• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (4)

    Taki ładny teren. Zamiast przeznaczyć na parki, niewielką zabudowę i przestrzeń dla ludzi co powstaje? Betonowo-szklana pustynia dla nowobogackich i kolejne centrum handlowe. Brawo!!! Sea Towers was nie nauczyło?

    • 100 25

    • Tak jest. Miasto powinno budowac się na przedmieściach, a przedmieścia w mieście (1)

      taką mam koncepcję

      • 8 4

      • Nie wiem,czy kolega żartuje,ale toż,kotwa,solidny koncept!

        • 3 0

    • Tak, bo waterfront powinien być nie dla bogaczy, (1)

      tylko dla lumpenproletariuatu z jabolem pod pachą.
      To, co miasto zrobiło z parkiem przy 10 Lutego to skandal. Nie ma teraz gdzie chlać i szczać.

      • 11 19

      • Zagadaj przy Batorym

        może Cie lumpy do spółki wezmą tylko musisz odpalać procent (albo procenty...) za pilnowanie Golfów i pełnoletnich beemek

        • 4 3

  • (1)

    łoterfronty, riwiery i inne śmieszne nazwy... A po Polsku to już obciach czy jak...?

    • 12 3

    • Mogło by być po naszemu "Nabywżeże" :)

      • 4 1

  • Ile jeszcze tych centrow handlowych???

    Jak zamiast wzgorza jest riviera (nazwa jak burdel), to tutaj pewnie bedzie havana albo cote d'azure??? ;)))

    • 18 1

  • Centrum Gdyni Miasto betonu i stali (1)

    • 23 3

    • Centrum Gdańska Miasto elbląskiej cegły

      • 8 3

  • (2)

    Bezdusznie to wygląda

    • 18 5

    • Głupoto ludzka , nie znasz ty granic . (1)

      Jak będzie stawiany duży punkt handlowy , to proponuję zrobić go na kilka pięter ,aby było to ustrojstwo najwyższym zabudowaniem w promieniu stu kilometrów . I jeszcze ta nazwa . To już mamy zakaz używania języka polskiego ?

      • 4 2

      • No widzi Pan/Pani, niektórzy wciąż mają w sercu PRL i myślą, że zagraniczne to lepsze. Nawet już mnie nie dziwi, że wielu ludzi uważa obcojęzyczne nazwy za lepiej brzmiące, skoro są od polskich nazw po prostu odzwyczajeni. Całe szczęście zdarzają się jeszcze wyjątki od reguły i chwała im za to.

        • 2 2

  • tereny po Naucie

    a po co to ? kto za to zapłaci wg mnie takie centrum handlowe jest niepotrzebne w tym miejscu , przecież np. takie centrum Wzgórze rozbudowuje się. sadzę , że to wszystko to mrzonki i pobożne życzenia ARP i MARS-a.Chcą zdążyć przed wyborami bo już czuja oddech kaczora na plecach i ze strachu nie wiedzą co robić. Ziobro już idzie po was, bójcie się.

    • 21 1

  • Łoterfront Szoping

    uhaha ale czad :/

    był sobie port gdynia

    • 42 2

  • A czy Waterfront nie będzie konkurencja dla Riviera ?

    Co na to niemieckie fundusze emerytalne ? Jak prezydent wszechczasów pogodzi interesy zagranicznych inwestorów, a i kiedy mieszkańcy Gdyni bedą musieli sie wynieść z centrum, żeby zrobić więcej przestrzeni życiowej prawdziwym inwestorom ?

    • 22 2

  • Kiedy to będzie za 15 lat'''

    • 7 0

  • Ha , ha

    Powinni zbudować bardzo wysoką wieże i sobie z niej na glacę skoczyć , to by było coś , a nie jakiś tam kolejny supermarket. A pewnie i o parkingach z nowymi parkometrami pomyśleli

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane