• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zaprojektuje piękniejszy Trakt Królewski w Gdańsku?

Katarzyna Moritz
29 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Długa i Długi Targ od lat czekają na modernizację, głównie z powodu złej nawierzchni. Jednak zakres planowanych prac będzie znacznie większy i obejmie też remont instalacji podziemnych. Długa i Długi Targ od lat czekają na modernizację, głównie z powodu złej nawierzchni. Jednak zakres planowanych prac będzie znacznie większy i obejmie też remont instalacji podziemnych.

Ruszył wyczekiwany przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji reprezentacyjnych ulic Gdańska: Długiej i Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Ta historyczna i zabytkowa przestrzeń od lat czeka na zmiany, ale te będą wymagały projektu wykonanego ze szczególną dbałością.



Czy tramwaj, choćby konny, powinien jeździć po Trakcie Królewskim?

Ponad miesiąc temu zakończyła pracę rada programowa projektu przebudowy ul. Długiej i Długiego Targu. Składała się ona z konserwatorów zabytków, architektów, urzędników i historyków sztuki, którzy przygotowali - po miesiącach warsztatów i spotkań - wytyczne, jak ma wyglądać ta cześć miasta po modernizacji.

Wytyczne te zostały następnie przekazane Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która obecnie ogłosiła przetarg, aby wyłonić wykonawców kompletnej dokumentacji projektowej tego obszaru wraz z modernizacją sieci uzbrojenia podziemnego.

Czytaj też: Pomysły na zagospodarowanie Traktu Królewskiego

Z wykonawcami, którzy będą musieli najpierw przedłożyć koncepcje, będzie prowadzony dialog konkurencyjny, a następnie dostaną zaproszenie do udziału w postępowaniu, które wyłoni ostatecznego wykonawcę projektu dla tych ulic.

Chętni projektanci mają czas do 12 sierpnia na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu lub ofert. Autor koncepcji, która będzie stanowiła podstawę do składania ofert, otrzyma nagrodę w wysokości 15 tys. zł i będzie też mógł świadczyć usługi nadzoru autorskiego w okresie realizacji robót budowlanych.

Co ma się zmienić i na co mają zwrócić uwagę projektanci?

Lista jest bardzo długa. Rada programowa jednak jednoznacznie zarekomendowała, żeby nie odtwarzać przedproży przy ul. Długiej oraz linii tramwajowej, która funkcjonowała tam do 1959 r. Ogródki restauracyjne pozostaną, ich wygląd ma się jednak zdecydowanie lepiej komponować z wyglądem całej ulicy.

Jeżeli będzie to możliwe, w przyszłości mają zostać zachowane dawne balastowe płyty granitowe, które w większości stanowią nawierzchnię na ul. Długiej.

Określono też wytyczne do zieleni. Drzewa mogą się pojawić w większej liczbie na Długim Targu, a na Długiej tylko w wybranych miejscach, może to być lipa drobnolistna lub holenderska.

Przy fontannie Neptuna nie powinny się pojawić żadne nowe elementy, które by z nią konkurowały, tam może się zmienić jedynie nawierzchnia. Natomiast miejsca na ławki mają być tak zaprojektowane, by nie zawężały światła ulic, nie mają też stanowić zwartych grup siedzisk. Generalnie nie ma być ich zbyt dużo, bo Trakt Królewski ma być do podziwiania, a nie do siedzenia.

Ruch rowerowy ma być dopuszczony, ale bez projektowania ścieżki rowerowej, a stojaki na rowery mają stanąć w bocznych ulicach. W projekcie mają też być przedstawione indywidualne rozwiązania dla konkretnych odcinków - np. przy Domu Uphagena i Domu Schumana. Projektanci muszą też zrobić analizę imprez, które się tam odbywają, szczególnie pod kątem ustawiania choinki na święta Bożego Narodzenia, ale też mają wskazać sposoby na zmniejszenie uciążliwości remontu i prowadzenia prac podczas sezonu turystycznego.

Nic dziwnego, to bardzo ważny aspekt, gdyż prace budowlane tych ulic mają ruszyć najdalej we wrześniu 2018 r., a zakończyć się pod koniec 2019 roku, w związku z tym przez dwa sezony turystyczne Trakt Królewski będzie jednocześnie deptakiem i placem budowy.

Wstępnie szacuje się, że modernizacja Długiej i Długiego Targu wyniesie 50 mln zł.

W ramach przygotowań do zmian na Trakcie Królewskim, wiosną testowano ustawianie ławek w różnych konfiguracjach.

Opinie (165) 2 zablokowane

  • SUPER !!! A co z uliczkami obok zupełnie zapomniane (1)

    Bardzo fajnie ,że Długi Targ wypięknieje . Szkoda tylko ,że reszta uliczek jest taka martwa i zapomniana przejście Długiego Targu zajmuje 15 minut potem nie ma gdzie iść . byłem w Anglii tam każda uliczka tętni życiem dużo kafejek , sklepów , restauracji . Przecież to napędza handel , ludzie mają pracę a miasto wpływy . Poza tym miasto oddycha nie tylko jedną ulicą . Naprawdę niech remont Długiego Targu zapoczątkuję dalszą modernizację starego miasta.

    • 14 2

    • Centrum ma sens gdy jest jednocześnie miejscem zbiegu komunikacji, a Gdańsk to miasto rozciągnięte liniowo i nigdy stare miasto nie będzie centrum i miejscem spotkań bo jest peryferyjne polozone i nie można porównywać do miast gdzie ludzie z różnych dzielnic zjeżdżają centralnie do kafejek czy sklepów. Jakie sklepy są w Głównym Mieście?

      • 0 0

  • Już się boję ....

    Zeszpeca na lat 50 siat ...

    • 8 2

  • Oby tylko nie schrzanili traktu

    Nie wyrzucać granitowych dużych płyt! ! One stanowią o niepowtarzalności i przywołują klimat starego gdańska.

    • 12 2

  • PS. obok tematu:

    A kto zaprojektuje dworzec autobusowy ( dziś dziadownia, zwł. w porównaniu z Krakowem i Wrocławiem )?
    Kto zaprojektuje budynek opery ( dla niedoszłego miasta kandydata do miana Europejskiej Stolicy Kultury 2016 ) - dziś prowizoryczna tanzbuda.
    Kto zaprojektuje taką zdobycz techniki dla Gdańska nieosiągalną jak tablice wyświetlające odjazdy pociągów na dworcu Głównym ( ! )?

    • 13 0

  • Kostka brukowa (2)

    Interesuje mnie sam projekt jaki ma być realizowany, obawiam się, że może przewidywać, jak to jest teraz w Gdańsku robione, w nadmiarze kostkę brukową. Najgorzej będzie gdy kostka będzie taka jak przed Filharmonią Bałtycką, albo wzdłuż budynku Waterlane na ul. Szafarnia, gdyż chodniki tam ułożone nie nadają się do chodzenia. Gdańsk jest ewenementem w Polsce i w Europie w nagminnym wykorzystaniu kostki brukowej. To, że historycznie ulice były kostką wykładane, tak było w całej Europie, nie znaczy, że należy ją wbudowywać wszędzie, bezkrytycznie, a nawet bezmyślnie. Chodniki muszą przede wszystkim nadawać się do chodzenia, nie może spacerowanie być przykre tylko z tego powodu, że podłoże nie jest wygodne. Szczytem głupoty jest układanie na chodnikach kostki granitowej łamanej (bez żadnej obróbki), co powoduje, że chodnik przestaje nadawać się do chodzenia. Na zachodzie Europy starówki miast,są wyłożone kamieniem, ale porządnie obrobionym, w Polsce dobrym przykładem jest stare miasto w Krakowie.

    • 15 0

    • niech już dadzą spokój z ta kostka

      Solidne, duże granitowe płyty - na wzór tych co już tam leżą i będzie elegancko i pięknie.
      Chyba Gdańsk stać na tej najważniejszej ulicy a nie jak zwykle: po taniosci. ..

      • 1 1

    • A jaki niebezpieczny jest chodnik obok fontanny Rybaka przy Monciaku.

      Strach chodzić nie patrząc pod nogi.

      • 0 0

  • Założenia są po prostu zaj.biste...

    Czyli zmieńmy Trakt Królewski, żeby się w ogóle nie zmienił...

    • 4 1

  • Jednak...

    budyniogród ma się dobrze...co by tu Panie jeszcze spieprzyć.!

    • 5 1

  • od wielu lat (1)

    od wielu lat uważam że taki tramwaj konny mógłby być atrakcją Dolnego Miasta po ulicy Łąkowej , a starą zajezdnię tramwajową możnaby wykorzystać jako stajnię dla koników - to ożywiłoby tą dzielnicę miasta.

    • 3 7

    • lecz się

      Najlepiej sam się zaprzęgnij idioto!

      • 0 3

  • Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście w Warszawie (1)

    Niech postudiują jak można elegancko i stylowo wykonac prestiżowa ulice....
    Mam wrażenie ze w gustach Gdańsk to wciąż zascianek - odstajemy od takich miast jak Wawa czy Kraków.
    Przede wszystkim dobry projektant i szlachetne materiały są wazne.

    • 10 1

    • Jarmark panie, jarmark, wiocha, Kaszuby.

      • 1 1

  • Kto zaprojektuje?

    Zapytajcie Budynia, on już pewnie wie kto, skądś się musiała wziąć kasa której źródła nie zna.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane