• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto może korzystać z buspasów w Trójmieście

Patryk Szczerba
1 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone. Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone.

Po buspasach w Gdańsku mogą jeździć motocykliści, taksówkarze oraz pojazdy uprzywilejowane. Inaczej sytuacja wygląda w Gdyni, gdzie w najbliższym czasie z tego ułatwienia zaczną korzystać też pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne na podstawie z miastem. Na razie o jeździe buspasami mogą zapomnieć motocykliści.



Buspasów w Trójmieście przybywa. Ostatnio zostały oddane do użytku kierowcom trolejbusów i autobusów buspasy na ul. Morskiej w Gdyni. Pomagają one pasażerom komunikacji, ale nie tylko.

Warto wiedzieć, że od 22 stycznia 2018 roku po buspasach, zgodnie z ustawą o elektromobilności, mogą poruszać się kierowcy samochodów w pełni elektrycznych bez względu na miasto.

Obowiązujące do 2025 roku prawo ma zachęcać pierwszych kierowców do zakupu aut na prąd.

Inaczej sytuacja wygląda z taksówkami czy motocyklistami.

Gdańsk: taksówki i motocykliści na buspasach



W Gdańsku od kilku lat korzystają z buspasów motocykliści. Początkowo przez kilka tygodni testowano rozwiązanie. Po udanych eksperymentach wprowadzono je na buspasach na Jaśkowej Dolinie i Podwalu Przedmiejskim. Obecnie miłośnicy motocykli mogą korzystać z gdańskich buspasów bez ograniczeń.


- Z jednej strony wiedzieliśmy, że to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - obawialiśmy się, że wolny pas będzie prowokował do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Na szczęście motocykliści udowodnili, że rozwiązanie ma sens i się sprawdza, wprowadzamy je więc na stałe - przyznawał wówczas Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Po buspasach w Gdańsku mogą także jeździć pojazdy uprzywilejowane oraz taksówki.

Buspasy w Gdyni: dla taksówkarzy, ale nie wszędzie



Bardziej skomplikowana sytuacja jest w Gdyni, gdzie buspasów jest coraz więcej, ale zasady poruszania się po nich są różne.

Na większości wydzielonych pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej dopuszczony został ruch pojazdów taxi. Nie dotyczy to jednak buspasa na ul. Kieleckiej, gdzie zdarza się, że korek zaczyna się na wysokości budynku WSAiB.

Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV. Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV.
- Taksówkarze nie mogą po nich jeździć z uwagi na funkcjonowanie śluzy dla autobusów na jej końcu, umożliwiającej bezkolizyjną zmianę pasa ruchu przez autobus w godzinach szczytu komunikacyjnego. Śluza sterowana jest sygnalizatorem dopuszczonym wyłącznie dla autobusów i sygnały, które nadaje nie mogą być wykorzystywane dla sterowania ruchem innych, niż pojazdy komunikacji miejskiej, pojazdów - wyjaśnia Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Motocykliści z powodu bezpieczeństwa jeździć nie mogą



Po buspasach w ogóle nie mogą jeździć motocykliści, na co większość z nich narzeka. Urzędnicy podają kilka argumentów za utrzymaniem tej decyzji, tłumacząc, że dopuszczenie ruchu motocykli na buspasach, choć byłoby pozytywnie postrzegane przez środowisko motocyklistów, nie na każdym odcinku sprawdziłoby się.

- Przykładem tutaj może być ul. Władysława IV, w ciągu której znajdują się liczne zjazdy m.in. do instytucji oświatowych i zdrowotnych. Obecnie zdarzają się sytuacje, w których pojazdy wyjeżdżające z tych zjazdów lub zjeżdżające z ul. Władysława IV, przecinając buspas zmuszają kierowców autobusów do nagłego hamowania - wskazuje Folejewski.
Przekonuje, że priorytetem jest bezpieczeństwo i argumentuje, że motocykliści poruszają się zazwyczaj bardziej dynamicznie, pozostawiając mniej czasu na reakcję innym kierowcom i dodatkowo są bardziej narażeni na urazy.

Najważniejsze buspasy w Gdyni


- Dla ich własnego bezpieczeństwa nie chcemy wprowadzać takiego rozwiązania - wskazuje, przyznając, że w najbliższym czasie nic się w tej kwestii nie zmieni.

Kolejne pojazdy na buspasach w Gdyni



ZDiZ w Gdyni zapowiada jednocześnie, że po buspasach będą mogły jeździć bez ograniczeń kolejne pojazdy: wykonujące przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy z miastem (GTOzN - Gdyński Transport Osób z Niepełnosprawnością), służb ratunkowych poruszających się bez użycia sygnałów świetlnych i dźwiękowych, pojazdów Nadzoru Ruchu ZKM w Gdyni.

W Warszawie motocykle na buspasach na razie testowo



Przypomnijmy, że motocykliści nie mogli do niedawna jeździć po buspasach w Warszawie. Od roku poruszają się po najdłuższych korytarzach transportowych ul. Radzymińskiej i al. Solidarności oraz Trasie Łazienkowskiej. Władze stolicy mają testować to rozwiązanie do października.

Co ciekawe, zanim zapadła decyzja o wpuszczeniu motocykli na buspas, Zarząd Transportu Miejskiego poprosił o przebadanie takiego rozwiązania przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Analiza wykazała, że wpuszczenie motocykli na buspasy nie powinno spowodować utrudnień w funkcjonowaniu komunikacji, ani nie będzie niebezpieczne. Włodarze stolicy konsultowali się też z urzędnikami z innych miast, w tym Gdańska.

Motocykliści bez przeszkód po buspasach w Polsce mogą jeździć m.in. w Krakowie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie i Łodzi.

Miejsca

Opinie (285) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Taryfiarze (1)

    Skoro po Buspasie na kieleckiej nie mogą jeździć to dlaczego to robią,zreszta ta chołota robi co chce np.jedzie i nagle stanie na środku drogi po klienta.....

    • 17 1

    • Pasażerowie niestety wymuszają stawanie w różnych często nieprawidłowych miejscach.co do jazdy na buspasach to faktycznie niektórzy taryfiarze jeżdżą...

      • 0 0

  • Buspasem powinni moc jezdzic kierowcy UBERa (3)

    Ja czesto w ciagu dnia woze biznesmanow co sie spiesza na spotkania. I wiecej kursow mozna wtedy zrobic.

    • 16 4

    • A Ty wogle jesteś kierowcą zawodowym czy po prostu przewozisz ludzi z aplikacji.
      Biznesmen co jeździ uberem to niezły biznesmen:D

      • 0 0

    • Z tego co wiem to od 01.06.2019 UBER moze korzystac z buspasow (1)

      Nowe prawo wchodzi

      • 2 3

      • Prawo jest po to, by je lamac.

        • 0 0

  • a dlaczego zlotowy mnoga z bus pasow korzystac? (6)

    w czym oni lepsi od innych?

    • 32 7

    • Wykonują odpłatny przewóz osób, nie po to ktoś zamawia taxi żeby stać w korku jak inne auta?

      • 0 0

    • (2)

      Bo buspas bardzo lekko zahacza o definicje "Pasa dla pojazdów z wieloma pasażerami" ( tzw. Carpool lane ), a
      często ( nie zawsze ) w taksówce jest więcej osób niz jedna. W stanach na autostradach są specjalne pasy tylko i wyłącznie dla samochodów z liczbą pasażerów większą niż 2. Są chyba też w Rzeszowie, Sosnowcu i Krakowie.

      • 5 2

      • Z tych dwoch pierwszych na pewno jest, co brac przyklad.

        • 0 0

      • w warszawie gość jeździł z dmuchaną lalą - kontrole - interwencje patrolu łamiących zakaz były uruchomiane na podstawie kamery na początku pasa więc długo nikt się nie połapał.

        • 0 0

    • Bo tak

      Bo my w pracy

      • 0 2

    • Oni nie lepsi.

      Ale ich pasażerowie tak. Ich stać.

      • 3 0

  • (3)

    A gdzie znak że Uber może również jechać buspasem?

    • 49 24

    • Uber niech sobie licencje zrobi i kupi taksometr i zacznie płacić podatki

      • 0 0

    • A jak oznacza się Uber ? (1)

      Tak żebym wiedział że to Uber na buspasie a nie Janusz swoją dacia ?

      • 7 1

      • Ubery to też Janusze i vice wersa.

        • 4 5

  • Kierowcy autobusów (13)

    Kierowcy autobusów w Gdyni zaczęli mylić prawoskrety z buspasami zaczynają to robić często i gęsto zwłaszcza na wielkopolskiej i alei zwycięstwa przy przystanku SKM

    • 39 33

    • Ż-N (3)

      Popatrz czasami na znaki a później wpisuj swoje głupie komentarze

      • 19 10

      • (2)

        Od przystanku spokojna do racławicka? Tam często lecą przez prawoskrety gdzie nie ma żadnego buspasa

        • 3 4

        • to prawda, tak się dzieje często (1)

          chociaż nie czynią tym nkomu krzywdy, nie powinni tak robić

          • 3 3

          • no nie powinni bo ten pas służy do skrętu w prawo, a oni jadą prosto przecież.

            Stoją wtedy na czerwonym świetle blokując przejazd tym, którzy chcą skręcić w prawo. Na skrzyżowaniu Al. Zwycięstwa i Redłowskiej w stronę centrum Gdyni widzę to dość często.

            • 0 0

    • (5)

      Czasem faktem jest, że autobus stoi na prawoskrecie mimo, że pas do jazdy na wprost jest wolny.

      • 5 2

      • (4)

        to zobacz, czy nie ma znaku BUS i strzałka na wprost

        • 2 2

        • (3)

          Boże, idźcie do szkoły bo to jak pisanie że ściana. Co z tego, że jest znak. Jeśli pas do jazdy na wprost jest wolny to chyba lepiej to zająć niż blokować ludzi mogących skręcić na Strzelce w prawo.

          • 1 3

          • bo najczęściej mitomanie (2)

            za tym skrętem jest przystanek. Stąd autobusem nie musi wykonywać niepotrzebnych manewrów. Nic cię się nie stanie jak poczekasz.

            • 2 2

            • Rozumiem, że chciałeś błysnąć z tą mitomanią, ale ni jak nie widzę tutaj jej zastosowania.

              Nie wiem co jest z wami ludzie nie tak, ale np. ja jak jadę dwupasmową która kończy się skrętem w lewo na lewym pasie i na prawym (lewo, prosto i prawo), sygnalizacja oczywiście ze strzałką. To dojeżdżając zmieniam pas na lewy z myślą by nie blokować prawoskręcającym strzałki. Ale u was przeżarło się przeświadczenie, że trzeba każdemu doj... za wszelką cenę, w każdym możliwym aspekcie. Polska to piękny kraj pełny zawistnych d**ilów. Tak wiem, jak mi się nie podoba to mogę wypier... i żebyście wiedzieli, że rozważam taką opcję, tylko potem nie płaczcie jak porządnie wykształceni ludzie opuszczają kraj... bo to nie tylko wina polityków.

              • 2 0

            • Otóż stanie się. Przystanki były rozmieszczone zgodnie z planem inżynierów, a kierowca autobusu, który nie ma sił na kręcenie kierownica powinien zawód zmienić.

              Każdy chce być Eko, ale przez blokowanie prawo skretow przez busy my mniejsze samochody więcej spalin wyrzucają, gdyż wymuszają wolne niedynamoczne ruszenie.

              • 2 2

    • Ciekawym kto ci sprzedał prawko? (1)

      No bo niemożliwe żebyś je legalnie dostał

      • 7 2

      • Ja legalnie kupilem.

        • 0 0

    • Te buspasy na morskiej

      Zwłaszcza w stronę centrum to jakiś śmiech... Nie wiem po co wydawać na to kasę, bus pas 10 metrowy do przystanku...

      • 17 3

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Jestem przeciw motocyklistom na buspasach,mimo ze sam nim jestem. Wiekszosc jedzie 80km/h w tym ja, to nie jest dobry pomysł, aby ktos z taka predkoscia jezdzil po gdynskich buspasach gdzie wiekszosc z nich to zjazdy.
    Damy rade przecisnąć sie środkiem. Nie mozna myslec egoistycznie, trzeba myśleć racjonalnie

    • 105 66

    • co ty pie.rzysz? (1)

      chyba w życiu nie jechałeś małokacką...

      • 3 0

      • no właśnie, tam pas dla samochodów jest przeorany na środku i łatwo można stracić panowanie

        nad motocyklem wjeżdżając w to zagłębienie, dlatego ja jadę buspasem - mogę dostać mandat, ale przynajmniej się nie rozwalę. No i jeżdżę przepisowo.

        • 0 0

    • Nie zatrzymujmy się w pół drogi.

      Zakazać motocykli...

      • 1 1

    • Dzbanem jestes nie motocyklistą... (1)

      • 3 2

      • I minus za dzbana. Tylko ci*le mowia o kims dzban.

        • 0 2

    • (2)

      Hym to że Ty kłamiesz przepisy, nie znaczy, że każdy kto ma motocykl jedzie nim 30 km/H więcej jak mówią znaki

      • 11 12

      • Ta reszta usiłuje zamknąć budziki. (1)

        Są tacy, którzy w momencie zamykania, są już po drugiej stronie.

        • 2 4

        • Ja moj budzik zamknalem w szafie.

          • 0 0

    • może i racja...

      Mnie to bardziej przeraża jak ktoś jedzie między samochodami 80 kmph xd Ale mimo wszystko motocykle na buspasach to chyba dobry pomysł skoro nie ma wypadków, tak samo w Warszawie się sprawdza :)

      • 3 2

    • gdynia

      sciemniasz kolego mącisz wodę

      • 2 0

  • Buspas

    Przepisy powinne być ogólnopolskie . Tak by turyści byli świadomi swoich praw i obowiązków.

    • 1 0

  • Buspas dla 3 osób

    Z buspasów powinni korzystać kierowcy gdy w aucie znajdują się co najmniej 3 osoby. Każda dwupasmowa ulica powinna mieć odebrany jeden pas na buspas. Zmobilizowało by to do łączenia przejazdów. Dla łamiących przepis powinny być surowe kary.

    • 1 1

  • szkoda, że ja nie mogę, (4)

    ale może to da się z kimś załatwić ?

    • 26 10

    • ależ możesz

      tylko się przesiądź do autobusu ;-)

      • 0 0

    • Yes, you can ;) (1)

      • 3 1

      • właśnie

        wystarczy, że wieziesz z tyłu kukłę prezydenta.
        Możesz jeszcze dostać asystę Policji.

        • 0 0

    • Passat autonomiczny ze sztuczna inteligencją

      • 2 1

  • hyb

    Właściciele aut hybrydowych też powinni mieć takie przywileje, przecież to też auta niskoemisyjne. Sam ma c-hr od roku i spalanie jest realnie mniejsze niż w tradycyjnych napędach o tej samej pojemności

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane