- 1 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (52 opinie)
- 2 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (21 opinii)
- 3 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (62 opinie)
- 4 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (140 opinii)
- 5 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (59 opinii)
- 6 Kto się przypiął do mojego roweru? (172 opinie)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 17:46
Najpierw budują wielką dzielnicę (9)
A dopiero potem myślą o komunikacji.
Zobaczcie w albumach o starym Gdańsku jak powstawała Oliwa. Najpierw szkoła, kościół, droga i tramwaj a dopiero potem domy i ludzie.- 248 16
-
2019-11-28 06:53
... (2)
a ta szkoła, ten kościół, to wybudowano w szczerym polu,dla kogo: ludzi tam nie było ?
- 2 1
-
2019-11-28 10:42
Nie było
sprowadzono cystersów
- 1 0
-
2019-11-28 09:19
Pewnie dla koz, albo krolikow
- 0 0
-
2019-11-28 08:15
tak do dzis powstaja osiedla w takiej Holandii
ba, nawet metro najpierw buduja w polu, potem drogi , na koncu domki. W takiej kolejnosci, nie a oszczedzimy troche teraz, by potem wydac 10 razy wiecej
- 7 0
-
2019-11-27 19:00
zła kolejnośc - kościół, szkoła... :)
- 11 5
-
2019-11-27 18:35
Oliwa istnieje przynajmniej od 1186 roku.
Nie znasz historii miasta to nie wypowiadaj się.
- 16 11
-
2019-11-27 18:12
Jak sobie prywaciarze buduja osiedla na polach to niech od razu byuduja infrastrukture.
- 12 13
-
2019-11-27 17:55
Budyń wolał zbudować station, teatr i ECS (1)
Teraz już kasa wydana
- 51 12
-
2019-11-27 18:07
Następnym razem głosuję tylko na mistrza cywilizacji.
Każdy nerd by wiedział, że bez infrastruktury ani rusz.
- 17 7
-
2019-11-27 17:45
No naprawdę ludzie trochę skromności. (4)
Pokazujecie się jakbyście byli jakimiś fundatorami, a przecież tylko wydajecie naszą (publiczną) kasę i wypełniacie obowiązki za które wam płacą!
Cokolwiek palcem ruszą, to zdjęcia, pokropki, konferencje...- 160 16
-
2019-11-28 10:41
Ty chyba nie wiesz
ile betonu trzeba skruszyć, żeby ruszyć choćby z planami takiej inwestycji.
- 4 0
-
2019-11-27 18:24
to kiedy jakaś nagroda dla urzędników? jak za MEVO. (1)
- 35 0
-
2019-11-27 19:59
W sumie to ekipa od mevo. Będą teraz próbować na czymś trudniejszym...
- 23 0
-
2019-11-27 19:39
Przecież to tylko propaganda
Ani miasto, ani władze wojewódzkie nie mają takiej kasy.
Nie mają na honorowanie biletów ZTM w pociągach, a mieli by mieć na nową linię? Żarty.- 22 1
-
2019-11-28 10:38
Patrzę na tę wesołą gromadkę i wreszcie wiem skąd tak głęboki niedorozwój miasteczka Gdańsk
- 11 1
-
2019-11-28 10:34
bez sensu cala malomiejska powinna byc rewitalizowana
Tam co chwile cos sie pali ... a linia ewentualnie tramwajowa przeciez juz jest na havla
- 0 0
-
2019-11-28 10:27
METRO?
Proszę o stworzenie studium stworzenia linii metra, być może okaże się tańsze w realizacji niż SKM, która za kilka lat od budowy stanie się nie wydolna. Proszę o propozycje jakie dzielnice powinny być nim skomunikowane, oczywiście mówimy o południu Gdańska. Powinno być to uzupełnienie linii SKM.
- 4 0
-
2019-11-28 10:15
METRO (1)
Gdańsk powinien mieć rozbudowaną linię metra.
- 3 0
-
2019-11-28 10:21
najlepiej od razu całe trójmiasto, a co!
a tak szczerze Gdańsk i metro? Chyba nie w tym życiu.- 1 0
-
2019-11-28 06:15
Zamiast przekopu przez mierzeje można by wybudowac skm na południe Gdańska i na polnoc Gdyni (1)
A do tego nowe składy
- 2 2
-
2019-11-28 09:41
a to dulska kopie mierzeję?
zamiast SKM w całym mieście mamy stadion i ECS i rydwan
- 3 0
-
2019-11-28 09:39
do Havla i dalej ...
polaczyc z PKM, robiac staje po drodze i mamy super petle Gdynia - Sopot - Gdansk Glowny - Gdansk Poludnie - i potem caly Gorny taras i znow do Gdyni. A pociagi z Kartuz i Koscierzyny dalej do Wrzeszcza i skomunikowac w ramach 2 peronow po 2 tory na planowanej stacji przy Intelu. Zrobic czesto semafory w ramach tzw SBL i pociagi moga jechac 2-3 minuty po sobie na wspolnym odcinku, zeby podroz sie nie wydluzala znacznie.
- 4 0
-
2019-11-28 09:38
Jojojo
Powinni zacząć od Tczewa w kierunku Słupska.
- 1 0
-
2019-11-28 09:32
Co za bzdura :-(
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.