• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Najpierw budują wielką dzielnicę (9)

    A dopiero potem myślą o komunikacji.
    Zobaczcie w albumach o starym Gdańsku jak powstawała Oliwa. Najpierw szkoła, kościół, droga i tramwaj a dopiero potem domy i ludzie.

    • 248 16

    • ... (2)

      a ta szkoła, ten kościół, to wybudowano w szczerym polu,dla kogo: ludzi tam nie było ?

      • 2 1

      • Nie było

        sprowadzono cystersów

        • 1 0

      • Pewnie dla koz, albo krolikow

        • 0 0

    • tak do dzis powstaja osiedla w takiej Holandii

      ba, nawet metro najpierw buduja w polu, potem drogi , na koncu domki. W takiej kolejnosci, nie a oszczedzimy troche teraz, by potem wydac 10 razy wiecej

      • 7 0

    • zła kolejnośc - kościół, szkoła... :)

      • 11 5

    • Oliwa istnieje przynajmniej od 1186 roku.

      Nie znasz historii miasta to nie wypowiadaj się.

      • 16 11

    • Jak sobie prywaciarze buduja osiedla na polach to niech od razu byuduja infrastrukture.

      • 12 13

    • Budyń wolał zbudować station, teatr i ECS (1)

      Teraz już kasa wydana

      • 51 12

      • Następnym razem głosuję tylko na mistrza cywilizacji.

        Każdy nerd by wiedział, że bez infrastruktury ani rusz.

        • 17 7

  • No naprawdę ludzie trochę skromności. (4)

    Pokazujecie się jakbyście byli jakimiś fundatorami, a przecież tylko wydajecie naszą (publiczną) kasę i wypełniacie obowiązki za które wam płacą!
    Cokolwiek palcem ruszą, to zdjęcia, pokropki, konferencje...

    • 160 16

    • Ty chyba nie wiesz

      ile betonu trzeba skruszyć, żeby ruszyć choćby z planami takiej inwestycji.

      • 4 0

    • to kiedy jakaś nagroda dla urzędników? jak za MEVO. (1)

      • 35 0

      • W sumie to ekipa od mevo. Będą teraz próbować na czymś trudniejszym...

        • 23 0

    • Przecież to tylko propaganda

      Ani miasto, ani władze wojewódzkie nie mają takiej kasy.

      Nie mają na honorowanie biletów ZTM w pociągach, a mieli by mieć na nową linię? Żarty.

      • 22 1

  • Patrzę na tę wesołą gromadkę i wreszcie wiem skąd tak głęboki niedorozwój miasteczka Gdańsk

    • 11 1

  • bez sensu cala malomiejska powinna byc rewitalizowana

    Tam co chwile cos sie pali ... a linia ewentualnie tramwajowa przeciez juz jest na havla

    • 0 0

  • METRO?

    Proszę o stworzenie studium stworzenia linii metra, być może okaże się tańsze w realizacji niż SKM, która za kilka lat od budowy stanie się nie wydolna. Proszę o propozycje jakie dzielnice powinny być nim skomunikowane, oczywiście mówimy o południu Gdańska. Powinno być to uzupełnienie linii SKM.

    • 4 0

  • METRO (1)

    Gdańsk powinien mieć rozbudowaną linię metra.

    • 3 0

    • najlepiej od razu całe trójmiasto, a co!
      a tak szczerze Gdańsk i metro? Chyba nie w tym życiu.

      • 1 0

  • Zamiast przekopu przez mierzeje można by wybudowac skm na południe Gdańska i na polnoc Gdyni (1)

    A do tego nowe składy

    • 2 2

    • a to dulska kopie mierzeję?

      zamiast SKM w całym mieście mamy stadion i ECS i rydwan

      • 3 0

  • do Havla i dalej ...

    polaczyc z PKM, robiac staje po drodze i mamy super petle Gdynia - Sopot - Gdansk Glowny - Gdansk Poludnie - i potem caly Gorny taras i znow do Gdyni. A pociagi z Kartuz i Koscierzyny dalej do Wrzeszcza i skomunikowac w ramach 2 peronow po 2 tory na planowanej stacji przy Intelu. Zrobic czesto semafory w ramach tzw SBL i pociagi moga jechac 2-3 minuty po sobie na wspolnym odcinku, zeby podroz sie nie wydluzala znacznie.

    • 4 0

  • Jojojo

    Powinni zacząć od Tczewa w kierunku Słupska.

    • 1 0

  • Co za bzdura :-(

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane