• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • Otworzcie port dla przemyslu!

    Deweloperka niech spindala na Lezyce. Czy wszyscy Gdynianie beda zmuszeni do pracy jako sklepowe, kasjerzy, ciecie w apartamentach, przekladacze papierow w biurach?

    • 9 1

  • Smutne (4)

    czy nazwa miasta Gdynia zostanie zmieniona , by brzmiała z angielska? bo nie pasuje do Watrefront shopping ,

    • 15 3

    • Gotham City! Please, Mister prezydent

      to by byla promocja miasta.

      • 3 1

    • Zostanie zmieniona (2)

      na Goths Harbour

      • 4 2

      • A wcale,że nie, bo Ratport! (1)

        • 3 0

        • A może Catport? w nadziei ,że nie ma tam już szczurów ? :P

          • 1 2

  • Waterfront to nie rozwoj ale zwijaie Gdyni

    bo to miasto powstało z "morza " , a dzisiejsi włodarze odwracają sie od morza

    • 13 1

  • Step w dyrekcji gdyńskiego waterfrontu

    A co? Trzeba pójść na całość!

    • 1 0

  • (9)

    Zobacz synku tak wygląda miasto :)

    • 75 42

    • (5)

      kompleksy?

      • 20 15

      • Nie mieszkańcu dzielnicy Trójmiasta. (3)

        To szczera prawda.

        • 18 14

        • Sopot to nie jest dzialnica Trójmiasta ... (2)

          to niestety dzialnica Warszawy :(

          • 32 4

          • (1)

            zazdrościsz ze cie nie stać nawet na kawalerkę w Sopocie
            śledziu:)

            • 5 8

            • Warszawka

              niech zostanie w swojej śmierdzącej i zapyziałej stolicy. Skoro to taka metropolia i cudowne miasto to zostańcie tam. KacWawa :D

              • 2 1

      • Kompleksy chyba ty masz.

        • 1 0

    • raczej makieta miasta

      jw

      • 10 2

    • Wisniactwo z gdyni tanczy z radosci bo nowy shopping otworza !!!!!!!!!!!!!

      • 14 21

    • napisał troll z blokowiska chylonia residence

      • 22 24

  • (1)

    ale niby czemu nie mają wyjeżdżać ? Warszawa/ Krk wita !

    • 1 2

    • No właśnie... Niby czemu nie wyjedziesz koleś na zmywak do mongolii? To taki piękny stepowy kraj :d

      gdynia dla gdynian, a gdańszczanie od niej wara! :)

      • 0 0

  • Waterfront (1)

    a murzyni już dawno maja Waterfront Victorii i Alberta i nie chwalą się

    • 9 0

    • waterfront

      a ten waterfront jest w Capetown czyli Kapsztadzie i to już kilkadziesiąt lat i co ciekawe kilka metrów ( tak jest , dosłownie kilka metrów ) obok jest stocznia remontowa i hotele i nikomu to nie przeszkadza.a Gdynia wygnała Nautę z centrum.

      • 0 0

  • (2)

    Nadmorska Strefa Prestiżu i centrum handlowe..
    pogratulować głupoty, jeszcze bardziej zapchajmy samochodami centrum

    • 87 10

    • Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. (1)

      • 6 3

      • 350 tys. m2

        • 0 0

  • Hipermarket w centrum miasta z dojazdem przez całe Śródmieście. (3)

    Po prostu genialne.
    Niech ktoś włodarzom da IgNobla, bo najwyraźniej to będzie pierwsze na świecie "ożywienie poprzez paraliż".

    • 81 8

    • to Śledziownia ma jakieś centrum ? (1)

      ???

      • 2 8

      • nawet ty masz jakieś centrum

        szkoda tylko że puste w środku

        • 11 2

    • Jakie całe Śródmieście?
      Ulicą Polską lecisz w kierunku centrum i na samym początku masz ten market.
      A jak jedziesz z drugiej strony to lecisz do tej "Riwiery" którą kończą na Wzgórzu.
      I ani z tej, ani z tamtej nie wpadasz do centrum :)

      • 4 5

  • jeszcze jedno centrum handlowe? (2)

    a dlaczego nie dwa? gdzie ja zrobie zakupy gdy nie bedzie towaru w dopiero co konczonym najwiekszym centrum handlowym w Pomorskim "WZGÓRZE". A jak do tego przyjada turysci wypoczac nad morzem i tłumnie ruszą do nowego centrum tuz obok plazy to juz na pewno zabraknie towaru... najlepiej niech cały ten teren przeznacza na centrum handlowe a szczytem marzen byłoby przemianowanie Gdyni na Shopping Centre City.

    • 84 11

    • z obowiązkową nazwą Shopping Centre

      City też może być, wszak to taka bardziej swojska nazwa

      • 1 0

    • Daj Boże żeby Gdynia była Shopping a nie tylko 3-City Sleeping Center.

      • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane