• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Hejka. Jak tory przetną Trakt ? Jak po wierzchu (2)

    to będą szlabany jak na Sandomierskiej.

    • 6 6

    • odpowiedzią jest budowa metra dwu systemowago

      część na ziemi skm pkm gdzie się nie da to pod ziemią

      • 6 0

    • Tu nic nie zbudują a napewno nie przez małomiejską nigdy

      • 6 1

  • pitolenie kotka przy pomocy mlotka (1)

    Sie obudzili po 30 latach...

    • 32 3

    • Gdzie tam sie obudzili ..to tylko koncept

      Spia dalej snem spokojnym.

      • 3 0

  • Tory Drogi

    kurky urzędowskie przez 30 lat brali łapówki i budowali bloki zapomnieli o drogach a teraz kurka tory chcą budować.

    • 18 2

  • (5)

    Mam nadzieję, że dożyję do momentu uruchomienia. 47 na karku. Od urodzenia Przymorze a od 5 miesięcy rejon Łostowic. Myślałem, że mieszkańcy południa przesadzają, ale teraz na własnej skórze poznaje uroki tych okolic. Mimo wszystko wolę ten rejon miasta. Przymorze zamienia się w wielki kołchoz, hotel na godziny i doby. Wieczorem Ukraiński króluje na ulicach i w sklepach Przymorza.
    SKM na południe to jedna z najważniejszych inwestycji w Gdańsku. 10x bardziej potrzebna niż tunel pod pachołkiem.

    • 46 5

    • to ile ukraińcy zarabiajo, ze polakuw nie stać? coś tu bardoz jest nie tak! (2)

      • 2 4

      • Np. z mieszkania 68 m robi się 4 małe pokoje. (1)

        Po 2 osoby w pokoju za 500 od 1. I biznes się kręci.

        • 12 1

        • Dokładnie. Dwa takie mieszkania powstały w moim starym bloku, w mojej klatce.
          Dziękuję. Wysiadam. Mieszkanie w takim baraku nie należy do przyjemnych.
          Na zebraniach wspólnoty po kilku starszych właścicieli mieszkań, reszty nie ma, są gdzieś daleko i mają problemy wspólnoty w czterech literach, liczy się tylko zysk.
          Brak segregacji śmieci. Dewastacja klatek. Awantury nocne. Coraz częstsze wizyty policji. Powodzenia.

          • 5 0

    • nikt tym nie bedzie jezdzil (1)

      idz zobacz ile osob jezdzi koleja metropolitalna

      • 0 8

      • lol

        serio zobacz jak się ludzie nie mieszczą w pkm,
        przejedź się choć raz XD

        • 3 0

  • Ale czy ktoś nad tym pomyślał? Skm będzie musiała iść podobnie jak pkm z nasypem, bo inaczej przetnie kilka ważnych ulic i je zakorkuje. Pozatym tam musi być miejsce. Z tego co ostatnio pisali mają problem z wyburzeniem domów na małomiejskiej bo to zabytki. A kawałek dalej koło parku biegnie prosta linia do pętli, szybciej (I taniej) jest tam puścić skm. A co do dzielnic borkowa - niech pomyślą nad wykopem domów na świętokrzyskiej i zrobią jej poszerzenie

    • 10 3

  • A co z SKMka na północ Gdyni? (1)

    Oksywie, Obłuże, Babie doły, mają dośc korków, a linia kolejowa jest od zawsze tylko wyremontować. Spokojnie do samego Kosakowa można by jeszcze pociągnąć.

    • 14 1

    • Czemu wladze Szczurkolandu nie pukaja do Gdanskich dzwi aby razem pisac o dofinansowanie torow. Laczacych oba lotniska?

      Co stoi na przeszkodzie?

      • 4 0

  • Nie

    Marszałek do tego nie dopuścić tylko dalej będzie dążył do upadku SKM

    • 7 6

  • A ja jutro lecę znów do pracy SyfKM ale bedę w 30 min z Dyni w Mieście Niedasię Gdańsk, a wy stójcie w koreczkach :) (1)

    • 6 4

    • Co tam minusujące frustraty, żal pupcie w koreczku ściska?

      • 0 4

  • Do gdańszanek i gdańszczan

    dodałbym jeszcze "gdańszczaniątka". Dzieci gdańszczanek i gdańszczan też chca jeździć SKM, która nigdy nie powstanie.

    • 13 6

  • Najlepsza Informacja dla Gdańska w całym 2019 roku!!! (3)

    W końcu! gratuluję tym, którzy forsowali i nadal forsują ten pomysł - jedyny który jest w stanie rozwiązać coraz bardziej palący problem obsługi komunikacyjnej Południa - do tego konkurencyjny względem samochodu! Ukłony i burza braw, a teraz do pracy by słowa w szyny się zamieniły

    • 18 8

    • już od poniedzialku zaczynają budować

      • 6 4

    • Najlepsza Informacja dla Gdańska w całym 2019 roku (1)

      Na 1 kwietnia dawali lepsze.

      Oj dzieci, dzieci. Kilka dziesiątek na karku, a jak w przedszkolu...
      W d. ma Dulkiewicz te wasze SKMki.

      • 10 2

      • Otóż to.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane