• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Proponuję wydłużyć trasę tramwaju w kierunku Niepołomickiej i Kowal, żeby ludzie nie musieli się przesiadać i siedzieć w autobusie w korkach, a potem myśleć o kolei metropolitalnej. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Równoległa linia SKM przy obwodnicy (8)

    Moim zdaniem warto pomyśleć żeby SKM zaczynała się już w Pruszczu i miała druga, niezależna linię. Mackowy, Szadółki, Kokoszki, Matarnia, Osowa, Dąbrowa, Chwaszczyno, Wiczlino i koniec w Chyloni. Tam teraz buduje się coraz więcej osiedli. Zobaczcie jaki absurd jest jak ktoś chce dojechać z Szadółek na Matarnie, musi autobusem zjechać do Wrzeszcza. Wiem że częściowo pokrywałyby się to z pkm, ale od początku uważałem że odtwarzanie linii po starej trasie jest w dzisiejszych czasach bez sensu.

    • 101 3

    • teren

      problemem jest nie pomysł "którędy poprowadzić linię żeby było sensownie", tylko jak pozyskać grunt, za ile, co trzeba będzie wyburzyć. Planowanie linii kolejowej to nie jest kwestia zrobienia kreski na mapie.

      • 0 0

    • To zobacz sobie stefan jakie jest ukształtowanie terenu od Osowy, przez Chwaszczyno po Chylonie, a potem snuj wizje.
      Pociag nie moze jezdzic po duzych nachyleniach.

      • 0 1

    • (1)

      z szadółek na matarnię - jedziesz autobusem np. 155 do Jasienia PKM

      • 2 4

      • A Jasień PKM jest wg ciebie na Matarni, gratuluje.

        • 3 0

    • Z Wiczlina powinno raczej iść do Gdyni Głównej albo Wzgórza. Powinniśmy w końcu zastąpić w naszej aglomeracji nitkę kolejową(no, obecnie to w sumie pętelkę) siecią. To jedyny sposób żebyśmy nie utonęli w spalinach i pyłach z klocków i opon.

      • 2 0

    • trzeba założyć ile mieszkańców będzie korzystało z komunikacji między tymi dzielnicami...podejrzewam że nie będą to tłumy.....jeśli ma się auto to jest obwodnica

      • 1 12

    • Wyburzyc osiedla adamowicza i wrocic do planowej zabudowy skm.

      Plany o jakieś 20 lat Za późno. Teraz wszystko wokół zabudowane przez co inwestycja będzie dużo droższa w realizacji

      • 3 1

    • Wyburzyć osiedla Adamowicza i wrocić do planowej zabudowy SKM

      Dodatkowo Nowy Port.

      • 5 2

  • Ale przystanek SKM na Oruni Dolnej można zrobić już teraz - bo będzie w każdym wariancie

    Miał być cały węzeł integracyjny "Czerwony Most" przy ul. Sandomierskiej.
    Rozumiem, że zbudowanie nowych torów i przystanków aż do Pruszcza to duża sprawa,
    ale chociaż ten jeden przystanek z parkingiem zmniejszyłby korki na Trakcie Św. Wojciecha.
    W taki sposó dodano przystanek Gdańsk Śródmieście - i się chociaż trochę polepszyło.

    • 0 0

  • 21:14 7

    15 GRUDNiA

    • 0 0

  • Marnotrawienie pieniedzy

    Tam potrzeba tramwaju i przede wszystkim węzła czerwony most Z Kolbudmożna jechać linia przez Pruszcz Wesołe Ludki ze zdjęcia powinni przejść się w teren o czym oni gadaja...

    • 2 0

  • Pkm

    A jeżeli chodzi o kolej w mieście to ona nazywa się METRO

    • 0 0

  • Pkm

    Problem to zamochody a więc korki a żeby to rozwiązać to potrzebna jest budowa DRÓG zwiększając przepustowość ulic . Do tego ulice z bus pasami i linią tramwajową .

    • 0 1

  • Budowa pociągu w mieście który ma rozwiązać problem z natężeniem ruchu na ulicach haha przecież to brzmi absurdalnie korki były są i będą to są uroki dużego rozwijającego miasta !!. Dojdzie tylko do tego hałas i nic więcej . Na metro nie stać to byle co budować i to nie za pół darmo haha

    • 0 1

  • Pkm

    Od jutra będę miłośnikiem kolei . Będę codziennie rano ochekiwał jego przejazdu . Już nie mogę się doczekać

    • 0 0

  • Pkm

    Lepiej posprzedawać samochody i kloleją po mieście jeździć haha to nie będzie korków ale tez znowu kolejka po bilet na stacji haha

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane