• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Docelowo powinny być dwa przedłużenia (8)

    O Oruni do Pętli Łostowice a dalej jedna odnoga do Zakoniczyna, Szadółek, może też Kiełpina Górnego, Karczemek i dalej do Istniejącej linii Kokoszki-Stara Piła, lub od Szadółek do Kiełpinka. A druga odnoga powinna biec do Kowal i dalej już w stronę Kolbud do istniejącej linii, byłoby idealnie!

    • 161 15

    • (3)

      Tak jak im ciezko do Nowego Portu pojechac, a wszystko gotowe... jak kupowalem moeszkanie na Nowej Letnicy to deweloper uzywal argumentu, ze blisko bedzie do skm :D

      • 24 6

      • dobre !

        • 3 0

      • a mowil o tym, że będziesz miał spa w łazience? łyknąłeś?

        • 14 0

      • Za to masz powietrze dobre od morza :)

        Port servis, elektrociepłownia. Też reklamował?

        • 13 1

    • Tylko metro ciołki (1)

      • 2 5

      • Pół metra, szczególnie tu w warunkach nadmorskich.

        • 4 0

    • to prawda (1)

      Linia do Kokoszek bardzo by się przydała. Tam jeżdżą tylko 2 autobusy 168 i 167

      • 4 2

      • Cztery...

        Jeszcze 267 i 268. No i bokiem 126.

        • 0 2

  • Tylko metro może uratować sytuację. (5)

    Gdańsk doszedł juz do ściany jeśli chodzi o rozwój efektywnej komunikacji miejskiej. W tej kwestji jak dotychczas nie wymyślono niczego lepszego niż metro które by mogło doskonale współdziałać z obecną SKM. Doskonale można to zaobserwowac np. w Londynie czy Berlinie.

    • 19 4

    • Bardzo śmieszne ! metro na prowincji w półmilionowym grajdole (3)

      • 7 10

      • Nic śmiesznego.... (2)

        Kopenhaga ma trochę ponad 0,5 mln mieszkańców i metro składające się z dwóch linii o łącznej długości 21 km. Na obu liniach znajdują się 22 przystanki.
        A ty z jakiej metropolii, Braniewo czy Kartuzy?

        • 8 4

        • nie rozśmieszaj

          bo z naiwności co niektórych można paść ze śmiechu, kilkanaście lat temu tor formuły 1 na Maćkach budowali, też na poważnie

          • 4 2

        • W Kopenhadze

          Są już 3 linie(m1,m2 oraz cityringen)w budowie czwarta i wkrótce piąta.Dodatkowo 7 linii skm(s-tog).

          • 5 0

    • W Trójmieście wystarcza tradycyjne linie kolejowe.

      • 3 0

  • Propaganda i polityka nic więcej, to są bajeczki dla naiwnych

    • 22 2

  • Kolejny materiał, który może powstać bez wstawania zza biurka i dla wykazania aktywności.... (4)

    Gada się o rozbudowie SKM w kierunku południowo-zachodnim za kilkadziesiąt lat (tak to widzę...) zamiast szybko przedłużyć dedykowane SKM tory w kierunku Tczewa, a przynajmniej Pruszcza. Koszt niepomiernie mniejszy, a przecież także w bardzo zauważalny sposób odciążyłby Trakt Św. Wojciecha czy Świętokrzyską. To tak, jak gdyby ktoś, komu trudno kupić rower, marzył o samochodzie...
    PS. Dzięki takim świstkom i za niewielkie pieniądze PKP może się pochwalić, ile to nie robi dla regionu. A samorządy takie plewy kupują...

    • 20 4

    • (2)

      No tak, kolej do Tczewa na pewno pomoże mieszkańcom gdańskiego Południa :)

      • 6 1

      • owszem, pomoże (1)

        mniej wjeżdżajacych z Pruszcza to więcej miejsca na Trakcie dla zjeżdżających Małomiejską

        • 1 2

        • Haha Pruszcz jedzie SKM a Gdańsk poludnie stoi w korkach na Armii i Malomiejskiej. Gdansk by chyba musial na glowe upasc. Jezdzij Polregio

          • 1 0

    • żadne CzCzewa, nie chce! bo mi z Gdyni zabiorą i będzi eco 20 min jeżdziło. NiE!

      • 3 0

  • Ależ kogoś srogo pogrzało z tym pomysłem. Matko kochana.

    • 6 11

  • Ahh, moje miasto takie piękne. Jak nie betonowe fortece Adamowicza i PSZOKi Dulkiewicz to SKM pod oknem. Gdańsk spłonie pewnego dnia.

    • 11 6

  • Szybciej wynajdą maszynę do teleportacji niż tą SKM zbudują.

    • 15 1

  • kupcie najpierw nowe składy (1)

    potem możecie pofantazjować

    • 9 0

    • mamy już panie jeden, podwójny z klimom, ale nie pwoiemy kiedy i gdzie jeździ. Bo nie.

      za to wynajmujem go często za grubą kasiorkę - na premie.

      • 2 1

  • No nareszcie!!!!!!!!!! (1)

    Nareszcie miasto zrozumiało, że SKM na Poludnie jest konieczne i to natychmiast. Natychmiast trzeba chociaż zarezerwować tereny, i w tym kontekście: co ze sprzedanymi przez Sopot działkami przy szkole pdst nr 12 na Jeleniogórskiej, przez które biegła kiedyś rezerwa pod SKM?

    • 14 3

    • Ciekawe czy ktos z Biura Rozwoju Miasta na to ci odpowie?

      Wysprzedali sie z terenow. ...i jeszcze sie cieszyli jak male dzieci....Tak sie oni do zarzadzania miastem nadaja...Specjslisci od zmian zagospodarowania przestrzennego .

      • 4 0

  • Na oruni auta się ledwo mieezcza (1)

    A oni r pociąginchca wcisnąć??

    • 12 4

    • nie r pociąginchca ale chpaciąginycrą c rą

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane