• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Wstyd dla wladz gdanska. Jest kolej z gdanska do kartuz nawet a nie ma kolei i podla jakosc polaczen komunikacyjnych - autobusowych do dzielnic poludniowych ktore sa przeciez integralna czescia miasta To jakis absurd Wstydzcie sie w zarządzie miasta

    • 19 0

  • Wreszcie...

    Albo raczej "dopiero teraz?" Nagle się skumali, że komunikacja miejska jest niwydolna dla tamtego rejonu? Jeszcze autobusy polikwidowali że niby nie będą w korkach do Głównego stać. Może i nie stoją na tej drodze, ale stoją gdzie indziej, tak jak ludzie w przepełnionych tramwajach już na pętli Łostowicka. Szkoda, że wszelkie działania włodarzy są post factum. Fajnie, gdyby kiedyś byli już na coś przygotowani... i żeby nie było, to nie jest moja codzienna trasa, ale widzę co się dzieje (szczególnie w raport trojmiasto) i rozmawiam w szczególności z osobami, których ten problem dotyczy.

    • 15 1

  • O, jest Pan od MEVO, pani prezydent.

    Uważam, że najbliższa okazja będzie odpowiednim momentem, aby SKM-ka na Południe została nagrodzona!

    • 9 0

  • Zl9dzieje z po będą kłamać ciągle nigdy nie otrzymacie skm na południe ale wsiuny ciągle wierzą tej bandzie

    • 5 0

  • (1)

    Kiedy skmka i szybki tramwaj do Pierdziszewa?! Pytam sie kiedy?!Kupilem tam mieszkanie, bo nie bylo drogo.Teraz widze,ze nie ma poczty,komisariatu, do szpitala daleko.Corka studiuje,kiedy uiwersytet pierdziszewski??!! Jestem oburzony!

    • 0 15

    • Hegeg tanie mieszkanie a ten twoj komisariat, szpital czy co tam jeszcze wybudowala komuna ze srodkow centralnych. Teraz juz bys tego nie mial

      • 0 0

  • Temat zastępczy...

    ... a jak ktoś tego nie widzi, to nic nie poradzę

    • 4 1

  • Wspaniała wiadomość

    Równie dobrze mogli podpisać list intencyjny w sprawie teleportacji.

    • 12 0

  • Skm do Banina

    • 1 2

  • A na mackowach tez mial byc tor do f1

    • 6 0

  • Dlaczego nie mozna zbudowac lini kolejowej laczacej bezposrednio Lotnisko z Gdyni z Lotniskiem Gdanskim i pozniej na polodnie w (2)

    Gdynia dla kierunkow na Ameryke Polnocna i Polodniowa.

    • 1 4

    • Kolej na Ameryke Polnocna i Polodniowa

      No,no masz gest ;)

      • 0 0

    • Skoro nie ma lotniska w Gdyni, to co chcesz łączyć?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane