- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (102 opinie)
- 2 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (79 opinii)
- 3 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (58 opinii)
- 4 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (185 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (451 opinii)
Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?
- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.
- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.
- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.
- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?
- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?
- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?
- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.
- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?
Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?
Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.
Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?
O autorze
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-26 14:58
W sumie to znacznie więcej dowiedziałem się z artykułu "jak zrobić psu dobre zdjęcie smartfonem" (2)
Żadnych konkretów, same pytania.
- 24 4
-
2019-04-26 19:20
(1)
Konkrety to raczej powinni przedstawić Rady Gmin które w to weszły , a tu cisza
- 3 0
-
2019-04-26 19:57
a ktoś im zadał te pytania?
- 0 0
-
2019-04-26 15:01
przypominam, że to Polacy organizują lokalny oddział nextbike - gdyby robili to Niemcy, problemu by nie było (1)
stąd moja sugestia
piszmy skargi do kwatery głównej nextbike w Niemczech
bo podejrzewam, że oni nie zdają sobie sprawy, jak polskie cwaniactwo robi im koło pióra
PS
skoro wasz forumowy system likwiduje słowo z dużych liter, to powinien jednak poprawiać na Polacy a nie polacy - potem ktoś będzie miał do mnie pretensje, że jestem mało patridiotyczny- 17 9
-
2019-04-26 15:55
dane adresowe (mail) są na stronie wiki
- 0 1
-
2019-04-26 15:02
No ale przecież od początku właśnie o to chodziło!
- 13 0
-
2019-04-26 15:02
powinna być połowa zwykłych rowerów i nie było by tylu problemów.
- 16 0
-
2019-04-26 15:06
te baterie po 2 latach będą do wymiany.. i kto za to zapłaci?? (3)
chory pomysł, że jest 100% elektryków, które nawet nie odzyskują energii doładowując akumulator..
przeciez koszty utrzymania tego będą kosmiczne jak baterie będa stopniowo traciły swoja sprawność.
w takiej aglomeracji jak 3-miasto realny zasieg na poziomie 40 km to nic..- 28 1
-
2019-04-26 15:07
ekologiczne są :) na bogato
- 5 0
-
2019-04-26 22:42
Jakich 2 latach? Żywotność baterii to poniżej 1000 ładowań, a one są ładowane ze 3 razy dziennie. A już całkowite rozładowanie baterii jest dla niej zabójcze, w połowie rowerów które oglądam, już żadne światełko się nie świeci. Za pół roku będą miały mniej niż 50% pojemności.
- 6 0
-
2019-04-27 13:26
Za kasę która operator dostał
Ma utrzymywać rowery 6 lat. Czyli wymiana baterii to jego problem
- 0 0
-
2019-04-26 15:08
Rower to jakaś inowacja ? (3)
Kupta se ludziska po rowerku i nie jeczęć.....
- 14 7
-
2019-04-26 15:20
Żeby korzystać z roweru tak jak korzystam z Mevo, musiałbym mieć ze 3 rowery, które bym trzymał na stojakach w różnych częściach miasta.
- 2 3
-
2019-04-26 16:05
Mam górala i szosę (1)
Ale jak jade do Auchana czy w jedną strone gdzies tam to mev0 jest lepsze. Nie martwie sie ze kto je ukradnie. Nie musze go serwisowac. I jeszcze lzej sie jedzie niz na nieelektryku. Mniej jeżdziłbym samochodem. Bym... poniewaz mev0 praktycznie nie istnieje.
- 3 1
-
2019-04-26 19:23
I nie będzie istnieć , no chyba , że ogranicżą ilość osób które będą mogły korzystać , dla elity
- 1 1
-
2019-04-26 15:09
(1)
Spółka Srebrna z prezesem Kaczyszenką by sobie poradziła.
- 7 23
-
2019-04-28 10:08
Spółka Srebrna
Tam jest trochę mniej złodziei , bronią kasy spółki jak Jaruzelski socjalizmu , w Gdańsku odwrotnie.
- 0 0
-
2019-04-26 15:10
Puss (4)
Miasto-kabaret, komunistów full, zrzuty techniczne do Bałtyku he,he, sprzedane wodociągi, śmieci ( żyła złota ) ambergold, masz lewą kasę i mówisz skarbówce że dziadek-babcia dali i jest po temacie, ogólnie kpina z szarego Gdańszczanina.
- 45 8
-
2019-04-26 15:40
I krolowa z nowym lancuchem. Uklad tu jak rak siedzi, ze nie ma opcji aby go odsunac od wladzy...
- 14 0
-
2019-04-26 16:01
Miasto awarii, wolnej amerykanki i przekrętów! (1)
- 9 2
-
2019-04-26 16:33
oraz albo przede wszystkim miasto ubectwa i deweloperki
- 9 2
-
2019-04-26 22:44
Zaraz ,zaraz. Jaka babcia? Kasę dawała regularnie teściowa, której spółka ma umowę z miastem.
- 7 0
-
2019-04-26 15:12
Jak to ? Sukces został odtrąbiony a nagrody rozdane...
- 21 0
-
2019-04-26 15:13
Kase unijna pobrali, na pensje wydali
troche posciemniali, a projekt jak zwykle nierentowny. Zmiana prezesa juz byla, pewnie odprawa tez niezla, a system jak byl ch... tak jest. Pytanie czy od poczatku Mevo nie mial byc piramida finansowa, wyludzenie kasy z unii, zebranie kasy od naiwniakow, wydanie ich na pensje zarzadu i upadek, nie zdziwie sie jak tak bedzie...
- 34 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.