- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (127 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (229 opinii)
- 3 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (55 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (663 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (73 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (95 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 19:18
Hejka. Jak tory przetną Trakt ? Jak po wierzchu (2)
to będą szlabany jak na Sandomierskiej.
- 6 6
-
2019-11-27 19:44
odpowiedzią jest budowa metra dwu systemowago
część na ziemi skm pkm gdzie się nie da to pod ziemią
- 6 0
-
2019-11-27 19:51
Tu nic nie zbudują a napewno nie przez małomiejską nigdy
- 6 1
-
2019-11-27 19:19
pitolenie kotka przy pomocy mlotka (1)
Sie obudzili po 30 latach...
- 32 3
-
2019-11-28 03:39
Gdzie tam sie obudzili ..to tylko koncept
Spia dalej snem spokojnym.
- 3 0
-
2019-11-27 19:20
Tory Drogi
kurky urzędowskie przez 30 lat brali łapówki i budowali bloki zapomnieli o drogach a teraz kurka tory chcą budować.
- 18 2
-
2019-11-27 19:21
(5)
Mam nadzieję, że dożyję do momentu uruchomienia. 47 na karku. Od urodzenia Przymorze a od 5 miesięcy rejon Łostowic. Myślałem, że mieszkańcy południa przesadzają, ale teraz na własnej skórze poznaje uroki tych okolic. Mimo wszystko wolę ten rejon miasta. Przymorze zamienia się w wielki kołchoz, hotel na godziny i doby. Wieczorem Ukraiński króluje na ulicach i w sklepach Przymorza.
SKM na południe to jedna z najważniejszych inwestycji w Gdańsku. 10x bardziej potrzebna niż tunel pod pachołkiem.- 46 5
-
2019-11-27 20:31
to ile ukraińcy zarabiajo, ze polakuw nie stać? coś tu bardoz jest nie tak! (2)
- 2 4
-
2019-11-27 22:26
Np. z mieszkania 68 m robi się 4 małe pokoje. (1)
Po 2 osoby w pokoju za 500 od 1. I biznes się kręci.
- 12 1
-
2019-11-28 08:31
Dokładnie. Dwa takie mieszkania powstały w moim starym bloku, w mojej klatce.
Dziękuję. Wysiadam. Mieszkanie w takim baraku nie należy do przyjemnych.
Na zebraniach wspólnoty po kilku starszych właścicieli mieszkań, reszty nie ma, są gdzieś daleko i mają problemy wspólnoty w czterech literach, liczy się tylko zysk.
Brak segregacji śmieci. Dewastacja klatek. Awantury nocne. Coraz częstsze wizyty policji. Powodzenia.- 5 0
-
2019-11-27 22:50
nikt tym nie bedzie jezdzil (1)
idz zobacz ile osob jezdzi koleja metropolitalna
- 0 8
-
2019-11-28 08:22
lol
serio zobacz jak się ludzie nie mieszczą w pkm,
przejedź się choć raz XD- 3 0
-
2019-11-27 19:26
Ale czy ktoś nad tym pomyślał? Skm będzie musiała iść podobnie jak pkm z nasypem, bo inaczej przetnie kilka ważnych ulic i je zakorkuje. Pozatym tam musi być miejsce. Z tego co ostatnio pisali mają problem z wyburzeniem domów na małomiejskiej bo to zabytki. A kawałek dalej koło parku biegnie prosta linia do pętli, szybciej (I taniej) jest tam puścić skm. A co do dzielnic borkowa - niech pomyślą nad wykopem domów na świętokrzyskiej i zrobią jej poszerzenie
- 10 3
-
2019-11-27 19:32
A co z SKMka na północ Gdyni? (1)
Oksywie, Obłuże, Babie doły, mają dośc korków, a linia kolejowa jest od zawsze tylko wyremontować. Spokojnie do samego Kosakowa można by jeszcze pociągnąć.
- 14 1
-
2019-11-28 03:42
Czemu wladze Szczurkolandu nie pukaja do Gdanskich dzwi aby razem pisac o dofinansowanie torow. Laczacych oba lotniska?
Co stoi na przeszkodzie?
- 4 0
-
2019-11-27 19:32
Nie
Marszałek do tego nie dopuścić tylko dalej będzie dążył do upadku SKM
- 7 6
-
2019-11-27 19:33
A ja jutro lecę znów do pracy SyfKM ale bedę w 30 min z Dyni w Mieście Niedasię Gdańsk, a wy stójcie w koreczkach :) (1)
- 6 4
-
2019-11-27 20:32
Co tam minusujące frustraty, żal pupcie w koreczku ściska?
- 0 4
-
2019-11-27 19:39
Do gdańszanek i gdańszczan
dodałbym jeszcze "gdańszczaniątka". Dzieci gdańszczanek i gdańszczan też chca jeździć SKM, która nigdy nie powstanie.
- 13 6
-
2019-11-27 19:40
Najlepsza Informacja dla Gdańska w całym 2019 roku!!! (3)
W końcu! gratuluję tym, którzy forsowali i nadal forsują ten pomysł - jedyny który jest w stanie rozwiązać coraz bardziej palący problem obsługi komunikacyjnej Południa - do tego konkurencyjny względem samochodu! Ukłony i burza braw, a teraz do pracy by słowa w szyny się zamieniły
- 18 8
-
2019-11-27 19:48
już od poniedzialku zaczynają budować
- 6 4
-
2019-11-27 21:44
Najlepsza Informacja dla Gdańska w całym 2019 roku (1)
Na 1 kwietnia dawali lepsze.
Oj dzieci, dzieci. Kilka dziesiątek na karku, a jak w przedszkolu...
W d. ma Dulkiewicz te wasze SKMki.- 10 2
-
2019-11-27 22:12
Otóż to.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.