miesiące w roku - tak jak i te apartamenty, które w 90 proc. będą przeznaczone na wakacyjny wynajem. Z kolei obsługa biurowców Vastintu i PHN-u powinna i musi odbywać się komunikacją zbiorową i o tym muszą wiedzieć przyszli najemcy i pracownicy tych biur. Może wtedy racjonalniej będą podchodzić do swoich wyborów transportowych - twierdzi Łukasz Piesiewicz.
Miejsca
Opinie (126)
-
2018-11-19 15:38
Krok w stronę budowy Nowej Węglowej (1)
A obok artykuł "Tak powstaje Nowa Bulońska". Różnica między Gdynią, a Gdańskiem aż nadto widoczna
- 11 0
-
2018-11-19 15:43
Megaloman u władzy
Sen o potędze Wojciecha Sz. Szkoda gadać. Z wielkiej Gdyni w stronę prowincjonalnego zaplecza Gdańska i Sopotu, który postawił na współpracę, a nie na bezsensowną rywalizację.
- 2 1
-
2018-11-19 16:28
A gdzie opat (2)
A gdzie opat i odnoga w stronę portu?? Gdzie Kwiatkowskiego dwa pasy pod górę ??
- 14 0
-
2018-11-19 16:51
(1)
O ile się orientuje to są drogi wojewódzkie i władze Gdyni poza lobbowaniem niewiele mogą w tym względzie zrobić.
- 1 3
-
2018-11-19 22:53
Kwiatkowskiego nie jest drogą wojewódzką
Pucka i Hutnicza, Południowa i Północna również nie. A Rumia i Wejherowo budują swoje tunele pod torami.
Chcieć to móc.
Według prominentnego przedstawiciela władz miasta, Gdynia nie jest zainteresowana tymi drogami. I ja mu wierzę bardziej, niż tym co mówią że to zbudują...- 1 1
-
2018-11-19 16:33
(1)
Budować drogi i nie oglądać się na oszołomów bo przy pierwszych dużych problemów ci sami będą bić w bęben że w Gdyni nic nie robią by usprawnić ruch i są korki.Koniec gadek i do roboty nie patrzeć do tyłu .
- 6 3
-
2018-11-20 06:29
Kononowicz?
Budowniczowie do lopat
- 0 0
-
2018-11-19 18:26
(1)
a gdzie to jest?
- 4 2
-
2018-11-19 21:12
kliknij na link do mapki to się dowiesz
- 1 0
-
2018-11-19 19:19
"a jezioro zrobimy tu"
planowanie jak z Misia
tymczasem Węglowa jak bumerang, wygibas
tymczasem można było prosto na północ, przez Polską, koło. kapitanatu, do Oksywia, ul. adm. Wagi, tunelem, albo mostem, albo i promem. Obecna estakada to jest namiastka, erzac, aż proszenie się o katastrofę, jak estakada nie działa, to korek kończy się w Sopocie.- 7 1
-
2018-11-19 19:33
Anty Miasto Wspólne
Mam już dość tych durnych pomysłów Piesiewicza i Miasta Wspólnego. Centrum Gdyni dla normalnych ludzi.
- 5 4
-
2018-11-19 20:12
szklane domy
Mam 37 lat i już wiem, że nie dożyję realizacji tych szklanych domów.
- 4 2
-
2018-11-19 20:48
nova vęglova proszę, plissss ponglisz plizzz
- 5 0
-
2018-11-19 20:49
rąbnijcie się w dekle. To jest miasto, i ma nim być, normalnym, bez przegięć.
- 4 0
-
2018-11-19 20:51
czas sperdalać z Gdyni, 12 lat było ok, teraz sie przegina, rządzą interesy developerskie i mafia. nie zdradzę, gdzi ejest
normalnie, i gdzie uciekam
(30% miasta)- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.