• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Po co komu wspomaganie w rowerze?? To w końcu rower czy motorower? Albo jakaś motorynka. Cały zachód się rozwija i jest otwarty dla rowerzystów, a w Trojmiscie nie dość, że likwiduje się drogi dla rowerów to nawet ciężko stworzyć zwyczajną miejską sieć rowerów

    • 25 18

  • Kilka słów

    Minus, bo ??

    • 5 6

  • Badziew (1)

    dali ludziom do zabawy a zabawka nie działa.
    Podobnie jak cały samorząd w 3-city.
    Ludzie zacznijcie myśleć!

    • 39 8

    • Podatnik

      Nie dali, a sprzedali. Za grube miliony.

      • 3 1

  • Coś nie widać ekipy, które zmieniają baterii! (7)

    • 34 1

    • (6)

      Bo trwa rekrutacja

      • 10 1

      • gdzie ta rekrutacja? (5)

        • 4 0

        • podwykonawca to robi :))) (3)

          • 4 1

          • kto? i gdzie ogłoszenie? (1)

            bo na to z olx nikt nie odpowiada

            • 5 1

            • może nikt nie robi, mają jednego ciecia który jeździ i wymienia

              jest kontrakt niech metropolia egzekwuje kary

              swoją drogą ciekawe czy nextbike zapłacił karę za opóźnienie (wielomiesięczne)

              • 11 1

          • Podwykonawca podwykonawcy, a na końcu pan Ziutek co się nie wyrabia.

            Jedne dymie drugiego, a najbardziej dymią pana Ziutka.
            Byznes po polsku.

            • 9 1

        • Consul

          W Bangladeszu.

          • 1 1

  • 60 km troche mało..... (4)

    ..... taka bateria powinna trzymać na dystansie 100-150 km - koszty obsługi systemu byłyby mniejsze a i problem z użytkowaniem mniej

    • 25 5

    • (1)

      Silnik ma max moc 250W a sterownik pewna charakterystyke wspomagania. Jako ze Trojmiasto potrafi miec konkretne gorki, to wspomaganie jest dosc mocne i nie ma mozliwosci jego regulacji przez uzytkownika.
      60km to nie jest malo przy zalozeniu ze rower jest utawiony wlasnie na mocne wspomaganie.
      Firmowe rozwiazania przy ustawieniu na mocne wspomaganie maja podobne zasiegi i baterie o pojemnosci 550-600Wh. Koszt takich akumulatorow detalicznie to nawet 3000zl.

      • 1 4

      • ale co się z ceną nie zgadza - skoro wycenili rower na 12.000?

        poza tym - obecnie to nie jakąś wajcha się cokolwiek reguluje, od tego jest elektronika - potrzeba mocy, to jest dostarczana, nie potrzeba to nie jest - co ma do tego jakieś mityczne ustawienie?

        • 1 0

    • jeszcze lepiej żeby wytrzymala tysiać.

      Ale takich baterii nie ma to po co o tym pisac?

      • 0 1

    • El presidente

      Baterie nie są jeszcze uformowane. Miejmy nadzieję, że operator wie co to znaczy i jak to prawidłowo wykonać.

      • 0 0

  • Liczba baterii (1)

    Czy panowie dziennikarze zadali pytanie ile baterii na wymianę ma firma? Oraz ile stacji ładowania posiada? To dwie kluczowe kwestie w tej sprawie...

    • 50 0

    • my nie jestesmy od zadawania pytan

      tylko od czytania materialow i kawkowania z rzecznikami

      • 6 0

  • (2)

    Sytuacja delikatnie mówiąc skandaliczna.
    Uruchomienie systemu kosztowało sporo pieniędzy, przygotowań i pracy a tu po czterech dniach wielka klapa!
    Wstyd i skandal!

    • 49 4

    • Oj tam oj tam, a Tristar działa ?

      Zamiecie się pod dywan, będzie dobrze.

      • 6 1

    • Bikimiki

      Poczekaj aż klapną ich dyski i serwery, a to też kwestia czasu.

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozładowane rowery Mevo w Chyloni

    Jakie zużycie przez weekend?

    One tak stoją od piątku co najmniej.
    Albo nie mają zapasowych akumulatorów, albo ładowarek, albo ekip.
    Wszystko co ociera się o dofinansowanie publiczne musi działać pozornie?

    • 32 3

  • Żałosny ten pseudo-system. (1)

    Zamiast wziąć jakieś sprawdzone rozwiązanie - kombinują po swojemu. Wyszło dziadostwo.
    Wydaje mi się, że operator nie mówi nam całej prawdy - oprócz słabych baterii, beznadziejnej organizacji serwisu widać jak na dłoni BŁĘDY w działaniu oprogramowania systemu.

    • 28 5

    • gdyby stosowano tylko sprawdzone rozwiązania

      dynamika innowacji byłaby zbliżona do zera
      Skrajny konserwatyzm to droga do nikąd. Kto nie ryzykuje, nie pije szampana.

      • 0 0

  • Od początku traciło to amatorką. Ludzie, którzy to projektowali nie jeżdżą regularnie rowerem po mieście. (4)

    Rower powinien być dostępny także z rozładowaną baterią lub część rowerów powinna być tradycyjna. Za mała bateria. Pojemność powinna być 2x większa. Jakość przeciętna. Te rowery po sezonie zaczną umierać. A pomysł aby wymieniać baterię to strzał we własne kolano.

    • 44 2

    • Bzdura, kto jeździłby na 30kg rowerze (2)

      • 0 3

      • do najbliższej stacji na podmiankę na jakiś naładowany to bym się skusił ;)

        • 2 0

      • ja byłbym zainteresowany

        • 1 0

    • znasz tych ludzi osobiście?

      ja akurat wielu z nich znam. Większość jeździ rowerem regularnie - być może częściej niż ty.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane