- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (54 opinie)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (60 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (151 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (92 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (109 opinii)
Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Takim filmem z wizualizacją Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) urzędnicy chcą mamić mieszkańców.
Gdańsk będzie starał się przekonać mieszkańców do budowy Drogi Zielonej sprytnie wykonanymi wizualizacjami. Tylko jaki to ma sens, skoro i tak wszystkie decyzje już zapadły, a urzędnicy zrobią wszystko, by domknąć ramę drogową, nakreśloną ponad pół wieku temu - zastanawia się Krzysztof Koprowski.
Wpompowanie aut w pas nadmorski już stało się faktem, a wspomniane grupy zawodowe zacierają ręce, bo właśnie zapewniły sobie pracę nad kolejną ważną inwestycją - przesunięciem lawiny aut z tego skrzyżowania na kolejne i jeszcze kolejne.
Wsparcie mają nie byle jakie - to kierowcy, którzy już domagają się poszerzenia ul. Czarny Dwór . A ponieważ praktycznie każdy kierowca to również wyborca, politycy zrobią wszystko, by ich zadowolić.
W takich okolicznościach powstają wizualizacje, które mają przekonać do Drogi Zielonej już przekonanych (czytaj: kierowców) i uciszyć tych, którzy doskonale wiedzą, że poszerzanie dróg nie rozwiąże nigdy problemów nadmiaru aut na ulicach, a wręcz przeciwnie - jeszcze spotęguje ten problem.
Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością.
Wizualizacje pełne fałszu
Wizualizacje przedstawione kilka dni temu przez Biuro Rozwoju Gdańska mają tyle wspólnego z rzeczywistością, co zapewnienia deweloperów o czystym i świeżym powietrzu na osiedlach oddalonych o kilka minut jazdy od Szadółek.
W materiałach graficznych na Drodze Zielonej panuje istna sielanka. Ruch aut jest płynny i niczym niezakłócony, a w bezruchu są jedynie piesi oczekujący na zielone światło, a nie kierowcy. Także tramwaje nie utrudniają życia kierowcom, ponieważ stoją nawet między przystankami - być może dlatego, że nie mają zasilania, którego zabrakło na wizualizacji?
Droga Zielona przemianowana na Zielony Bulwar nie może oczywiście obejść się bez zieleni. Szpalery drzew natychmiast po realizacji tworzą estetyczną "obudowę" jezdni, a w niektórych miejscach konary drzew wchodzą wręcz w jej skrajnię.
Znikające parkingi naziemne
Z filmu niemal całkowicie wyparowały parkingi. Na wizualizacji zgrabnie przerobiono je na szerokie chodniki, wstawiając w wielu miejscach tłumy pieszych, którym nawet nie zapewniono ławek.
Miejsca parkingowe nie pojawiły się nawet tam, gdzie już dzisiaj w sezonie trudno o zaparkowanie - na wysokości Parku im. Reagana . Jednocześnie założono, że wszyscy kierowcy z szacunkiem podchodzą do trawników, które przy proponowanym zagospodarowaniu byłyby rozjeżdżane kołami aut przy cichej akceptacji straży miejskiej.
Jak najmniej przejść dla pieszych
Maksymalnie ograniczono liczbę przejść przez Drogę Zieloną. Istniejące przejścia zostają zachowane, ale tylko na odcinku pokrywającym się z ul. Czarny Dwór.
Przejść brakuje już na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża . Pieszym przemieszczającym się wzdłuż Drogi Zielonej proponuje się cofnięcie przypuszczalnie do ul. Dąbrowszczaków . Niby niewiele, ale mało komu będzie się chciało przemieszczać okrężną drogą, więc nielegalne przekraczanie jezdni w tym miejscu będzie codziennością.
Mieszkańcy odcięci od pasa nadmorskiego
Największe trudności dla pieszych występują jednak od ul. Jagiellońskiej-Dąbrowszczaków do Ergo Areny , czyli na odcinku, gdzie Droga Zielona zostaje wrysowana w całkowicie nowy korytarz drogowy.
Droga przecina bez przejścia dla pieszych deptak przez całe Przymorze Wielkie na przedłużeniu ul. Krzywoustego , przerywa istniejące ścieżki wydeptane przez mieszkańców bloków przy ul. Dąbrowszczaków oraz osiedla Tysiąclecia , a także dzieli na pół tereny rekreacyjne Parku Przymorze i resztę pasa nadmorskiego.
Z os. Tysiąclecia nawet trzy razy przez przejście
Na skrzyżowaniu z ul. Piastowską , która obudowana jest z jednej strony osiedlem Tysiąclecia, a z drugiej dwoma falowcami, urbaniści dla pieszych zaproponowali przejście w kierunku morza tylko po południowej stronie skrzyżowania. Po północnej stronie nie szczędzono miejsca kierowcom przewidując osobno pas do jazdy na wprost (w kierunku tunelu) oraz wydzielony lewo- i prawoskręt.
To oznacza, że mieszkańcy osiedla Tysiąclecia, by dostać się do zieleni w pasie nadmorskim zamiast wydeptanej ścieżki będą musieli pokonywać Piastowską, a potem Drogę Zieloną. By dojść do miejsca na wysokości istniejącej ścieżki niezbędne będzie jeszcze jedno pokonanie ul. Piastowskiej.
Piesi zygzakiem przez ul. Pomorską
Na skrzyżowaniu z ul. Pomorską pieszych oddala się jak najdalej od skrzyżowania, tak by znaleźć jak najwięcej miejsca na strefę akumulacji samochodów. Oczywiście wymuszanie tak uciążliwego sposobu przemieszczania pieszych skończy się montażem barierek, ale tego w wizualizacji nie zobaczymy.
Osiedle Wejhera z jednym przejściem dla pieszych
Na odcinku od ul. Pomorskiej aż do ul. Gospody mieszkańcy osiedla Wejhera będą mieli do dyspozycji tylko jedno przejście - na wysokości zbiornika retencyjnego . Wszystkie pozostałe wydeptane ścieżki przetnie nowa droga bez jakiejkolwiek "zebry".
Oberwie się też użytkownikom parkingów przy Ergo Arenie (na filmie pojawia się w ich miejsce nowa zabudowa). Ci będą musieli wdrapywać się na wysoką kładkę lub cofać się aż do ronda z ul. Gospody .
Fikcyjna zabudowa
Największym zaskoczeniem na filmie jest jednak proponowana zabudowa, która w warunkach gdańskich nie ma szans na powstanie. Choć miejscy urbaniści fatalnymi zapisami planów pozwalają oddalać budynki od ulicy, sytuując od frontów parkingi i tzw. drogi serwisowe, w wizualizacji całkowicie pomijają te szczegóły, pokazując jedynie szerokie chodniki.
Jeszcze większą zagadką pozostaje prezentowana zabudowa na wysokości ul. Dąbrowszczaków . W planie zagospodarowania Droga Zielona niemal przylega do ul. Dąbrowszczaków, podczas gdy na wizualizacji mieszczą się tutaj bez problemu okazałe budynki.
Czy zatem istniejąca ul. Dąbrowszczaków ma zostać maksymalnie dosunięta do istniejących bloków, by wygospodarować miejsce pod nowe budynki? A może Droga Zielona ma wejść głębiej w tereny rekreacyjne?
Kto da się nabrać na wizję urzędników?
Zaprezentowane przez BRG wizualizacje, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Karol Spieglanin, skomentował na Facebooku tej jednostki miasta słowami "starego misia na sztuczny miód nie oszukacie".
Trudno o lepszą puentę dla działań urzędników, którzy po takich perłach przestrzeni publicznych, jak al. Havla z przewymiarowanymi pasami rozdziału i absurdalnie wielkimi skrzyżowaniami, ul. Nowa Wałowa bez chodników w newralgicznych miejscach, Trasa Słowackiego z przejściami podziemnymi i ekranami akustycznymi, Droga Zielona na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej pozbawiona niemal w całości chodników, próbują wmówić mieszkańcom, że teraz będzie inaczej niż zawsze.
Tunel pod Martwą Wisłą widziany z lotu ptaka.
Miejsca
Opinie (560) ponad 10 zablokowanych
-
2016-05-09 14:28
(1)
..kto choc troche zna sie na polityce i lokalnej ekonomii ten sie juz dawno, ze miasto Robi to, co chca deweloperzy stawiajacy nowe osiedla bez zaplecza drogowo parkingowego (o terenach zielonych nie wspomne).. Tzw droga zielona z tunelem za 885mln, kolejnym pod pacholkiem za xxxxnln, poszerzona i przedluzona czarnym dworem, now a spacerowa it'd to droga do zarobienia na boku milionow z publicznych pieniedzy.. Jesli powstal tunnel pod Wisla to bylo oczywiste, ze zakorkuje sie czarny dwor.. A jak tam sie zakorkuje to oczywiscie ze kierowcy krzykna o rozwiazania I plan potoczy sie z gorki ..
- 2 1
-
2016-05-10 18:24
To źle?
Jeszcze kilka km tej trasy i będzie można śmigać gdzie się chce :) to w końcu miasto, samochody to nieodłączna kultura człowieka, narzędzie pracy :) komu za głośno, droga na wieś wolna :)
- 0 1
-
2016-05-10 18:21
Wizki są super, niech budują jak najszybciej :)
- 1 3
-
2016-05-09 13:18
Przejscia nad ulicą (1)
W Warszawie jest mnostwo przejsc nad takimi arteriami, u nas w Gdansku jest jedno na Rzeczpospolitej koło Jana Pawła.
Postawić mnostwo takich i po problemie- 5 3
-
2016-05-09 21:49
beda je zakopywac. to straszny gniot
- 0 0
-
2016-05-09 21:47
yyy a jakie to miasto?
swietna wizualizacja :D ponioslo kogos
- 1 1
-
2016-05-09 17:33
"I tylko w sejmie i w kościele
recepty na udane życie
mają się zawsze znakomicie...."- 1 0
-
2016-05-09 15:36
Wszędzie szeroko
a przy Ergo Arenie po jednym pasie ruchu w każdą stronę.
Już oczami wyobraźni widzę w czasie imprezy korek korkiem korkuje!
Do tego zlikwidowany parking przy Ergo Arenie!- 1 0
-
2016-05-08 11:29
Sopot dolny po wybudowaniu tej drogi zakorkuje się zupełnie (latem). (1)
Nie da się wszędzie wjechać samochodem, to jest fizycznie niemożliwe. Zamiast promować rozwiązania PARK & RIDE usiłuje się za wszelką cenę "wstrzyknąć" do miasta makx ilość samochodów... samobójcze rozwiązanie. Zarżniecie spokojne zakątki Gdańska, wszędzie będzie hałas i szum jak z autostrady... Durnie!
- 22 12
-
2016-05-09 14:42
..nie chodzi o dobro miasta, chodzi o pare napchanych kieszeni.
- 1 0
-
2016-05-09 11:57
Budować z głową (1)
Moim zdaniem trasa już dawno powinna być budowana ,bo sam tunel nie w pełni będzie wykorzystany. i jeszcze jedna ważna inwestycja to tunel pod Pachołkiem.
O trzecim pasie na obwodnicy nie wspomnę.
Do pracy drogowcy- 5 7
-
2016-05-09 14:37
..I wlasnie na take glosy czeka sie od poczatku na gorze - niezadowolonych kierowcow ktorzy machna reka na wszystkie negatywy i beda krzyczec "ruszcie dalej".. Wybudowali tunnel wiedzac doskonale ze to zaczopuje czarny dwor i kierowcy sami zacza domagac sie przedluzenia do pacholka I dalej.. Manipulacja az sie lezka w oku kreci..komunisci mogliby sie uczyc od nich bo ludziska przelykaja to bez wazeliny.
- 3 0
-
2016-05-09 12:49
A może panowie redaktorzy opisaliby stan obecny czyli po otwarciu tunelu. (1)
Proponowałbym opisać sytuację na drogach Zaspy i Przymorza po otwarciu tunelu. Najlepiej w piątek w okolicach 16.00.
Podpowiem że
Czarny Dwór jest zakorkowany w kierunku do tunelu a problem zaczyna się na skrzyżowaniu z Obrońców
Co sprytniejsi wybierają alternatywne mniejsze drogi w kierunku tunelu i też je blokują.
Bardzo ciekawa jest też sytuacja na Jana Pawła bo tu od kwietnia trwa remont krawężników i ulica została zwężona do 1 pasa w obu kierunkach. Czy nie można tego było zrobić wcześniej ? Urzędnicy stwierdzą że zapewne nie. To może wcale było tego nie robić. Można się obyć bez pięknych krawężników a wymienić je przy remoncie całej nawierzchni tej ulicy.- 7 0
-
2016-05-09 14:31
Ze czarny dwor i osiedla sie zakorkuja to bylo oczywiste od poczatku.. Wlodarze teraz czekaja az zrobi sie szum niezadowolenia i plan z tunelem pod pacholkiem i poszerzeniem czarnego poleci dalej "bo tego chca kierowcy"..
- 1 0
-
2016-05-08 10:02
Oliwa i Osowa to samochodowa zmowa (1)
Wybudujemy tunel, ochronimy Oliwę niszcząc Zaspe i Przymorze. BRG to propagandyści bez kręgosłupa moralnego. Wciskają kit dobrze wiedząc że ta wizualizacja będzie miała sie nijak do rzeczywistości.
- 14 19
-
2016-05-09 14:25
Tylko że oliwę warto,a w tych blokowiskach czuć tylko prl
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.