• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Ważne, że jest dobry humor (1)

    "- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku." Gdańsk od wielu lat ma w głębokim poważaniu rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Teraz myślą o południu bo okazało się, że stawianie osiedla na osiedlu bez rozwoju dróg to błąd. Za 3-4 lata będą myśleć co tu zrobić ze starymi dzielnicami typu Wrzeszcz, Zaspa, Oliwa, Brzeźno bo tam już powoli robią się takie korki przez te wszystkie nowe osiedla i biurowce, że czasami przejazd z Przymorza do Wrzeszcza zajmuje 45 minut.

    • 16 0

    • wsiadasz w SKMkę z przymorza i we wrzeszczu jesteś w 5 minut

      • 0 1

  • ci z tej fotki sprzedali tyle ziemi ze teraz trzeba metro kopać

    • 2 0

  • Kłamczuszki Tory są potrzebne aby wozić śmieci do spalarni w Szadółkach.

    • 2 0

  • This is Polandia (7)

    Za 100 lat tego nie będzie, w międzyczasie rezerwę terenowa zabudują kolejnymi blokami

    • 148 27

    • zwykla gdanskosc

      • 0 1

    • Przecież za 100 lat będzie nas 20 milionów. (1)

      LGBT nie ma dzieci więc problem zniknie.

      • 12 6

      • Czujesz potrzebe zmiany orientacji, ze tak prorokujesz?

        • 1 0

    • Czy jest podpis biskupa pod listem? (2)

      Ten bezbożny pakt nie powiedzie się!

      • 20 9

      • Nie ale jest podpis dudelkiewiczewiczewicz więc się uda (1)

        • 3 3

        • Najważniejsze, że twojego nie będzie.

          • 1 1

    • Kłamstwa !!!! Na końcowym odcinku i ewentualnym rozwidleniu na Havla budują osiedla ! I nie ma tam miejsca !

      Próba ukrycia tematu podwyżek! I piękna intencja skmki.... pfff komedia

      • 19 2

  • Plany o jakieś 20 lat Za późno. Teraz wszystko wokół zabudowane przez co inwestycja będzie dużo droższa w realizacji

    Wyburzyc osiedla adamowicza i wrocic do planowej zabudowy skm.

    • 3 0

  • Lepsza 1 dodatkowa linia skm niż 100 nowych dróg

    • 4 4

  • (4)

    Ludzie i tak beda korkowac ulice w swoich samochodach

    • 72 55

    • Jesli bedzie jak z pkm, w takcie raz na godzine, to tak. (1)

      Tylko autem. Szybciej nawet w korku. Inaczej to strata czasu i kasy.

      • 12 7

      • Sam się...

        • 0 1

    • Marzenia

      To chyba jakies marzenia scietej głowy Zwyklej ulicy małomiejskiej jako dwujezdniowej nie mogą wybudowac od 15 lat a SKM wybuduja ????? bzdury

      • 7 3

    • A niech se korkują, ale ja dojadę do Gdańska w 10 minut.

      • 28 5

  • SKM

    Najpierw zakupcie wymiencie tabor kolejowy a wtedy mowcie o rozbudowie.
    WSTYD!!!

    • 2 0

  • Czekamy...

    Na Nową Świętokrzyską. Na sensowny przejazd między Gdańskiem, a Borkowem. Na węzeł Kowale.
    A urzędnicy kolejne bajki opowiadają.

    • 11 0

  • A pociagi skad? Jednostki Polregio dobijają 60lat...i trzeba budżet ogarniac nieroby

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane