- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (73 opinie)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (147 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (110 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 21:18
gdańszczanek i gdańszczan
a co z osobami nie identyfikującymi się z żadną płcią? dlaczego ich pomijacie?
- 9 6
-
2019-11-27 21:18
PKM to też była fikcja...do czasu. Na tego typu inwestycje zawsze będzie wsparcie z Unii chyba, że ktoś nas z niej wyprowadzi.
- 9 9
-
2019-11-27 21:22
Nie myśleć tylko działać...
Dojazd z domu do pracy zajmuje 1,5 godziny- na terenie Gdańska. Powrót podobnie. Autobusy stoją w korku, bo brak bus pasów. Samochody stoją w korku, bo przybywa nowych mieszkań i aut. A skoro jest plan budowy SKM, to czemu od tylu lat tylko plan??? Nie dość, że skróciło by to dojazd z Jasienia na Przymorze i Oliwę, to jeszcze wiele osób przesiadło by się z chęcią z aut!!!
- 19 2
-
2019-11-27 21:24
Marzenia (1)
Tylko jak do tej pory nie są w stanie zrobic poszerzenia Małomiejskiej bo konserwator nie pozwala na wyburzenie ruin wzdłuż ulicy, a oni chcą kolejke wybudować- no śmiech
- 17 1
-
2019-11-27 22:24
Nigdy na tej ulicy skm
- 1 1
-
2019-11-27 21:25
Tylko metro podziemne
- 5 5
-
2019-11-27 21:26
Koszt SKM na Południu Gdańska móglby wynieść nawet 700 mln (3)
To byłoby najlepiej wydane 700 mln z budżetu Gdańska. Na naprawdę niezbędną rzecz nie jakieś bzdurki lewicowe.
Na Południu mieszka prawie 1/4 gdańszczan- 29 4
-
2019-11-27 21:39
Słojów. (1)
Większość podatki płaci na swoich wioskach.
- 1 10
-
2019-11-27 21:43
Nawet jeżeli chociaż w to nie wierze bo znam wielu słoików sam jestem słoikiem i place podatki w Gdańsku od dawna... to podatek PIT nie jest jedynym w jaki płaca podatki. Nadal dzieki nim utrzymują sie sklepy, restauracje, i inne firmy.
- 9 1
-
2019-11-27 22:23
Ale skm przy twojej chacie ok
- 0 3
-
2019-11-27 21:40
Skm (1)
Moja opinia to taka. Po pierwsze bilet wspólny na wszystkich przewoźników komunikacji miejskiej. Po drugie linia PKM jak stara ścieżka pociągu z Pruszcza do Lęborka przez Kartuzy. Po trzecie autobusy dobrze skomunikowane w obrębie osiedli z zastrzeżeniem że wszystkie lub zdecydowana większość zajeżdża pod kolejkę skm,pkm czy też Tramwaj.
Tak naprawdę nie ma potrzeby ustawiania takiej linia jak np.210 z Osowej na Orunię,, oczywiście muszą być spełnione punkty wyżej.
To by dopiero poprawiło komunikację ale na to potrzeba chęci i odrobinę dobrego myślenia- 9 4
-
2019-11-27 21:59
To jedyne rozwiazanie. Niedtety Władze Gdańska tego nie chcą.
- 3 0
-
2019-11-27 21:51
SKM na Południe Gdańska
Nareszcie! Dobry pomysł, oby jak najszybciej doczekał się realizacji.
Przedłużki linii w kierunku Kowal i Szadółek-Kiełpina zmniejszą ruch samochodów, pozwolą nie tylko na dojazd mieszkańcom najbardziej odległych dzielnic, ale także mieszkańcom gmin ościennych, dojeżdżających do pracy w Gdańsku.- 10 5
-
2019-11-27 21:53
(1)
Na południu Gdańska jest dość miejsca na infrastrukturę wyłącznie dla autobusów. Takie rozwiązania funkcjonują na świecie. Tu można by spokojnie zbierać z całej dzielnicy pasażerów do węzła SKM. Koszt nieporównywalnie mniejszy.
- 4 14
-
2019-11-28 07:04
Jaka ulica chcesz ich zbierać? Przeciez tak juz jest masz tramwaj ktory jedzie do Gdanska do Srodmiescia. I co dziala to?
- 0 0
-
2019-11-27 21:59
Kobiecina będzie lampy wyłączać na ulicach w przyszłym roku a im się metro marzy.
- 17 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.