• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
26 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać. Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać.

- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.



Czy Mevo ma szanse przetrwać?

A propos Mevo i trwających dookoła dyskusji (opartych na bardzo praktycznych doświadczeniach, nie - akademickich) niezależnie od tego, jak bardzo sekundowałem rowerowi publicznemu jako idei i niezależnie od wątpliwości, które miałem na etapie postępowania, zastanawia mnie kilka rzeczy:

- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.

- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.

- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?

- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?

- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?

- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.

- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?

Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?

Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.

Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?

O autorze

autor

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • Karta rowerowa+OC obowiązkowe

    Co miesiąc powinien być organizowany casting i egzamin na użytkowników tego roweru.

    • 0 0

  • zacznijcie szanowax te rowery (3)

    powinny być kazry za psucie rowerow dziurawienie opon itd., przecież to na siebie nie zarobi, dajcie abonament za 20 zl to polowa plebsu odpasnie

    • 19 41

    • Plebs

      Dajcie za 40 zł , a pozostanie tylko czerwona arystokracja.

      • 1 0

    • wydaje się, że przejrzałeś na wylot ten naród (1)

      jak abonament będzie po 200zł/mc to opony nie będą dziurawione, bo przecież to zależy od ceny tylko, jak w przetargach. to nie ma na siebie zarobić, to ma w przyszłości prosić o zwiększoną dotację a na koniec o zbiórkę do puszki na utrzymanie projektu... jak z puszką ecs, można już zakładać zbiórkę na fejszbuku, będzie dużo chętnych głupich na ratowanie tej padliny... oby nie poginęli na tych ramach urywających się w locie, bo będzie działało darwinowskie prawo eliminujące najgłupsze jednostki na własne życzenie i na własny koszt.

      • 8 0

      • Dokładnie , zbiórka Ratujmy Mevo , które nie poleci , sorry nie pojedzie ale przez 5 lat tr trzeba utrzymać bo 36 milionów trzeba będzie zawrócić do tego źle to piarowo wygląda

        • 3 0

  • Urzedasy do dymisji powinno sie ich wywalic bo to ich zasługa!! (1)

    • 10 3

    • Sito

      Urzędasy oraz oszołomy rowerowe, które pisały istotne warunki zamówienia w przetargu. Wszystkie nazwiska znane.

      • 0 0

  • Szkoda... (1)

    Ten pomysl byl dla mnie dziwny.... Lepiej jakby miasto zainweatowalo albo sie dogadalo z takim operatorem jak blinkee lub yumi w skutery elektryczne za przystepna cene i duza strefe uzytkowania np na cale trojmiasto. Rowery elektryczne w ilosci docelowej sa nie do opanowania

    • 3 2

    • Opanowany

      Zależy przez kogo.

      • 0 0

  • Tzw. sztormy czyli nargoda GW (23)

    Nie tak dawno temu niejakie G...no Wyborcze ogłosiło, że Mevo wygrał w ichnich tzw. głosowaniach na tzw. sztormy. Ogłoszenie wyników odbyło się o ile pamiętam w dniu lub dzień później po ruszeniu Mevo. To ja się pytam kto głosował i ewentualnie kto odbierał tzw. nagrodę za niedziałający projekt. I następne pytanie kto płacił za bubel i czy wreszcie ktoś za to beknie?

    • 334 47

    • W innej kategorii nominowane było Forum Gdańsk :) (1)

      • 32 2

      • ręka rekę

        To akurat miało pełne uzasadnienie. Po likwidacji kina Neptun oraz Krewetki, jedynym kinem w Gdańsku, stało się to w forum Radunia. A właścicielem kina jest także właściciel Wyborczej.

        • 0 0

    • Dulkiewicz zrobiła zdjecia, odebrała nagrodę (3)

      a teraz o mevo milczy.

      • 64 3

      • Salon

        Przecież do domciu podwozi Superb Skoda. No może z małym postojem przy Biedr..ce. Bez krówki się nie da.

        • 0 0

      • A co na to marszałek? też były peany,prawie jak ciągnięcie samolotu olt express.

        • 13 1

      • Za to pampers milczał

        A teraz wielki znawca...

        • 5 21

    • Lepiej sprawdź dokładnie, które nazwisko znajduje się w pakiecie większościowym i sytuacja będzie jasna. Jak słońce. Peru.

      • 9 0

    • (8)

      proponujesz ukrzyżowanie czy coś bardziej wyszukanego?

      • 21 58

      • Moja propozycja kary (1)

        Publiczna chłosta i przebiegnięcie grunwaldzka na golasa ! ;-)

        • 28 3

        • Przemyśl to jeszcze!!

          Ach te przyzwyczajenie z sypialni :-)))
          A pomyślałem co będzie jak im się spodoba???!!

          • 3 0

      • iron maiden

        • 3 2

      • proponuje zebys peowcu nie zabierał głosu w sprawach które cie przerastają...

        • 23 14

      • Zwrot nagród na początek (2)

        Dymisja. Wprowadzenie nowych zorientowanych osób

        • 75 6

        • (1)

          Ale Mevo jest super. I działa. Z punktu widzenia użytkownika, już teraz ciężko sobie wyobrazić życie bez Mevo. Kazde wyjście z domu jest poprzedzone szukaniem wolnego roweru (przeważnie coś się znajduje). A tramwaj poszedł w odstawkę.

          • 7 49

          • To jak będziesz żyć, jak to upadnie? Dramat, darcie szat, depresja...

            • 30 2

      • łamanie kołem

        • 27 2

    • kto płaci?

      My wszyscy. Inaczej nie byłoby sprawy.

      • 16 0

    • (1)

      ooo widze, że coś zaczynasz rozumieć co sie tu wyrabia. kolejny przejrzal na oczy. tylko powiedzcie, czemu nadal glosujecie tak fatalnie?

      • 26 0

      • Lubimy jak nas okradają

        • 34 1

    • hahahaha, przynajmniej będzie statuetka. może da się ją sprzedać za jedną baterię.

      • 21 0

    • (1)

      głosowali czytelnicy. uspokój się, bo Ci żyłka pęknie

      • 7 30

      • No to by tłumaczyło wygraną Mevo. Jacy czytelnicy, taki laureat.

        • 33 3

    • Magda głosowała, Aleksandra głosowała - jednym słowem my Wszyscy! społeczeństwo

      • 49 4

  • (1)

    Czy w tym kraju nic nie działa jak powinno?

    • 2 1

    • Moc, napięcie, pojemność

      Nie szanuje się kierunkowego wykształcenia. Tam gdzie potrzebna jest wiedza o energii, prądzie, stawia się tępotę po studiach socjologicznych. Więc jak może być dobrze?

      • 0 0

  • Trzebiatowski (1)

    Trzebiatowski niech nie zabiera głosu w sprawach rowerów. Wystarczająco naszkodził gdy był w Radzie Miasta. Niech zajmie się pisaniem memuarów na temat rodu Trzebiatowskich oraz robienie zjazdów rodzinnych, to mu lepiej idzie.

    • 6 7

    • deszcz

      Chyba najwięcej zaszkodził Jackowski - naczelny inżynier gdańskiej antykomunikacji.

      • 0 0

  • "Odpadło oczko temu misiu..." (3)

    Przy takich warunkach przetargowych i tym co zaproponował Nextbike, przedsięwzięcie nie miało szansy na powodzenie. Wymiana kilku tysięcy baterii dziennie? Na tak dużym obszarze? Albo mniej rowerów elektrycznych. Albo stacje ładujące indukcyjnie przy odstawieniu roweru. Albo po prostu możliwość jazdy z rozładowaną baterią (lub doładowywanie jej w czasie pedałowania).
    Ktoś straci kupę kasy, ktoś inny nieźle zarobi. czekać tylko aż UE się w***** i cofnie dotację...

    • 75 1

    • (2)

      Sam przetarg to kpina. g*wniany, ciężki rower z nieprzemyślanym wspomaganiem, z wymaganą wymianą baterii, kupiony za spore pieniądze z funduszy unijnych. Kiedy w końcu urzędnik będzie odpowiadał swoim majątkiem za takie wtopy?

      • 1 0

      • Do tablicy!

        Tak to wymyślili działacze rowerowej metropolii i jej naczelny guru, Roger.

        • 0 0

      • Kupiony za grosze, bo same rowery były tanie jak barszcz. To ich obsługa jest kosztowna.

        • 0 0

  • Zamiast szukać odpowiedzi na pytanie czy MEVO ma szansę przetrwać albo czy nie upadnie (3)

    Lepiej szukać odpowiedzi na pytanie: co zrobić, by ten system działał z korzyścią dla mieszkańców i całych społeczności 14 miast i gmin, które zdecydowały się na jego uruchomienie. Korzystanie z roweru powoduje powstawanie znaczacych "korzyści zewnętrznych", otrzymywanych przez osoby, które z niego nie korzystają (pojawiają się oszczędności wydatków na infrastrukturę parkingową i drogową, oszczędności wydatków na ochronę zdrowia, mniej wypadków z ciężkimi obrażeniami ciała etc. etc.) Dlatego zamiast udawać, że się jest mogącym wszystko przewidzieć omnibusem, lepiej szukać sposobów na poprawę funkcjonowania systemu. Istotna korzyść znaczącej grupy mieszkańców, którzy mieli okazję z pełnym zadowoleniem pojeździć rowerami MEVO jest zauważenie, że wspomaganie elektryczne jest istotnym ułatwieniem dla osób nie mających doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście. Szkoda, że nie zdecydowano się uruchomić równolegle zwykłych rowerów (nie wspomaganych elektrycznie) . Wyraźnie też dała się zauważyć potrzeba instalowania parkingów/przechowalni rowerów na blokowiskach - gdyby ludzie nie musieli trzymać rowerów na balkonach, skala ruchu rowerowego w Trójmieście znacznie by wzrosła, z korzyścią dla wszystkich. Nawet dla malkontentów, którzy udają, że są promotorami korzystania z rowerów w Trójmieście i licznych hejterów, którzy są mentalnie uzależnieni od samochodów.

    • 5 10

    • 1.2.3.

      Rower, akumulator, aplikacja - to ma działać. Nie dopisuj do tego chorych idei.

      • 0 0

    • Ile mln chcesz wydać żeby to działało?

      Dobrze się wydaje nie swoje pieniądze

      • 1 0

    • Nie ma szans w tej postaci jaka jest , a żeby zmienić to byś musiał zmienić prawo Unijne i Polskie niestety

      • 2 0

  • Kto pisał wymagania przetargowe? Brak ładowania głównym problemem systemu!! (3)

    Rowery elektryczne, do których trzeba dowozić naładowane baterie - to absurd i powód wszelkich problemów! Dlaczego ktoś w ogóle nie uwzględnił tego faktu pisząc przetarg i projekt unijny? W Warszawie Nextbike ma właśnie rowery mocowane w elektrozamkach i tam się ładują po każdym oddaniu roweru...

    https://www.veturilo.waw.pl/rower-elektryczny/

    • 11 0

    • wyborcza nie kłamie

      Pisał to Roger J.

      • 0 0

    • 3M 250 lat za Warszawą

      Przez cały sezon (2018) średni czas jednego wypożyczenia wyniósł 20 minut i 24 sekundy. Oznacza to, że warszawiacy w minionym sezonie spędzili na rowerach łącznie ponad 2 miliony godzin, czyli 250 lat!
      5300 rowerów w tym 100 elektryków. Podejrzewam, że wszystkie są na chodzie (bo to oczko w głowie - dzielnice reprezentacyjne). Czyli pewnie więcej sprawnych niż w 3M.

      • 2 0

    • Pisal wykonawca

      Podpisal urzedas z pensja 14k brutto

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane