• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • gdańszczanek i gdańszczan

    a co z osobami nie identyfikującymi się z żadną płcią? dlaczego ich pomijacie?

    • 9 6

  • PKM to też była fikcja...do czasu. Na tego typu inwestycje zawsze będzie wsparcie z Unii chyba, że ktoś nas z niej wyprowadzi.

    • 9 9

  • Nie myśleć tylko działać...

    Dojazd z domu do pracy zajmuje 1,5 godziny- na terenie Gdańska. Powrót podobnie. Autobusy stoją w korku, bo brak bus pasów. Samochody stoją w korku, bo przybywa nowych mieszkań i aut. A skoro jest plan budowy SKM, to czemu od tylu lat tylko plan??? Nie dość, że skróciło by to dojazd z Jasienia na Przymorze i Oliwę, to jeszcze wiele osób przesiadło by się z chęcią z aut!!!

    • 19 2

  • Marzenia (1)

    Tylko jak do tej pory nie są w stanie zrobic poszerzenia Małomiejskiej bo konserwator nie pozwala na wyburzenie ruin wzdłuż ulicy, a oni chcą kolejke wybudować- no śmiech

    • 17 1

    • Nigdy na tej ulicy skm

      • 1 1

  • Tylko metro podziemne

    • 5 5

  • Koszt SKM na Południu Gdańska móglby wynieść nawet 700 mln (3)

    To byłoby najlepiej wydane 700 mln z budżetu Gdańska. Na naprawdę niezbędną rzecz nie jakieś bzdurki lewicowe.
    Na Południu mieszka prawie 1/4 gdańszczan

    • 29 4

    • Słojów. (1)

      Większość podatki płaci na swoich wioskach.

      • 1 10

      • Nawet jeżeli chociaż w to nie wierze bo znam wielu słoików sam jestem słoikiem i place podatki w Gdańsku od dawna... to podatek PIT nie jest jedynym w jaki płaca podatki. Nadal dzieki nim utrzymują sie sklepy, restauracje, i inne firmy.

        • 9 1

    • Ale skm przy twojej chacie ok

      • 0 3

  • Skm (1)

    Moja opinia to taka. Po pierwsze bilet wspólny na wszystkich przewoźników komunikacji miejskiej. Po drugie linia PKM jak stara ścieżka pociągu z Pruszcza do Lęborka przez Kartuzy. Po trzecie autobusy dobrze skomunikowane w obrębie osiedli z zastrzeżeniem że wszystkie lub zdecydowana większość zajeżdża pod kolejkę skm,pkm czy też Tramwaj.
    Tak naprawdę nie ma potrzeby ustawiania takiej linia jak np.210 z Osowej na Orunię,, oczywiście muszą być spełnione punkty wyżej.
    To by dopiero poprawiło komunikację ale na to potrzeba chęci i odrobinę dobrego myślenia

    • 9 4

    • To jedyne rozwiazanie. Niedtety Władze Gdańska tego nie chcą.

      • 3 0

  • SKM na Południe Gdańska

    Nareszcie! Dobry pomysł, oby jak najszybciej doczekał się realizacji.
    Przedłużki linii w kierunku Kowal i Szadółek-Kiełpina zmniejszą ruch samochodów, pozwolą nie tylko na dojazd mieszkańcom najbardziej odległych dzielnic, ale także mieszkańcom gmin ościennych, dojeżdżających do pracy w Gdańsku.

    • 10 5

  • (1)

    Na południu Gdańska jest dość miejsca na infrastrukturę wyłącznie dla autobusów. Takie rozwiązania funkcjonują na świecie. Tu można by spokojnie zbierać z całej dzielnicy pasażerów do węzła SKM. Koszt nieporównywalnie mniejszy.

    • 4 14

    • Jaka ulica chcesz ich zbierać? Przeciez tak juz jest masz tramwaj ktory jedzie do Gdanska do Srodmiescia. I co dziala to?

      • 0 0

  • Kobiecina będzie lampy wyłączać na ulicach w przyszłym roku a im się metro marzy.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane