• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys niegroźny inwestycjom drogowym

Michał Jamroż, Michał Tusk
3 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego. Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego.

W tym roku ma ruszyć finansowana przez państwo budowa Obwodnicy Południowej, mostu w Kwidzynie oraz Węzła Karczemki.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku. Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku.
Coraz głośniej mówi się o ograniczaniu i spowalnianiu inwestycji z powodu światowego kryzysu. W najbliższych latach w naszym województwie realizowanych ma być kilka dużych i kluczowych dla regionu inwestycji drogowych. Jak ustaliliśmy, kryzys im na razie nie zagraża.

- Na tę chwilę nie ma ograniczeń w realizacji planowanych inwestycji - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W drugiej połowie tego roku rozpocznie się więc budowa Obwodnicy Południowej. Będzie to blisko 18-kilometrowy odcinek przyszłej drogi ekspresowej S7, który połączy krajową "siódemkę" z obwodnicą Trójmiasta. Równocześnie GDDKiA planuje budowę Węzła Karczemki, gdzie ul. Armii Krajowej zbiegnie się z trójmiejską obwodnicą.

- Rozpoczniemy też budowę mostu nad Wisłą w Kwidzynie wraz z dojazdami - dodaje Michalski.

W następnych latach ruszyć mają prace przy Trasie Kaszubskiej oraz na krajowej siódemce, na odcinku od Obwodnicy Południowej do granicy województwa.

Oprócz GDDKiA trzy duże inwestycje drogowe realizować będzie też Gdańsk. Sytuacja gospodarcza nie jest problemem. Przy pierwszej z nich - przebudowie ul. Słowackiego - to raczej procedury są przeszkodą. Gdańsk od ponad roku "kombinuje" przy sposobie finansowania tej inwestycji. Ponieważ urzędnicy nie chcą nadać tej ulicy statusu drogi krajowej, nie można wykorzystać do jej budowy środków unijnych. Można jednak potraktować Słowackiego jak dojazd do gdańskiego portu. Na tej samej zasadzie finansowana ma być Trasa Sucharskiego. Jeśli Warszawa zaakceptuje pomysł, budowa Trasy Słowackiego ruszy jeszcze w tym roku. To praktycznie ostatni moment, potrzeba co najmniej dwóch lat, a właśnie tyle czasu pozostało do Euro 2012. Modernizacja ul. Słowackiego to jedyna miejska inwestycja bezwzględnie wymagana przez UEFA.

Inaczej sprawa ma się z Trasą Sucharskiego i wchodzącym w jej skład tunelem pod Wisłą. Pieniądze są już zagwarantowane, ale skala przedsięwzięcia powoduje, że żaden miejski urzędnik nie chce podać daty rozpoczęcia i zakończenia prac. Nieoficjalnie można usłyszeć, że do Euro być może uda się zbudować jeden z tuneli i cały naziemny odcinek trasy. Również budowa ostatniego odcinka ul. Armii Krajowej ma przez kryzys nie ucierpieć.

- Mamy gotowe projekty, złożyliśmy już wniosek do konkursu - mówi Marcin Szpak, odchodzący właśnie z urzędu zastępca prezydenta Gdańska.

Jego rozstrzygnięcie planowane jest na przełom marca i kwietnia. Potem przyjdzie czas na przetarg. Prace budowlane mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Jedyne co może niepokoić to fakt, że tylko jedna spośród tych inwestycji ma rozpoczętą procedurę przetargową. Jest nią Obwodnica Południowa, gdzie do pierwszego etapu zgłosiło się 10 wykonawców.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż, Michał Tusk

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • dzis zlotowka 2,29 SKR,3 miesiace temu 2,90! czyli poczatek upadku

    Nalezalo by krzyknac ratuj sie kto moze,tylko ze w Polsce pakowano pieniadze w zle inwestycje ktore nie dadza przyrostu gospodarczego.Firmy budowlane zaczybnaja padac,banki 8 najwiekszych w Polsce przejma zachodnie...
    Zaczal sie kryzys!
    I tu przypomne cos ze bieda zachodnia tio dobre zycie w porownaniu z bieda w Polsce.
    Sam jestem ciekawy co bedzie dalej.Widze tylko ze te 17 mld ktore szukal Tusk to za malo.Bo oprcz kryzysu polska waluta spekuluja te same osoby ktore kiedys rzucily szwedzka korone na kolana.Bank bronil sie a jakze az po pol roku padl ze strata 120 mld !!!
    W tym kontekscie jakies 17 mld ktore niby sa a ich nie ma to taniec akrobaty na cienkiej zylce.Jak zlotowka bedzie 1,50 Skr zaczne skupowac.
    A bedzie za 3-4 miesiace.
    Tusku nie boj sie inflacji drukuj pienadze i buduj elektrownie atomowe zbiorniki retencyjne,tworz nowe miejsca pracy.
    Nie daj siedziec ludziom na zaislkach i zeby fabryki zwalnialy ludzi bo nikt nie kupi produktow za te zasilki.Produkuj traktory kombajny nawozy bo jesc trzeba.Zamkniecie stioczni pociagnie spirale upadlosci w Polsce,kto tego nie pojal albo pozna co to glod albo ucieknie z tego kraju tak zle zarzadzanego i rzadzonego!

    • 1 1

  • a kto bedzie

    budowal w nastepnej pieciolatce ten sam uklad dziekuje wole nie

    • 0 0

  • Drodzy siepacze, zdecydujcie się (10)

    Zamiast pochwalić włodarzy,że cos zaczynają lub starają sie poprawić to grono osób na forum krytukuje. Dlaczego tak jest? Nie podejrzewam ,że to sympatycy jedynej słusznej partii.
    Trzeba troche wiary a za kilka lat nie poznamy tego miasta

    • 2 0

    • jak zaczną (3)

      to będziemy chwalić (nie mylić z fetowaniem i medialnym wbiciem łopaty na pokaz przez Budynia w drodze na bankiecik).

      • 0 0

      • stadion (2)

        już zaczęli budować, a krytykanci się wciąż podniecają porażką... no cóż - jak się komuś w seksie nie powodzi to w innej dziedzinie musi się wyżyć... ale czemu w krytykowaniu wszystkiego???

        • 0 0

        • Stadion zaczęli budować? (1)

          Póki co porządkują osuwisko i bagno. Potem się okaże czy można tam rzeczywiście zbudować coś więcej niż altankę działkową.

          • 0 0

          • ciekawe o ile koszty będą niedoszacowane :)

            ciekawe ciekawe

            • 0 0

    • Każdy może prawda krytykować,

      a, mam wrażenie że dopuszczanie do krytyki panie to nikomu, nn tak nie... nie podoba się. I dlatego z punktu mając na uwadze że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz, i zaakceptowanie. Tych naszych prawda punktów które, stworzymy.

      • 0 0

    • siepace (1)

      tu grono pisuarów aż wyje by dokopać. ONI TYM ŻYJĄ I Z TYM ZDECHNĄ....

      • 0 0

      • Nie frustruj się.

        Rzeczywiście babsko z Ciebie .... bueee ... kijem bym nie dotknął.

        • 0 0

    • mmarek a ty na kogo głosowałeś?

      Bzdury piszesz za kilka lat? Tzn.? Bo wiesz z tego obrazka co jest w artykule to jeszcze nic nie zaczęli budować a jak myślisz ile w te kilka lat zdąża zrobić jeżeli budowa zacznie się jutro? Połowę? 1/5? Nic? Czego nie poznasz, wjazdu z 7ki do centrum? S7? jaka S7.... samo się nie wybuduje. To nie ZACZAROWANY OŁÓWEK!

      • 0 0

    • ja się dziś starałem zrobić dużą kupe

      kto mnie pochwali? Czy ty na łeb upadłeś? Pochwalić za to, że starają się (nie zrobili) to co do nich należy? Ogarnij się...

      • 0 0

    • Jeśli ta ekipa porządzi

      jeszcze kilka lat, to rzeczywiście nie poznamy tego miasta :-O Powrót z pracy z jednego końca miasta na drugi zajmować będzie trzy godziny.

      • 0 0

  • RODZINA TRZYMA SIE RAZEM

    • 0 0

  • Redaktor dobrze poinformowany...tata mu powiedział... (1)

    Jak wybudują to uwierze...

    • 0 0

    • ciekawe czy w domu też są tylko obiecanki cacanki, a rodzinie radość?

      • 0 0

  • Trasa Lęborska (8)

    Nasi wspaniali urzędnicy z GDDKiA chcą nam (?) zafundować Trasę Lęborską dla mieszkańców Lęborka i Słupska, która będzie zaczynać się na Obwodnicy po środku Trójmiasta (bez względu na proponowany wariant) co spowoduje zakorkowanie węzłów na Obwodnicy (poszerzenie Obwodnicy do 3 pasa nic nie pomoże - bo 3 pas powinien być już teraz). Zasłaniają się przy tym, że ostatecznego wyboru wariantu dokona komisja w Warszawie. Moim zdaniem będzie to wybór między kijem a patykiem. Fachowcy z GDDKiA - weźcie się do roboty i zacznijcie myśleć a jak nie potraficie - zatrudnijcie fachowców od planowania. A przede wszystkim bierzcie pod uwagę plany wojewódzkie i plany miast - bo były opracowywane latami z uwzględnieniem wielu uwarunkowań.

    • 0 0

    • Jakie zakorkowanie od trasy leborskiej? (7)

      Zalozmy ze teraz jedzie ktos z Leborka do np. Wrzeszcza. Twoim zdaniem ten samochod nie jeedzie obwodnica? Po oddaniu TL, przynajmniej nie bedzie jechal obwodnica na odcinku Chyl-Matarnia!

      • 0 0

      • Trasa Lęborska (4)

        Dobry przykład - teraz Słowackiego jadą tylko ci kierowcy z Lęborka, którzy jadą do Wrzeszcza - jak wybudują TL na przedłużeniu Słowackiego- węzeł Matarnia obciążą wszyscy a już teraz trudno na nim się poruszać przy zjeździe z Obwodnicy. Ul. Morska w Gdyni za kilka lat zostanie kompletnie zakorkowana (już teraz ma to miejsce latem) - dlatego dla mieszkańców Trójmiasta ważniejsza jest budowa Obwodnicy Północnej...

        • 0 0

        • Bzdura i tak każdy pojedzie do swojego zjazdu (3)

          Dokładnie jak teraz.
          Obwodnica północna to oddzielna sprawa i nie widzę jej związku z obłożeniem Matarni.

          • 0 0

          • tl (1)

            możemy gdybać - potrzebne są konkretne analizy ruchu - takie możliwości są od wielu lat - ale po co - wystarczy zdanie jednego specjalisty....i przygotowanie wariantu w 3 miesiące podczas gdy układ drogowy planuje się latami - to się nadaje do prokuratury - ale nie w tym kraju...

            • 0 0

            • Warianty wprowadzenia TL w obwodnice

              sa dyskutowane od dawna.
              Najpierw bylo kilka warianatow dla Osowej, potem chyba dwa dla W. Kacka i od pewngo czasu Owczarnia/Matarnia/Karczemki. Prawda jest taka, ze gdzies trzeba te droge w obwodnice wpuscic i nie w pld obwodnice, bo to ma byc droga do/z Trojmiasta. Wariant Owczarnia moze nie jest najlepszy drogowo ale wymaga najmniej wyburzen i biegnie stosunkowo najdalej od osiedli sposrod wariantow Kack, Osowa, Owczarnia, Matarnia, Karczemki. Jeszcze raz: ci co jechali dotad Chylonia-Matarnia pojada teraz Owczarnia-Matarnia i nie ma z tego powodu wiekszego ruchu. Jak powstanie nowa Gdynia Zukowo, ktorej warianty byly swego czasu omawiane razem z TL, to tranzyt bedzie mogl w Tuchomiu pojechac na Zukowo a dalej do wezla Karczemki. Wariant polaczenia Zukowa z POT jest w tej koncepcji mozliwy ale na to trzeba dodatkowej kasy.

              • 0 0

          • jeszcze

            Wystarczy spojrzeć na rysunek zamieszczony w artykule - gdzie jest Trasa Lęborska???

            • 0 0

      • wąski gardło (1)

        feler projektów tej trasy polega na tym ze wszyskie zakładaja koniec tej trasy na wezle po srodku obwodnicy. korków nie bedzie w chyloni tylko przeniosą sie na gdańsk. Pomyślcie wszyscy turyści jadacy nad morze np do leby omina gdynie ale beda stać na obwodnicy w gdańsku. powinni wyprowadzić połaczenie conajmiej do wezła gdzie chca budować obwodnice południowa jako naturalne przedłuzenie tej trasy

        • 0 0

        • Turysci to tylko latem

          Zdecydowana wiekszosc ruchu po TL bedzie do/z 3miasta.

          • 0 0

  • (2)

    drogi Michale, a o Gdyni byś coś naskrobał może :)

    • 0 0

    • ale w artykule jest o danzigu

      Gdynia się do tak "cudownych" inwestycji nie miesza

      • 0 0

    • dajcie spkokój....

      • 0 0

  • czy michał jamroż, to krewny "tego" jamrożego?? ex-prezydenta gdańska? skazanego za łapówkarstwo??

    • 0 1

  • a ty POgadaj z ryżym pinokiem

    on ci wytłumaczy jak to sie stało, że drogi szybkiego ruchu w Polsce od 2008 roku nazywa się autosradami bu ha ha ha ha ha
    kupa chłopu nie zegarek
    minister rostowski może i jest dobrym fachowcem, ale jeżeli chodzi o konstrukcję polskiego budżety równy jest jasiowi śmietanie

    • 0 0

  • bigos dwa razy poprosze z buleczka i piwo

    Wzruszyla mnie twoja historia:)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane