- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (76 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (148 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (111 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości na wynajem i do kupienia na południu Gdańska
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-28 08:39
Ważne, że jest dobry humor (1)
"- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku." Gdańsk od wielu lat ma w głębokim poważaniu rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Teraz myślą o południu bo okazało się, że stawianie osiedla na osiedlu bez rozwoju dróg to błąd. Za 3-4 lata będą myśleć co tu zrobić ze starymi dzielnicami typu Wrzeszcz, Zaspa, Oliwa, Brzeźno bo tam już powoli robią się takie korki przez te wszystkie nowe osiedla i biurowce, że czasami przejazd z Przymorza do Wrzeszcza zajmuje 45 minut.
- 16 0
-
2019-11-28 09:29
wsiadasz w SKMkę z przymorza i we wrzeszczu jesteś w 5 minut
- 0 1
-
2019-11-28 09:22
ci z tej fotki sprzedali tyle ziemi ze teraz trzeba metro kopać
- 2 0
-
2019-11-28 09:21
Kłamczuszki Tory są potrzebne aby wozić śmieci do spalarni w Szadółkach.
- 2 0
-
2019-11-27 17:44
This is Polandia (7)
Za 100 lat tego nie będzie, w międzyczasie rezerwę terenowa zabudują kolejnymi blokami
- 148 27
-
2019-11-28 09:21
zwykla gdanskosc
- 0 1
-
2019-11-27 22:18
Przecież za 100 lat będzie nas 20 milionów. (1)
LGBT nie ma dzieci więc problem zniknie.
- 12 6
-
2019-11-28 09:18
Czujesz potrzebe zmiany orientacji, ze tak prorokujesz?
- 1 0
-
2019-11-27 17:54
Czy jest podpis biskupa pod listem? (2)
Ten bezbożny pakt nie powiedzie się!
- 20 9
-
2019-11-27 23:17
Nie ale jest podpis dudelkiewiczewiczewicz więc się uda (1)
- 3 3
-
2019-11-28 06:19
Najważniejsze, że twojego nie będzie.
- 1 1
-
2019-11-27 20:55
Kłamstwa !!!! Na końcowym odcinku i ewentualnym rozwidleniu na Havla budują osiedla ! I nie ma tam miejsca !
Próba ukrycia tematu podwyżek! I piękna intencja skmki.... pfff komedia- 19 2
-
2019-11-28 09:20
Plany o jakieś 20 lat Za późno. Teraz wszystko wokół zabudowane przez co inwestycja będzie dużo droższa w realizacji
Wyburzyc osiedla adamowicza i wrocic do planowej zabudowy skm.
- 3 0
-
2019-11-28 08:53
Lepsza 1 dodatkowa linia skm niż 100 nowych dróg
- 4 4
-
2019-11-27 17:42
(4)
Ludzie i tak beda korkowac ulice w swoich samochodach
- 72 55
-
2019-11-27 20:48
Jesli bedzie jak z pkm, w takcie raz na godzine, to tak. (1)
Tylko autem. Szybciej nawet w korku. Inaczej to strata czasu i kasy.
- 12 7
-
2019-11-28 08:52
Sam się...
- 0 1
-
2019-11-27 21:29
Marzenia
To chyba jakies marzenia scietej głowy Zwyklej ulicy małomiejskiej jako dwujezdniowej nie mogą wybudowac od 15 lat a SKM wybuduja ????? bzdury
- 7 3
-
2019-11-27 18:05
A niech se korkują, ale ja dojadę do Gdańska w 10 minut.
- 28 5
-
2019-11-28 08:37
SKM
Najpierw zakupcie wymiencie tabor kolejowy a wtedy mowcie o rozbudowie.
WSTYD!!!- 2 0
-
2019-11-28 08:34
Czekamy...
Na Nową Świętokrzyską. Na sensowny przejazd między Gdańskiem, a Borkowem. Na węzeł Kowale.
A urzędnicy kolejne bajki opowiadają.- 11 0
-
2019-11-28 08:32
A pociagi skad? Jednostki Polregio dobijają 60lat...i trzeba budżet ogarniac nieroby
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.