• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Gdańsk (3)

    Godzina 16:30 dostępnych 38 rowerów !!!

    • 24 2

    • Ładna pogoda jest

      • 3 2

    • Zero rowerów

      Żadnego!

      • 7 0

    • Amatorszczyzna i co tu wiele gadać.

      Firma zdziwiona, że trzeba ładować rowery tak często i to w takiej ilości...

      • 1 0

  • Ktoś musi się poświecić

    Niech ktoś pojedzie jakimś dostawczakiem do Stężycy, golubia i Władysławowa i przywiezie do Gdańska resztki naładowanych rowerów:-)

    • 32 2

  • Większe zużycie energii wynika z konieczności podjazdów np na Morenę czy Osowę (7)

    To samo przecież było z pkm. Zużycie paliwa było dużo wyższe niż standardowe bo pociąg wjeżdża na górny taras.

    • 36 2

    • Wprowadzić zakaz jazdy pod górkę

      • 11 2

    • A mniejsze zużycie wynika ze zjazdów z górek ;)

      • 6 0

    • Oddajcie pieniądze (3)

      Zatem co robili betatesterzy tego systemu?

      • 6 2

      • A byli tacy ? (1)

        • 2 0

        • Byli

          Ok 100 osób

          • 1 0

      • Gdańsk jest pagorkowaty

        Jezdzili sciezkami wzdluz morza - płasko.

        • 1 0

    • przeczytaj co pisze serwisant

      podobno przewożą autem rowery na górne tarasy, bo wiele osób zjeżdza do centrum, ale nie wraca rowerami na górę i stacje są puste
      czyli argumenty o zwiększonym zużyciu energii w wyniku podjazdów nie przekonują

      • 2 0

  • Rower elektryczny po wyłączeniu sterownika staje się zwykłym rowerem. Sam na takim jeżdżę. (8)

    Ale warunki przetargu mówiły jasno - rowery mają mieć wspomaganie, więc celowo zostało zablokowane wypożyczanie rowerów z rozładowanymi bateriami. W innym przypadku firma zostałaby zawalona reklamacjami.

    • 19 2

    • I też 3 dychy waży?

      • 10 0

    • (3)

      >Rower elektryczny po wyłączeniu sterownika staje się zwykłym rowerem.
      To nie prawda.
      Jako elektryczny ma inne przelozenia, inna wage, a sam silnik stawia dosc mocny opor.
      Mam 2 elektryki (Bosch i Yamaha) i wiem jak sie zachowuja jak sie je wylaczy.

      • 8 2

      • Silnik nie stawia żadnego oporu. Mówię o rowerze z silnikiem w kole. (2)

        Waga też jest niewiele większa. I też mam dwa elektryki :) ale bez middrive.

        • 2 1

        • Ale niestety rozmawiamy o silniku centralnym i to slabej jakosci (uzyto chinskiego Bafang).

          • 4 1

        • Te rowery ważą 30kg więc waga jest większa o jakieś 100%

          • 3 1

    • potwierdzam (1)

      Rower elektryczny z silnikiem bezszczotkowym np. w przedniej lub tylnej osi po wyłączeniu wspomagania jest jak zwykły rower tylko cięższy o silnik i akumulator. W moim rowerze jest 6kg dodatkowo (1,5kg silnik, 4,5kg akumulator) i zasięg teoretyczny 130km a praktycznie ok,90km. Nie wiem jak jest w rowerach z silnikiem w suporcie (" w pedałach") ale chyba podobnie. Dobry elektryk to bajka. Długo sie opierałem przed zakupem ale po jednym sezonie jazd jestem zachwycony.

      • 14 0

      • W końcu rozmawiam z ludzmi, którzy znają temat elektryków. :)

        • 6 0

    • SPA

      Po co i za ile wozić ciężki - wyładowany akumulator?

      • 2 0

  • Pętle indukcyjne (6)

    Można by zamienić obecne stojaki w pętle indukcyjne które działałyby w nocy lub jak w pobliżu nie ma ludzi bo to jednak pole elektromagnetyczne

    • 13 8

    • I za chwilę grupa emerytek w beretach ogłosiłaby, że te stacje są siedliskiem szatana. (2)

      To nie zadziała w państwie kierowanym przez polski odłam Kościoła Katolickiego.

      • 21 13

      • (1)

        idz do psychiatry

        • 1 7

        • no ale taka prawda

          jedni powiedza że to szatan, inni że mają już 3 nowotwory od indukcji. Głupi obywatele to raj dla rządzących i piekło dla inteligentnych.

          • 4 2

    • koszty

      projekt elektryczny, uzgodnienia, prawo do dysponowania nieruchomością - w zasadzie pozwolenie na budowę i na koniec material, praca, licznik, potem seriwsowanie, badania elektrtyczne - to trwałoby kilka lat i koszty też wysokie

      • 5 2

    • oczywiście

      jedyna nadzieja na ten system to ładowanie rowerów na stacjach.
      Inaczej będzie wielka porażka, przecież to już widać

      • 2 0

    • a wokół elektryczny pastuch

      • 0 0

  • (2)

    Glosowaliscie na Adamowicza i Dulkiewicz to macie teraz syf

    • 49 40

    • Roger,próbowałeś już pampersa na każdy możliwy sposób wynieść na piedestał

      Teraz daj se siana

      • 7 8

    • a na kogo głosować?

      niektórzy kandydaci wprowadzili by najwyżej wypożyczalnię różańców.
      No i jeszcze zwolnioną z podatków bo wiadomo przez kogo prowadzoną.

      Rower metropolitalny to ateistyczny wymysł.

      • 5 2

  • (1)

    Dlaczego te rowery som elektryczne? Trzeba ćwiczyć serce, a nie opierdzielać się.

    • 21 6

    • katolik i nie gej ani pedofil???

      A to zadkosc jest

      • 1 1

  • Po co ? (1)

    Dlaczego uruchomiono rowery bez zaplecza technicznego ??? Bez odpowiedniej ilości akumulatorów, ludzi do wymiany, rozwożenia zgrupowanych w jednym miejscu rowerów ???? Dlaczego ??!!!!!!

    • 47 1

    • Bo pieniądze (kary)

      Może niedługo kogoś zrekrutują

      • 6 1

  • Zakazać jazdy pod górkę :)

    Wśród wielu zakazów mevo, kolejny nie zaszkodzi. A lepiej było kupić w tej cenie 3 razy więcej rowerów bez baterii i silników! Starczyło by dla wszystkich a i serwisowanie byłoby wtedy duzo prostsze. No ale to Gdańsk, miasto układów.

    • 28 6

  • Niema (2)

    O szesnastej w gdańsku nie ma ani jednego roweru w sobotę

    • 33 0

    • Wsiadaj w tramwaj (1)

      • 3 5

      • Dortmund

        Tramwaj za 45 minut.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane