- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (45 opinii)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (109 opinii)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (45 opinii)
- 4 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (38 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (63 opinie)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (135 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości na wynajem i do kupienia na południu Gdańska
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 19:41
Opinia wyróżniona
Docelowo powinny być dwa przedłużenia (8)
O Oruni do Pętli Łostowice a dalej jedna odnoga do Zakoniczyna, Szadółek, może też Kiełpina Górnego, Karczemek i dalej do Istniejącej linii Kokoszki-Stara Piła, lub od Szadółek do Kiełpinka. A druga odnoga powinna biec do Kowal i dalej już w stronę Kolbud do istniejącej linii, byłoby idealnie!
- 161 15
-
2019-11-27 20:34
(3)
Tak jak im ciezko do Nowego Portu pojechac, a wszystko gotowe... jak kupowalem moeszkanie na Nowej Letnicy to deweloper uzywal argumentu, ze blisko bedzie do skm :D
- 24 6
-
2019-11-27 21:15
dobre !
- 3 0
-
2019-11-27 23:07
a mowil o tym, że będziesz miał spa w łazience? łyknąłeś?
- 14 0
-
2019-11-28 00:28
Za to masz powietrze dobre od morza :)
Port servis, elektrociepłownia. Też reklamował?
- 13 1
-
2019-11-27 22:20
Tylko metro ciołki (1)
- 2 5
-
2019-11-28 06:15
Pół metra, szczególnie tu w warunkach nadmorskich.
- 4 0
-
2019-11-27 23:52
to prawda (1)
Linia do Kokoszek bardzo by się przydała. Tam jeżdżą tylko 2 autobusy 168 i 167
- 4 2
-
2019-11-27 23:54
Cztery...
Jeszcze 267 i 268. No i bokiem 126.
- 0 2
-
2019-11-27 19:42
Tylko metro może uratować sytuację. (5)
Gdańsk doszedł juz do ściany jeśli chodzi o rozwój efektywnej komunikacji miejskiej. W tej kwestji jak dotychczas nie wymyślono niczego lepszego niż metro które by mogło doskonale współdziałać z obecną SKM. Doskonale można to zaobserwowac np. w Londynie czy Berlinie.
- 19 4
-
2019-11-27 19:56
Bardzo śmieszne ! metro na prowincji w półmilionowym grajdole (3)
- 7 10
-
2019-11-27 20:35
Nic śmiesznego.... (2)
Kopenhaga ma trochę ponad 0,5 mln mieszkańców i metro składające się z dwóch linii o łącznej długości 21 km. Na obu liniach znajdują się 22 przystanki.
A ty z jakiej metropolii, Braniewo czy Kartuzy?- 8 4
-
2019-11-27 20:48
nie rozśmieszaj
bo z naiwności co niektórych można paść ze śmiechu, kilkanaście lat temu tor formuły 1 na Maćkach budowali, też na poważnie
- 4 2
-
2019-11-27 21:23
W Kopenhadze
Są już 3 linie(m1,m2 oraz cityringen)w budowie czwarta i wkrótce piąta.Dodatkowo 7 linii skm(s-tog).
- 5 0
-
2019-11-27 21:21
W Trójmieście wystarcza tradycyjne linie kolejowe.
- 3 0
-
2019-11-27 19:51
Propaganda i polityka nic więcej, to są bajeczki dla naiwnych
- 22 2
-
2019-11-27 19:53
Kolejny materiał, który może powstać bez wstawania zza biurka i dla wykazania aktywności.... (4)
Gada się o rozbudowie SKM w kierunku południowo-zachodnim za kilkadziesiąt lat (tak to widzę...) zamiast szybko przedłużyć dedykowane SKM tory w kierunku Tczewa, a przynajmniej Pruszcza. Koszt niepomiernie mniejszy, a przecież także w bardzo zauważalny sposób odciążyłby Trakt Św. Wojciecha czy Świętokrzyską. To tak, jak gdyby ktoś, komu trudno kupić rower, marzył o samochodzie...
PS. Dzięki takim świstkom i za niewielkie pieniądze PKP może się pochwalić, ile to nie robi dla regionu. A samorządy takie plewy kupują...- 20 4
-
2019-11-27 19:57
(2)
No tak, kolej do Tczewa na pewno pomoże mieszkańcom gdańskiego Południa :)
- 6 1
-
2019-11-27 21:47
owszem, pomoże (1)
mniej wjeżdżajacych z Pruszcza to więcej miejsca na Trakcie dla zjeżdżających Małomiejską
- 1 2
-
2019-11-28 07:12
Haha Pruszcz jedzie SKM a Gdańsk poludnie stoi w korkach na Armii i Malomiejskiej. Gdansk by chyba musial na glowe upasc. Jezdzij Polregio
- 1 0
-
2019-11-27 20:34
żadne CzCzewa, nie chce! bo mi z Gdyni zabiorą i będzi eco 20 min jeżdziło. NiE!
- 3 0
-
2019-11-27 19:55
Ależ kogoś srogo pogrzało z tym pomysłem. Matko kochana.
- 6 11
-
2019-11-27 19:58
Ahh, moje miasto takie piękne. Jak nie betonowe fortece Adamowicza i PSZOKi Dulkiewicz to SKM pod oknem. Gdańsk spłonie pewnego dnia.
- 11 6
-
2019-11-27 20:13
Szybciej wynajdą maszynę do teleportacji niż tą SKM zbudują.
- 15 1
-
2019-11-27 20:16
kupcie najpierw nowe składy (1)
potem możecie pofantazjować
- 9 0
-
2019-11-27 20:36
mamy już panie jeden, podwójny z klimom, ale nie pwoiemy kiedy i gdzie jeździ. Bo nie.
za to wynajmujem go często za grubą kasiorkę - na premie.
- 2 1
-
2019-11-27 20:19
No nareszcie!!!!!!!!!! (1)
Nareszcie miasto zrozumiało, że SKM na Poludnie jest konieczne i to natychmiast. Natychmiast trzeba chociaż zarezerwować tereny, i w tym kontekście: co ze sprzedanymi przez Sopot działkami przy szkole pdst nr 12 na Jeleniogórskiej, przez które biegła kiedyś rezerwa pod SKM?
- 14 3
-
2019-11-28 03:48
Ciekawe czy ktos z Biura Rozwoju Miasta na to ci odpowie?
Wysprzedali sie z terenow. ...i jeszcze sie cieszyli jak male dzieci....Tak sie oni do zarzadzania miastem nadaja...Specjslisci od zmian zagospodarowania przestrzennego .
- 4 0
-
2019-11-27 20:20
Na oruni auta się ledwo mieezcza (1)
A oni r pociąginchca wcisnąć??
- 12 4
-
2019-11-27 20:38
nie r pociąginchca ale chpaciąginycrą c rą
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.