• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zaprojektuje piękniejszy Trakt Królewski w Gdańsku?

Katarzyna Moritz
29 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Długa i Długi Targ od lat czekają na modernizację, głównie z powodu złej nawierzchni. Jednak zakres planowanych prac będzie znacznie większy i obejmie też remont instalacji podziemnych. Długa i Długi Targ od lat czekają na modernizację, głównie z powodu złej nawierzchni. Jednak zakres planowanych prac będzie znacznie większy i obejmie też remont instalacji podziemnych.

Ruszył wyczekiwany przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji reprezentacyjnych ulic Gdańska: Długiej i Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Ta historyczna i zabytkowa przestrzeń od lat czeka na zmiany, ale te będą wymagały projektu wykonanego ze szczególną dbałością.



Czy tramwaj, choćby konny, powinien jeździć po Trakcie Królewskim?

Ponad miesiąc temu zakończyła pracę rada programowa projektu przebudowy ul. Długiej i Długiego Targu. Składała się ona z konserwatorów zabytków, architektów, urzędników i historyków sztuki, którzy przygotowali - po miesiącach warsztatów i spotkań - wytyczne, jak ma wyglądać ta cześć miasta po modernizacji.

Wytyczne te zostały następnie przekazane Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która obecnie ogłosiła przetarg, aby wyłonić wykonawców kompletnej dokumentacji projektowej tego obszaru wraz z modernizacją sieci uzbrojenia podziemnego.

Czytaj też: Pomysły na zagospodarowanie Traktu Królewskiego

Z wykonawcami, którzy będą musieli najpierw przedłożyć koncepcje, będzie prowadzony dialog konkurencyjny, a następnie dostaną zaproszenie do udziału w postępowaniu, które wyłoni ostatecznego wykonawcę projektu dla tych ulic.

Chętni projektanci mają czas do 12 sierpnia na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu lub ofert. Autor koncepcji, która będzie stanowiła podstawę do składania ofert, otrzyma nagrodę w wysokości 15 tys. zł i będzie też mógł świadczyć usługi nadzoru autorskiego w okresie realizacji robót budowlanych.

Co ma się zmienić i na co mają zwrócić uwagę projektanci?

Lista jest bardzo długa. Rada programowa jednak jednoznacznie zarekomendowała, żeby nie odtwarzać przedproży przy ul. Długiej oraz linii tramwajowej, która funkcjonowała tam do 1959 r. Ogródki restauracyjne pozostaną, ich wygląd ma się jednak zdecydowanie lepiej komponować z wyglądem całej ulicy.

Jeżeli będzie to możliwe, w przyszłości mają zostać zachowane dawne balastowe płyty granitowe, które w większości stanowią nawierzchnię na ul. Długiej.

Określono też wytyczne do zieleni. Drzewa mogą się pojawić w większej liczbie na Długim Targu, a na Długiej tylko w wybranych miejscach, może to być lipa drobnolistna lub holenderska.

Przy fontannie Neptuna nie powinny się pojawić żadne nowe elementy, które by z nią konkurowały, tam może się zmienić jedynie nawierzchnia. Natomiast miejsca na ławki mają być tak zaprojektowane, by nie zawężały światła ulic, nie mają też stanowić zwartych grup siedzisk. Generalnie nie ma być ich zbyt dużo, bo Trakt Królewski ma być do podziwiania, a nie do siedzenia.

Ruch rowerowy ma być dopuszczony, ale bez projektowania ścieżki rowerowej, a stojaki na rowery mają stanąć w bocznych ulicach. W projekcie mają też być przedstawione indywidualne rozwiązania dla konkretnych odcinków - np. przy Domu Uphagena i Domu Schumana. Projektanci muszą też zrobić analizę imprez, które się tam odbywają, szczególnie pod kątem ustawiania choinki na święta Bożego Narodzenia, ale też mają wskazać sposoby na zmniejszenie uciążliwości remontu i prowadzenia prac podczas sezonu turystycznego.

Nic dziwnego, to bardzo ważny aspekt, gdyż prace budowlane tych ulic mają ruszyć najdalej we wrześniu 2018 r., a zakończyć się pod koniec 2019 roku, w związku z tym przez dwa sezony turystyczne Trakt Królewski będzie jednocześnie deptakiem i placem budowy.

Wstępnie szacuje się, że modernizacja Długiej i Długiego Targu wyniesie 50 mln zł.

W ramach przygotowań do zmian na Trakcie Królewskim, wiosną testowano ustawianie ławek w różnych konfiguracjach.

Opinie (165) 2 zablokowane

  • Az sie boje

    Jak sie budyn za to wezmie. Lepiej poczekac na Nast wladze

    • 9 1

  • ...czyli pozostaje tak jak jest, tyle że zmienią nawierzchnię i instalację podziemną. Ach, spotkania,narady, sympozja... Zwykle bicie piany za naszą kasę

    • 8 0

  • WC

    .... wnoszę o dodatkowe WC w jednej z bocznych ulic - wgłębione na poziom
    minus jeden.

    • 8 0

  • Remont na Przeróbce

    podglądałem jeżdżąc na plażę, stworzono budowle jak do pasa startowego (po co) a już dalej dojazd do plaży to tylko płakać (sposób realizacji drogo i mały zakres trzeba odrzucić).

    • 5 0

  • Ruchomy chodnik!

    • 4 1

  • Uwielbiam przetargi

    Kolejny przetarg to kolejne mieszkanko. Hehehe

    • 10 2

  • Trakt Królewski to perła i wizytówka Gdańska

    Jest piękny i w związku z tym odwiedzany przez coraz większą liczbę turystów. Powinien tam być bezpieczny ruch pieszy . Bez koni, bez różnych pojazdów , bez ruchu rowerowego !
    Rowery proszę bardzo we wszystkich bocznych uliczkach. I powinno być więcej małych niedrogich stylowych klimatycznych kafejek i barów .
    I powinien być gdzieś w zakątku ładny pomnik uroczej Panienki z Okienka ( z figurą i twarzą Poli Raksy oczywiście -film z 1964 roku ) - na pamiątkę czasów z XVII wieku, kiedy Gdańsk był jednym z najbogatszych miast w Europie ...

    • 17 3

  • puder,sztruks,co z resztą ulic Głównego Miasta?

    • 3 1

  • Szczurek zobacz co się dzieje w Gdańsku. (2)

    Ty kiedy weźmiesz się za Skwer?? Wygląda jak pobojowisko.

    • 13 3

    • (1)

      Fajnie macie zrobione okolice tej szkoly filmowej, no i Swietojanska nie ma dziur...

      • 6 3

      • W tych "fajnych " miejscach wycięto drzewa i wszystko zalano betonem.

        Świętojańska kiedyś zrobiona za pieniądze z budżetu państwa.

        • 3 0

  • Skoro

    już nie będzie powrotu jeżdżących tramwajów na Długą i Długi Targ to w zamian za to powinien być nawiązujący do historii ulicy tramwaj zabytkowy np. Ring albo Bergman jako ekspozycja stała na Długim Targu, przywracając temu miejscu przedwojenny klimat, tak jak zrobiono na Łąkowej przy dawnej zajezdni, gdzie stoi wagon tramwajowy z lat bardziej nam współczesnych.

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane